ارزش تغذیه‌ای سیب

این مقاله بر روی ارزش غذایی سیب متمرکز است. سیب علاوه بر آنکه بخاطر طعم شیرین و ترش خود مصرف می‌شود، همچنین به دلیل سطوح تغدیه‌ای بالای خود که فوائد سلامتی بخش متعددی را فراهم می‌سازد، مورد
شنبه، 12 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ارزش تغذیه‌ای سیب
ارزش تغذیه‌ای سیب

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

این مقاله بر روی ارزش غذایی سیب متمرکز است. سیب علاوه بر آنکه بخاطر طعم شیرین و ترش خود مصرف می‌شود، همچنین به دلیل سطوح تغدیه‌ای بالای خود که فوائد سلامتی بخش متعددی را فراهم می‌سازد، مورد اکرام قرار گرفته است. سیب انواع و گونه‌های متفاوت و متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به سیب قرمز، سیب گلاب، سیب پینک لِیدی، سیب فوجی، سیب روم، سیب سبز، و چندین گونه متفاوت در رنگهای قرمز، سبز و زرد اشاره کرد. با این حال، صرف نظر از نوع، ارزش غذایی سیب روی هم رفته مشابه است (گرچه دقیقاً مشابه نیست). بسیاری از مردم در سرتاسر جهان سیب قرمز آبدار خوشمزه را مصرف می‌کنند. این میوه‌ی ترش و شیرین را می‌توان به شکل طبیعی خود مصرف کرد یا آن را به دسرهای مختلف افزود و خوراکی‌های خوشمزه دهان آب اندازی از آن تهیه کرد. سیب انواع و گونه‌های متفاوت و متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به سیب قرمز، سیب گلاب، سیب پینک لِیدی، سیب فوجی، سیب روم، سیب سبز، و چندین گونه متفاوت در رنگهای قرمز، سبز و زرد اشاره کرد. با این حال، صرف نظر از نوع، ارزش غذایی سیب روی هم رفته مشابه است (گرچه دقیقاً مشابه نیست).
بنابراین مهم نیست که کجای کره خاکی زندگی می‌کنید و کدام نوع سیب را مصرف می‌نمایید، مواد مغذی بدست آمده از این میوه خوشمزه تقریباً یکسان است! اجازه دهید به حقایق تغذیه‌ای سیب نگاهی بیاندازیم.

ارزش تغذیه‌ای سیب چه میزان است؟

ماده مغذی

واحد

مقدار در هر 100 گرم

پروتئین

گرم

70ر0

کربوهیدرات

گرم

42ر11

چربی (مجموع لیپید)

گرم

28ر0

قند (مجموع)

گرم

92ر9

فیبر خوراکی (مجموع)

گرم

4ر1

آب

گرم

50ر86

ویتامین C (مجموع اسید اسکوربیک)

میلی‌گرم

5ر9

ویتامین A

واحد بین‌الملل (IU )

54

ویتامین E

میلی‌گرم

26ر0

فولات (مجموع)

میکروگرم

5

ویتامین K

میکروگرم

4ر6

کلسیم

میلی‌گرم

6

منیزیم

میلی‌گرم

7

آهن

میلی‌گرم

17ر0

فسفر

میلی‌گرم

16

روی

میلی‌گرم

05ر0

مس

میلی‌گرم

05ر0

سدیم

میلی‌گرم

0ر0

فوائد سلامتی بخش سیب

• بهبود سلامت قلب

سیب سرشار از فلاونوئید است که ارتباط مستقیمی با بیماریهای قلبی دارد. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند افرادی که مقدار زیادی فلاونوئید مصرف می‌کنند، خطر کمتری در ابتلاء به بیماریهای قلبی از خود نشان می‌دهند. علاوه بر آن، سیب دارای محتوای بالای فیبر خوراکی بوده و نیز حاوی پکتین است که اجازه رسوب کلسترول بد بر روی دیواره رگهای خونی را نداده در نتیجه از بروز آترواسکلروز جلوگیری می‌کند. افرادی که سیب مصرف می‌کنند 37% احتمال کمتری در آنها وجود دارد که به فشار خون بالا ابتلاء پیدا کنند.

• کمک به کاهش وزن

همانطور که در جدول بالا دیده می‌شود، سیب حاوی مقداری قند (92ر9 در هر 100 گرم) است و مقدار کالری موجود در آن بسته به نوع سیب از 50 تا 100 متغیر خواهد بود. با این حال، حاوی هیچگونه چربی نیست. این میوه همچنین عاری از کلسترول بوده و راهی سالم جهت کاهش وزن به حساب می‌آید. فروکتوز موجود در سیب به تثبیت سطوح قند در بدن کمک کرده و محتوای بالای فیبر آن از رسوب چربی در سلولهای بدن جلوگیری خواهد کرد. پلی فنولهای موجود در سیب نیز دیده شده است که سوخت و ساز چربی را تنظیم می‌کنند. خانمی برزیلی که 3 سیب در روز مصرف می‌نمود، در مقایسه با خانمهایی که از خوردن این میوه در طول برنامه کاهش وزن صرف نظر می‌کردند، وزن بیشتری از دست داد.

بیشتر بخوانید: ویتامین‌های موجود در سیب

 

• محافظت از استخوان

فلاونوئیدی تحت عنوان فلوئیدین که در سیب وجود دارد، به زنان در مرحله پس از یائسگی کمک کرده تا دچار عارضه‌ای تحت عنوان پوکی استخوان نشوند. همچنین در افزایش تراکم استخوان کمک می‌کند. علاوه بر آن، کلسیم و بور موجود در سیب همچنین به حفظ سلامت استخوان فرد کمک می‌نماید.

• به تأخیر انداختن بیماری آلزایمر

مشاهده شده است که این بیماری بیش از 30 میلیون نفر را در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. شروع این زوال عصبی مرتبط با سن می‌تواند با مصرف سیب آهسته شود. پوست سیب حاوی فلاونوئید کوئرستین است که مشاهده شده است اثراتی مثبت بر روی بدن دارد. بعضی بر این باورند که قادر به دور ساختن بیماری آلزایمر است. تخریب سلولی علت اصلی بروز این بیماری است و از آنجا که کوئرستین می‌تواند زوال سلولی را مهار سازد، در نهایت شروع بیماری آلزایمر به تأخیر خواهد افتاد.

• پیشگیری از بروز سرطان

محتوای کوئرستین همچنین خطر ابتلاء به سرطانهایی مانند سرطان تخمدان، سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان روده را کاهش می‌دهد. این ترکیب از رشد سلولهای سرطانی بدون آسیب رساندن به سلولهای سالم بدن، جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن، محتوای بالای فیبر موجود در سیب هنگامی که در کولون یا روده بزرگ باشد، شروع به تولید مواد شیمیایی می‌کند که با سرطان مبارزه کرده و سلولهای سرطان کولون را از بین برده و از تکثیر آنها جلوگیری می‌کند.
از آنجا که بیشتر محتوای تغذیه‌ای سیب درست در زیر و داخل پوست قرار دارد، توصیه می‌شود که آن را با پوست میل کنید. با این حال، سیب‌هایی که به منظور براق شدن از موم بر روی آنها استفاده شده است خوردن‌شان با پوست می‌تواند تولید اشکال نماید. سیبهای ارگانیک و آنهایی که مومی نیستند را خریداری نمایید. ارزش تغذیه‌ای سیب گرچه به طور کلی یکسان است، اما با اندازه و گونه سیب کمی تفاوت خواهد داشت. از نظر تغذیه‌ای، سیبهای گالا یا گلاب برزیلی و فوجی بهترین انواع به حساب می‌آیند.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت بازل
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.