یخچال های طبیعی

یک یخچال طبیعی یک جرم یخ ضخیم است که یخ زده باقی می ماند و می تواند به آرامی بر روی زمین حرکت کند. در طول عصر یخبندان، که حدود ده هزار سال پیش به پایان رسید، بسیاری از نقاط جهان با یخچالهای طبیعی پوشانده
سه‌شنبه، 7 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
یخچال های طبیعی
یخچال های طبیعی

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
یک یخچال طبیعی یک جرم یخ ضخیم است که یخ زده باقی می ماند و می تواند به آرامی بر روی زمین حرکت کند. در طول عصر یخبندان، که حدود ده هزار سال پیش به پایان رسید، بسیاری از نقاط جهان با یخچالهای طبیعی پوشانده شدند. تقریبا تمام کانادا و بخش های شمالی اروپا مانند اسکاندیناوی و سیبری با یخ پوشیده شدند. یخچالهای دره در کوه ها به وجود آمده و بزرگ میشوند. آنها در مکان هایی قرار می گیرند که در تمام طول سال سرد است و حتی در تابستان نیز برف می آید. امروزه توده های یخ بزرگ عصر یخ بندان از بین رفته اند، اما هنوز هم یخچال های طبیعی در سراسر جهان وجود دارد. اکثر آنها در مناطق کوهستانی مرتفع هستند اما حتی در اطراف استوا، مکان هایی وجود دارد که برف می آید و هرگز ذوب نمی شود.

چطور یخچال ها شکل می گیرند

یخچال ها می توانند در مکان هایی شکل بگیرند که برف باریده در ماه های زمستان، نمیتواند در تابستان به طور کامل ذوب شود. لایه های برف ضخیم تر و ضخیم تر می شوند. هنگامی که برف به طور مرتب ذوب میشود و دوباره یخ میزند یک توده یخی شکل میگیرد. این یخ می تواند بسیار سنگین شود و شروع به حرکت به پایین دره ها کند.
سرعت حرکت یخچالهای طبیعی بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. هنگامی که هوا سردتر می شود یخچالها بزرگتر می شوند و به سمت پایین حرکت می کنند. هنگامی که در یک دوره نسبتاً طولانی حرارت بالا میرود، یخچال های طبیعی از بین می روند و روند ایجاد یخچال به بالای کوهستانها عقب نشینی میکند. در برخی موارد، یخچالها می توانند تا سال 1 کیلومتر یا حتی بیشتر حرکت کنند. هنگامی که یک یخچال روی زمین به آرامی حرکت می کند سنگ و خاک را با خود می برد و این مواد همراه با آن حمل می شوند. هنگامی که یخچال متوقف می شود، این مواد را روی هم توده میکند تا یخرفتها را تشکیل دهد. وزن و قدرت عظیم یخچالهای طبیعی حتی می تواند کوه ها را تغییر شکل دهد. این امر در طول عصر یخبندان در کوه های آلپ و دیگر کوه ها اتفاق افتاده است.
یخچال های طبیعی زمین حدود 75 درصد از آب های شیرین جهان را در خود نگه می دارند. بسیاری از مردم بر این عقیده اند که اگر درجه حرارت در سراسر جهان افزایش یابد، یخ بیشتر و بیشتری ذوب خواهد شد. سطح دریا افزایش ارتفاع خواهد داشت و سیل بسیاری از مناطق ساحلی را در بر میگیرد.

بیشتر بخوانید:یخچال‌های طبیعی مشهور دنیا

 

انواع یخچال ها

یخچالهای دره

یخچالهای دره در کوه ها به وجود آمده و بزرگ میشوند. آنها در مکان هایی قرار می گیرند که در تمام طول سال سرد است و حتی در تابستان نیز برف می آید. این یخچالهای طبیعی در دره ها جریان می یابند و هنگامی که هوا خیلی گرم می شود شروع به ذوب شدن می کنند. در طول سالها، رودخانه های یخ، بسیاری از دره های کوه ها را کنده کاری کرد و به شکلی در آورد که ما امروزه می بینیم.
در نزدیکی استوا، چنین یخچالهای طبیعی بسیار کوچک است، شاید تنها دو یا سه کیلومتر، اما یخچالهای واقع در آمریکای شمالی و دره اروپا بسیار طولانی تر و بزرگتر هستند. یخچال لامبرت در قطب جنوب طولانی ترین یخچال در جهان است. این یخچال دارای طول 700 کیلومتر است. یخچال آلچ در سوئیس حدود 23 کیلومتر طول دارد. طولانی ترین یخچال بزرگ اتریش پاسترزه است که در پای Großglockner قرار دارد و طول آن حدود 8 کیلومتر است.
یخچال های طبیعی
یخچال آلچ در سوئیس -Didier Baertschiger

کلاهکهای یخی و ورقه های یخی

هنگامی که یک یخچال بر روی یک فلات کوهستانی مرتفع قرار می گیرد و در همه جهات حرکت می کند، آن را یک کلاهک یخی می نامند. هنگامی که کلاهک های یخی رشد می کنند تا کل جزایر یا قاره ها را پوشش دهند، آنها را به عنوان ورقه های یخی میشناسیم.
دو ورقه یخ بزرگ در جهان وجود دارد. در گرینلند بیش از 80٪ از جزیره با یخ پوشیده شده است و تقریبا تمام قطب جنوب دارای یخ موجود روی آن است. در این مکان ها یخ می تواند به اندازه 3000 متر ضخامت داشته باشد. یخچال ها همچنان رشد می کنند، حتی اگر بارش برف زیاد نباشد. گاهی اوقات ورقه های یخی به اقیانوس ها گسترش می یابد. قطعه یخ های غول پیکر شکسته می شوند و به توده یخهای شناور در اقیانوس تبدیل می شوند.

بیشتر بخوانید:انواع یخچالهای طبیعی

 

عصر یخبندان

از قرن نوزدهم تاکنون دانشمندان در مورد چگونگی کار آب و هوا و نحوه تغییر آنها اطلاعات زیادی کسب کرده اند. امروز ما می دانیم که گاه در مقاطعی در تاریخ زمین، دوره هایی هوا سردتر شده است. در طول سه میلیون سال گذشته چهار دوره یخبندان شناخته شده است. پس از هر یک از این دوره ها، هوا گرم تر شد و یخچال های طبیعی عقب نشینی کردند. آخرین عصر یخبندان احتمالا حدود ده هزار سال پیش به پایان رسید و امروز ما در یک دوره میان دوره‌ای یخبندان قرار داریم.
بخشی از جهان در آخرین عصر یخبندان با یخ پوشانده شده است
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.