هدیه نمودن اعمال صالحه برای امام عصر ارواحنا فداء

این نوشتار در توسل به امام عصر - علیه السلام - است توسط اعمال صالحه به عنوان هدیه نمودن ثواب کلیه اعمال صالحه و عبادات برای آن جناب - صلوات الله علیه - و ائمه اطهار - علیهم السلام - و تأکید و فضیلت این امر در اخبار بسیار است و از آن جمله است این حدیث در کافی که علی بن مغیره در ضمن کلماتی چند از حضرت موسی بن جعفر - علیهما السلام- سؤال کرد که من چه بسا در ماه مبارک رمضان زیاده بر چهل ختم قرآن تلاوت می کنم و ثواب آنها را یک یک برای حضرت رسول -
يکشنبه، 31 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هدیه نمودن اعمال صالحه برای امام عصر ارواحنا فداء
 هدیه نمودن اعمال صالحه برای امام عصر ارواحنا فداء
هدیه نمودن اعمال صالحه برای امام عصر ارواحنا فداء





این نوشتار در توسل به امام عصر - علیه السلام - است توسط اعمال صالحه به عنوان هدیه نمودن ثواب کلیه اعمال صالحه و عبادات برای آن جناب - صلوات الله علیه - و ائمه اطهار - علیهم السلام - و تأکید و فضیلت این امر در اخبار بسیار است و از آن جمله است این حدیث در کافی که علی بن مغیره در ضمن کلماتی چند از حضرت موسی بن جعفر - علیهما السلام- سؤال کرد که من چه بسا در ماه مبارک رمضان زیاده بر چهل ختم قرآن تلاوت می کنم و ثواب آنها را یک یک برای حضرت رسول -صلی الله علیه و آله و سلم - و یک یک ائمه - علیهم السلام - و نیز برای شما هدیه قرار می دهم، اکنون چه ثوابی در این عمل است؟
فرمود:ثوابش این است که روز قیامت با آنها خواهی بود.
عرض کرد : الله اکبر، چنین منزلت عظیمی برای من به این عمل است و تا سه مرتبه تکرار کرد.
آن حضرت فرمود: بلی چنین است.(1)و دیگر این حدیث در جمال الاسبوع (2)سید اجل سید بن طاوس است که فرمودند: کسی که ثواب نماز را چه فریضه و چه نافله، برای رسول خدا، و امیر المؤمنین و اوصیاء بعد از او -صلوات الله علیهم اجمعین - قرار دهد، خداوند ثواب نماز او را به اضعاف مضاعف زیاد می فرماید.(3)و پیش از آنکه روح از بدنش مفارقت کند به او می فرماید : ای فلان هدیه های تو و احسانهایت به ما رسید. پس دلت خوش باد و چشمت روشن به آنچه خداوند متعال برای تو مهیا فرموده و آنچه را که تو به آن رسیدی گوارایت باد. راوی گفت: عرض کردم. چگونه باید هدیه کرد؟ فرمود: قصد نماید که ثواب نمازش برای حضرت رسول -صلی الله علیه و آله و سلم - باشد و اگر هم ممکن شود هر روز زیاده بر نماز های پنج وقت و نافله آنها، دو رکعت نماز برای هر یک نفر از ائمه - علیهم السلام - هدیه نماید.(4)
و دیگر این حدیث در بحار و تحیة الزائر است که روایت فرموده اند به سند معتبر که داود صرمی به خدمت حضرت امام علی النقی - علیه السلام - عرض کرد : پدر بزرگوارت را من زیارت کردم و ثواب را از برای شما قرار دادم. حضرت فرمود: برای تو و از جانب خداوند متعال اجر و ثواب عظیم او از جانب ما تلافی و جزایی نیکو است.
و در نماز های توسل به امام عصر - علیه السلام - و نیز سایر ائمه - علیهم السلام - واقع امر همین عنوان هدیه نمودن نماز برای آنها است به این نیت که نماز را برای امر و رضای خداوند به جا می آورد، به قصد آنکه ثوابش هدیه ای برای امام - علیه السلام - باشد و همچنین در نماز زیارت آنها.

پی نوشت :

1- کافی، ج 2، ص 118، ح 4.
2- جمال الاسبوع، ص 25.
3- مراد آن است که احصاء ثواب اعمال از شماره مخلوقین بیرون است.
4- بحار الانوار، ج 102، ص 256، ح 3، به نقل از تهذیب.





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.