انرژی آب و انرژی هسته‌ای

انرژی آب حدود 6 درصد از نیاز جهانی به انرژی را تامین می کند. هنگامی که آب از قسمتهای بالاتر به پایین می افتد، قدرت لازم برای چرخاندن توربین های بزرگ را ایجاد می کند. ژنراتور این قدرت را به برق تبدیل
يکشنبه، 8 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
انرژی آب و انرژی هسته‌ای
انرژی آب و انرژی هسته‌ای

مترجم: محمدعلی آصفی پور
منبع:راسخون
انرژی آب
انرژی آب حدود 6 درصد از نیاز جهانی به انرژی را تامین می کند. هنگامی که آب از قسمتهای بالاتر به پایین می افتد، قدرت لازم برای چرخاندن توربین های بزرگ را ایجاد می کند. ژنراتور این قدرت را به برق تبدیل می کند. نیروگاه ها همچنین ضایعاتی را تولید می کنند که برای سال های زیادی رادیواکتیو هستند. اینها باید در مکان های امن ذخیره شوند انرژی آب نقش مهمی در مناطقی دارد که کوه ها و رودخانه‌های زیادی وجود دارد، مانند اتریش، سوئیس و اسکاندیناوی. این کشورها بیشترین انرژی خود را به این طریق تولید می کنند.
استفاده از انرژی آب آلودگی ایجاد نمی کند و چون آب در مناطق کوهستانی و رودخانه ها همیشه جریان دارد، ما آن را یک منبع انرژی تجدید پذیر می دانیم.
انرژی هسته ای
حدود 6 درصد از کل انرژی جهان از 400 نیروگاه هسته ای می‌آید. هنگامی که اتمهای اورانیوم تقسیم می شوند انرژی آزاد شده و مقدار زیادی حرارت ایجاد می شود که از آن برای تولید برق استفاده می شود. فرآیند تقسیم اتمها شکافت هسته ای نامیده می شود.
هنگامی که اولین نیروگاه هسته ای در اواخر دهه 1950 ساخته شد، مردم فکر می کردند که آنها انرژی جهان را به اندازه کافی ارزان می کنند، اما معلوم شد که شکافت هسته‌ای چندین اشکال دارد. از آنجا که نیروگاه ها مقدار زیادی آب گرم تولید می کنند، باید برج های خنک کننده ای با هزینه زیاد داشته باشند. نیروگاه ها همچنین ضایعاتی را تولید می کنند که برای سال های زیادی رادیواکتیو هستند. اینها باید در مکان های امن ذخیره شوند، به عنوان مثال در عمق لایه های سنگی که در آنها هیچ گونه آسیبی نمی تواند وجود داشته باشد.
حادثه هسته ای در چرنوبیل در سال 1986 نشان داد که رادیواکتیویته، زمانی که به هوا پخش می شود، موجب آسیب به مناطقی بزرگ و کشته شدن بسیاری از مردم می شود. حتی دهها سال بعد از این حادثه هزاران شهروند که در سراسر چرنوبیل زندگی می کردند، هنوز از بیماری های ناشی از رادیواکتیو رنج می برند.
تعداد نیروگاه های هسته ای در سال 2005 میلادی:
ایالات متحده آمریکا = 103
فرانسه = 59
ژاپن = 55
روسیه = 31
انگلستان = 23
کره جنوبی = 20
هندوستان = 16
اوکراین = 15
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.