معرفی کتاب عدل منتظر

این اثر از جمله نشریاتی است که به مناسبت جشن‏های میلاد حضرت مهدی(عج) به وسیله دست اندرکاران ستاد برگزاری جشن‏های نیمه شعبان مسجد صدریه تهران در شعبان 1404 ق منتشر شده است.
شنبه، 23 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب عدل منتظر
 عدل منتظر



 
شناسنامه کتاب:
عنوان: عدل منتظر
موضوع: سیره حضرت مهدی(عج)
زبان: فارسی
تیراژ: 5000
نویسنده: جمعی از نویسندگان
ناشر: ستاد برگزاری جشن‏های میلاد حضرت مهدی(عج) (مسجد صدریه تهران)
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1404
تعداد صفحات: 414 صفحه

معرفی کتاب:

این اثر از جمله نشریاتی است که به مناسبت جشن‏های میلاد حضرت مهدی(عج) به وسیله دست اندرکاران ستاد برگزاری جشن‏های نیمه شعبان مسجد صدریه تهران در شعبان 1404 ق منتشر شده است.
در این دفتر که دارای چهارصد و چهارده صفحه است، چهارده گفتار به شرح زیر به چشم می‏خورد:
گفتار اول: قیام مهدی(عج) و تشکیل حکومت واحد جهانی: نویسنده با اشاره به زمینه‏های پیدایش اندیشه حکومت جهانی در دنیای معاصر، طرح‏های گوناگونی را که جهت تشکیل یک حکومت واحد جهانی از سوی اندیشمندان ارائه شده است، مورد نقد و بررسی قرار می‏دهد. در پایان، تنها راه تشکیل حکومت جهانی را در سایه قیام امام زمان(ع) عملی می‏داند. آن‏‏گاه به ویژگی‌ها و زمینه‏های حکومت آن حضرت اشاره می‏کند.

گفتار دوم: رجعت پس از ظهور: این گفتار به رساله‏ای از آیة الله سیدابوالحسن رفیعی اختصاص دارد. در آن رساله به موضوع رجعت و اینکه آیا ائمه(ع) هم در جریان رجعت برخواهند گشت یا نه پرداخته است. در پایان چند پاسخ به شبهه‌های مطرح در زمینه رجعت ارائه شده است.
گفتار سوم: برنامه ریزی برای ظهور حضرت مهدی(ع): در اینجا درباره لزوم یک برنامه ریزی کامل و ویژگی‌های آن برای فراهم شدن زمینه ظهور و قیام امام زمان(ع) مطالبی آورده شده است.
گفتار چهارم: گامی لرزان به سوی اقامتگاه امام زمان(ع): در این نوشته درباره اموری چون: زندگی امام زمان(ع)، فرزندان، اقامتگاه، جزیره خضرا و مثلث برمودا مباحثی ارائه شده است.
گفتار پنجم: نظری به علم فقه و فقهای عصر مهدی(ع) (ارمغان فقیر): همان گونه که از عنوان برمی‏آید در این نوشته نویسنده تاریخچه فقه و فقاهت و اجتهاد را در دوره پس از امام حسن عسکری(ع) مورد بررسی قرار می‏دهد. همچنین به عملکرد فقهای بزرگ و نقش آنها به صورت کوتاه اشاره می‏کند.

گفتار ششم: ولایت و حکومت اسلامی: در این بخش با تبیین مفهوم ولایت و ارائه نظرهای گوناگون، به وظایف ولی فقیه و مبانی ولایت ایشان اشاره می‏شود.
گفتار هفتم: نشانه‏های ظهور مهدی موعود: نویسنده با بیان بحثی درباره تعیین وقت ظهور و چگونگی آن، به بخشی از نشانه‏هایی که در آستانه ظهور در عالم ‌به وقوع خواهد پیوست اشاره می‏کند. بیشتر به نشانه‌های مربوط به مسائل اجتماعی نظر دارد.
گفتار هشتم: امام مهدی(ع) از پندار تا باور: این مقاله ترجمه نوشته‏ای از شیخ محمد حسن آل یاسین با عنوان المهدی المنتظر بین النصور التصدیق است که در آن پس از طرح موضوع امامت و معرفی امامان معصوم، در زمینه معارف امام دوازدهم(ع) مطالب روشنگرانه‏ای ارائه شده است که این مباحث عبارتند از: 1. تبیین اندیشه مهدویت، 2. مهدی کیست؟، 3. امکان غیبت و ادله آن و...
گفتار نهم: غیبت در مکتب انسان ساز تشیع: این مباحث همان گونه که از عنوان نوشته برمی‏آید موضوع هایی درباره غیبت با عنوان‌هایی چون غیبت از نظر قرآن و احادیث و از نظر تکامل انسان، وظایف منتظران در زمان غیبت و... تنظیم و ارائه شده است.
گفتار دهم: بقیة الله کیست؟: در این نوشته با توجه به آیات و روایت ها، به معرفی امام زمان(ع) و تبیین جایگاه و منزلت ایشان پرداخته می‏شود.
گفتار یازدهم: وابستگی ظهور با برنامه ریزی کلی الهی: این نوشته ترجمه بخشی از کتابی به قلم سید محمد صدر است که شامل پنج بخش است: 1. وابستگی ظهور با برنامه ریزی کلی الهی، 2. تأثیرهای دوران غیبت کبرا در دوران پس از ظهور، 3. هنگام ظهور، شرایط و نشانه‏ها، 4. نظام فکری حضرت مهدی(ع) در برابر هستی زندگی و قانون، 5. برنامه ریزی و تعیین خطوط الهی برای ما بعد الظهور.که در هر بخش، مطالب ارزشمندی با هدف تبیین بخشی از معارف درباره به امام زمان(ع) ذکر شده است.
گفتار دوازدهم: این مقاله ویژه ترجمه گفتاری از علامه بزرگ کاشف الغطاء است که با عنوان: لابد من ظهور المهدی(ع) از کتاب جنة المأوی استخراج شده است. در آن درباره ضرورت وجود امام زمان(ع) بحث می‏شود.
همچنین در صفحه های پایانی کتاب، به فهرست تفصیلی گفتارهای دوازده گانه پرداخته می شود.

منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.