آثار انتظار فرج

اين انتظار به معناى آن است كه وجود ظلم و ستم در عالم چشمه‏ى اميد را از دل‏هاى منتظران نمى‏زدايد و خاموش نمى‏كند. اگر اين نقطه‏ى اميد در زندگى جمعيتى نباشد، چاره‏اى ندارد جز اينكه به آينده‏ى بشريت بدبين باشد ... . اما آن ملتى كه به آينده اميد دارد، مى‏داند كه روزگار تمام شدنى است و دورانى خواهد رسيد كه قدرت قاهره‏ى حق ، همه‏ى قله‏هاى فساد و ظلم را از بين خواهد برد و چشم‏انداز زندگى بشر را با نور عدالت منور خواهد كرد، معناى انتظار دوران امام زمان اين است . (1)
جمعه، 15 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آثار انتظار فرج
آثار انتظار فرج
آثار انتظار فرج


اميد به آينده، ثمره‏ى انتظار صحيح و سازنده

اين انتظار به معناى آن است كه وجود ظلم و ستم در عالم چشمه‏ى اميد را از دل‏هاى منتظران نمى‏زدايد و خاموش نمى‏كند. اگر اين نقطه‏ى اميد در زندگى جمعيتى نباشد، چاره‏اى ندارد جز اينكه به آينده‏ى بشريت بدبين باشد ... . اما آن ملتى كه به آينده اميد دارد، مى‏داند كه روزگار تمام شدنى است و دورانى خواهد رسيد كه قدرت قاهره‏ى حق ، همه‏ى قله‏هاى فساد و ظلم را از بين خواهد برد و چشم‏انداز زندگى بشر را با نور عدالت منور خواهد كرد، معناى انتظار دوران امام زمان اين است . (1)

انتظار فرج، مايه‏ى حركت جامعه‏ى اسلامى

دل‏هاى شيعه با آن مركز ملكوتى و الهى در حال ارتباط و پيوند است. محبت آن وجود مقدس در دل‏هاى شيعيان موج مى‏زند ؛ با او سخن مى‏گويند؛ از او مى‏خواهند؛ به او اظهار ارادت و توسل مى‏كنند. اين‏ها چيز كمى نيست! اين اميدى كه در دل يك انسان به وجود مى‏آيد، به بركت ايمان و اعتقاد و يقين به وجود منجى و به حضور منجى، خيلى داراى ارزش و قيمت است. يقينا مايه‏ى حركت‏هاى بزرگ در جوامع اسلامى و در جوامع شيعى است و مايه‏ى اصلى حركت عظيم انقلاب اسلامى ، همين عقيده و همين انتظار فرج است. (2)

اميد برگرفته از انتظار فرج، سامان‏بخش جامعه‏ى اسلامى

شيعه ياد گرفته است كه با فضيلت‏ترين اعمال، انتظار فرج است. معناى اين جمله آن است كه در هر شرايطى - ولو سخت‏ترين شرايط - شيعه حق ندارد مأيوس و نااميد شود. منتظر است ؛ منتظر فرج است ؛ منتظر گشايش و باز شدن افق است. نفس اين انتظار، به او نيرو مى‏دهد و او را قدرتمند مى‏كند، به او نشاط مى‏دهد. نيرو و نشاط و اميد هم ، هر جا باشد، زندگى به طرف سامان پيش مى‏رود، به طرف اصلاح حركت مى‏كند. اين، يك ابزار عمده در دست شيعه است كه از متن اعتقادات تشيع سرچشمه مى‏گيرد. اين ، چيز بسيار باارزشى است. (3)

لزوم وجود روح انتظار در زندگى

ما امروز براى انتظار، بايد باب به‏خصوصى در زندگى خود باز كنيم. حقيقتا ملت ما بايد روح انتظار را به تمام معنا در خود زنده كند. « ما منتظريم» يعنى اين اميد را داريم كه با تلاش و مجاهدت و پيگيرى ، اين دنيايى كه به وسيله‏ى دشمنان خدا و شياطين، از ظلمات جور و طغيان و ضعيف‏كشى و نكبت حاكميت ستمگران و قلدران و زورگويان پر شده است، در سايه‏ى تلاش و فعاليت بى‏وقفه‏ى ما، يك روز به جهانى تبديل خواهد شد كه در آن، انسانيت و ارزش‏هاى انسانى محترم است و ستمگر و زورگو و ظالم و قلدر و متجاوز به حقوق انسان‏ها، فرصت و جايى براى اقدام و انجام خواسته و هوى و هوس خود پيدا نخواهد كرد. اين روشنايى، در ديدگاه ما نسبت به آينده وجود دارد. (4)

مقاومت ، ثمره‏ى روحى انتظار فرج

با ملتى كه روحيه‏ى انتظار فرج دارد، هيچ قدرتى ياراى مقابله ندارد.(5)
امام زمان (عج ) كسانى را لازم دارد كه در مقابل پديده‏هاى تلخ و دشوار مردد و متزلزل نشوند و عقب ننشينند تا بتواند با اين‏ها وارد كار عظيمى بشود كه قرار است دنيا را متحول كند. حالا شما ببينيد تحول ايران چقدر دشوارى داشته . ما هفت سال است انقلاب كرده‏ايم، تهاجم‏هاى جهانى و توطئه‏هاى استكبار و مسايل داخلى چقدر در مقابل ما ايجاد [مشكل كرده است. حال تصور كنيد ] مشكلات زمان حضرت ولى‏عصر (عج) چقدر خواهد بود و ايشان بايد در مقابل همه‏ى اين مشكلات بايستد. يك سيستم قوى نياز دارد كه افراد آن غيرمتزلزل باشند، بصيرت نافذ و راسخ داشته باشند كه هيچ مشكلى آنان را مردد نكند و امام عزيز ما اين گونه بود. امام زمان (عج) افرادى را لازم دارند آگاه ، بصير ، خبير ، متوكل به خداى متعال ، توجه كننده به جزئيات و آن گاه فداكار، كاردان در كار اداره‏ى جامعه و رزمجو با دشمن. شما هستيد كه بايد خودتان را بسازيد تا ان‏شاءالله آن عده‏ى نصاب لازم در اختيار اراده‏ى خالصى قرار بگيرد. (6)

ابعاد و آثار روحى و جسمى انتظار

معناى صحيح انتظار داراى ابعادى است كه توجه به اين ابعاد، براى كسى كه مى‏داند در فرهنگ اسلام و شيعه، چه قدر به انتظار اهميت داده شده، بسيار جالب است.
يك بعد، اين است كه انتظار به معناى قانع نشدن به وضع موجود است. » انتظار داريم « يعنى هر چه در خير و عمل خوب انجام داديم و به وجود آمده ، كم و غيركافى است و منتظريم تا ظرفيت نيكى عالم پر بشود. يك بعد ديگر از ابعاد انتظار ، دل‏گرمى مؤمنين نسبت به آينده است. انتظار مؤمن، يعنى اين كه تفكر الهى - اين انديشه‏ى روشنى كه وحى بر مردم عرضه كرده است - يك روز سراسر زندگى بشر را فراخواهد گرفت. يك بعد انتظار اين است كه منتظر با شوق و اميد حركت بكند. انتظار يعنى اميد. (7)

انتظار امام يعنى انتظار عالمى روشن از نور عدالت

انتظار، يكى از پربركت‏ترين حالات انسان است؛ آن هم در انتظار دنيايى روشن از نور عدل و داد. « يملا الله به الارض قسطا و عدلا» . خداى متعال به دست او، سرزمين بشرى و همه‏ى روى زمين را از عدالت و دادگسترى پر خواهد كرد. انتظار چنين روزى را بايد داشت. نبايد اجازه داد كه تصرف شيطان‏ها و ظلم و عدوان طواغيت عالم، شعله‏ى اميد را در دل خاموش كند. (8)

اميد به آينده، حقيقت روح انتظار

يكى از ابعاد انتظار، اعتماد و اميدوارى به آينده و مأيوس نبودن است. همين روح انتظار است كه به انسان تعليم مى‏دهد تا در راه خير و صلاح مبارزه كند. اگر انتظار و اميد نباشد، مبارزه معنى ندارد و اگر اطمينان به آينده هم نباشد، انتظار معنى ندارد. انتظار واقعى با اطمينان و اعتماد ملازم است. كسى كه شما مى‏دانيد خواهد آمد، انتظارش را مى‏كشيد و انتظار كسى كه به آمدنش اعتماد و اطمينان نداريد، انتظارى حقيقى نيست. اعتماد، لازمه‏ى انتظار است و اين هر دو، ملازم با اميد است و امروز اين اميد، امرى لازم براى همه‏ى ملت‏ها و مردم دنيا مى‏باشد. (9)

احياى روح انتظار در سايه‏ى انتظار امام عصر (عج)

قضيه‏ى انتظار حضرت بقيت الله ( ارواحنا فداه ) ، روح انتظار را در جوامع زنده مى‏كند و در دل‏ها حالت انتظار به وجود مى‏آورد. حالت انتظار ، حالت بسيار مبارك و خوبى است. (10)

روح انتظار، اميد به آينده‏ى والاتر

معناى انتظار اين است كه ايشان به وضعى كه حالا در آن قرار دارد، قانع نيست، لذا حالت منتظره دارد. وقتى شما منتظر عزيزى هستيد و مشتاقانه انتظار مى‏كشيد، معنايش اين است كه به وضعى كه حالا داريد، قانع نيستيد و شايد از اين وضع راضى هم نباشيد. اصلا مى‏خواهيد به چيزى دسترسى پيدا كنيد كه برتر و بالاتر از هر چيز ديگر است. اين ، حالتى است كه بشر بايد داشته باشد.(11)

انتظار سازنده، از بين برنده‏ى رخوت و سستى

جوامع هم - اگر درست توجه كنيم - با حالت انتظار، از ركودى كه قدرت‏ها و دشمن‏ها بر آن تحميل مى‏كنند، خارج مى‏شوند. اگر در كشورهايى كه امروز تحت سيطره‏ى استكبار جهانى و عوامل صهيونيسم هستند، حالت انتظار به وجود آيد، به تغيير وضعى كه بر آن‏ها تحميل شده است، قادر خواهند بود. متأسفانه در اغلب اين كشورها ، حالت انتظار نيست، كأنه وضع موجود خود را وضعى ابدى پنداشته‏اند و خيال مى‏كنند قابل تغيير نيست. اين ، همان چيزى است كه دشمن‏ها و استكبار از همه چيز بيشتر ، آن را مى‏خواهند. (12)

پي نوشت :

1- در اجتماع بزرگ مردم قم در سالروز حضرت مهدى )عج( ، 70/11/30
2- در ديدار ميهمانان كنفرانس جهانى اهل‏بيت (ع) در روز نيمه شعبان 72/11/8
3- در ديدار ميهمانان كنفرانس جهانى اهل‏بيت (ع) در روز نيمه شعبان 72/11/8
4- سخنرانى در ديدار با اقشار مختلف مردم و ميهمانان داخلى و خارجى شركت كننده در سمينار » تبيين حكم تاريخى حضرت امام خمينى (ره) « در سالروز ميلاد امام عصر (عج)، 69/12/11
5- رييس جمهور در اجتماع مردم شهيد پرور قم، جمهورى اسلامى 63/2/27
6- ديدار با روحانيون شركت كننده در عمليات والفجر 8، رسالت 65/2/6
7- سخنرانى در ديدار با اقشار مختلف مردم و ميهمانان داخلى و خارجى شركت كننده در سمينار » تبيين حكم تاريخى حضرت امام خمينى )ره( « در سالروز ميلاد امام عصر (عج) ، 69/12/11
8- خجسته سالروز ولادت امام زمان )عج( ، 68/12/22
9- خجسته سالروز ولادت امام زمان )عج( ، 68/12/22
10- بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نيمه شعبان، 75/10/6
11- بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نيمه شعبان، 75/10/6
12- بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نيمه شعبان ، 75/10/6





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.