ماساژ چیست؟

کلمه ماساژ از یک کلمه یونانی به نام Massein که به معنای مالیدن یا از ریشه عربی مَس به معنی فشار آرام است. تعاریف بی‌شماری برای ماساژ ارائه شده که به چند نمونه آن اکتفا می‌کنیم
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ماساژ چیست؟
ماساژ چیست؟

نویسنده: سلمان خدادادی
 
کلمه ماساژ از یک کلمه یونانی به نام Massein که به معنای مالیدن یا از ریشه عربی مَس به معنی فشار آرام است. تعاریف بی‌شماری برای ماساژ ارائه شده که به چند نمونه آن اکتفا می‌کنیم:
شیوه‌ای علمی برای درمان بعضی از بیماری‌ها که با دستکاری خارجی بافتهای نرم انجام می‌پذیرد. در حالت کلّی ماساژ شامل کار و اقدام در بدن با فشار ثابت یا در حال حرکت و یا لرزش و کمک به حرکات مکانیکی بدن است که می‌تواند با دست، انگشتان، آرنج، زانو، ساعد و پاها انجام شود. دستکاری علمی بافت‌های نرم بدن، جهت درمان. حرکات دقیق دستها روی سطح بدن زنده با اهداف درمانی. مانور دست‌‎های درمانگر روی پوست بدن بیمار و روی بافت‌های زیر جلدی که ممکن است به طور ایستا یا حرکتی باشد و از حیث شدّت فشار اعمال شده متغییر گردد. دستکاری آگاهانه بافت‌های نرم بدن با اهداف درمانی.
در حالت کلّی ماساژ شامل کار و اقدام در بدن با فشار ثابت یا در حال حرکت و یا لرزش و کمک به حرکات مکانیکی بدن است که می‌تواند با دست، انگشتان، آرنج، زانو، ساعد و پاها انجام شود. بافت هدف ماساژ شامل عضلات، تاندونها؛ رباطها، فاسیا، پوست، مفاصل یا سایر بافت همبند، و همچنین رگهای لنفاوی، یا اندام‌های دستگاه گوارش است. بیش از هشتاد روش ماساژ به رسمیّت شناخته شده وجود دارد. منشاء ماساژ را می‌توان غریزه‌ی انسان دانست که در طول زمان با افزوده شدن تجربه و دانش شکل گسترده‌تری گرفته است. مثلاً وقتی از خواب برمی‌خیزیم با کشیدن دستها حسّ خوبی به ما دست می‌دهد یا وقتی مچ دستمان درد دارد آن را می‌چرخانیم و یا می‌توان به مالش دادن کف پا و عضلاتی که درد می‌کنند اشاره کرد. این غریزه در حیوانات نیز مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ماساژ درمانی


منبع مقاله :
خدادادی، سلمان؛ (1395) ماساژدرمانی، ساری: پارسی سرا، چاپ اول
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما