عوارض هیپوکالمی

در این مقاله در مورد عوارض احتمالی هیپوکالمی که ممکن است وقتی که وضعیت بدون توجه و یا بدون درمان باقی می‌ماند رخ دهد را بیاموزید.
جمعه، 13 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض هیپوکالمی
عوارض هیپوکالمی

مترجم: مهناز مزارعی
در این مقاله در مورد عوارض احتمالی هیپوکالمی که ممکن است وقتی که وضعیت بدون توجه و یا بدون درمان باقی می‌ماند رخ دهد را بیاموزید.
بدن ما برای عملکرد روزانه خود نیاز به مواد مغذی مختلفی دارد، یک از این مواد ماده معدنی و الکترولیتی معروفی به نام پتاسیم است. این ماده معدنی در سلول‌های بدن ذخیره می‌شود. برخی از مهمترین توابع این مواد مغذی در بدن عبارتند از: کمک به ساختن عضلات، حفظ تعادل الکترولیتی پایدار، کمک به عملکرد عصبی، کمک به تنظیم مناسب فشار خون و تنظیم عملکرد قلب و کلیه‌ها می‌باشد. آرتمی قلب چیزی جز ضربان نامنظم قلب نیست، به شکل ضربان قلب سریعتر یا کندتر از حد معمول است. اکثر موارد این مشکل نشانگر چیزی جدی نیستند، اما بعضی از آنها را انجام می‌دهند و حتی ممکن است تهدید کننده زندگی باشند. در حال حاضر، با توجه به عوامل خاص، کمبود این ماده معدنی موجود در بدن ممکن است رخ دهد، و این وضعیت هیپوکالمی شناخته می‌شود. 3.6 تا 4.8 میلی اکی‌والان در لیتر به عنوان مقدار طبیعی پتاسیم مورد نیاز بدن است. هر چیزی که کمتر از آن و به ویژه کمتر از 2.5 میلی اکی‌والان بر لیتر می‌تواند یک وضعیت تهدید کننده زندگی برای یک فرد ایجاد کند که نیازمند کمک‌های اورژانسی است. علائمی که ممکن است نشان دهنده این باشد که یک فرد دارای سطح پتاسیم کم است ممکن است شامل ضعف، گرفتگی عضلات، یبوست، خستگی و ضربات غیر طبیعی قلب باشد.

عوارض احتمالی هیپوکالمی (پتاسیم پایین)

آریتمی قلبی

آرتمی قلب چیزی جز ضربان نامنظم قلب نیست، به شکل ضربان قلب سریعتر یا کندتر از حد معمول است. اکثر موارد این مشکل نشانگر چیزی جدی نیستند، اما بعضی از آنها را انجام می‌دهند و حتی ممکن است تهدید کننده زندگی باشند. اگر چه همه افراد علائم را تجربه نمی‌کنند، برخی از افراد ممکن است از موارد زیر شکایت کنند:
احساس سوزش در قفسه سینه
درد در قفسه سینه
ضربان قلب آرام یا سریع است
سرماخوردگی
سرگیجه

مشکلات عضلانی

هنگامی که عرضه پتاسیم به بدن کاهش می‎یابد، عضلات نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. به همین دلیل، افرادی که دارای هیپوکالمی هستند، در مورد گرفتگی عضلات، خستگی غیر طبیعی و ضعف عضلانی شکایت دارند. در بعضی افراد، این بیماری حتی ممکن است موجب فلج شدن شود، وضعیتی که به عنوان فلج دوره ای هیپوکالمی شناخته می‌شود. در این جا، فرد بیمار می‌تواند ضعف عضلانی را احساس کند و یا ممکن است فلج شدید، اما به صورت وقایع دوره ای باشد. در بیشتر موارد، این وضعیت از یک یا هر دو والدین به ارث برده می‌شود. علائم این بیماری:
عمدتا پس از خواب یا استراحت یا بعد از بیدار شدن رخ می‌دهد
مناطقی که در شانه‌ها و باسن قرار دارند، مکان‌هایی هستند که معمولا تحت تاثیر قرار می‌گیرند
ممکن است در اثر، وعده‌های غذایی شور و یا غذایی غنی از کربوهیدرات باعث شود

فشار خون

فشار خون بالا با یک نیروی بیش از حد طبیعی مشخص می‌شود که خون در دیواره‌های شریان‌ها جریان دارد و در سراسر بدن جریان دارد. قسمت بزرگی از کل پتاسیم در بدن در سلول‌ها باقی می‌ماند. تغییرات سطوح پتاسیم مانند هیپوکالمی می‌تواند موجب آسیب‌هایی شود، و این ممکن است در ناتوانی قلب، اعصاب و عضلات نشان داده شود. اکثر مردم این شرایط را برای سال‌ها دارند.، حتی در مورد آن نمی‌دانند. این به خاطر عدم وجود هیچ علائمی است، حتی زمانی که شرایط به سطح بحرانی جدی رسیده است. تعداد کمی از افراد ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:
سردرد
سرگیجه
نئوپلاسم مکرر
یبوست
یکی دیگر از عوارض رایج که می‌تواند ناشی از هیپوکالمی باشد، یبوست است. این مشکل با گذراندن کمتر از سه مدفوع در هفته و مدفوع سخت و خشک می‌شود. سایر علائم مرتبط با آن عبارتند از:
فشار بیش از حد در طی حرکت روده
احساس می‌کنید که مقعد مسدود شده است
احساس تخلیه ناقص حتی پس از دسشویی دارید

آسیب سلولی

قسمت بزرگی از کل پتاسیم در بدن در سلول‌ها باقی می‌ماند. تغییرات سطوح پتاسیم مانند هیپوکالمی می‌تواند موجب آسیب‌هایی شود، و این ممکن است در ناتوانی قلب، اعصاب و عضلات نشان داده شود.
درمان لازم است تا شرایط هیپوکالمی را برای ایجاد چنین عوارضی ایجاد کند. بستگی به نوع و شدت علائم بیمار، درمان جایگزینی پتاسیم برای کنترل بیماری به کار می‌رود. بیمارانی که آزمایشات و تشخیص‌های آزمایشگاهی خود را اعلام می‌کنند بسیار زیاد هستند،. با این حال، برای افرادی که علائم کمتری دارند یا در شرایط بسیار ناراحت نیستند، درمان می تواند با کمک صرفا از طریق قرص‌های پتاسیم انجام شود. به این نتیجه می‌رسیم که بیمارانی که به موقع به درمان می‌پردازند معمولا از چنین عوارضی رنج نمی‌برند. و در موارد نادر، این بیماری در صورتی که بیش از حد شدید باشد ممکن است باعث مرگ شود.
منبع مقاله : برگرفته از سایت بازل
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.