گذري کوتاه بر زندگي شهيد ثاني رحمت الله عليه

فقيه عالي قدر و دانشمند بزرگوار شيعي، زين الدين بن شيخ امام نورالدين علي بن احمد عاملي جبعي، معروف به «شهيد ثاني»، در سيزدهم رجب سال 911 هـ . ق زاده شد و همزمان با حيات پدر بزرگوارش، تحصيلات مقدماتي را نزد خود او گذراند. سپس به قريه ي «ميس» رفت و نزد شيخ علي بن عبدالعالي ميسي درس خود را ادامه داد، و کتاب هاي «شرايع الاحکام» محقق حلي، «ارشاد» علامه حلي و اکثر و معظم کتاب «قواعد» همان علامه را نزد او خواند. پس از ادامه ي تحصيلات در رشته ي
يکشنبه، 14 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گذري کوتاه بر زندگي شهيد ثاني رحمت الله عليه
گذري کوتاه بر زندگي شهيد ثاني رحمت الله عليه
گذري کوتاه بر زندگي شهيد ثاني رحمت الله عليه

نويسنده:دکتر سيد محمد باقر حجتي




فقيه عالي قدر و دانشمند بزرگوار شيعي، زين الدين بن شيخ امام نورالدين علي بن احمد عاملي جبعي، معروف به «شهيد ثاني»، در سيزدهم رجب سال 911 هـ . ق زاده شد و همزمان با حيات پدر بزرگوارش، تحصيلات مقدماتي را نزد خود او گذراند. سپس به قريه ي «ميس» رفت و نزد شيخ علي بن عبدالعالي ميسي درس خود را ادامه داد، و کتاب هاي «شرايع الاحکام» محقق حلي، «ارشاد» علامه حلي و اکثر و معظم کتاب «قواعد» همان علامه را نزد او خواند. پس از ادامه ي تحصيلات در رشته ي فقه و اصول، نزد شيخ محمد بن مکي، حکيم و فيلسوف بزرگوار، پاره اي از کتب طب و حکمت و هيئت را قرائت نمود. در محضر درس شيخ احمد جابر شرکت جست و کتاب «شاطبيه» را که در علم قرائت و تجويد است بر او خواند.
پس از آن، مدت کوتاهي در دمشق درنگ کرد و کتاب «صحيح مسلم» و «صحيح بخاري» را در مدرسه ي سليميه نزد شمس الدين طولون دمشقي قرائت کرد. در مصر نزد شانزده استاد برجسته و دانشمند، به اندوختن ذخاير علمي در عربيت، اصول فقه، هندسه، معاني و بيان، عروض، منطق، تفسير و ساير علوم ديگر سرگرم شد. او در سفرهاي متعددي که داشت، به زيارت خانه ي خدا و مزار پيامبر اکرم (ص) و ائمه ي بقيع (ع) موفق شد و در ربيع الاول 946 هـ . ق به زيارت مزار ائمه (ع) در عراق مشرف شد.
شهيد ثاني پس از اقامت در بعلبک، در سايه ي شهرت علمي، مرجعيت يافت و دانشمندان براي استفاده به محضر او روي آوردند. وي در اين شهر بر اساس مذاهب پنج گانه ي جعفري، حنفي، شافعي، مالکي و حنبلي تدريس مي کرد و توده ي مردم بر اساس مذهب خويش پاسخ استفتائات خود را از وي دريافت مي کردند.
اين شخصيت عظيم الشأن جليل القدر، سرانجام قرباني مطامع دنيوي و تعصبات مذهبي زمان خويش شد و توسط شخصي به اسم رستم پاشا، در کنار دريا شهيد شد و سر او به نزد سلطان عثماني وقت برده شد.
آثار متعددي از اين دانشمند به جا مانده اند که «شرح لمعه» و «مسالک الافهام» در فقه، از معروف ترين آنها هستند. هم چنين کتابي در تعليم و تربيت اسلامي تحت عنوان «منيه المريد في آداب المفيد و المستفيد» از او به يادگار مانده است.
منبع:بر گرفته از آداب تعليم و تعلم در اسلام




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.