خون

خون یک مایع مهم است که ما را زنده نگه می دارد. ما نمی توانیم بدون آن زندگی کنیم. قلب خون را به تمام قسمت های بدن پمپ می کند و اکسیژن و مواد غذایی برای آنها میآورد. در عین حال خون تمام موادی را که ما
دوشنبه، 4 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
خون
خون

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 

خون یک مایع مهم است که ما را زنده نگه می دارد. ما نمی توانیم بدون آن زندگی کنیم. قلب خون را به تمام قسمت های بدن پمپ می کند و اکسیژن و مواد غذایی برای آنها میآورد. در عین حال خون تمام موادی را که ما نیاز نداریم از ما دور میکند. خون با عفونتها مبارزه میکند، دمای بدن ما را ثابت نگاه میدارد و مواد شیمیایی‌ای را حمل می کند که عملکردهای بدن را کنترل می کنند. سرانجام خون موادی دارد که رگهای خونی پاره شده را ترمیم میکنند به طوری که خون ریزی تا حد مرگ ادامه پیدا نکند.
خون از چه ساخته شده است

خون ترکیبی از مواد مایع و جامد است.

پلاسما قسمت مایع خون ماست. این حدود 50 تا 60 درصد از خون را تشکیل می دهد. پلاسما عمدتا از آب تشکیل شده اما بسیاری از مواد دیگر در آن قرار دارند. اینها شامل غذای حل شده، مواد شیمیایی که رشد ما را کنترل می کنند و کارهای دیگرانجام میدهند، پروتئین ها، مواد معدنی و محصولات زائد است.
گلبول های قرمز خون شبیه دیسکهای گرد تخت به نظر می رسند. آنها حاوی هموگلوبین هستند، پروتئینی که اکسیژن را به بدن حمل می کند و به خون رنگ قرمزش را می دهد. هر قطره خون حدود 300 میلیون از این سلولهای قرمز دارد.
سلول های سفید خون، که همچنین گلبول سفید نامیده می شوند، مبارزه با عفونت ها و مواد مضر که به بدن حمله می کنند را بر عهده دارند. بیشتر این سلول ها گرد و بی رنگ هستند. آنها دارای اندازه و شکل های مختلف هستند. سلول های سفید خون به زیادی سلولهای قرمز نیستند. برای هر 700 گلبول قرمز تنها یک سلول سفید خون وجود دارد.
پلاکتها اجسام ریزی بسیار کوچکتر از گلبولهای قرمز هستند. آنها به لبه های یک برش میچسبند و لخته های خون را شکل میدهند تا خونریزی را متوقف کنند. خون یک بالغ عادی حدود 2 تریلیون پلاکت دارد.

چگونه خون در بدن کار می کند

سیستم گردش خون خون را به تمام قسمتهای بدن شما منتقل می کند. قلب خون را از طریق رگ های خونی بزرگ به نام شریان ها و وریدها پمپ میکند. در بدن ما همچنین میلیون ها عروق خونی کوچک به نام مویرگ وجود دارد. اکسیژن، مواد غذایی و سایر مواد از طریق دیواره های نازک این مویرگ ها به داخل بافت عبور می کنند.
هنگامی که شما با دم خود هوا را به داخل میکشید اکسیژن وارد ریه‌های شما میشود و توسط هموگلوبین برداشته می شود که آن را به کل بدن شما انتقال می‌دهد. اکسیژن به داخل سلولها رها میشود که این تولید انرژی می کند. در عوض، سلولها دی اکسید کربن تولید می کنند که وارد جریان خون شما می شود و به ریه های شما منتقل می شود که از آن جا با بازدم به بیرون رانده میشود.
خون
جریان خون بدن ما
مواد غذایی نیز به وسیله خون به بدن شما می رسند. غذا در معده شما هضم شده و مواد مهم مانند چربی، قند، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی از هم جدا میشوند. این مواد مغذی به جریان خون شما وارد می شوند و به سلول ها و عضلات، جایی که لازم است به شما انرژی یا سوخت بدهند، داده می شوند. کار عضلات و دیگر بافت ها گرما ایجاد می کند. خون سیستم حمل و نقل است که گرما را در تمام بدن شما حمل می کند و شما را گرم می کند. چیزهایی که نیازی ندارید به روده و کلیه ها منتقل می شود و مجددا بدن شما را ترک می کند.
سلول های سفید خون نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن شما ایفا می کنند. هنگامی که مواد مضر به بدن شما حمله می کنند، زنگ هشدار به صدا در میاید و سلول های سفید خون فعال می شوند. سپس آنها برای نابودی مهاجمان کار می کنند. آنها با ویروس ها، و باکتری های مضر مبارزه می کنند و تولید پادتن را آغاز می کنند.
خون همچنین هورمون ها را به مکان هایی که نیاز دارند حمل می کند. هنگامی که یک هورمون به بخشی از بدن می رسد، به کنترل رشد، چگونگی استفاده غذا توسط بدن و دیگر چیزها میپردازد.
اگر خون شما لخته نمیشد، از یک برش کوچک تا حد مرگ خون ریزی میکردید. هنگامی که رگی پاره میشود پلاکتها به ناحیه آسیب دیده هجوم میبرند و در آن جا به هم میچسبند و یک درپوش (لخته) درست میکنند.

تامین خون

سلولهای خون از مغز استخوان می آیند. آنها به عنوان سلول های بنیادی شروع می شوند و سپس به سلول های خونی قرمز یا سفید یا پلاکت ها توسعه می‌یابند. آنها برای همیشه زندگی نمی کنند و باید با سلولهای خون جدید جایگزین شوند. گلبول های قرمز به طور متوسط 120 روز قبل از از بین رفتن زندگی میکنند. سپس آنها را در کبد و طحال گیر میافتند و نابود میشوند. پلاکت ها فقط برای حدود 10 روز زندگی می کنند.
مقدار خون در بدن شما بستگی به اندازه، وزن و ارتفاع شما دارد. یک بالغ که وزنش 80 کیلوگرم است حدود 5 لیتر خون دارد و یک بچه 40 کیلوگرمی در حدود نصف این مقدار خون دارد. افرادی که در ناحیه های بلند زندگی می کنند که هوا رقیق تر است، نیاز به خون بیشتری دارند تا اکسیژن بیشتری به بدن بدهند.
خون
گروه های خون
گروه خون بسیار مهم است تا بفهمید که آیا یک فرد در صورت حادثه یا بیماری می تواند خون بدهد یا خون بگیرد. تقریبا پلاسمای هر کس دارای پادتن هایی است که ممکن است با خون شخص دیگری کار نکند.

چهار گروه اصلی خون وجود دارد:

نوع O شایع ترین گروه خون است. در حالت اضطراری خون نوع O می تواند به هر کسی تزریق شود.
نوع AB نادرترین گروه است. افرادی با این گروه خون می توانند دیگر گروه‌های خونی را در صورت اضطرار دریافت کنند.
نوع A فقط میتواند توسط اهداکنندگان دارای گروه A یا O دریافت شود.
نوع B فقط میتواند توسط اهدا کنندگان دارای گروه B یا O دریافت شود.

گروه های خونی

تزریق خون

اگر یک بالغ به طور ناگهانی یک لیتر یا بیشتر خون را از دست بدهد، ممکن است بمیرد، مگر اینکه خون در بدن او جایگزین شود. در طول سالها، تزریق خود جان عده بی شماری را نجات داده است. انتقال خون همچنین می تواند به بیمارانی کمک کند که قادر به تولید سلول های کافی برای زنده ماندن نیستند. تزریق همچنین در حین عملهای جراحی هنگامی که بیماران قسمتی از خون را از دست می دهند کمک می کند.
بانک های خون خون را از اهداکنندگان جمع آوری می کنند و آن را در کیسه های استریل قرار می دهند. این کیسه‌ها خنک میشوند و می توانند تا 50 روز ذخیره شوند. کارکنان آزمایشگاه خون را برای پیشگیری از بیماری های عفونی مثل ایدز و هپاتیت غربالگری میکنند. فقط خون پاک و ایمن می تواند به بیماران داده شود.

بیماری های خون

هنگامی که یک فرد مبتلا به کم خونی می شود، گلبول های قرمز به اندازه کافی برای تامین اکسیژن بدن وجود ندارد. لوسمی یک نوع سرطان مغز استخوان است که در آن گلبول های سفید خون ناکافی یا غیر طبیعی تولید می شود. بدون سلولهای سفید خون بیماریها میتوانند بدون کنترل وارد بدن شما شوند.
وقتی بدن شما پلاکت های کافی نداشته باشد، خون نمی تواند به خوبی لخته شود. حتی آسیب های کوچک می تواند منجر به از دست دادن خون شود زیرا خونریزی متوقف نمی شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.