بسکتبال ؛ یک بازی سریع گام داخل سالن

بسکتبال یک ورزش سریع، هیجان انگیز و محبوب است که توسط بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان بازی می شود. این بازی در ایالات متحده در سال 1891 اختراع شد. امروزه بسکتبال ورزشی است که در همه
دوشنبه، 9 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بسکتبال ؛ یک بازی سریع گام داخل سالن
بسکتبال ؛ یک بازی سریع گام داخل سالن

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون

بسکتبال یک ورزش سریع، هیجان انگیز و محبوب است که توسط بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان بازی می شود. این بازی در ایالات متحده در سال 1891 اختراع شد. امروزه بسکتبال ورزشی است که در همه انواع مدارس در سراسر جهان بازی می شود. بهترین بازیکنان حرفه ای در تیم ملی بسکتبال ملی (NBA) رقابت می کنند. هر تیم متشکل از پنج بازیکن است که میتوانند در هر زمان جایگزین شوند. به طور معمول یک تیم دارای دو مدافع، دو فوروارد و یک مرکزدار است. اگر چه بسکتبال می تواند تقریبا در همه جا بازی شود، اما این ورزش بیشتر در یک حیاط دارای 29 متر طول و 15 متر عرض در داخل سالن بازی میشود. کف حیاط از چوب ساخته شده است. در هر طرف یک تخته پشتی و یک سبد وجود دارد که شما باید توپ را به میان آن شوت کنید. سبد حدود 3 متر از کف ارتفاع دارد. توپ رسمی از چرم ساخته شده و دارای محیط 76 سانتی متر است.
حیاط دارای خطوط مهم متعددی بر روی کف است. خط میانی و دایره مرکزی جایی است که بازی شروع می شود. داور توپ را به هوا پرتاب می کند و دو بازیکن بالا می پرند و سعی می کنند آن را به هم تیمیهای خود برسانند. خط سه امتیازی یک خط منحنی روی زمین است. اگر یک بازیکن توپ را از خارج از این خط به داخل سبد شوت کند، تیم سه امتیاز دریافت می کند. خط پرتاب آزاد جایی است که یک بازیکن سعی می کند یک امتیاز، پس از آنکه بر روی او خطا صورت گرفته، به دست آورد. خطوط کناری و خطوط مقدم مرزهای حیاط را مشخص می کنند.

بیشتر بخوانید:واقعیت‌هایی درباره‌ی بسکتبال


هر تیم متشکل از پنج بازیکن است که میتوانند در هر زمان جایگزین شوند. به طور معمول یک تیم دارای دو مدافع، دو فوروارد و یک مرکزدار است. مدافعان معمولا کوچکترین و سریعترین بازیکنان هستند. آنها باید دریبل زن‌ها و پاسورهای خوبی باشند که دورتر از سبد بازی میکنند. اکثر آنها در شوتهای سه امتیازی خوب هستند. فورواردها بلندتر و قوی تر از مدافعان هستند. آنها معمولا در نزدیکی سبد بازی می کنند و برگشت کننده‌های خوبی هستند. مرکز دار مهمترین بازیکن تیم است. او بسیار بلند است و همیشه مراقب توپهایی است که از تخته برگشت میکنند. او یک گلزن خوب است و می تواند یک بازی را تسخیر کند.
بسکتبال ؛ یک بازی سریع گام داخل سالن

ابعاد حیاط بسکتبال
یک بازی بسکتبال حرفه ای به چهار کوارتر 12 دقیقه ای با 15 دقیقه استراحت بین سه کوارتر دوم و سوم تقسیم می شود. در هر زمانی که داور در سوت خود بدمد بازی متوقف می شود، بنا بر این یک بازی می تواند تا دو ساعت طول بکشد. اگر در انتهای بازی هیچ برنده ای وجود نداشته باشد، تیم ها بازی را در وقتهای اضافه 5 دقیقه‌ای اامه میدهند. اگر یک تیم در پایان وقت اضافه جلو باشد، بازی تمام شده است.
بازیکنان می توانند با شوت کردن توپ به میان سبد امتیاز به دست بیاورند. سه امتیاز زمانی که بازیکنان از پشت خط سه امتیازی شوت موفقی دارند، و دو امتیاز اگر از هر جا در داخل خط سه امتیازی شوت موفقی داشته باشند اعطا می شود. هنگامی که بر روی یک بازیکن خطا صورت میگیرد، او یک یا دو پرتاب آزاد به دست میآورد که یک امتیاز را نصیب او میکند.
همانند سایر بازی ها، بسکتبال قوانین خاصی را دنبال می کند. یک بازیکن باید توپ را با زمین زدن مداوم آن حرکت دهد. این عمل دریبل نیز نامیده می شود. اگر او متوقف شود، و توپ را برای مدتی طولانی نگه دارد و دوباره شروع به دریبل کند، داور توپ را به تیم دیگر می دهد.
اگر یک بازیکن یک بازیکن دیگر را هل دهد و یا یک بازیکن دیگر را نگه دارد یا در حالی که بازی کن دیگر سعی دارد امتیاز بگیرد به دست او ضربه بزند، داور یک خطای شخصی میگیرد. بازیکن مورد خطا پرتابهای آزاد به دست میآورد. بازیکنان NBA باید پس از اینکه 6 خطای شخصی مرتکب شدند، بازی را ترک کنند.
یک تیم نمی تواند توپ تا هر زمانی که می خواهد نگه داشته باشد. یک تیم فقط 24 ثانیه زمان دارد که سعی کند توپ را به سبد حریف شلیک کند. در غیر این صورت تیم دیگر توپ را می گیرد.
NBA لیگ بسکتبال پیشرو در جهان است. این لیگ شامل 29 تیم است که در 4 گروه بازی می کنند. بعد از فصل، بهترین تیم ها در بازی های حذفی برای عنوان NBA رقابت می کنند. NBA هر ساله بازیکنان جدید جوان را با انتخاب آنها از بهترین تیم های دبیرستان و کالج می گیرد. بسیاری از بازیکنان کشورهای دیگر نیز در آمریکا حضور دارند تا در NBA بازی کنند.  


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.