پنبه - یک فیبر طبیعی

پنبه گیاهی است که الیافی تولید می کند که برای ساخت لباس و محصولات دیگر مانند حوله، فرش یا ورق استفاده می شود. لباس های ساخته شده از پنبه به ویژه سبک و راحت هستند.
چهارشنبه، 22 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پنبه - یک فیبر طبیعی
پنبه -  یک فیبر طبیعی

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 

پنبه گیاهی است که الیافی تولید می کند که برای ساخت لباس و محصولات دیگر مانند حوله، فرش یا ورق استفاده می شود. لباس های ساخته شده از پنبه به ویژه سبک و راحت هستند.

پنبه برای چه چیزی استفاده می شود

هر قسمت از گیاه پنبه می تواند مورد استفاده قرار گیرد. الیاف طولانی پنبه برای ساخت پارچه استفاده می شود، الیاف کوتاه را می توان در صنایع کاغذ استفاده کرد. شما می توانید از دانه های گیاه پنبه روغن یا مارگارین تولید کنید. برگ ها و ساقه های گیاه پنبه به داخل زمین شخم زده میشوند تا خاک را بهتر کنند. سایر قسمت های گیاه به حیوانات تغذیه می شود.
پنبه دانه آماده برای برداشت

پنبه کجا رشد میکند

پنبه یک گیاه نیمه گرمسیری است که در بسیاری از مناطق گرم دنیا رشد می کند. این گیاه به عنوان یک گیاه گرمسیری آغاز به رشد کرد، اما امروزه در مناطق گرم دیگر که حداقل 200 روز با دمای بالای صفر درجه دارند، رشد میکند. مهمترین کشورهای پنبه خیز دنیا عبارتد از ایالات متحده آمریکا، چین، هند، پاکستان و استرالیا.
چین، بیشتر در بخش شرقی کشور، حدود 30 درصد از فیبر پنبه جهان را تولید می کند. در ایالات متحده پنبه در ایالات جنوبی رشد می کند، بزرگترین تولید کننده پنبه تگزاس است.
پنبه نیاز به یک آب و هوای گرم و آفتابی دارد تا رشد کند. این گیاه نیاز به خاکی دارد که به خوبی زه کشی شده باشد و به بارندگی زیادی در فصل رشد نیاز دارد. در خلال فصل برداشت هوا باید آفتابی و خشک باشد. در بعضی مناطق پنبه در زمین های آبیاری رشد می کند.
پنبه به خاکی نیاز دارد که دارای نیتروژن زیادی است. کشاورزان از کود شیمیایی برای بهبود خاک استفاده می کنند.
تولید پنبه در سراسر جهان

رشد و پردازش پنبه

گیاهان پنبه می توانند به ارتفاع 2 متر برسند.
پس از شخم زدن خاک، دانه های پنبه ای در ردیفهایی با دست یا ماشین کاشته می شوند. سه هفته پس از بیرون آمدن گیاهان، جوانه های گل شروع به شکل گرفتن می کنند. آنها گلهای سفید می دهند که قرمز می شوند و میافتند. گل دارای یک میوه سبز است به نام قوزه، که در خود بذر دارد. فیبر سفید به طول های مختلف در اطراف بذر ها رشد می کند. پنبه می تواند هنگامی که قوزه باز میشود و فیبرهای داخلش را نشان میدهد برداشت شود. طولانی ترین الیاف تا 6 سانتیمترند و برای بهترین پارچه‌ها استفاده می شوند. با این حال، اکثر الیاف بسیار کوچکتر هستند.
در طول دوره رشد، کشاورزان پنبه باید مراقب باشند که محصولات آنها هیچگونه بیماری را دریافت نکرده باشد. آنها حشره کش ها را اسپری می کنند تا حشرات را از گیاه دور نگه دارند. چنین حشراتی هر سال تقریبا 15٪ از پنبه جهان را از بین می برند. علف های هرز نیز به گیاه پنبه آسیب می رسانند. آنها رطوبتی را می گیرند که گیاهان نیاز دارند.
پنبه حدود 150 تا 200 روز پس از آن که کشاورزان آن را میکارند، برداشت می شود. در کشور های صنعتی ماشین های چینش به میان مزارع رانده میشوند، پنبه را برداشت میکنند و آن را به درون یک تریلر منتقل میکنند. در جهان سوم، برداشت پنبه اغلب با دست انجام می شود.
ماشینهای پنبه پاک کن فیبرهای پنبه را از بذرها جدا می کنند. پنبه سپس شانه، خشک، و تمیز و درون عدلهایی فشرده میشود. خریداران پنبه یا دلالان، پنبه خام را خریداری می کنند و سپس آن را به کارخانه های نساجی می فروشند. در آن جا، ماشین آلات نخ ریسی پنبه را به نخ تبدیل میکنند. نخ به پارچه بافته میشود، که سفید و گاهی رنگ میشود.
ماشینهای پنبه پاک کنی مورد استفاده در امروز

تاریخچه پنبه

انسان ها خیلی زود متوجه شدند که الیاف پنبه نرم و کرکی می تواند برای ساخت لباس های راحت استفاده شود.
پنبه اولین بار در پاکستان و دره نیل حدود 3000 سال پیش رشد کرد. بومیان آمریکایی در همان زمان در شمال امریکا شروع به رشد پنبه کردند. اروپا از طریق تجارت با اعراب در حدود سال 800 میلادی با پنبه آشنا شد. تا سال 1500 پنبه در سراسر جهان شناخته شده بود.
هنگامی که اروپایی ها مستعمرات خود را در آمریکا بنا نهادند، به پنبه برای امرار معاش متکی بودند. در روزهای اولیه، کاشت و برداشت پنبه کار سختی بود که به طور دستی توسط بردگان انجام میشد.
در سال 1793 میلادی یک آمریکایی، الی ویتنی، ماشین پنبه پاک کن را اختراع کرد، دستگاهی که بذر را از فیبر جدا میکند. این اختراع جدید اجازه داد تا مزارع تولید پنبه را حتی بیشتر کنند.
در بخش دوم قرن بیستم مردم شروع به تولید الیاف مصنوعی مانند نایلون و اکریلیک کردند. اهمیت فیبر پنبه شروع به کاهش کرد. تا اواسط دهه 1970 پنبه تنها یک سوم از تمام فیبرها در سراسر جهان بود. بسیاری از کشاورزان پنبه مجبور بودند مزارع خود را ببندند. دولت ها، به ویژه در امریکا، در این دوره اقتصادی دشوار به کشاورزان پنبه کمک کردند
تقاضا برای لباس های پنبه‌ای تا سال 1990 بیشتر شد، به این دلیل ساده که مردم دیدند که پنبه فیبری طبیعی است و بسیار برای پوشیدن راحت است. پنبه با آغاز هزاره سوم اهمیت خود باز یافت.
در اواخر قرن بیستم، کشاورزان آزمایش با پنبه آلی، که بدون استفاده از مواد شیمیایی یا آفت کش ها رشد داده میشوند، را شروع کردند. اما به هر حال، چنین پنبه‌ای گران تر از پنبه نرمال است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.