رسالت مطبوعات و رسانه‏ ها در کلام امام خمینی (ره)

حرکت در مسیر خواست ملت، اساس کار مطبوعات و رسانه‏ها به طور کلى در هر کشورى مطبوعات آن کشور و تلویزیون و رادیو آن کشور باید در مسیر آن ملت و در خدمت ملت باشد. مطبوعات باید ببیند که ملت چه مى‏خواهد، مسیر ملت چیست، روشن‏گرى از این طریق داشته باشد و مردم را هدایت کند.(1)
دوشنبه، 8 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رسالت مطبوعات و رسانه‏ ها در کلام امام خمینی (ره)
رسالت مطبوعات و رسانه‏ها در کلام امام خمینی (ره)
رسالت مطبوعات و رسانه‏ ها در کلام امام خمینی (ره)




 

حرکت در مسیر خواست ملت، اساس کار مطبوعات و رسانه‏ها

به طور کلى در هر کشورى مطبوعات آن کشور و تلویزیون و رادیو آن کشور باید در مسیر آن ملت و در خدمت ملت باشد. مطبوعات باید ببیند که ملت چه مى‏خواهد، مسیر ملت چیست، روشن‏گرى از این طریق داشته باشد و مردم را هدایت کند.(1)

شغل نویسندگى براى افراد شایسته یک واجب کفایى است

گویندگانى که هر جا ما داریم، در سرتاسر کشور، چه گویندگانى که از طبقه روحانى هستند و اهل منبر و چه گویندگانى که از سایر طبقات هستند و نویسندگان در هر جا که هستند، چه در حوزه‏هاى علمیه و چه در دانشگاه‏ها و چه در سایر جاها هستند، باید با گفتار خودشان و نوشتار خودشان به این کشور خدمت کنند. عذر نیست براى آن‏ها که چون من وارد به یک شغلى نیستم پس نویسندگى هم نکنم. شغل، امروز یک امرى است که براى آن اشخاصى که شایسته هستند و ایران احتیاج به آن شغل‏ها دارد، واجب کفایى است.(2)

نقش مطبوعات در تربیت جامعه و انعکاس آرمان ملت

نقش مطبوعات در کشورها منعکس کردن آرمان‏هاى ملت است. مطبوعات باید مثل معلمینى باشند که مملکت را و جوانان را تربیت مى‏کنند و آرمان ملت را منعکس مى‏کنند. در مملکتى که آن همه خونریزى شد و آن همه ملت ما خون دادند تا این که یک جمهورى اسلامى موافق آراء اکثریت قریب به اتفاق محقق شد و دست خائنین کوتاه گردید و دست چپاولگران قطع شد، اگر ـ مطبوعات ـ در مطبوعات بخواهند باز به پشتیبانى از جنایتکاران و خیانتکاران چیزى بنویسند، این مطبوعات ما نیست، این خیانت است. باید مطبوعات آن چه که ملت مى‏خواهند بنویسند، نه آن چه که برخلاف مسیر ملت است مع الاسف در بعضى از مطبوعات چیزهایى که برخلاف مسیر ملت است و برخلاف آمال جامعه ملت است منعکس مى‏شود و ما تاکنون به مسامحه رفتار کرده‏ایم و من امیدوارم که مطبوعات را خود صاحبان مطبوعات اصلاح کنند.(3)

مطبوعات باید یک مدرسه سیّار و یک بنگاه هدایت باشند

وضع کشور را در گذشته دیدید که چگونه بود، تمام چیزها در جهت اسلام‏زدایى بود خصوصا مطبوعات که وضعى داشتند که اگر مهلت پیدا مى‏کردند طولى نمى‏کشید که همه چیز را از بین مى‏بردند. امیدوارم با همت آقایان همه آن انحرافات از بین برود.
مطبوعات باید یک مدرسه سیّار باشند تا مردم را از همه مسایل به خصوص مسایل روز آگاه نمایند و به صورتى شایسته از انحرافات جلوگیرى کنند و اگر کسى انحرافى دید با آرامش در رفع آن بکوشد. به طور کلى مطبوعات باید یک بنگاه هدایت باشند، یعنى به صورتى که اگر دست مردم بیفتد مردم هدایت شوند، به خصوص روزنامه‏هایى مثل اطلاعات و کیهان و جمهورى اسلامى و آزادگان. باز تکرار مى‏کنم دنبال این نباشند که من از شما تشکر کنم، تقدیر و تشکر من فانى است و از بین مى‏رود. آن چه که باید همگى در نظر بگیریم رضاى حق تعالى است و آن چه وظیفه من است دعاست. امیدوارم موفق و مؤید باشید.(4)

نقش رسانه‏ها و مطبوعات در معرفى اسلام واقعى و پذیرش فطرت‏هاى سالم

ما که مى‏گوییم اسلام را ما مى‏خواهیم صادر کنیم، معنایش این نیست که ما سوار طیاره بشویم و بریزیم به ممالک دیگر. یک همچو چیزى نه ما گفتیم و نه ما مى‏توانیم. اما آن که ما مى‏توانیم این است که مى‏توانیم به وسیله دستگاه‏هایى که داریم، به وسیله همین صدا و سیما، به وسیله مطبوعات، به وسیله گروه‏هایى که در خارج مى‏روند، اسلام را آن طورى که هست معرفى کنیم. اگر آن طورى که هست معرفى بشود، مورد قبول همه خواهد شد. بشر فطرتش یک فطرت سالم است، اگر یک چیزى را القا بکنند، روى فطرت سالم خودش قبول مى‏کند و قدرتمندها از همین معنا مى‏ترسند. بنابراین ما یک وظیفه بسیار بزرگ بر عهده داریم. نه ما تنها، همه مسلمان‏ها و نه شما تنها، همه قشرهایى که در ایران و در خارج ایران هستند و متعهد به اسلام هستند، وظیفه بزرگى داریم و آن این که اسلام را آن طورى که هست، آن طورى که خداى تبارک و تعالى فرموده است، آن طورى که در روایات و در قرآن ما هست، آن طور به مردم ارائه بدهیم و به دنیا ارائه بدهیم و همین خودش از هزارها توپ و تانک بیشتر مى‏تواند مؤثر باشد. آن چیزى که با ارشاد حاصل بشود، قلب مردم را بر مى‏گرداند و این کار، این هنر از اسلام مى‏آید و این هنر از احکام اسلام مى‏آید، نه با یک توپ و تانک بخواهد کار بکند، او نمى‏تواند کارى بکند و شما مى‏بینید که با این که قدرت‏هاى بزرگ داراى آن قدرت‏ها هستند هر روز در دنیا دارند شکست مى‏خورند.(5)

تربیت انسان‏هاى متفکر و شجاع براى دفاع از آزادى و استقلال کشور

این نویسنده‏هاى ما، این گوینده‏هاى ما، این متفکرین ما، اگر بیدار شدند، حالا باید همه چیز فرمش تغییر بکند. مجله باید در خدمت کشور باشد، خدمت به کشور این است که تربیت کند، جوان تربیت کند، انسان درست کند، انسان برومند درست کند، انسان متفکر درست کند تا براى مملکت مفید باشد. مجله باید وقتى کسى بخواند، ببیند، اگر عکس دارد، عکسى باشد که تهییج کند براى این که مقابله با دیگران بکند. اگر مطلبى دارد، مطلبى باشد که بسیج کند این را براى حفظ استقلال خودش، براى حفظ آزادى خودش، براى حفظ مملکت خودش. اگر مجله، این مجله است، مجله اسلامى است و مجله جمهورى اسلامى.
اگر مجله همان مسایل سابق است منتها حالا یک خرده تخفیفش داده‏اند لکن باز هست، اگر آن باشد نباید اسمش را مجله جمهورى اسلامى گذاشت، باید اسمش را مجله طاغوتى گذاشت.(6)

مطبوعات و رسانه‏ها مربى جامعه

اگر مطبوعات متحول بشود ـ و ان شاءاللّه‏ مى‏شود و شده است ـ متحول بشود به یک مراکزى که بخواهند تقوا را در جامعه منتشر کنند، وقتى جوان‏ها و بچه‏هاى تازه‏رس ما وارد مى‏شوند در میدان فعالیت اجتماعى، بروند دنبال روزنامه، روزنامه مربى باشد، گوش کنند به رادیو، رادیو مربى باشد، نگاه کنند به تلویزیون، تلویزیون مربى باشد، نگاه کنند به مجلات، مجلات، مجلاتى باشد که تربیت بکند، این جوان وقتى که به هر جا توجه کرد، دید که گوش و چشمش پر شده از تربیت، این‏طور بار مى‏آید. اگر رها بشود، هرزه، بار مى‏آید؛ اگر بکشندش در طرف فساد، مى‏رود. آن طرف و اگر بکشندش در طرف صلاح، مى‏آید این طرف.(7)

مطبوعات و تربیت نیروى انسانى مفید

آن که از همه خدمت‏ها بالاتر است این است که نیروى انسانى ما را رشد بدهد و این به عهده مطبوعات است، مجله‏هاست، رادیو تلویزیون است، سینماهاست تئاترهاست. این‏ها مى‏توانند نیروى انسانى ما را تقویت کنند و تربیت صحیح بکنند و خدمتشان ارزشمند باشد و مى‏توانند مثل رژیم سابق باشند که همه چیز به هم ریخته بود و همه چیز در خدمت استعمار بود، آن‏ها خودشان هم نمى‏دانستند، خیلى‏ها خودشان نمى‏دانستند، نمى‏دانست که این عکسى که از این زن لخت مى‏اندازد چند تا جوان را آشفته مى‏کند، از بین مى‏برد. در هر هفته‏اى که یک مثلاً مجله‏اى در مى‏آید که در آن ده تا عکس کذاست، این چند نفر از جوان‏هاى ما را از دست ما مى‏گیرد. یا خودشان هم متوجه نبودند یا خودشان هم از آن‏ها بودند ما چه مى‏دانیم. اگر خودتان را متحول کردید، کشورتان را هم مى‏توانید نجات دهید، اگر به همان حال باشید و اسمتان را عوض کردید، با اسم نمى‏تواند یک کشورى اداره بشود، با لفظ، با لفظ جمهورى اسلام، با رأى به جمهورى اسلام نمى‏تواند یک مملکتى اسلامى بشود. مملکت اسلامى محتوایش باید اسلامى باشد. شما هم که مجله مى‏نویسید مى‏توانید خدمت کنید، جوان‏ها را برومند کنید با مقالاتتان، مقالات صحیحتان، دنبال این باشید که از نویسنده‏هاى متعهد اسلامى و انسانى نیرو بگیرید، مقالات صحیح بنویسید، درد و دوایش را بنویسید، همه چیز را انتقاد کنید.(8)

مسؤولیت مطبوعات در هدایت جوانان

باید جوان‏هاى ما، نسل فعلى، نسل آینده را تربیت کنند... باید مجله راه بیندازید که وقتى جوان‏ها باز مى‏کنند شکل و صورت و عکس‏هاى مجله و تیترهاى مجله طورى باشد مقابل آن که پنجاه سال ما را به نابودى کشید. شما باید جبران آن خرابى پنجاه سال را بکنید. پنجاه سال جامعه ما هر مجله‏اى را باز کردند و یا گوش به رادیو و تلویزیون دادند همه انحرافى بود، همه براى این بود که از جوان‏ها مبادا جوان صحیحى ساخته شود، که خداوند به داد شما رسید و مسایل جهش پیدا کرد. این‏ها دنبال این هستند که انقلاب را برگردانند به جاى اولش. هر کس مجله مى‏خواهد بنویسد باید مجهز باشد که این نسل آینده را تربیت کند. براى نسل آینده فکرى بکنید. اسلام همه نسل‏ها را مکلف مى‏داند. پیغمبر اسلام مکلف بودند براى همه نسل‏ها. همچنین ما مکلفیم که براى نسل‏هاى آینده کار کنیم. باید تربیت ما از اولاد، در خانه و دبستان و دبیرستان‏ها باشد.(9)

تشویق اشخاص فعّال و مبتکر، اساس کار مطبوعات

رادیو تلویزیون و مطبوعات مال عموم است ـ چنانچه شما هم همین اعتقاد را دارید که عموم بر آن‏ها حق دارند ـ از این جهت من به سهم خود خیال دارم که راجع به من کم باشد، مگر در مواقع حساسى که لازم است که آن هم باید از ما سؤال شود که آیا مطلبى را باید نقل بکنند یا خیر؟ والاّ آن چه خوب است در رادیو تلویزیون و مطبوعات باشد، آن است که براى کشور اثرى داشته باشد. مثلاً اگر زارعى خوب زراعت کرد و زراعتش خوب بود، شما این شخص را به جاى مقامات کشور در صفحه اول بگذارید و زیرش بنویسید این زارع چگونه بوده است، این منتشر بشود، و یا کارمندى خوب کار کرد، و یا اگر طبیبى عمل خوبى انجام داد، عکس او را در صفحه اول چاپ کنید و بنویسید که این عملش چطور بوده است. این باعث تشویق اطبا مى‏شود و بیشتر دنبال کار مى‏روند.
یا مثلاً اگر کسى کشفى کرد، باید مفصل با عکس و مطلب باشد ـ یا اگر کسى سارقى را دستگیر نمود، و یا یک کشاورز و یا هنرمند و یا جراح ـ که متأسفانه نه اسمشان است و نه عکسشان! در حالى که این‏ها لایقند تا در روزنامه‏ها مطرح شوند.
خلاصه، باید اساس تشویق، اشخاصى باشد در این کشور فعالیت مى‏کنند؛ این‏ها به کشور حق دارند، به این روزنامه‏ها حق دارند، به رادیو تلویزیون حق دارند. ولى ماها نسبت به آن‏ها حقمان کم است. البته، آن چه من مى‏گویم راجع به خودم است، به دیگران هیچ کارى ندارم، آن‏ها اختیارش با شما و با خود آن‏هاست. من میل ندارم رادیو هر وقت باز مى‏شود اسم من باشد، مدت‏هاست که از این جهت متنفرم، این کار غلطى است، به اندازه متعارف نسبت به همه خوب است زیادى‏اش مضر است، این به ضرر مطبوعات است و مطبوعات را سبک مى‏کند. اشخاص، شخصیت‏هایشان با خودشان است، این طور نیست که اگر اسمشان زیاد و کم مطرح گردد، شخصیتشان زیاد یا کم شود. در ایران هر کس با هم باشد کس معلوم است چه جورى است. بنابراین، آن چه راجع به خودم مى‏گویم این است که اگر قرار است عکس مرا بگذارید، به جاى آن، عکس یک رعیت را بگذارید و زیرش بنویسید این رعیت چه کار مهمى کرده است.(10)

روزنامه‏ها مال طبقه سوم است

باید با اخبار مردم را تعلیم کرد و باید اخبار به صورتى باشد که مفید باشد، باید کارى شده باشد تا اخبار باشد. آن اشخاصى که در اطراف ایران زحمت مى‏کشند، وقتى خبرشان را دادید تشویق مى‏شوند. این طور نیست که همه للّه‏ کار کنند و چه بنویسید و چه ننویسید، فرقى نکند.
ما مکلفیم تا افراد را در هر رشته تشویق کنیم تا امثالشان زیاد شود. اگر مطلبى از این طبقه‏ها در روزنامه‏ها آمد، روزنامه آبروى خوبى پیدا مى‏کنند. روزنامه‏ها مال طبقه سوم است، مال طبقه اول نیست و این هم نیست که همه‏اش مال حکومت باشد و از چیزهاى حکومتى بنویسید، این صحیح نیست. به نظر من روزنامه‏ها براى همه مردم است و همه مردم در آن حق دارند و مى‏شود گفت که گاهى جاى دیگران غصب مى‏شود، ـ البته بدان معناى غصب نه! ولى نظیر آن ـ این عرض من است.(11)

خدمت به مستضعفین

اى قشرهاى روشن‏فکر و اى قشرهاى نویسنده! قلم‏ها و گفتار خودتان را در راه این مستضعفین صرف کنید. اى دانشمندان ما! اى دانشجویان ما! اى فرهنگیان ما! اى دانشگاهیان ما! اجتماعات خودتان را براى راه این مستضعفین تقویت کنید، شما بودید که این همه خدمت کردید و این همه خون دادید و این همه حبس رفتید و این همه زجر کشیدید براى خلاصى از یوغ دشمنان، خلاصى از چپاولگرى چپاولگران، نگذارید زحمات خودتان هدر برود، قلم‏ها را در راه خدمت به این خلق به کار بیندازید، گفتار را در راه خدمت به مستضعفین و اعمال را در خدمت به مستضعفین.(12)

توجه به خواست ملت

باید ببینیم که زبان ملت چیست تا بفهمیم که این ملت چه مى‏خواهد، خودمان بخواهیم حکم بکنیم باید ببینیم که زبان ملت چیست تا بفهمیم که این ملت چه مى‏خواهد خودمان بخواهیم که حکم بکنیم که این ملت ما فلان چیز را مى‏خواهد، این حرف غلطى است، حرف صحیح این است که ما مطالعه کنیم، در حال ملت، گوش بدهیم به صداى ملت ببینیم چه مى‏خواهد؟
یک ملتى که همه فریاد مى‏زنند که ما جمهورى اسلامى مى‏خواهیم «نه شرقى و نه غربى، جمهورى اسلامى» ما دیگر حق نداریم که بنشینیم بگوییم که نه، این ملتى که قیام کرده‏اند، براى این قیام کرده‏اند که دموکراسى باشد، در اسلام همه چیز هست به معناى سالمش، اما ما مى‏بینیم که همه مردم دارند مى‏گویند که ما جمهورى اسلامى مى‏خواهیم، ما حق نداریم که تأویل کنیم و بنشینیم خودمان هر چه دلمان مى‏خواهد بگوییم که نخیر، مردم که این حرف‏ها را دارند مى‏زنند، یک چیز دیگر را ما، گردنشان بگذاریم. این خلاف واقع است.(13)

نقش مطبوعات در برچیدن مراکز فحشا

اگر مطبوعات جوان‏ها را نکشاند به طرف فحشا و ببرد طرف صراط مستقیم، مراکز فحشا هم برچیده مى‏شود.(14)

بیان خدمات جمهورى اسلامى در مطبوعات

از مسایلى که در مطبوعات لازم است این است که مقدارى از اوراق خودشان را صرف این کنند که جمهورى اسلامى چه کرده است.
شما مى‏بینید که الان آن اشخاصى که مى‏خواهند به جمهورى اسلامى صدمه بزنند، راه افتاده‏اند که این رژیم هیچ کارى نکرده است و این همان رژیم شاهنشاهى است و فرقى با رژیم شاهنشاهى ندارد حتى بعضى از نویسنده‏هاى متعهد مسلمان که آدم‏هاى صحیح و باسوادى هستند شرح مفصلى نوشته‏اند راجع به این که جمهورى اسلامى حالا هم، همان کارهاى سابق را مى‏کند، این‏ها نگاه نمى‏کنند ببینند حالا چه شده است.(15)

لزوم قدردانى از مردم و مأمورین مبارزه با خرابکارى

اگر در رژیم سابق یک خانه تیمى کشف مى‏شد، مى‏دانید که چه هیاهویى راه مى‏انداختند؟ امروز چه؟ من این را یک ظلم مى‏دانم که فرزندان عزیز ما این گونه شبانه روز کار کنند و در رادیو و تلویزیون و روزنامه‏ها فقط چند کلمه بگویند و رد بشوند. همین، فقط گفته شود که چه شد، بدون تشکر از مردم ما که با مأمورین همکارى داشتند و بدون تشکر از تمام دست اندرکاران. امروز پاسداران عزیز ما براى کشف خانه‏هاى تیمى آن همه کشته مى‏دهند تا خانه‏اى کشف شود و محل فسادى از بین برود، من از آن‏ها تشکر مى‏کنم.(16)

آموزش راه و روش زندگى شرافتمندانه و آزاد منشانه

رسانه‏هاى گروهى به ویژه صدا و سیما، این مراکز آموزش و پرورش عمومى مى‏توانند خدمت‏هاى گرانمایه‏اى را به فرهنگ اسلام و ایران نمایند. بنگاه‏هایى که شب و روز ملت در سراسر کشور با آن‏ها تماس سمعى و بصرى دارند، چه مطبوعات در مقالات و نوشتارهاى خود و چه صدا و سیما در برنامه‏ها و نمایشنامه‏ها و انعکاس هنرها و انتخاب فیلم‏ها و هنرهاى آموزنده باید همت گمارند و بیشتر کار کنند و از گردانندگان و هنرمندان متعهد بخواهند تا در راه تربیت صحیح و تهذیب جامعه، وضعیت تمام قشرها را در نظر گرفته و راه و روش زندگى شرافتمندانه و آزادمنشانه را با هنرها و نمایشنامه‏ها به ملت بیاموزند و از هنرهاى بدآموز و مبتذل جلوگیرى کنند.(17)

بسیج ملت‏ها براى اخراج ستمگران از صحنه

در این دنیاى مسموم که نفس کشیدن در آن مرگ تدریجى است، تکلیف ملت‏هاى در بند این ابرقدرت‏ها و انگل‏هاى آنان چیست؟ باید بنشینند و این صحنه‏هاى جنایتکار را تماشا کنند و با سکوت مجال دهند که دنیا در آتش بسوزد؟ آیا روحانیون، نویسندگان، گویندگان، روشن فکران ، متفکران از هر ملت و مذهب که هستند، در این زمان تکلیفى انسانى، مذهبى، ملى و اخلاقى ندارند و باید نقش تماشاگر را در کشورهاى خود ایفا کنند؟ و یا آن که باید این سران و سردمداران با گفتار و نوشتار خود، ملت‏هاى مظلوم در بند را بسیج کنند تا ستمگران را از صحنه خارج نمایند و حکومت را به دست مستضعفان بسپارند، چونان که در ایران با همّت ملت بزرگوار شد.(18)

مقابله با گسترش سلاح‏هاى هسته‏اى

باید براى آتیه دنیا، امروز توده‏هاى مردم، نویسندگان، گویندگان، فکر بکنند و مردم را آگاه بکنند به این خطرى که تمام بشریت را تهدید مى‏کند، آگاه کنند همه توده‏هاى دنیا را که این خطر بزرگ پیش است و اگر این ابرقدرت‏ها در این حالى که هستند و مشغول تهیه سلاح‏هاى بزرگ اتمى و غیر آن هستند، به همین حال باقى باشند، دنیا ممکن است که به خرابى بکشد و عمده ضررش به ملت‏ها برسد.
باید هر کس در هر جا هست، نویسنده‏هایى که هستند، روشن‏فکرانى که هستند و علمایى که در همه قشرهاى دنیا هستند و دانشمندان، مردم را به این خطر آگاه کنند تا بلکه خود مردم و توده‏هاى مردم در مقابل این دو قدرت بایستند و این سلاح‏ها را جلوگیرى کنند. و این که زمزمه این هر وقت شده است و مى‏شود، مدت‏ها در این حرف هست که مى‏خواهیم تحدید این سلاح‏هاى اتمى را بکنیم و مى‏خواهیم تفاهم کنیم به این که این سلاح‏هاى اتمى با موشک‏هاى عظیمى را که تازه درست شده است، جلوى این را بگیریم؛ هر دوى این‏ها شر است و آمریکا هم همین نظر را دارد که شوروى را اغفال کند و آن سلاح‏ها را در غرب و در هر جایى که دست دارد، این سلاح‏ها را مهیا کند براى یک روزى که با فشار یک دگمه، دنیا به آتش کشیده بشود.
امروز باید مردم دنیا توجه به این مشکل بزرگ دنیا بکنند و هر قشرى، نویسنده‏اى، مطبوعات، در سر تا سر دنیا دنبال این مطلب باشند و مردم را بیدار کنند که در مقابل این کارهایى که این‏ها مى‏کنند، درست قیام کنند. البته کم و زیاد الان هستند قشرهایى که تظاهر مى‏کنند بر ضد این سلاح‏ها، لکن باید همه مردم قیام کنند تا بتوانند کارى انجام بدهند.(19)

صرفه‏جویى در وقت و بیت‏المال

مطبوعات باید این توجه را داشته باشند که چیزهایى که براى ملت مفید نیست در روزنامه‏ها ننویسند، کاغذ صرف این نکنند، وقت صرف این نکنند. باید رادیو تلویزیون توجه به این معنا داشته باشد که این از بیت‏المال مسلمین است، باید وقتش صرف چیزهایى که مربوط به مصالح مسلمین است، نشود؛ مسؤولیت دارد این‏ها.(20)

نشریات مفید و اصلاح اخلاق جامعه

نشریه، بسیار خوب است در صورتى که محتواى آن محتواى آموزنده باشد و دست اندرکاران آن متعهد باشند، این نشریه رأس همه امور مى‏شود. انسان اگر انصاف داشته باشد، باید به خاطر مردمى که قلم‏ها را براى این‏ها آزاد گذاشته‏اند، از قلم و قدمش استفاده کند و دیانت هم اقتضاى همین را مى‏کند. ما باید نشریاتمان مفید باشد و اخلاق جامعه را اصلاح کنیم.(21)

همه نویسندگان مکلفند به حفظ نظام

من به همه اشخاصى که قلم در دستشان است، زبان گویا دارند مى‏خواهم سفارش کنم که متوجه باشند که قلم آن‏ها، زبان آن‏ها در حضور خداست، فردا مؤاخذه دارد، صحبت، سر دولت و ریاست جمهور و این‏ها نیست، صحبت سر نظام است، نظام اسلام است؛ آقاى خامنه‏اى سلمه‏اللّه‏ باشند رییس جمهور یا یک کس دیگر، آقاى موسوى نخست وزیر باشند یا یک کس دیگرى، این مطرح نیست، مطرح نظام جمهورى اسلامى است، ما مکلفیم به حفظ او، همه نویسنده‏ها مکلفند به حفظ نظام.(22)

رسالت خطیر رسانه‏هاى گروهى در حفظ آرامش کشور

ما الان در ایران احتیاج به آرامش داریم، اگر ما بخواهیم که این نهضت پیروز بشود، باید ما آرامش این مملکت را حفظ بکنیم، باید همه قشرها متوجه باشند که آرامش را حفظ کنند، نباید به جان هم بریزند و هم را چیز بکنند، ارشاد باید بکنند، تلویزیون باید ارشاد بکند، رادیو باید ارشاد بکند، روزنامه‏ها باید ارشاد بکنند، روزنامه‏ها نباید یک چیزهایى را که موجب تهییج مردم است و موجب انحراف مردم است در آن جا بنویسند، رادیو نباید این کار را بکند، باید ارشاد بکنند و در عین حال مردم را متوجه به این بکنند که ما دشمن داریم و دشمن دنبال این است که تشنج پیدا بشود، باید از تشنج‏ها جلوگیرى کرد و باید آن اشخاص منحرف را ارشاد کرد و اگر ارشاد نشدند، آن‏ها را منزوى کرد، بى‏اعتنایى کرد به آن‏ها. هر دفعه‏اى که شما یک طورى بکنید که با شدت رفتار کنید، آن‏ها مظلومیت به خودشان مى‏دهند و براى ما ضرر دارد. باید هم مسایل را گفت و هم آرامش را حفظ کرد، هم مطالب را مردم بدانند (گویندگان باید بگویند) و هم آرامش را باید حفظ بکنند.(23)

رسالت تاریخى نویسندگان و شعرا

امروز تکلیف همه شما آقایانى که از خارج تشریف آوردید، شعراى شما، نویسندگان شما، گویندگان شما، این است که شعرا در اشعارشان قضایاى این انقلاب را منعکس کنند، اگر توانستند در مجامع عمومى و اگر نتوانستند حتى در مجامع خصوصى هم محفوظ بماند براى نسل‏هاى آتیه‏اى که فرزندانشان الان بعضى‏شان از کوچولوهایى که در 22 بهمن متولد شده‏اند و آن‏هایى که در طول تاریخ مى‏آیند.
باید مردم جهان را، مستضعفان جهان را آگاه کنید، آگاه کنیم به این که چه مصایبى بر این‏ها وارد شده است و در تحت چه شرایطى زندگى مى‏کنند و آنان که به آن‏ها حکومت مى‏کنند تحت چه شرایطى هستند و وضع زندگى مالى‏شان چطور است. و آن‏هایى که از دولت‏هاى اسلامى هستند، ذخایر خودشان را به کجا خرج مى‏کنند و در جیب کى مى‏ریزند در عین حالى که ملت‏هاى آن‏ها گرسنه هستند، ملت‏هاى آن‏ها فقیر هستند و بسیارى از آن‏ها از گرسنگى تلف شدند و این‏ها ذخایر خودشان را، ذخایرى که مال خود این ملت است و آن‏ها غاصب هستند، به جاى این که براى ملت خودشان ولو عشرى از اعشار آن را خرج مى‏کردند و این‏ها به رشد مى‏رسیدند، تمامش را تسلیم مى‏کنند به آن‏هایى که دشمن اسلامند.
شعرا در طول تاریخ باید بنویسند این امور را و به شعر، مردم را بیدار کنند و نویسندگان اگر مى‏توانند در نطق‏ها و نوشته‏هاى خودشان، در مجامعى که مى‏روند در شهرهاى خودشان، در کشورهاى خودشان مسایل ایران را ابلاغ کنند و اگر نمى‏توانند در کتب و رساله‏هاى خودشان ثبت کنند که بعدها وقتى که مردم در نسل‏هاى بعد مى‏آیند، ببینند که دشمن‏هاى آن‏ها کى هست و دوستان آن‏ها کى و تکلیف آن‏ها با دوستانشان و دشمنانشان چیست.
اگر ما در تبلیغ قصور کنیم، اگر ما در گفتن و نوشتن شعر و نثر و همه نحو نوشتن و گفتن قصور کنیم، ما مدیون نسل‏هاى آینده هستیم که ممکن بود با نوشته‏هاى شما، با نوشته‏هاى نویسندگان عزیز و با اشعار آن‏ها، بیدار بشوند و مطلع بشوند بر این که بر این ملت‏ها در این زمان چه گذشته است و ماها چه تحمل رنج‏ها کردیم، بلکه آن‏ها درصدد علاج برآیند، و امروز نیز ما باید درصدد علاج برآئیم.
همه شما و همه ملت‏هاى ضعیف دردها را مى‏شناسند، مى‏دانند که از کجا صدمه مى‏بینند و کى به آن‏ها صدمه مى‏زند و چه رژیمى آن‏ها را تحت فشار قرار مى‏دهد و درمان را باید بدانند که تا جهان، مبتلا به این جنایتکاران است و وابستگان به این جنایتکاران، روى خوش نخواهد دید.(24)

پى‏نوشت‏ها :

1 ـ 8/3/58 ـ بیانات امام در جمع کارکنان روزنامه کیهان، صحیفه نور، ج 7، ص 18.
2 ـ 26/10/61 ـ بیانات امام در جمع گروهى از کارکنان صنایع دفاع و... صحیفه نور، ج 17، ص 152.
3 ـ 26/2/58 ـ بیانات امام در جمع کارکنان کیهان، صحیفه نور، ج 6، ص 191.
4 ـ 26/5/62 ـ بیانات امام در جمع اعضاى شوراى سرپرستى روزنامه اطلاعات و نماینده امام در این روزنامه، صحیفه نور، ج 18، ص 65.
5 ـ 9/12/62 ـ بیانات امام در جمع مدیران و کارکنان سازمان صدا و سیماى سراسر کشور، صحیفه نور، ج 18، ص 243.
6 ـ 14/4/1358 ـ در جمع کارکنان مجله خواندنى‏ها، صحیفه نور، ج 8، ص 24.
7 ـ 5/6/59 ـ بیانات امام در جمع کارگران، نویسندگان و کارمندان مؤسسه اطلاعات، صحیفه نور، ج 13، ص 41.
8 ـ 14/4/58 ـ بیانات امام در جمع مسئولین و کارکنان مجله خواندنى‏ها، صحیفه نور، ج 8، ص 24 ـ 25.
9 ـ 4/4/60 ـ بیانات امام در دیدار با حجت‏الاسلام کروبى سرپرست سابق بنیاد شهید و خانواده شهید مازندارانى، صحیفه نور، ج 15، ص 37 ـ 38.
10 ـ 10/4/64 ـ بیانات امام در جمع مسؤولان روزنامه‏هاى کیهان، اطلاعات و جمهورى اسلامى، صحیفه نور، ج19، ص215.
11 ـ 10/4/64 ـ بیانات امام در جمع مسؤولان روزنامه‏هاى کیهان، اطلاعات، جمهورى اسلامى، صحیفه‏نور،ج19،ص216.
12 ـ 13/8/58- بیانات امام در جمع دانش‏آموزان و دانشجویان، صحیفه نور، ج 10، ص 128.
13 ـ 29/7/58 ـ بیانات امام در جمع شوراى پنج نفرى صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران، صحیفه نور، ج 10، ص 13.
14 ـ 5/6/59 ـ بیانات امام در جمع کارگران، نویسندگان و کارمندان مؤسسه اطلاعات، صحیفه نور، ج 13، ص 41.
15 ـ 15/10/59 ـ بیانات امام در جمع اعضاى هیأت تحریریه مجلس سروش، صحیفه نور، ج 13، ص 251.
16 ـ 1/10/1361 ـ در دیدار با وزیر کشور و معاونین و استانداران، صحیفه نور، ج 17، ص 117.
17 ـ 22/1/63 ـ پیام به مناسبت سالگرد پیروزى انقلاب اسلامى، صحیفه نور، ج 19، ص 109.
18 ـ 28/3/62 ـ پیام به مناسبت شهادت شش تن از اعضاى خانواده آیت‏اللّه‏ العظمى حکیم، صحیفه نور، ج 18، ص 23.
19 ـ 13/8/1361 ـ در جمع اعضاى شوراهاى اسلامى روستاهاى سراسر کشور و ... صحیفه نور، ج 17، ص70ـ71.
20 ـ 13/6/64 ـ در جمع رییس جمهور و سایر مقامات مملکتى و... به مناسبت عید غدیر خم، صحیفه نور، ج 19، ص 224.
21 ـ 11/3/13360 ـ در جمع کارکنان نشریه عروة‏الوثقى، صحیفه نور، ج 14، ص 249.
22 ـ 8/6/65 ـ در دیدار رییس جمهور، نخست وزیر و هیأت دولت به مناسبت هفته دولت، صحیفه نور، ج 20، ص 37.
23 ـ 7/4/1359 ـ پیام به مناسبت نیمه شعبان خطاب به ملت ایران، صحیفه نور، ج 12، ص 209 ـ 210.
24 ـ 21/11/61 ـ بیانات امام در جمع مهمانان خارجى شرکت کننده در مراسم بزرگداشت دهه فجر، صحیفه نور، ج 17، ص192.

منبع: http://www.hawzah.net




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.