تاریخچه تلویزیون

نخستین تجربه پخش تلویزیونی در دهه‌های 1920 و 1930 در بریتانیای کبیر و ایالات متحده انجام شد. در سال 1936 سازمان رسانه‌ای بریتانیا اولین پخش تلویزیونی در دنیا را آغاز کرد، اولین برنامه در آمریکا در
چهارشنبه، 9 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تاریخچه تلویزیون
تاریخچه تلویزیون

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
نخستین تجربه پخش تلویزیونی در دهه‌های 1920 و 1930 در بریتانیای کبیر و ایالات متحده انجام شد. در سال 1936 سازمان رسانه‌ای بریتانیا اولین پخش تلویزیونی در دنیا را آغاز کرد، اولین برنامه در آمریکا در سال 1940 پخش شد. تلویزیون در دهه‌ی 60 نفوذ زیادی بر جامعه داشت. برای اولین بار در تاریخ، تصاویری از جنگ به طور مستقیم برای بینندگان آمریکایی پخش شد. این امر موجب تغییر روی‌کرد آمریکا نسبت به جنگ ویتنام شد. پس از جنگ جهانی دوم، ایستگاه‌های تلویزیونی مهم در ایالات متحده یعنی ABC, NBC و CBS از شهر نیویورک راه اندازی شدند. در اوایل سالهای دهه 1950 برنامه‌های تلویزیونی در سرتاسر آمریکا قابل دریافت بودند. تا سال 1960 تلویزیون به اندازه‌ای گسترش یافت که میلیونها نفر نخستین مناظره تلویزیونی در تاریخ، میان ریچارد نیکسون و جان اف کندی که یک رویداد رسانه‌ای بزرگ بود را تماشا نمودند.
در حالی که اولین دستگاه‌های تلویزیون سیاه و سفید بودند، تلویزیونهای رنگی در اوایل دهه 1950 به بازار عرضه شدند. در طول سالهای دهه‌های 50 و 60 تقاضا برای دستگاه تلویزیون در بالاترین حد خود قرار گرفت.
تلویزیون در دهه‌ی 60 نفوذ زیادی بر جامعه داشت. برای اولین بار در تاریخ، تصاویری از جنگ به طور مستقیم برای بینندگان آمریکایی پخش شد. این امر موجب تغییر روی‌کرد آمریکا نسبت به جنگ ویتنام شد.
انحصار حق تجاری بزرگ ایستگاه‌های تلویزیون در دهه‌ی 80 با بوجود آمدن تلویزیون کابلی و تلویزیون ماهواره‌ای شکسته شد. تا اواسط دهه 1980 انواع خدمات ماهواره‌ای و کابلی در سرتاسر جهان ارائه شد. بزرگترین تأثیر در توسعه تلویزیون را می‌توان به سی ان ان (CNN) یا شبکه خبری کابلی نسبت داد که خدمات خود را در سال 1980 آغاز نمود. این نخستین شبکه تمام خبری تلویزیون در ایالات متحده بود.

بیشتر بخوانید: تاریخچه تلویزیون رنگی


در پایان دهه 1990 و در طول دهه اول هزاره کنونی، ایستگاه‌های تلویزیونی بیشتر بر روی بازی و برنامه‌های سرگرم کننده تمرکز داشته‌اند. برنامه چه کسی دوست دارد میلیونر شود در بریتانیا ساخته شد و بلافاصله به موفقیت رسید. نسخه‌هایی از این برنامه در بسیاری از کشورهای سرتاسر جهان در حال پخش است. دیگر برنامه‌های محبوب، برنامه‌های استعداد یابی را شامل می‌شود. سِروایور یا بازمانده برنامه‌ای تلویزیونی است که در آن شرکت کنندگان در این مسابقه در یک جزیره و یا بیابان رها شده و برای به دست آوردن پول نقد یا سایر جوایز به رقابت می‌پردازند.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.