زمامداری امام حسن مجتبی (ع)

این کتاب درباره امامت و پیشوایی است که در آن، پیامبر(ص) به معرفی پیشوایان و اوصیا پرداخته است. از جمله مطالب مهم کتاب، توجه دادن به این مطلب است که در طول تاریخ و در میان تمامی فرقه‌ها و مذهب‌ها،
سه‌شنبه، 21 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زمامداری امام حسن مجتبی (ع)
زمامداری امام حسن مجتبی (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: زمامداری امام حسن مجتبی(ع)
موضوع: امام حسن(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
نویسنده: احمد مطهری
ناشر: مؤسسه مطبوعاتی دارالکتاب
سال چاپ: 1363
تعداد صفحات: 254 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب درباره امامت و پیشوایی است که در آن، پیامبر(ص) به معرفی پیشوایان و اوصیا پرداخته است. از جمله مطالب مهم کتاب، توجه دادن به این مطلب است که در طول تاریخ و در میان تمامی فرقه‌ها و مذهب‌ها، حکومت ما هیچ‌گاه از رهبری و ولایت خالی نشده است و با توجه به اینکه پیامبر اسلام(ص)، حکومت اسلامی را هدفمند دانسته و خواهان به کمال رساندن بشرند. بعد از معرفی رهبران، به اطاعت آنان امر کردند تا هدف آفرینش محقق شود، اما در این بین، عده‌ای از سودجویان و غرض‌ورزان، با این امر مخالف بوده، در این زمینه توطئه می‌کنند که پیامبر(ص) برای آن افراد، دلیل‌های محکم می‌آورد تا شاید هدایت شوند. پیامبر(ص)، ایشان را غرق در گمراهی و سیاهی می‌داند و امامان و اوصیا را همچون کشتی نجات و برای جلوگیری از بهانه نافرمایان، بیان می‌کند. قرآن و اهل بیت را دو رکن اساسی، برای نیل به سعادت و کمال معرفی می‌کند و هر دو را ملازم و همراه هم می‌داند که جدایی‌شدنی نیستند. در بخش اول این مجموعه، ضرورت وجود امام مطرح می‌شود. در بخش دوم آن، زمامداری امام حسن پس از درگذشت و شهادت پدر بزرگوارشان، به عنوان چراغ هدایت بیان می‌شود که در این مورد، به دلایل و اسناد معتبر از آیات قرآن، نصوص پیامبر، وصیت پدر بزرگوارشان و کتاب‌های معتبر دیگر استناد شده و به ولایت ایشان مُهر تأیید زده است. .. بیان مسائل جانشینی و بیعت مردم با ایشان، به انتقادهایی که در اهل بیت صورت گرفته، پاسخ‌هایی داده شده و به رویدادها و مسائل بعد از بیعت مردم پرداخته شده است. کارشکنی‌های معاویه، جریان نامه‌هایی که بین امام و معاویه رد و بدل می‌شد و اعلام آمادگی مردم برای کمک به ایشان برای جنگ بر ضد معاویه مطرح شود. گردآوری سپاه از جانب دو طرف و اینکه سپاهیان امام بسیا زیاده بوده که متشکل از شیعیان، خوارج، شکاکان، سودجویان، پیروان رؤسا بوده‌اند، اما به دلیل شایعه‌های دروغین که از جانب معاویه در بین سپاه امام منتشر می‌شد و همچنین مسائلی چون رشوه دادن معاویه، خیانت «قیس بن سعد» به امام، ترسی که معاویه در سپاه امام یجاد کرده بود، امان خواستن بعضی از سپاهیان امام از معاویه و بروز نفاق و سوءنیت‌ها، سبب شد تا سپاه امام متزلزل و مانع پیروزی جبهه حق بر باطل شد که امام در سخنرانی و خطبه‌ای، به سرزنش تبه‌کاران پرداختند. در این کتاب، نتایج بزرگوار جنگ و همچنین، علل اختلاف و بازگشت سپاه مطلع شد. .. در ادامه، درباره پیمان صلح امام با معاویه، مواد صلح‌نامه، نکات دقیقی که در پیمان صلح از جانب امام در صلح‌نامه بیان شده، به تصویر کشیده می‌شود و ماهیت و چهره معاویه بر همگان آشکار می‌شود.
تذکر: این کتاب در دو بخش تنظیم شده است: 1. زمامداری امام حسن(ع) در رسالت و 2. کارشکنی‌های منافقان
در این کتاب، از آیات و احادیث به نقل از کتاب‌های معتبر بسیار سخن گفته شده است. مآخذ این کتاب به صورت پاورقی و در فهرست مآخذ، در پایان ذکر شده است؛‌ فهرست مطالب در پایان کتاب است. در بخش‌های کتاب فصل‌بندی وجود ندارد و تنها به مسائل و مباحثی پرداخته شده که به صورت مختصر آورده شده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.