معرفی کتاب نور مهدی (عج)

ستاد برگزاری جشن‏های میلاد حضرت بقیة الله(ع) این مجموعه را با هدف تبیین ابعاد گوناگون معارف حضرت بقیة الله(ع) به مناسبت نیمه شعبان سال 1402 ق.
پنجشنبه، 17 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب نور مهدی (عج)
  معرفی کتاب نور مهدی (عج)

شناسنامه کتاب:
عنوان: نور مهدی(عج)
موضوع: سیره حضرت مهدی(عج)
زبان: فارسی
نویسنده: جمعی از نویسندگان
سال چاپ: 1401 ق
تعداد صفحات: 304 صفحه

معرفی کتاب:

ستاد برگزاری جشن‏های میلاد حضرت بقیة الله(ع) این مجموعه را با هدف تبیین ابعاد گوناگون معارف حضرت بقیة الله(ع) به مناسبت نیمه شعبان سال 1402 ق.
منتشر ساخته است. این اثر دارای سیصد و چهار صفحه و چهارده گفتار به شرح زیر است:
گفتار اول: سخنی درباره حضرت مهدی(عج)، به قلم آیة الله شهید سید محمد باقر صدر: در این مقاله، درباره طول عمر امام زمان(ع) مباحث کوتاه و در همان حال مفیدی ارائه شده است. عنوان بخش های گوناگون این مقاله عبارتند از: معجزه و طول عمر، نقش طول عمر مهدی(عج) در ایجاد دگرگونی جهان، رهبری در چهره کودکی، مهدی(ع) حقیقت است یا مجرد پندار، مهدی(ع) و رمز غیبت، امکان دگرگونی تاریخ به دست یک انسان و چگونگی آن دگرگونی و...
گفتار دوم: قیام مهدی(عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ، به قلم استاد مرتضی مطهری: در این گفتار، با تبیین دو نوع بینش درباره تکامل تاریخ و دو برداشت درباره انسان، همین طور بیان نظر قرآن درباره تاریخ، موضوع انتظار و اقسام آن مورد تحقیق و بررسی قرار می‏گیرد.
گفتار سوم: امام زمان(عج) در اعتقاد شیعه، به قلم علی دوانی: در این مقاله، با تبیین جایگاه و نقش امام در جامعه، به معرفی ائمه(ع) و به ویژه امام دوازدهم با توجه به منابع روایی پرداخته می‏شود. آن‏گاه درباره طول عمر امام زمان(ع) و حکومت جهانی آن حضرت مطالبی ارائه می‏گردد.
گفتار چهارم: مسئله غیبت، به قلم ابراهیم امینی: در این نوشته، نخست سیر تاریخی مباحث درباره به غیبت امام زمان(ع) مورد اشاره قرار می‏گیرد، سپس کتاب‏های غیبت پیش از تولد امام زمان(ع) معرفی می‏گردد. آن گاه موضوع هایی درباره به غیبت پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) بررسی می‏شود. همچنین کتاب‏های غیبت پس از امام حسن عسکری(ع) معرفی می‏گردد. در ادامه به نظر چندتن از اندیشمندان مسلمان مانند شیخ مفید(ره)، شیخ طوسی(ره)، سید مرتضی(ره) درباره غیبت اشاره می‏شود و...
گفتار پنجم: بقای مکتب، در پرتو وجود رهبر، به قلم استاد جعفر سبحانی: تبیین نقش رهبر در کتاب ها از دیدگاه روابط اجتماعی و منابع اسلامی مانند قرآن و روایت، محور اصلی این نوشته است.
گفتار ششم: انتظار بزرگ، به قلم مهدی پیشوایی: در این نوشته تلاش شده بر این پرسش‌ها پاسخ داده شود: سرانجام جامعه بشری چه خواهد شد؟ آیا روند امور به نابودی بشر خواهد انجامید یا در نهایت صلح و صفا بر جهان حاکم می‏شود؟ این پاسخ با توجه به آیات قران تهیه شده است. آن گاه که مشخص شد از دیدگاه قرآن، سرنوشت نهایی جهان، حاکمیت عدل و داد و امنیت و صلح است. در ادامه، درباره زمان و زمینه‏های تحقق این وعده الهی مباحثی آورده می‏شود.
گفتار هفتم: نظام امامت و رهبری، به قلم لطف الله صافی گلپایگانی: در این نوشته نیز پس از تبیین امام و اصل امامت، این پرسش‌ها مطرح می شود:
1. چرا کاوش برای شناخت واجب است؟
2. نظام امامت با توحید خداوند متعال چه رابطه‏ای دارد؟
3. چه نیازی به رهبری و نظام امامت و ولایت است؟
4. اصولاً نظام امامت چگونه نظامی است؟
5. آیا امام، انسان مافوق است یا مافوق انسان؟
6. آیا پیامبر اعظم(ص) کسی را به مقام ولایت و رهبری جامعه و امامت و خلافت معرفی کردند یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، آنها چه کسانی هستند و چند نفرند؟
7. آیا امام مهدی(ع) از جمله این افراد است؟ ادله وجود و امامت آن حضرت کدام است؟
8. مهدی(ع) پناهگاه شکست‏ناپذیر، به قلم حسن سعید: در این بحث، درباره علت توجه بیشتر مردم جهان به موضوع مهدویت و ویژگی های حکومت امام زمان(ع) مطالبی آورده شده است.
9. مهدی موعود(ع) نیاز مبرم ستم دیدگان، به قلم سید مصطفی موسوی خلخالی: این مقاله دارای سه بخش است:
1. توجیه حسی لزوم مهدویت به عنوان آخرین نیاز مبرم ستم دیدگان.
2. اثبات مهدویت به صورت کوتاه با استناد به احادیث و اخبار موجود در کتب اهل سنت.
3. مشخصات مهدی موعود(ع) به طور فشرده از آیات کریمه قرآن مجید.
10: نقش امام زمان(ع) در جهان هستی، به قلم علی اکبر مهدی پور: این مقاله به بررسی فواید امام زمان(ع) در دوره غیبت و نقش وجود امام در عالم هستی می‏پردازد.
11. از وضع موجود تا امامت موعود، به قلم صادق طباطبایی: در این نوشته، درباره راهکارهای فراهم سازی زمینه های فرهنگی و اخلاقی تشکیل حکومت جهانی و موانع آن مطالبی به صورت کوتاه ارائه شده است.
12. گامی به سوی روشنی‏ها، به قلم یک بانو: در این گفتار، ارائه تصویری از شرایط کنونی جهان و جوامع انسانی، به بررسی ویژگی های موضوع غیبت، فواید امام(ع) در دوره غیبت، وظایف مردم و... پرداخته می‏شود.
13. گوشه‏ای از اسرار غیبت، به قلم علی اکبر حسینی: همان گونه که از عنوان مطلب برمی‏آید، در این نوشته به مواردی از علل غیبت مانند: تحصیل آمادگی، امتحان و... اشاره می‏شود.
14. آسایش و سعادت ملت ها، به قلم سیدمحمد مهدی موسوی خلخالی: با بررسی زمینه‏های سعادت جوامع بشری و توصیف نابسامانی‌های موجود، به این حقیقت اشاره می‏شود که آسایش ملل، بستگی به تشکیل حکومت واحد جهانی و قانون واحد دارد. آن‏گاه اشاره شده که امکان تحقق چنین نظامی تنها در سایه حکومت امام زمان(ع) و با شرایط قابل تحقق خواهد بود و...
صفحات پایانی این اثر ویژه پاورقی‏های این چهارده گفتار است که با هدف روشنگری بیشتر به نگارش درآمده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط