آثار زیانبار روابط دختر و پسر

منشاء بیماری ایدز

در سال 1981 در آمریکا تعدادی بیمار به پزشک مراجعه کردند که اکثراً جوان بودند. این افراد دچار بیماری عفونی کشنده‌ای شده بودند، و این عفونت‌ها و بیماری‌ها تنها در اشخاصی مشاهده می‌شد که به نوعی
شنبه، 15 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
منشاء بیماری ایدز
 منشاء بیماری ایدز

نویسنده: اسدالله محمدی نیا
 

-معنا و ریشه ایدز:

در سال 1981 در آمریکا تعدادی بیمار به پزشک مراجعه کردند که اکثراً جوان بودند. این افراد دچار بیماری عفونی کشنده‌ای شده بودند، و این عفونت‌ها و بیماری‌ها تنها در اشخاصی مشاهده می‌شد که به نوعی در سیستم ایمنی بدنشان نقص داشتند. ایدز دارای یک دوران خفتگی طولانی است و از زمانی که فرد به آن آلوده می‌شود، تا زمان بروز علائم بین شش تا بیست سال وقت می‌گیرد و در تمام این دوره فرد آلوده می‌تواند بیماری را به افراد دیگر منتقل نماید. این بیماران از نظر آزمایشگاهی هم نقص ایمنی داشتند. اما طی بررسی‌ها مشخص شد هیچ کدام به طور مادرزادی نقص ایمنی نداشته‌اند.
از آن زمان به بعد نام این بیماری را ایدز (AIDS) گذاشتند که حرف اول کلمات «Acquired» به معنای اکتسابی، و کلمه «immunodefi ciency» به معنای نقص ایمنی و کلمه «Syndrome» به معنای سندرم، و مجموعه اینها اسم این بیماری است. یعنی یک نقص ایمنی اکتسابی (نه مادرزادی) که تحت شرایط خاصی ایجاد می‌شود. (1)

- سابقه ایدز:

هنگامی که دنیا برنامه بهداشت برای همه، در سال 2000 را پیگیری می‌کرد و زمانی که جهانیان ریشه‌کنی آبله را جشن گرفتند، و غلبه بر بسیاری از بیماری‌های عفونی مانند: فلج اطفال، کزاز نوزادان، دیفتری، سرخک و کنترل بیماری‌های واگیردار را نوید می‌دادند، ناگهان در سال 1981 نوعی بیماری عفونی ناشناخته در آمریکا، اروپا، استرالیا و آفریقا به نام ایدز گسترش یافت. با گذشت حدود 20 سال و صرف میلیاردها دلار هزینه، علی‌رغم بسیاری پیشرفت‌ها هنوز دانشمندان موفق به کشف واکسنی برای پیشگیری و دارویی برای درمان قطعی آن نشده‌اند.
تخمین زده شده است تا ابتدای سال 2001 حدود 52/1 میلیون نفر آلوده به ویروس ایدز در جهان زندگی می‌کنند و 22 میلیون نفر به خاطر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. تنها در سال 1999، 5/6 میلیون مورد جدید به موارد آلودگی اضافه شده که حدود نیمی از آنها بین 15 تا 24 سال سن دارند.
یکی از آثار مضرّ این دوستی‌ها و روابط نامشروع، ابتلاء به بیماری ایدز است. درباره این بیماری بارها دانشمندان و پزشکان اعلام کرده‌اند که ایدز درمان ندارد، تنها راه مبارزه با ایدز پیشگیری است و این بیماری از راه روابط نامشروع و انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده و مادر آلوده به بدن افراد سرایت می‌کند.
ایدز دارای یک دوران خفتگی طولانی است و از زمانی که فرد به آن آلوده می‌شود، تا زمان بروز علائم بین شش تا بیست سال وقت می‌گیرد و در تمام این دوره فرد آلوده می‌تواند بیماری را به افراد دیگر منتقل نماید. پزشکان تأکید می‌کنند که حتی با رعایت بهداشت، خطر ابتلاء به ایدز زیاد است. چه بسا امکان دارد در افرادی که روابط نامشروع با هم دارند چندین سال بگذرد و بعد از آن آثار زیانبار این بیماری بروز کند.

بیشتر بخوانید: در باره‌ی منشأ ویروس HIV


دکتر حسین جزایری در اجلاس سازمان ملل به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز گفت:
این بیماری در طول بیست سال، بیست میلیون نفر قربانی گرفته و اکنون چهل میلیون آلوده به آن در جهان وجود دارند. و قریب به پانزده میلیون کودک به آن گرفتارند. و تا به امروز راهی برای درمان مرض ایدز یافت نشده است. تنها راه درمان این بیماری، پیشگیری است که یکی از عوامل پیشگیری قطع روابط نامشروع به ویژه با زنان آلوده، و ترک بی بند و باری جنسی، و پایبند بودن به اصول اخلاقی و خانوادگی است. در ایران به برکت تعالیم اسلام این بیماری بسیار کم می‌باشد و مبتلایان این بیماری را 2400 نفر ذکر کرده‌اند. (2)
البته براساس گزارش رئیس مبارزه با بیماری‌های بهداشت، تا اول مهرماه امسال 4237 مورد مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده‌اند که تعداد 600 نفر وارد مرحله نهایی بیماری شده‌اند و 570 نفر جان خود را از دست داده‌اند. (3)

- گزارش دبیرکل سازمان ملل:

کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد، در مقاله خود می‌نویسد:
بیماری ایدز هر روز جان بیش از 8000 نفر را در جهان می‌گیرد، و هر ساعت تقریباً 600 نفر آلوده به این بیماری می‌شوند و هر دقیقه کودکی به دلیل ابتلاء به ویروس ایدز جان خود را از دست می‌دهد. (4)

- دکتر آنتونیو نماینده دفتر کنترل مواد مخدر سازمان ملل:

دکتر آنتونیو مازتیلی نماینده دفتر کنترل مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در گشایش نخستین همایش سراسری پیشگیری و مراقبت موارد ایدز در کرمانشاه گفت:
«حفظ فرهنگ بزرگترین مانع آلودگی به ایدز و اعتیاد است.» (5)

پی‌نوشت‌ها:

1.خانم محرز، عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز، مشاور سلامت، 11/ 9/ 82.
2.گزیده‌ای از پیام دکتر حسین جزایری در اجلاس سازمان ملل به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز.
3.اخبار صدا و سیمای جمهوری اسلامی، 23/ 7/ 81، کیهان، 24/ 7/ 81.
4.کیهان، 28/ 9/ 80، 4/ شوال/ 1422، شماره 17264.
5.کیهان، 13/ 8/ 81.

منبع مقاله :
متن منابع محمدی نیا، اسدالله، (1392)، دختران می‌پرسند: چرا؟، قم: انتشارات سبط اکبر (ع)، چاپ نهم.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.