علائم سوخت و ساز بالا

افرادی که به دلیل سوخت و ساز پایین بدن خود به سختی از وزنشان کاسته می‌شود، آرزوی داشتن سوخت و ساز بالا را دارند. اما در افراد ظاهراً «خوش شانس» با داشتن متابولیسم یا سوخت و ساز بالا، این امر ممکن است
يکشنبه، 13 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم سوخت و ساز بالا
علائم سوخت و ساز بالا

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
افرادی که به دلیل سوخت و ساز پایین بدن خود به سختی از وزنشان کاسته می‌شود، آرزوی داشتن سوخت و ساز بالا را دارند. اما در افراد ظاهراً «خوش شانس» با داشتن متابولیسم یا سوخت و ساز بالا، این امر ممکن است موجب بروز برخی مشکلات در سلامتشان شود. در این مقاله نشانه‌ها و علائم سوخت و ساز سریع و راه‌های پایین آوردن آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای کسانی که اطلاع کاملی از معنای دقیق سوخت و ساز ندارند بایستی بگوییم که متابولیسم به این موضوع اشاره دارد که چه میزان انرژی بدن شما استفاده کرده و یا چه مقدار کالری در روز می‌سوزانید. به گفته محققان دانشگاه وِرمونت، میزان سوخت و ساز اکثر افراد (96%) در حدود 200 تا 300 کیلوکالری است که معادل 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، نیمی از یک برش برزگ پیتزا می‌باشد.
سوخت و ساز نقش مهمی در تعیین این موضوع که آیا بر وزن فرد افزوده خواهد شد و یا خیر بازی می‌کند. افراد دارای اضافه وزن آرزوی داشتن سوخت و ساز بالا را دارند در حالی که این امر در افراد دارای کمبود وزن، کاملاً عکس است. چنانچه تحت تأثیر این موضوع قرار دارید که داشتن یک سوخت و ساز بالا تحت هر شرایطی نسبت به متابولیسم پایین ارجحیت دارد، پس بیش از این نمی‌توانید از حقیقت فاصله داشته باشید.
افراد دارای سوخت و ساز بالا همچنین دچار برخی مشکلات در سلامت خود می‌شوند. در ادامه علائم مختلف متابولیسم سریع را مورد بررسی قرار داده و سپس سعی کرده علل احتمالی و راه‌های پایین آوردن آن را امتحان کنیم.
برای کسانی که اطلاع کاملی از معنای دقیق سوخت و ساز ندارند بایستی بگوییم که متابولیسم به این موضوع اشاره دارد که چه میزان انرژی بدن شما استفاده کرده و یا چه مقدار کالری در روز می‌سوزانید. خاطر نشان می‌شود که تعداد کالریهایی که در روز می‌سوزانید، کالریهای سوزانده شده توسط فعالیتهایی مانند ورزش، پیاده روی و غیره را شامل خواهد شد و مقدار کالریهایی که در حین خواب می‌سوزانید یا میزانی که تمام روز در رختخواب بسرمی‌برید (تحت عنوان میزان سوخت و ساز پایه شناخته می‌شود (BMR)).
افرادی که دارای سوخت و ساز بالا هستند، کالری بیشتری در هنگام استراحت (BMR بالا) می‌سوزاند، از اینرو حتی پس از خوردن غذاهای چاق کننده، باز هم در افزودن وزن با سختی مواجه هستند. با وجود آنکه این امر به نظر مفید می‌رسد، اما همیشه اینطور نیست.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی چربی سوزی که سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا می‌برند

 

علائم

گرچه علائمی که در زیر عنوان می‌شوند، نشان دهنده وجود میزان متابولیسم بالا هستند، برخی یا تمامی آنها ممکن است مشاهده شده و یا امکان دارد مشاهده نشوند و آزمایش خون می‌تواند به طور دقیق میزان سوخت و ساز بدن فرد را اندازه‌گیری نماید.
• کمبود وزن: شاخص توده بدنی (BMI) فرد دارای سوخت و ساز بالا به نسبت کمتر از مقدار توصیه شده بر اساس قد، نوع بدن و سن او است.
• بالاتر از دمای پایه بدن: فرد تمام مدت احساس گرما داشته و به طور مداوم عرق می‌کند به این دلیل که دمای پایه بدن او نسبتاً بالا است. این وضعیت به دلیل واکنشهای متابولیک بسیار سریع صورت گرفته در بدن رخ می‌دهد.
• افزایش گرسنگی: فرد حتی پس از صرف 3 تا 4 وعده غذایی حجیم در روز، تقریباً بلافاصله احساس گرسنگی می‌کند.
• قاعدگی نامنظم: دختر بچه‌هایی که به سن بلوغ می‌رسند ممکن است مشکلات قاعدگی را تجربه نمایند. آنها به دلیل نداشتن مقدار کافی چربی بدنی جهت داشتن چرخه قاعدگی طبیعی، ممکن است چرخه‌های قاعدگی به تعویق افتاده و یا نامنظم را تجربه نمایند. آنها پیش از شروع قاعدگی و پس از آن، لاغر و فاقد انرژی به نظر می‌رسند.
در زیر برخی از علائم ثانویه‌ایی آورده شده است که ممکن است تجربه شده و نیز امکان دارد در فرد مشاهده نشوند.
• اجابت مزاج مکرر
• ضربان قلب سریع
• خستگی، سرگیجه و عرق زیاد
• لرزش دستها، اشکال در خواب راحت و نوسانات خلقی مکرر
علل
• ژن: ژن‌های خود را مقصر آن بدانید، مانند موارد زیادی که مربوط به بدن است، ژنها همچنین عمدتاً مسئول بالا بودن میزان سوخت و ساز بدن فرد هستند. در این مورد، پیری تنها روند طبیعی است که سرعت سوخت و ساز را کاهش می‌دهد.
• تیروئید بیش فعال: دیگر علت مهم، هیپرتیروئیدی یا بیش فعال بودن غده تیروئید است. پرکاری تیروئید می‌تواند تقریباً سوخت و ساز بدن فرد را دو برابر ساخته و او شروع به نشان دادن علائمی مانند خستگی، کاهش وزن، عصبی بودن و افزایش ضربان قلب نماید. چنانچه این علائم را مشاهده نموده و یا عضوی از خانواده‌تان دارای سابقه مشکلات تیروئیدی است، آنگاه به پزشک مراجعه کرده و تحت آزمایش قرار گیرید.
• کشیدن سیگار: دلیل دیگری برای ترک این عادت. گفته می‌شود که کشیدن سیگار، میزان سوخت و ساز را افزایش داده که این امر لزوماً خوب نیست و نیازی نیست به سایر پیامدهایی که سیگار بر سلامت می‌گذارد اشاره نماییم.
چگونگی پایین آوردن سوخت و ساز بالا
• رژیم غذایی: نخستین اقدامی که بایستی انجام دهید این است که غذای خود را عاقلانه انتخاب کنید. مواد غذایی با میزان سوخت و ساز پایین مانند شیرینی‌جات، منابع چرب و غلات تصفیه شده مصرف کنید. غذاهای سرخ شده گزینه چندان سالمی به نظر نمی‌رسند، اما می‌توانند به شما در افزایش وزن کمک کنند اما در مصرف آنها زیاده روی نکنید.
• انجام حرکات ورزشی متوسط تا کم: به محض اتمام غذا، استراحت کنید. به هیچگونه فعالیت بدنی مانند پیاده روی و یا هرگونه کار سنگین نپردازید مگر آنکه بخواهید غذایتان سریعتر هضم شود. تنها به مدت 15 تا 20 دقیقه ورزش کرده و از انجام هرگونه ورزشهای قدرتی بپرهیزید. از انجام حرکات روتین سنگین خودداری کنید به این دلیل که تنها کالری بیشتری خواهد سوخت.
• خواب کمتر: بایستی 5 تا 6 ساعت در روز خواب بدون وقفه داشته باشید. هنگامی که کمتر بخوابید، سطوح کورتیزول موجود در بدن افزایش یافته، سوخت و ساز بدن به طور خودکار آهسته شده و به ذخیره چربی در بدن کمک می‌کند.
تحقیقات اخیر صورت گرفته در هلند، به این نتیجه دست یافته است که افراد دارای سوخت و ساز بالا سریعتر پیر شده و همچنین احتمال ابتلاء به بیماری مزمن در آنها افزایش می‌یابد. بنابراین، تمام کسانی که فکر می‌کنید سوخت و ساز تنها «کلید» کاهش وزن است، در فکر خود تجدید نظر کنید به این دلیل که متابولیسم بالا لزوماً چیز خوبی نیست.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت بازل
 
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.