آشنایی با لیگ برتر اسپانیا

لالیگا چیست؟

پس از پیروزی گروههای ضد جمهوری به رهبری ژنرال فرانچسکو فرانکو، دوباره رقابت‌ها از سر گرفته شد. به علاوه باشگاه‌هایی که در نامشان جزئی غیر اسپانیایی نظیر فوتبال کلوب، ریسینگ، اسپورتینگ یا آتلتیک داشتند، مجبور به تغییر نام شدند.
يکشنبه، 26 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
لالیگا چیست؟

کنفدراسیون:
یوفا
تأسیس:
1929
تعداد تیم:
20
درجه در کشور:
1
جام قاره‌ای:
لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا
موفق‌ترین تیم:

رئال مادرید (33 قهرمانی)

 

لالیگا دسته برتر لیگ حرفه‌ای فوتبال اسپانیا است. این لیگ با شرکت 20 تیم برگزار می‌شود. در پایان هر فصل سه تیم قرار گرفته در ته جدول به دسته دوم سقوط کرده و با سه تیم برتر دسته دوم جایگزین می‌شوند. لالیگا یکی از مهم‌ترین لیگ‌های فوتبال دنیاست و هم اکنون پس از لیگ برتر انگلستان دومین لیگ معتبر فوتبال اروپاست. تاکنون 58 تیم در لا لیگا مسابقه حضور داشته و 9 تیم دستیابی به جام قهرمانی را تجربه کرده‌اند. از دهه 1950 لالیگا تحت سیطره رئال مادرید و بارسلونا بوده است. رئال مادرید 33 بار و بارسلونا 24 بار قهرمان این مسابقات شده‌اند.

بیشتر بخوانید: پیش به سوی باشگاه های جهان
 
لالیگا چیست؟

لالیگا یکی از محبوب‌ترین لیگ‌های ورزش‌های حرفه‌ای در دنیا است. هر مسابقه آن در فصل 2007-2008 به طور میانگین 29،029 تماشاگر داشته که آن را در رده هشتم در میان تمام لیگ‌های ورزشی دنیا و در رده سوم در میان لیگ‌های فوتبال (پس از بوندسلیگا و لیگ برتر انگلستان) قرار می‌دهد.
قهرمانان لالیگا از ۱۹۹۰ تا 2016:
سال تیم
۱۹۹۱-۱۹۹۰ بارسلونا
۱۹۹۲-۱۹۹۱ بارسلونا
۱۹۹۳-۱۹۹۲ بارسلونا
۱۹۹۴-۱۹۹۳ بارسلونا
۱۹۹۵-۱۹۹۴ رئال مادرید
۱۹۹۶-۱۹۹۵ اتلتیکو مادرید
۱۹۹۷-۱۹۹۶ رئال مادرید
۱۹۹۸-۱۹۹۷ بارسلونا
۱۹۹۹-۱۹۹۸ بارسلونا
۲۰۰۰-۱۹۹۹ دیپورتیوو لاکرونیا
۲۰۰۱-۲۰۰۰ رئال مادرید
۲۰۰۲-۲۰۰۱ والنسیا
۲۰۰۳-۲۰۰۲ رئال مادرید
۲۰۰۴-۲۰۰۳ والنسیا
۲۰۰۵-۲۰۰۴ بارسلونا
۲۰۰۶-۲۰۰۵ بارسلونا
۲۰۰۷-۲۰۰۶ رئال مادرید
۲۰۰۸-۲۰۰۷ رئال مادرید
۲۰۰۹-۲۰۰۸ بارسلونا
۲۰۱۰-۲۰۰۹ بارسلونا
۲۰۱۱-۲۰۱۰ بارسلونا
۲۰۱۲-۲۰۱۱ رئال مادرید
۲۰۱۳-۲۰۱۲ بارسلونا
۲۰۱۴-۲۰۱۳ اتلتیکو مادرید
۲۰۱۵-۲۰۱۴ بارسلونا
۲۰۱۶-۲۰۱۵ بارسلونا
2017-2016 رئال مادرید
2018-2017 بارسلونا
2019-2018 بارسلونا
2020-2019 رئال مادرید


 
لالیگا چیست؟

بحران اقتصادی کرونا در لا لیگای اسپانیا

بحران اقتصادی ناشی از کرونا به باشگاه های فوتبال در اسپانیا نیز آسیب زده است. این آسیب بیش از همه به دلیل عدم فروش بلیط مسابقات و از دست رفتن درآمد حاصل از آن بوده است. به جز این با لغو شدن مسابقات در وسط فصل حجم بدهی باشگاه های فوتبال بالاتر رفت و برای برخی از آنان مشکلات جدی پدید آورد. نگاهی داریم به باشگاه هایی که بیشترین آسیب را دیده اند و باشگاه هایی که توانسته اند آن را کنترل کنند.

موفق ترین باشگاه فوتبال اسپانیا در مهار بحران اتلتیکو بیلبائو است. این باشگاه که یکی از تیم های نماینده منطقه خودمختار باسک در لالیگا است، با 187 میلیون یورو پردرآمدترین باشگاه امسال اسپانیا بوده است. به جز بیلبائو، این باشگاه ها نیز طراز مالی مثبت داشته و توانسته اند تا حدی بحران را کنترل کنند: ایبار (یک تیم دیگر از منطقه باسک) با 41 میلیون یورو، رئال مادرید با 38 میلیون یورو، سلتا د ویگو با 24 و یک دهم میلیون یورو و سویا با 23 و شش دهم  میلیون یورو.
 
لالیگا چیست؟

در سوی دیگر باشگاه هایی که دچار مشکل شده اند و میزان بدهی های آنها بیش از 100 میلیون یورو است عبارتند از: اتلتیکو مادرید (522 میلیون یورو بدهی)، والنسیا (292 میلیون یورو بدهی )، بارسلونا (217 میلیون یورو بدهی) و اسپانیول (حدود 117 میلیون یورو بدهی).

در مورد باشگاه بزرگی مثل بارسلونا میزان آسیب بسیار بالا بوده است. باشگاه بارسلونا در فصل گذشته 671 میلیون یورو درآمد داشت و این رقم در فصل فعلی به 382 میلیون یورو کاهش پیدا کرده است. این ضرر 43 درصدی باعث شده است تا باشگاه در این فصل تصمیم بگیرد رقم حقوق و پرداختی کارکنان، مربیان و بازیکنانش را پایین بیاورد. این فصل بارسلونا به همین میزان یعنی 43 درصد دستمزد افراد تحت قرارداد خود را کم کرد. در مورد رئال مادرید این کاهش دستمزد به میزان 25 درصد بوده است. گزارش روزنامه لاوانگواردیا از میزان ضرر مالی در لالیگا نشان می دهد که سرجمع رقم حقوق افراد شاغل در باشگاه های لالیگا از 2847 میلیون یورو در سال گذشته به 2333 میلیون یورو رسیده است؛ کاهشی معادل 514 میلیون یورو.

 
لالیگا چیست؟
 
لئو مسی 555 میلیون یورویی
خبر باورنکردنی در این میان خبر نشریه اسپانیایی ال‌موندو بود که جزییاتی از قرارداد نجومی لیونل مسی و بارسلونا را که گفته می شود بزرگترین قرارداد تاریخ ورزش است، منتشر کرد ، نشریه ال موندو ادعا کرده که به قراردادی که مسی و بارسلونا در سال 2017 امضا کرده اند، دست یافته است. طبق این اسناد درآمد این مرد فریبکار آرژانتینی بارسا ، که بارها به دادگاه احضار شده است و بارها به اتهامات فرار مالیاتی در دادگاه حضور داشته ، طی چهار فصل می تواند به 555 میلیون یورو برسد.

گفته می شود که این قرارداد شامل دستمزد ثابت، حق انتشار تصویر مسی و مبالغ متغیر دیگری است که می تواند در سال به 138 میلیون یورو برسد.
علاوه بر اینها یک پاداش 115 میلیون یورویی بابت دستمزد تمدید و در قبال پذیرفتن قرارداد جدید و همچنین 78 میلیون یورو پاداش وفاداری در این قرارداد برای مسی در نظر گرفته شده است!

این اخبار خشم هواداران بارسلونا را در حالی برنگیخته که تیم به لحاظ مالی در حال فروپاشی‌ست ولی این مرد آرژانتینی به فکر خودش و قرار دادش هست گویی بارسلونا در خدمت این مرد آرژانتینی است .
 
لالیگا چیست؟

 ضرر بالای باشگاهی چون بارسلونا مشخصا به مدل اقتصادی اداره باشگاه بر می گردد که در آن پخش تلویزیونی نسبت کمتر و بلیط فروشی درآمد اصلی آن محسوب می شده است. برای باشگاه های کوچکتری که به رقم فروش بلیط وابسته نبوده اند و شکل اداره باشگاه متفاوت بوده است، میزان ضرر نیز کمتر بوده است.

یکی از عوارض اصلی این کاهش درآمد در باشگاهای بزرگ، پایین آمدن توانایی آنان در خریدهای گران قیمت است. تقریبا هیچ قرارداد بزرگی در بارسلونا و رئال مادرید این فصل بسته نشد و همین باعث شد که قیمت ها هم شکسته شوند و حباب بزرگی که در قیمت بازیکنان فوتبال در سال های اخیر به وجود آمده بود، از بین برود.
 
در مجموع ۲۰ تیم در فصل ۲۰۲۰/۲۰۲۱ در لیگ به رقابت می‌پردازند، که شامل تیم های زیر است.
تیم محل ورزشگاه ظرفیت
رئال مادرید مادرید ورزشگاه سانتیاگو برنابئو ۸۱٬۰۴۴[۱]
اتلتیک بیلبائو بیلبائو ورزشگاه سن مامس ۵۳٬۲۸۹[۲]
اتلتیکو مادرید مادرید ورزشگاه واندا متروپولیتانو ۶۸٬۰۰۰[۳]
بارسلونا بارسلون ورزشگاه نیوکمپ ۹۹٬۳۵۴[۴]
سلتاویگو بیگو ورزشگاه بالایدوس ۲۹٬۰۰۰[۵]
کادیز کادیز ورزشگاه رامون کارانزا ۲۰٬۷۲۴[۶]
ایبار ایبار ورزشگاه ایپوروا ۷٬۰۸۳[۷]
الچه الچه ورزشگاه مانوئل مارتینز والرو ۳۳٬۷۳۲[۸]
ختافه ختافه ورزشگاه کولیسیوم آلفونسو پرز ۱۷٬۰۰۰[۹]
گرانادا گرانادا ورزشگاه جدید لوس کارمنس ۲۲٬۵۲۴[۱۰]
اوساسونا پامپلونا ورزشگاه رینو د ناوارا ۱۹٬۵۵۳[۱۱]
اوئسکا اوئسکا ورزشگاه ال الکورا ۷٬۶۳۸[۱۲]
لوانته والنسیا ورزشگاه سیوداد والنسیا ۲۶٬۳۵۴[۱۳]
رئال وایادولید وایادولید ورزشگاه خوزه زوریلا ۲۸٬۵۱۲[۱۴]
رئال بتیس سویا ورزشگاه بنیتو ویلامارین ۶۰٬۷۲۰[۱۵]
دپورتیوو آلاوس بیتوریا ورزشگاه مندیزوروتسا ۱۹٬۸۴۰[۱۶]
رئال سوسیداد سن سباستین ورزشگاه آنوئتا ۳۲٬۰۰۰[۱۷]
سویا سویا ورزشگاه رامون سانچز پیس‌خوان ۴۲٬۷۱۴[۱۸]
والنسیا والنسیا ورزشگاه مستایا ۴۹٬۵۰۰[۱۹]
ویارئال ویارئال ورزشگاه ال مادریگا ۲۴٬۸۹۰[۲۰]

 
لالیگا چیست؟
 
در جریان جنگهای داخلی اسپانیا، در فصل‌های ۳۹/۱۹۳۸ – ۳۷/۱۹۳۶ هیچ مسابقه‌ای برگزار نشد. پس از پیروزی گروههای ضد جمهوری به رهبری ژنرال فرانچسکو فرانکو، دوباره رقابت‌ها از سر گرفته شد. به علاوه باشگاه‌هایی که در نامشان جزئی غیر اسپانیایی نظیر فوتبال کلوب، ریسینگ، اسپورتینگ یا آتلتیک داشتند، مجبور به تغییر نام شدند. البته این قانون دوباره در دهه هفتاد در مواردی پس گرفته و لغو شد.
 

منبع مقاله :

بهنام، امیر؛ (1390)، باشگاه‌های برتر فوتبال ایران و جهان، تهران: انتشارات پاسارگاد، چاپ اول.
 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.