نويدها و اميدها در جهان اسلام
اگرچه جهان اسلام دچار مشكلات گوناگونى مى باشد و با بحران هاى سياسى اجتماعى روبروست و از ستم استكبار جهانى رنج مى برد و قدرت هاى سلطه گر زخم هايى بر اين پيكر وارد ساخته اند اما با نهايت سرور و شادمانى زمينه هايى وجود دارد كه اميد و اطمينان را افزايش مى دهد و عزم ها و اراده ها را تقويت مى نمايد و خوش بينى ها نسبت به آينده ى جهان اسلام، فزونى مى گيرد.
اوضاعى سرشار از پيروزى، رستگارى، پيشرفت و تحقق نويدهايى كه قرآن، سنت نبوى و سخنان ائمه هدى (ع) بدانها اشاراتي آشكار دارند. ارزش هاى نهفته در روح اسلام كه مسلمانان را به سوي كمال، خير و سعادت رهنمون مى سازد، اشتياق ملتهاى مسلم بويژه، نسل دانشور، فرهيخته و متعهد را نسبت به توسعه مادى و معنوى امت اسلام برانگيخته است. قرآن نويدهاى مسلمى به پيروان خود مى دهد:
هو الذي أرسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين کله و لو کره المشرکين.(1)
او کسى است كه پيامبر خود را براى هدايت مردم فرستاد، با دينى درست و بر حق، تا او را بر همه ى دين ها پيروز گرداند، هرچند مشركان را خوش نيايد.
و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا
و بگو حق آمد و باطل نابود شد، به درستى كه باطل نابود شدنى است.(2)
کتب الله لأغلبن أنا و رسلي إن الله قوي عزيز.(3)
خداوند چنين مقدر داشته كه من و رسولانم پيروز مى شويم چرا كه خداوند قوي و شكست ناپذير است.
إنا لننصر رسلنا والذين آمنوا في الحياة الدنيا و يوم يقوم الأشهاد.(4)
ما پيامبران و مومنان را در زندگى دنيا و در روز قيامت كه شاهدان براى شهادت بر پاى مى ايستند ياري مى كنيم.
بنابراين در بينش الهى و فرهنگ قرآنى دوران ستم و استبداد پايان پذير است و ايجاد عدالت كلى بر روى زمين نه تنها يك آرزو نمى باشد بلكه به طور قطع فتح و ظفر از آن مسلمانان پرهيزگار و مومن است، آنچه در نهايت بر دنيا حكمرانى مى كند، دين الهى، معنويت، عدل و امنيت و در يك كلام توحيد باتمام مراتب آن است.
در روايات فراوانى که مورد قبول محدثين است، وعده هاى فراواني وجود دارد كه خداوند زمين را پس از اين كه از ستم و سلطه فراگير شد توسط مردي از اهل بيت رسول اكرم (ص) يعنى امام مهدى (عج)، دوازدهمين ستاره ى فروزان آسمان ولايت و امامت، از معنويت، عدالت و صلح عادلانه پر مى نمايد.
ظهور مهدى امت تحقق بخش وعده اي است كه خداوند متعال نه تنها در قرآن بلكه از قديمى ترين زمان ها در كتب آسمانى به صالحان و افراد متقى داده است كه زمين از آن اين افراد است و عاقبت به پرواپيشگان تعلق دارد:
و لقد کتبنا في الزبور من بعد الذکر أن الأرض يرثها عبادي الصالحون(5)
و همانا در زبور نگاشتيم بعد از قرآن، زمين را بندگان صالح به ارث خواهند برد.
رسول اكرم (ص) به پيروانش نويد داده است آئينى كه او آورده، در جهان فراگير مى شود، خداوند نيز وعده ى خود و فرستاده اش را در گذشته محقق ساخت و در آينده نيز عملى مى نمايد تا اسلام سراسر جهان را در برگيرد.
امت هاى مسلمان نيز در طول تاريخ براى اداى وظايف دينى بر پا خاسته و در برابر دشمنان گوناگون مقاومت كرده اند، هشت قرن پايدارى در سرزمين اندلس، دو قرن ستيز با صليبى ها، يك قرن نبرد با ماركسيسم، چندين دهه ايستادگى در برابر افكار لائيك و مدت ها پايدارى در مقابل استعمار و صهيونيزم، در سرزمين هاى گوناگون اسلامى و هم اكنون نيز مبارزات براى محو تيرگى ها ادامه دارد، طبيعى است اين فداكاري ها و كوشش هاى پر زحمت بى پاسخ نمى ماند و خداوند اجر مسلمانان را در آينده خواهد داد.
خوشبختانه اسلام قابليت تداوم در برابر همه تحولات را دارد و بدون هيچ مانعى به رشد خود ادامه داده وگوى سبقت را در ميادين مسابقه ربوده است، اسلام به تعبير قرآن كلمه طيبه اي است كه اصول ثابت ولايتغيرى دارد، درختى است سر به آسمان كشيده و آسمان كنايه از ابقا مى باشد كه خداوند متعال به اين آيين تعالى، نصرت و تفوق بر جهانيان را اعطا كرده است.
امواج بيداري در قرون اخير هر روز بلندتر و گسترده تر مى شود و مهمترين دستاورد آن بازگردانيدن تدريجى خود باوري به جهان اسلام است و با وجود توسعه سرطانى تبليغات تصويرى، صوتى و الكترونيكى غرب، ادعاى دشمنان در برابر معنويت و خود جوشى مسلمانان رنگ باخته است. مشعل داران فرهنگ اسلامى در برابر نظريه پردازان غربى قد علم كرده و به بازسازى تمدن مسلمانان پرداخته و به احياى مجد و عظمت آنان روى آورده اند.
موج بيداري اسلامى در ميان ملت هاى خفته، روز به روز خيز بيشترى بر مى دارد و جريان هاى نو انديش در گوشه و كنار عالم اسلام ظاهر شده و با نگاهى سياسى اجتماعى به مكتب حيات بخش اسلام، مايه هاى حركت آفرين و سازنده ى آن را بار ديگر مطرح ساخته اند.
گسترش بيدارى در سراسر جهان اسلام خصوص در ميان اقليت هاى، مسلمان اروپايى و روى آوردن نسل جوان معاصر به دامن ديانت و اسلام، نويدى نورانى و درخشان مى باشد.
جان اسپوزيتو استاد دانشگاه آكسفورد ضمن آنكه اين بيدارى را خطرى براى غرب مطرح مى كند، اعتراف مى نمايد از الجزاير تا بوسنى و تا آسياي ميانه، پاكستان و كشمير اسلام همچنان به عنوان يك عامل در سياست هاى بين المللى مطرح است.(6)
اوضاعى سرشار از پيروزى، رستگارى، پيشرفت و تحقق نويدهايى كه قرآن، سنت نبوى و سخنان ائمه هدى (ع) بدانها اشاراتي آشكار دارند. ارزش هاى نهفته در روح اسلام كه مسلمانان را به سوي كمال، خير و سعادت رهنمون مى سازد، اشتياق ملتهاى مسلم بويژه، نسل دانشور، فرهيخته و متعهد را نسبت به توسعه مادى و معنوى امت اسلام برانگيخته است. قرآن نويدهاى مسلمى به پيروان خود مى دهد:
هو الذي أرسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين کله و لو کره المشرکين.(1)
او کسى است كه پيامبر خود را براى هدايت مردم فرستاد، با دينى درست و بر حق، تا او را بر همه ى دين ها پيروز گرداند، هرچند مشركان را خوش نيايد.
و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا
و بگو حق آمد و باطل نابود شد، به درستى كه باطل نابود شدنى است.(2)
کتب الله لأغلبن أنا و رسلي إن الله قوي عزيز.(3)
خداوند چنين مقدر داشته كه من و رسولانم پيروز مى شويم چرا كه خداوند قوي و شكست ناپذير است.
إنا لننصر رسلنا والذين آمنوا في الحياة الدنيا و يوم يقوم الأشهاد.(4)
ما پيامبران و مومنان را در زندگى دنيا و در روز قيامت كه شاهدان براى شهادت بر پاى مى ايستند ياري مى كنيم.
بنابراين در بينش الهى و فرهنگ قرآنى دوران ستم و استبداد پايان پذير است و ايجاد عدالت كلى بر روى زمين نه تنها يك آرزو نمى باشد بلكه به طور قطع فتح و ظفر از آن مسلمانان پرهيزگار و مومن است، آنچه در نهايت بر دنيا حكمرانى مى كند، دين الهى، معنويت، عدل و امنيت و در يك كلام توحيد باتمام مراتب آن است.
در روايات فراوانى که مورد قبول محدثين است، وعده هاى فراواني وجود دارد كه خداوند زمين را پس از اين كه از ستم و سلطه فراگير شد توسط مردي از اهل بيت رسول اكرم (ص) يعنى امام مهدى (عج)، دوازدهمين ستاره ى فروزان آسمان ولايت و امامت، از معنويت، عدالت و صلح عادلانه پر مى نمايد.
ظهور مهدى امت تحقق بخش وعده اي است كه خداوند متعال نه تنها در قرآن بلكه از قديمى ترين زمان ها در كتب آسمانى به صالحان و افراد متقى داده است كه زمين از آن اين افراد است و عاقبت به پرواپيشگان تعلق دارد:
و لقد کتبنا في الزبور من بعد الذکر أن الأرض يرثها عبادي الصالحون(5)
و همانا در زبور نگاشتيم بعد از قرآن، زمين را بندگان صالح به ارث خواهند برد.
رسول اكرم (ص) به پيروانش نويد داده است آئينى كه او آورده، در جهان فراگير مى شود، خداوند نيز وعده ى خود و فرستاده اش را در گذشته محقق ساخت و در آينده نيز عملى مى نمايد تا اسلام سراسر جهان را در برگيرد.
امت هاى مسلمان نيز در طول تاريخ براى اداى وظايف دينى بر پا خاسته و در برابر دشمنان گوناگون مقاومت كرده اند، هشت قرن پايدارى در سرزمين اندلس، دو قرن ستيز با صليبى ها، يك قرن نبرد با ماركسيسم، چندين دهه ايستادگى در برابر افكار لائيك و مدت ها پايدارى در مقابل استعمار و صهيونيزم، در سرزمين هاى گوناگون اسلامى و هم اكنون نيز مبارزات براى محو تيرگى ها ادامه دارد، طبيعى است اين فداكاري ها و كوشش هاى پر زحمت بى پاسخ نمى ماند و خداوند اجر مسلمانان را در آينده خواهد داد.
خوشبختانه اسلام قابليت تداوم در برابر همه تحولات را دارد و بدون هيچ مانعى به رشد خود ادامه داده وگوى سبقت را در ميادين مسابقه ربوده است، اسلام به تعبير قرآن كلمه طيبه اي است كه اصول ثابت ولايتغيرى دارد، درختى است سر به آسمان كشيده و آسمان كنايه از ابقا مى باشد كه خداوند متعال به اين آيين تعالى، نصرت و تفوق بر جهانيان را اعطا كرده است.
امواج بيداري در قرون اخير هر روز بلندتر و گسترده تر مى شود و مهمترين دستاورد آن بازگردانيدن تدريجى خود باوري به جهان اسلام است و با وجود توسعه سرطانى تبليغات تصويرى، صوتى و الكترونيكى غرب، ادعاى دشمنان در برابر معنويت و خود جوشى مسلمانان رنگ باخته است. مشعل داران فرهنگ اسلامى در برابر نظريه پردازان غربى قد علم كرده و به بازسازى تمدن مسلمانان پرداخته و به احياى مجد و عظمت آنان روى آورده اند.
موج بيداري اسلامى در ميان ملت هاى خفته، روز به روز خيز بيشترى بر مى دارد و جريان هاى نو انديش در گوشه و كنار عالم اسلام ظاهر شده و با نگاهى سياسى اجتماعى به مكتب حيات بخش اسلام، مايه هاى حركت آفرين و سازنده ى آن را بار ديگر مطرح ساخته اند.
گسترش بيدارى در سراسر جهان اسلام خصوص در ميان اقليت هاى، مسلمان اروپايى و روى آوردن نسل جوان معاصر به دامن ديانت و اسلام، نويدى نورانى و درخشان مى باشد.
جان اسپوزيتو استاد دانشگاه آكسفورد ضمن آنكه اين بيدارى را خطرى براى غرب مطرح مى كند، اعتراف مى نمايد از الجزاير تا بوسنى و تا آسياي ميانه، پاكستان و كشمير اسلام همچنان به عنوان يك عامل در سياست هاى بين المللى مطرح است.(6)
پي نوشت :
(1). سوره صف، آيه 9 و سوره توبه آيه 33.
(2). سوره اسراء، آيه 81.
(3). سوره مجادله، آيه 21.
(4). سوره مومن (غافر) آيه 51.
(5). سورهء انبياء، آيه 205.
(6). گزيده ى مقالات فارسى دوازدهمين كنفرانس بين المللى وحدت اسلامى، ص 223.