اسلام و ولايت

آيا شيعيان اماميه معتقدند كه ولايت از اركان دين اسلام است بطوري كه كسي كه در تحت ولايت اهل بيت نباشد مسلمان نيست ؟ براي جواب اين سؤال بايد گفت كه اتفاق نظرمسلمانان اين است كه كسي كه شهادتين را بر زبان خويش جاري ساخت حكم مسلمان را دارد و در تمامي امور اجتماعي مسلمين با يكديگر شريك هستند . چنانچه امام رضا عليه السلام از جدشان رسول الله صلي الله عليه و آله نقل مي كنند كه مي فرمايند : أمرت أن أقاتل الناس حتي يقولوا لا
سه‌شنبه، 16 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اسلام و ولايت
اسلام و ولايت
اسلام و ولايت





آيا شيعيان اماميه معتقدند كه ولايت از اركان دين اسلام است بطوري كه كسي كه در تحت ولايت اهل بيت نباشد مسلمان نيست ؟
براي جواب اين سؤال بايد گفت كه اتفاق نظرمسلمانان اين است كه كسي كه شهادتين را بر زبان خويش جاري ساخت حكم مسلمان را دارد و در تمامي امور اجتماعي مسلمين با يكديگر شريك هستند . چنانچه امام رضا عليه السلام از جدشان رسول الله صلي الله عليه و آله نقل مي كنند كه مي فرمايند : أمرت أن أقاتل الناس حتي يقولوا لا اله الا الله ، فان قالوا حرم علي دماءهم و أموالهم . « همانا به من امر شد كه با مردم مبارزه كنم تا اين كه شهادت به يگانگي خداوند دهند ، پس اگر شهادت دادند خون و اموال آنها محترم خواهد بود . » و كسي كه اقرار به شهادتين كرد با او بايد همانند مسلمانان رفتار شود ، اموري چون ازدواج ، رفت و آمد ، ارشاد و ... حتي اگر علم به نفاق و بي اعتقادي او داشته باشيم .
ناصبي ها و خوارج امر ضروري دين را انكار كردند كه همانا مودت و محبت اهل بيت بود كه در قرآن و سنت به اثبات رسيده است ، پس از دين خارج شدند و چون غلات ( غلو كنندگان ) از اسلام بيرون رفتند غلات كساني بودند كه ائمه معصومين را خدا مي انگاشتند و خداي خويش را انكار كردند و راه كفر را پيمودند . اما شيعيان اماميه در اين راستا جايگاه تعادل و حد وسط را نسبت به اهل بيت برگزيدند و هرگز دشمني نكردند ، مبالغه ننمودند بلكه ولايت و دوستي اهل بيت را بدست آوردند چرا كه اين سفارش خدا و رسول او بود . اميرالمومنين عليه السلام نيز در اين باره مي فرمايند : هلك في صنفان ، محب مفرط و مبغض مفرط : دو گروه در رابطه من هلاك شدند : دوستدار و دشمن افراط گر - مسلما در يك سخن متفق اند كه مبالغه كنندگاني علي عليه السلام را خدا پنداشتند مسلمان نيستند ، همچنين كساني كه دشمني با خاندان پيامبر صلي الله عليه و آله را بنا نهادند مانند خوارج ايشان نيز از دين خارج اند و حكم اسلام بر آنان جاري نمي شود . اما نكته اي كه از اساس بحث به حساب مي آيد اين است كه ايمان به معناي خاص خود تنها با ذكر شهادتين محقق نمي گردد ، بلكه بايد همراه شهادتين ، تصديق قلبي وعمل با جوارح همانند نماز ، زكات ، روزه و حج نيز باشد كه به اعتقاد شيعه ولايت و مودت اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله ركني جدا ناپذير از شرايط ايمان است .
امام صادق عليه السلام فرمودند : اسلام ظاهري است كه مردم به سمت آن آمده اند اما ايمان معرفت به اين ظاهر است . همچنين فرمودند : اسلام بر 5 چيز بنا شده : نماز ، زكات ، روزه ، حج و ولايت كه اصول دين است . و قرآن كريم مي فرمايد : اطيعو الله و اطيعو الرسول و اولي الامر منكم .
اما اهل سنت اصول دين را همان نماز، زكات ، روزه ، حج مي دانند كه در نظر اهل سنت ركن آخر در نظر شيعيان كه همان ولايت است از اصول مذهب است نه اصول دين .
شهيد ثاني در حقائق الايمان مي گويد : تصديق و اذعان به امامان دوازده گانه اصلي از اصول دين و اصول ايمان است و اين از طرف خدا و رسولش واجب گرديده است و در هيچ عصري دنيا از امام معصوم خالي نمي باشد .
منبع: مقاله ي اسلام و ولايت




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.