علل بی‌خانمانی چیست؟

براورد شده که بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان بی‌خانمان هستند. در این مقاله به بررسی تعدادی از عواملی که منجر به بی‌خانمانی می‌شوند، می‌پردازیم.
شنبه، 19 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علل بی‌خانمانی چیست؟
علل بی‌خانمانی چیست؟

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
براورد شده که بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان بی‌خانمان هستند. در این مقاله به بررسی تعدادی از عواملی که منجر به بی‌خانمانی می‌شوند، می‌پردازیم.
بی‌خانمانی در میان اصلی‌ترین نگرانی‌های اجتماعی قرار دارد که کشورهای در حال توسعه و همچنین کشورهای توسعه یافته با آن روبرو هستند. حدود 11 درصد از جمعیت آمریکا تحت تاثیر این مساله قرار دارند که در این میان بیش از یک میلیون کودک نیز وجود دارند. بی‌خانمانی به عنوان شرایطی که در آن یک فرد قادر به تامین یک پناهگاه دائمی برای خود نیست، تعریف می‌گردد. فقر مهم‌ترین علل بی‌خانمانی در آمریکا و همچنین سایر نقاط جهان می‌باشد. افراد کم درآمد از امکاناتی مانند مسکن، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و غیره محروم هستند. از آن‌جا که بخش عمده‌ای از درآمد هر فرد صرف اجاره مسکن می‌گردد، بنابراین، افراد کم درآمد از داشتن سرپناه محروم می‌مانند. چندین علل اجتماعی – اقتصادی وجود دارد که در هر کشور متفاوت می‌باشد پیش از این، بی کاری به عنوان شایع‌ترین علل بی‌خانمانی در نظر گرفته می‌شد. با این‌حال، آمارها نشان می‌دهد که بیش از 25 درصد افراد بی‌خانمان شاغل می‌باشند.

علل بروز بی‌خانمانی

• فقر

فقر مهم‌ترین علل بی‌خانمانی در آمریکا و همچنین سایر نقاط جهان می‌باشد. افراد کم درآمد از امکاناتی مانند مسکن، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و غیره محروم هستند. از آن‌جا که بخش عمده‌ای از درآمد هر فرد صرف اجاره مسکن می‌گردد، بنابراین، افراد کم درآمد از داشتن سرپناه محروم می‌مانند.

• بیماری‌های روحی

بی‌خانمانی و بیماری‌های روحی ارتباط نزدیکی با هم دارند. حدود 22 درصد از افراد بی‌خانمان از انواعی از بیماری‌های روحی و روانی رنج می‌برند. اغلب افرادی که دچار بیماری‌های روحی هستند، از حمایت خانواده و دوستان محروم می‌مانند. این وضعیت فرصت شغلی فرد را نیز از بین می‌برد. در موارد بدتر، بیماری روحی باعث مصرف مواد مخدر توسط فرد می‌گردد.

• بی‌سوادی

فقدان آموزش یا بی‌سوادی توانایی فرد را برای یافتن شغل مناسب محدود می‌سازد. در نتیجه، افراد مجبورند به دنبال یافتن مشاغل سخت‌تر و کم درآمدتر باشند. در این شرایط فرد دستمزد کافی برای پرداخت هزینه‌های مسکن را نخواهد داشت.

• سوء مصرف مواد

مصرف مواد مخدر یا الکل اغلب منجر به روی آوردن افراد به خیابان‌ها می‌گردد. روابط ناپایدار، از دست دادن عزیزان، افسردگی، مشکلات مالی و غیره از جمله دلایلی بوده که باعث روی آوردن برخی افراد به مصرف مواد مخدر می‌گردد. این شرایط باعث بدتر شدن وضعیت فرد و عدم توانایی او جهت یافتن شغل مناسب می‌گردد، به این ترتیب فرد درآمد کافی برای یافتن مسکن نخواهد داشت و مجبور به زندگی در خیابان‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تعریف و همه‌گیرشناسیِ بی‌خانمانی

 

• خشونت‌های خانگی

خشونت خانگی عمدتا منجر به بی‌خانمانی زنان و کودکان می گردد. حدود 50 درصد یا بیشتر زنان به دلیل روابط خشونت آمیز در خانه مجبور به ترک خانه‌ی خود می‌شوند. سوء استفاده‌ی فیزیکی و جنسی از جمله علل عمده‌ی بی‌خانمانی نوجوانان می‌باشد. اکثر این کودکان و زنان بی‌خانمان جهت فرار از خشونت‌های خانگی به خیابان‌ها پناه می‌برند.

• آزادی از زندان

افرادی که بعد از یک دوره ی طولانی از زندان آزاد می‌شوند، اغلب به خیابان‌ها پناه می‌برند، چون اکثر این افراد خانواده‌ای ندارند که بتوانند به آن‌ها پناه ببرند. عدم علاقه‌ی دولت به حمایت از چنین افرادی و عدم ارائه‌ی پناهگاه دائمی برای این افراد توسط دولت باعث بی‌خانمانی و دست زدن به اقدامات جنایتکارانه‌ی آن‌ها می‌گردد.

• مسائل حقوقی

مسائل حقوقی مانع از استخدام افراد در کارهای دولتی و دیگر برنامه‌های کمک مالی جهت تهیه‌ی مسکن می‌گردد. نداشتن یک آدرس دائمی و یا وسیله‌ی ارتباطی نیز مانع از دستیابی به شغل مناسب برای این افراد می‌گردد. مسائل مربوط به مهاجرت به آمریکا نیز منجر به بی‌خانمانی مهاجران در این کشور می‌گردد چون اکثر افرادی که به این کشور مهاجرت می‌کنند فاقد اسناد قانونی برای اقامت دائم در این کشور می‌باشند.

• عدم وجود حمایت‌های جامعه

خانواده‌هایی که از شکست‌های بزرگ مانند مرگ یکی از اعضاء خانواده که مسئوول تامین هزینه‌های خانواده بوده و یا مشکلاتی از این قبیل رنج می‌برند، اغلب توسط گروه‌های حمایتی جامعه و یا دیگر سازمان‌های اجتماعی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. عدم وجود چنین سیستم‌های پایدار حمایتی می‌تواند منجر به بی‌خانمانی افراد خانواده گردد.
علاوه بر این موارد ذکر شده، برخی عوامل اجتماعی دیگر مانند مسائل مربوط به قومیت و رنگ و نژاد نیز چالش‌هایی بوده که برخی از خانواده‌ها جهت داشتن سقفی بالای سر خود با آن مواجه هستند. افزایش هزینه‌های مسکن باعث شده مشکل بی‌خانمانی در سراسر جهان افزایش یابد. این پدیده پیامدهای جانبی خطرناکی را برای کل جامعه به همراه دارد. مشکل بی‌خانمانی نه تنها منجر به افزایش آمار جرم و جنایت در جامعه می‌گردد، بلکه تهدیدی برای امنیت و انسجام اجتماعی نیز می‌باشد. افرادی که در خیابان‌ها زندگی می‌کنند، در مقایسه با افرادی که در خانه زندگی می‌کنند، نسبت به برخی مشکلات آسیب پذیرتر می‌باشند. به طور مشابه، این افراد بیشتر در معرض ابتلاء به انواع عفونت‌ها و دیگر خطرات بهداشتی می‌باشند.
بی‌خانمانی می‌تواند منجر به بروز ناامنی در کل جامعه شود، به همین دلیل، برنامه‌های مختلف مانند هزینه‌ی کمک برای خرید مسکن و همچنین فرصت‌های شغلی می‌تواند باعث حمایت از افراد جهت جلوگیری از بی‌خانمانی آن‌ها گردد.
منبع مقاله : برگرفته از سایت اپینیون فرانت
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما