فوائد سلامتی‌بخش کاکائو

فوائد سلامتی بخش کاکائو بیشتر از آنچه می‌توانید تصور کنید است. با این حال، این فوائد تنها در صورتی عاید شما می‌شوند که آن را در مقادیر صحیح و در حد اعتدال مصرف نمایید
شنبه، 12 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوائد سلامتی‌بخش کاکائو
فوائد سلامتی‌بخش کاکائو

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
فوائد سلامتی بخش کاکائو بیشتر از آنچه می‌توانید تصور کنید است. با این حال، این فوائد تنها در صورتی عاید شما می‌شوند که آن را در مقادیر صحیح و در حد اعتدال مصرف نمایید. قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید، موجب ایجاد رنگدانه، لک‌های تیره و در مجموع آسیب دیدگی پوست می‌شود. مجدداً خاطر نشان می‌شود که محتوای بالای فلاوانول در کاکائو، به جلوگیری از پیری زودرس کمک کرده، زبری پوست را برطرف ساخته و بهتر از هر کرم ضد آفتاب در مقابل اشعه ماوراء بنفش مقاومت می‌کند. این خوراکی خوشمزه یعنی کاکائو دارای چندین خواص سلامتی بخش است. به باور عموم مردم، کاکائو نخستین بار در کوه‌های آمریکای جنوبی یافت شد. رنگ، طعم، عطر و به علاوه فوائد سلامتی بخش کاکائو آن را به یکی از خوشمزه‌ترین داروها برای اکثر عاشقان شکلات تبدیل کرده است.

فشار خون

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند که در صورت مصرف کاکائو در مقادیر تجویز شده، فشار خون کاهش می‌یابد. کاکائو تیره شیرین نشده حاوی فلاونوئیدهایی است که موجب کاهش در فشار خون سیستولیت و دیاستولیک می‌شوند. پلی فنولهای موجود در پودر کاکائو و یا دانه‌های آن همچنین به دور نگاه داشتن بیماریهای قلبی عروقی کمک می‌کنند. با این حال، آندسته از افرادی که کاکائو را بسیار دوست دارند، متوجه باشند که تنها مصرف محدود (30 کالری) به عنوان بخشی از رژیم فشار خون بالا توصیه می‌شود. بنابراین مراقب میزان مصرف شکلات تیره باشید.

مشکلات پوستی

قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید، موجب ایجاد رنگدانه، لک‌های تیره و در مجموع آسیب دیدگی پوست می‌شود. مجدداً خاطر نشان می‌شود که محتوای بالای فلاوانول در کاکائو، به جلوگیری از پیری زودرس کمک کرده، زبری پوست را برطرف ساخته و بهتر از هر کرم ضد آفتاب در مقابل اشعه ماوراء بنفش مقاومت می‌کند. برخی مطالعات صورت گرفته همچنین نشان می‌دهند که کاکائو، دارای ماهیت ضد سرطانی بوده در نتیجه از سرطان پوست جلوگیری می‌کند. بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از فلاوانول سلامت پوست را تضمین خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: کالریهای موجود در پودرکاکائو

 

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدانها و ترکیبات فنولی موجود در کاکائو اورگانیک با انواع موجود در چای سبز مشابهت دارد. از سوی دیگر، مشخص شده است که کاکائو از مقادیر بالایی آنتی اکسیدان برخوردار بوده که این میزان بیشتر از هرگونه چای می‌باشد. پلی فنولها گونه‌ای از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشند که به حفظ جوانی پوست و سم زدایی از بدن کمک می‌کنند. با این حال، نوشیدن کاکائو بهتر از خوردن یک تکه شکلات است به این دلیل که تکه‌ای از شکلات حاوی چربیهای اشباع شده است که فوائد آن را خنثی می‌سازند.

ضد افسردگی

افسردگی اختلالی است که در آن اعتقاد، مذهب و طبقه اجتماعی تفاوتی نمی‌کند. امکان بروز این اختلال در هر فرد و از هر قشری وجود دارد. داروهایی جهت درمان افسردگی موجود است. با این حال، تمامی این داروها موجب بروز برخی عوارض جانبی مضر می‌شوند. از سوی دیگر، کاکائو دارویی عالی جهت رفع افسردگی است که هیچ گونه عوارض جانبی را به همراه ندارد. عصاره پلی فنولیک بدست آمده از دانه‌های تفت یا بو نداده کاکائو از سطوح بالایی از فلاونوئید برخوردارند. این عصاره به درمان افسردگی کمک می‌کند.

طرز تهیه شکلات داغ

مواد مورد نیاز
• 1 فنجان آب
• یک چهارم فنجان پودر کاکائو
• یک دوم قاشق چای خوری دارچین
• یک فنجان شیر

طرز تهیه

• آب را درون کتری یا شیرجوش بجوشانید.
• پودر کاکائو را به آن افزوده و اجازه دهید به مدت 2 دقیقه دیگر بجوشد.
• سپس، دارچین را به آن اضافه کرده و اجازه دهید به مدت چند دقیقه دیگر بجوشد.
• شیر را درون آن ریخته و محتویات موجود در ظرف را بجوش آورید.
• شعله گاز را کم کرده و اجازه دهید این آمیزه تا زمانی که غلظت یابد چند دقیقه بجوشد.
• ظرف را از روی گاز برداشته و نوشیدنی را دورن فنجان ریخته و آن را داغ بنوشید.
بدست آوردن کاکائو خالص بدون استفاده از قند امکان پذیر است. از اینرو از شیرین کردن آن به هر شکلی خودداری نمایید به این دلیل که از فوائد کاکائو کاسته می‌شود. بنابراین، مرتبه بعد که احساس ناراحتی داشتید، برای خود یک فنجان شکلات داغ تهیه کرده تا سرحال آمده و یا از فوائد سلامتی بخش آن برخوردار شوید.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت بازل
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.