ایدز ؛ علل و رشد یک بیماری قاتل

در اواسط دهه 1970 بیماری جدیدی ظاهر شد. این بیماری ایدز یا سندرم کمبود ایمنی اکتسابی نامیده شد. دانشمندان و پزشکان ابتدا در مورد آن چیزی نمی دانستند، اما تا امروز ایدز 25 میلیون نفر را کشته و حدود 50
دوشنبه، 9 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ایدز ؛ علل و رشد یک بیماری قاتل
ایدز ؛ علل و رشد یک بیماری قاتل

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
در اواسط دهه 1970 بیماری جدیدی ظاهر شد. این بیماری ایدز یا سندرم کمبود ایمنی اکتسابی نامیده شد. دانشمندان و پزشکان ابتدا در مورد آن چیزی نمی دانستند، اما تا امروز ایدز 25 میلیون نفر را کشته و حدود 50 میلیون نفر آلوده شده اند. ایدز در سراسر جهان رخ می دهد، اما در جنوب آفریقا، آسیا و ایالات متحده، قربانیان ایدز بیشتر از سایر کشورها بوده است.
علل ایدز
ایدز ناشی از یک ویروس به نام HIV است. هنگامی که شما با خون آلوده یا سایر مایعات بدن تماس برقرار می کنید این ویروس وارد بدن می شود. سرفه، عطسه یا دست دادن ایدز را گسترش نمی دهد و شما لازم نیست ترس از اینکه در یک اتاق با یک فرد آلوده همراه باشید داشته باشید. ایدز در آفریقا آغاز شد، جایی که مردم نمی‌دانستند که وجود دارد. پزشکان آمریکایی ابتدا ویروس را در سال 1981 شناسایی کردند. از شامپانزه ای در غرب آفریقا آمده بود. اچ آی وی گلبول های سفید خون، که بخشی از سیستم ایمنی بدن است که با بیماری ها مبارزه می کند، را میکشد. در طول سالها بدن ضعیف تر و ضعیف تر می شود. در این حال بیماری هایی که معمولا به شما آسیب نمی رسانند ممکن است شما را بکشند. ویروس ایدز به سیستم عصبی حمله می کند و می تواند باعث آسیب چشم یا مغز شود. افرادی که مبتلا به ایدز هستند، اغلب ذات الریه میگیرند و می میرند. در ابتدا شما ممکن است ندانید که شما آلوده شده اید زیرا شما هیچ چیزی در این رابطه احساس نمی کنید. اما حتی در آن موقع شما ممکن است ایدز را به دیگران منتقل کنید.
ایدز ؛ علل و رشد یک بیماری قاتل
اگرچه پزشکان و دانشمندان مدتی طولانی است که روی یک درمان برای ایدز کار کرده‌اند، تاکنون هیچ واکسنی برای آن یافت نشده است. با مداوای مناسب می توانید سال ها با اچ آی وی زندگی کنید. با این حال افراد می توانند از طریق عدم تماس با بدن هایی که ممکن است آلوده باشند از عفونت HIV جلوگیری کنند.
در دهه 1980، ایدز از طریق انتقال خون نیز گسترش یافت. امروز، پزشکان قبل از دادن آن به کسانی که به آن نیاز دارند، آزمایش خون می کنند.
ایدز می تواند از طریق انتقال خون گسترش یابد.

بیشتر بخوانید:ظهور بیماری ایدز و تاثیر آن بر جمعیت


تاریخچه ایدز
احتمالا ایدز در آفریقا آغاز شد، جایی که مردم نمی‌دانستند که وجود دارد. پزشکان آمریکایی ابتدا ویروس را در سال 1981 شناسایی کردند. از شامپانزه ای در غرب آفریقا آمده بود. ویروس وارد انسان شد، زمانی که افرادی که حیوانات را شکار می کردند با خون آلوده ارتباط داشتند. در اوایل دهه 1980 مردان همجنسگرا، بیشتر در ایالات متحده آلوده بودند. دیگر بیماران مبتلا به ایدز، مصرف کنندگان مواد مخدر بودند که این بیماری را از سوزن های کثیف دریافت کرده بودند.
فردی مرکوری - یکی از معروف ترین قربانیان ایدز
طی ده سال پس از اولین مورد، بیماری در سراسر جهان گسترش یافت. واضح بود که همه افراد می توانند این بیماری را دریافت کنند. بیماران به وسیله تزریق خون آلوده شدند. زنان توسط شرکای جنسی مرد، و کودکان توسط مادران خود قبل از این که متولد شده باشند. مردم زمانی هشیار شدند که افراد مشهوری مانند آرتور اَش، ستاره تنیس، یا فردی مرکوری، رهبر خواننده ملکه Queen، قربانی ایدز شدند.
امروزه دو سوم از افراد مبتلا به اچ آی وی در مرکز و جنوب آفریقا زندگی می کنند. 20٪ دیگر در آسیا و اقیانوس آرام هستند. کارشناسان می گویند هر روز حدود14000 نفر آلوده می شوند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.