صحیفة الزهرا (س)

در این اثر مجموعه‌ای از دعاها، نیایش‌ها، خطبه‌ها، سخنان برگزیده و... حضرت فاطمه زهرا(س) از متون معتبر اسلامی گرد‌آوری، طبقه بندی و سپس ترجمه شده است.
چهارشنبه، 20 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
صحیفة الزهرا (س)
صحیفة الزهرا (س)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: صحیفة الزهرا(س)
موضوع: دعاهای حضرت فاطمه(س) / احادیث حضرت فاطمه(س)َ / خطبه‌های حضرت فاطمه(س)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 2000
نویسنده: جواد قیومی اصفهانی
ناشر: دفتر انتشارات اسلامی
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1376
نوبت چاپ: 3
تعداد صفحات: 356 صفحه

معرفی کتاب:

معرفی کتاب:
در این اثر مجموعه‌ای از دعاها، نیایش‌ها، خطبه‌ها، سخنان برگزیده و... حضرت فاطمه زهرا(س) از متون معتبر اسلامی گرد‌آوری، طبقه بندی و سپس ترجمه شده است.
نویسنده محترم در راستای گردآوری دعاهای معصومین(ع)، مجموعه‌های با عناوین صحیفه تدوین کرده است که این اثر از جمله آنهاست.
این اثر، در ضمن شش فصل، مجموعه‌ای از معارف فاطمی(س) را به شرح زیر آورده است.
مقدمه ناشر، مقدمه نویسنده: در این مقدمه سیره و زندگانی حضرت زهرا(س) با عنوان‌های: ضرورت شناخت، ولادت آن حضرت، نام‌های آن حضرت، تعیین روز ولادت، دوران کودکی، ازدواج آن حضرت، زندگی مشترک، رحلت پدر بزرگوارش، شهادت آن حضرت آمده است.

فصل اول: نیایش‌ها و ادعیه آن حضرت

بخش اول: ادعیه آن حضرت در ثنای الهی و درخواست حوائج از او، در تسبیح و تنزیه خداوند، در تسبیح و تنزیه خداوند در روز سوم ماه، درباره اخلاق نیکو داشتن و انجام کارهای پسندیده، در حاجت‌های جامع برای دنیا و آخرت.
بخش دوم: ادعیه آن حضرت در مورد نماز و آنچه به آن ارتباط دارد: پس از نماز وتر، در تعقیب نماز ظهر، عصر، مغرب و عشا، پس از هر نماز، هنگام صبح، در صبح و شام.
بخش سوم: ادعیه آن حضرت در زوال اندوه‌ها و قضای حوائج: برای برآورده شدن حاجات، برای قضای حوایج، برای قضای دین و آسان شدن کارها، برای دفع شداید، برای کارهای مهم، برای قضای حوایج، برای برطرف شدن غم و اندوه، برای رهایی از مهالک.
بخش چهارم: ادعیه آن حضرت در رفع خطرات و بیماری‌ها: برای جلوگیری از خطرات و...
بخش پنجم: ادعیه آن حضرت در روزه‌های هفته و ماه: از روز شنبه تا جمعه، دعاهای مناسب هر روز و دعای هنگام آشکار شدن ماه
بخش ششم: ادعیه آن حضرت در آداب خواب: هنگام خواب، برای دفع رؤیای زشت، برای دفع بی‌خوابی
بخش هفتم: ادعیه آن حضرت در مدح یا مذمت افراد: برای شوهرش، برای اسما بنت عمیس، بر آنان که به او ستم کردند، بر ابی‌بکر و عمر، بر آن دو نفر
بخش هشتم: ادعیه آن حضرت در روز قیامت: در روز قیامت برای برطرف شدن عذاب از دوستانش، در محشر برای شفاعت دوستانش، در محشر برای بخشیده شدن گناهان شیعیان، در روز قیامت بر قاتلین فرزندش، در محشر بر علیه قاتلان امام حسین(ع)، در محشر بر علیه قاتلان فرزندش، در محشر برای شناخته شدن حقش، برای شفاعت امت پدرش، به هنگام داخل شدن به بهشت.
بخش نهم: ادعیه آن حضرت در امور متفرقه: برای طلب نزول سفره آسمانی، در پناه بردن به خدا از خشم او و رسولش، در پناه بودن به خدا از کمی یاور، برای بخشیده شدن گناهان، در هنگام بیماری برای کسب رحمت الهی، در شب شهادتش، برای طلب رحمت الهی، در طلب مرگ، در هنگام بیماری، برای بخشش گناهان شیعیانش، برای تعجیل در شهادت، در هنگام شهادت، برای کسب رحمت الهی.

فصل دوم: خطبه‌های آن حضرت

1. پس از فدک
2. در بیماریش برای زنان مهاجرین و انصار
3. برای مردمی که حق شوهرش را غصب کردند

فصل سوم: گزیده‌ای از گفتارهای آن حضرت

بخش اول: در توصیف خداوند، قرآن، پدرش، شوهرش، چگونگی خلقتش، در شناسایی اهل بیت(ع)، در توصیف شیعه، در فضل دانشمندان شیعه، در محبت او به امت پدرش، در مورد قاتل فرزندش، امام حسین(ع)، در فضیلت درود فرستادن به ایشان، در آنچه محبوب آن حضرت است، در فضیلت تلاوت بعضی از سوره‌های قرآن.
بخش دوم: در آداب غذا خوردن، در شدت عذاب جهنم، در تشویق به دعا کردن بر اموات، در فضیلت شب قدر، در گرامی داشتن میهمان، در تقدم همسایه بر خود، در فضیلت مقام مادر، در توصیف بهترین مردان، بهترین زنان، تعیین حدود وظایف زن و مرد، در مورد بهترین چیز برای زن، در اهمیت حجاب، در نزدیک‌ترین حالت زن به پروردگار، در تعیین ساعت اجابت دعا، در فضیلت عمل خالص، در مورد خرسندی فرشتگان از پیروزی مؤمنان، در توصیف مؤمن، در فضیلت خوش رویی، در وظیفه روزه دار.

فصل چهارم: استغاثه‌های آن حضرت

استغاثه به آن حضرت با دعا و نماز، استغاثه به آن حضرت با دعا

فصل پنجم: اشعاری در مدح آن حضرت

اشعاری از آیة الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، شیخ علی صافی گلپایگانی، حبیب چایچیان (حسّان) و مرحوم کمپانی

فصل ششم: فهرست‌های کتاب

در این بخش، مجموعه فهرست‌های پنج گانه کتاب به شرح زیر به چشم می‌خورد:
فهرست‌: منابع ادعیه، مآخذ خطبه‌ها، مأخذ احادیث، مآخذ استغاثه‌ها و فهرست مطالب کتاب.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.