آلودگی هوا هر ساله موجب مرگ میلیون‌ها نفر می‌شود

مرگ میلیون‌ها نفر بر اثر آلودگی هوا

هر ساله بیش از 5 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. بیشتر مرگ و میر در آسیا، به ویژه در هند و چین رخ می‌دهد. در چین هر ساله حدود 6/1 میلیون نفر جان خود را از دست
جمعه، 11 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مرگ میلیون‌ها نفر بر اثر آلودگی هوا
مرگ میلیون‌ها نفر بر اثر آلودگی هوا

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
هر ساله بیش از 5 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. بیشتر مرگ و میر در آسیا، به ویژه در هند و چین رخ می‌دهد. در چین هر ساله حدود 6/1 میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند، در هند این رقم حدود 3/1 میلیون نفر است. 85% از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که آلودگی هوا در این نقاط بالاتر از حد طبیعی است. تنفس در هوای آلوده برای سلامتی فرد خطرناک است. ذرات کوچک منتشر شده در هوا می‌تواند موجب بروز بیماریهای قلبی، سرطان ریه و سکته مغزی شود. بیشتر آلودگی هوا ناشی از دود کارخانجات، ترافیک و سوختهای فسیلی جهت تولید برق است. در شهرهای بزرگ آسیا مانند پکن یا دهلی، آلودگی هوا در روز می‌تواند به ده برابر حد نرمال برسد.
تنفس در هوای آلوده برای سلامتی فرد خطرناک است. ذرات کوچک منتشر شده در هوا می‌تواند موجب بروز بیماریهای قلبی، سرطان ریه و سکته مغزی شود. کارشناسان بهداشت عنوان می‌کنند که مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بیشتر از مرگ ناشی از سوء تغذیه و یا چاقی است. دانشمندان هشدار می‌دهند که چنانچه اقدامی جهت مبارزه با آلودگی هوا صورت نگیرد، تعداد مرگ و میر همچنان افزایش خواهد یافت.
مرگ میلیون‌ها نفر بر اثر آلودگی هوا
آلودگی هوا ناشی از نیروگاهی واقع در نیو مکزیکو
در کشورهای توسعه یافته قوانینی جهت پاکسازی هوا وضع شده است. در شهرهای بزرگ کیفیت هوا به طور پیوسته و شبانه روز تحت نظارت قرار دارد. از سوی دیگر، در کشورهای در حال توسعه دولتها برای محافظت از جمعیت در برابر آلودگی اقدام کافی به عمل نمی‌آورند.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از آلودگی هوا


به ویژه در چین که در آن جمعیت این کشور در حال سالخوردگی است، افراد سالمند بیشتر و بیشتری در خطر ابتلاء به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا قرار دارند. در بسیاری از مناطق، از زغال سنگ جهت پخت و پز و گرم کردن استفاده می‌کنند. در هند، آلودگی خانگی در حال افزایش است به این دلیل که مردم با چوب یا سرگین گاو اشپزی می‌کنند.
مقامات بهداشت و سلامت عنوان می‌کنند که استفاده از انرژی سبز تأثیری مثبت بر سلامت ما خواهد داشت. تغییر رویکرد به سوی انرژی‌های تجدید پذیر و استفاده از ماشینهای برقی بدون شک به پاکیزه ساختن هوا کمک خواهد کرد.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.