مزایا و معایب سوخت‌های جایگزین که احتمالاً نمی‌دانستید

مزایا و محدودیت‌های سوخت‌های جایگزین را باید قبل از آنکه به آن‌ها وابسته شویم در نظر بگیریم. سوخت‌های جایگزین را ناجیان بحران انرژی که در آینده نه چندان دور احتمالاً با آن مواجه خواهیم شد در نظر می‌گیریم.
يکشنبه، 1 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب سوخت‌های جایگزین که احتمالاً نمی‌دانستید
مزایا و معایب سوخت‌های جایگزین که احتمالاً نمی‌دانستید

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

مزایا و محدودیت‌های سوخت‌های جایگزین را باید قبل از آنکه به آن‌ها وابسته شویم در نظر بگیریم. سوخت‌های جایگزین را ناجیان بحران انرژی که در آینده نه چندان دور احتمالاً با آن مواجه خواهیم شد در نظر می‌گیریم. انرژی همه جا هست. انرژی چیزی که ما را به حرکت درمی‌آورد و چیزی است که ما را متوقف می‌کند. ولی، ما برای کار کردن ساخته‌های دسته خود به انرژی تجدیدناپذیر یا به عبارتی سوخت نیاز داریم. حداقل، تا به حال اینطور بوده است. جهان در آستانه بحران انرژی قرار دارد و تأثیرات منابع انرژی فعلی ما روی محیط زیست به سرعت در حال افزایش هستند. در پرتو این حقیقت، سوخت‌های جایگزین وارد بازی شده‌اند. مانند هر جنبه جدید در جامعه سوخت‌های جایگزین نیز با مزایا و معایبی همراه هستند که در اینجا به آن‌ها اشاره خواهیم داشت.
سوخت‌های جایگزین سوخت‌هایی هستند که می‌توان برای تولید انرژی مانند سوخت‌های متداول از آن‌ها استفاده کرد ولی جزئی از سوخت‌های متداول مانند سوخت‌های فسیلی، پروپان، ذغال سنگ و گاز طبیعی نیستند. قسمت عمده سوخت‌های متداول منابع تجدیدناپذیر هستند. سوخت‌های جایگزین عبارتند از بیو دیزل، بیو الکل، الکتریسیته ذخیره شده به فرم شیمیایی مانند باتری‌ها و سلول‌های سوختی، متان غیر فسیلی، گاز طبیعی غیر فسیلی و سوخت‌های دیگر از منابع زیست توده. این سوخت‌ها تحولی در انواع، ایجاد و استفاده از سوخت‌ها پدید آورده‌اند. واقعیت دیگر درباره سوخت‌های جایگزین آن است که آن‌ها عمدتاً تجدیدپذیر هستند و تأثیر سوء کمتری روی محیط زیست در مقایسه با سوخت‌های متداول دارند.

مزایای سوخت‌های جایگزین

• اول و مهم‌تر از همه، سوزاندن سوخت‌های جایگزین آلودگی کمتری ایجاد می‌کند و چنانکه گفته شد تأثیرات سوء کمتری روی محیط زیست دارند. سوزاندن سوخت‌های متداول باعث ایجاد آسیب‌های قابل توجهی به محیط زیست می‌شود زیرا، سوزاندن آن‌ها کربن دی اکسید زیادی تولید می‌کند. به علاوه، انتظار می‌رود سوخت‌های متداول در آینده نه چندان دور تمام شوند که به همین دلیل منابع سوخت جایگزین در حال بهبود دادن هستند تا از تدام انرژی اطمینان حاصل شود.
• سوخت‌های جایگزین فاقد عناصر فرعی تولید شده به خاطر استفاده از سوخت‌های متداول هستند؛ آن‌ها محصولات فرعی سمی یا مضر تولید نمی‌کنند.
• سوخت‌های جایگزین هنگام استفاده در وسایل نقلیه نشان داده شده است که مسافت پیموده شده افزایش پیدا می‌کند. در واقع، در مورد خودروهای هیبریدی، مسافت پیموده شده20% با مقدار سوخت یکسان افزایش پیدا می‌کند.
• دولت‌های زیادی در تلاش برای افزایش استفاده از سوخت‌های جایگزین برای صرفه جویی در مصرف انرژی هستند و مشوق‌های مالیاتی برای استفاده از آن‌ها ارائه می‌کنند.

معایب سوخت‌های جایگزین

• سوخت‌های جایگزین فاصله زیادی دارند تا با قیمت کم در اختیار مصرف کننده قرار بگیرند؛ جایگاه‌های سوخت بسیار کمی سوخت‌های جایگزین ارائه می‌کنند. بدین ترتیب، استفاده از سوخت‌های جایگزین با مشکلاتی همراه است.
• به خاطر مشکل آن‌ها با توجه به دسترس پذیری، سوخت‌های جایگزین گران قیمت هستند. به همین خاطر است که مردم تمایل چندانی برای استفاده از آن‌ها ندارند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.