نگاهی به کاربرد پزشکی جدوا

از این گیاه به طور وسیعی به شکل جوشانده در طب سنتی سریلانکا استفاده می‌شود. برگ‌ها و پوست درخت برای گازگرفتگی موش صحرایی و مار، مسمومیت با موش صحرایی و کورک و میوه گیاه برای
شنبه، 12 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به کاربرد پزشکی جدوا
 نگاهی به کاربرد پزشکی جدوا

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون
مترجمان: دکتر حسین حسین‌زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی
 

نام علمی (خانواده):

Barringtonia recemosa (L.) K. Spreng (Lecythidaceae)

نام انگلیسی:

Putat kampong, Samund rapandu

نام فارسی:

جدوا

خصوصیات:

این گیاه درختی کوچک با برگ‌های بزرگ و ساده به طول 20 سانتی‌متر است. گل‌ها بزرگ با پرچم‌های متعدد صورتی رنگ هستند. برگ‌ها و پوست درخت برای گازگرفتگی موش صحرایی و مار، مسمومیت با موش صحرایی و کورک و میوه گیاه برای سرفه، آسم و اسهال به کار می‌رود، از مغز هسته مخلوط با شیر در درمان بیماری‌های صفراوی و یرقان و دانه گیاه به عنوان حشره‌کش و ماده مقوی استفاده شده است. میوه بیضی، سبز و به طول 9 سانتی‌متر می‌باشد که در هنگام رسیدن، رنگ آن قرمز می‌شود.

منشأ:

بومی افریقا، مناطق معتدل و گرم آسیا، استرالیا و اقیانوس آرام.

ترکیبات شیمیایی:

Nasimalun A, B، بارینگتونین، R1- باریژنول، R2- باریژنول، بارینگتوژنول، بارینگتوژنیک اسید و مواد دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

از این گیاه به طور وسیعی به شکل جوشانده در طب سنتی سریلانکا استفاده می‌شود. برگ‌ها و پوست درخت برای گازگرفتگی موش صحرایی و مار، مسمومیت با موش صحرایی و کورک و میوه گیاه برای سرفه، آسم و اسهال به کار می‌رود، از مغز هسته مخلوط با شیر در درمان بیماری‌های صفراوی و یرقان و دانه گیاه به عنوان حشره‌کش و ماده مقوی استفاده شده است. دانه همراه با اجزای دیگر آن برای درمان خارش، بواسیر و تب تیفوئیدی به کار می‌رود در صورتی که پوست ساقه برای زخم معده نیز مصرف می‌شود. ریشه‌ی گیاه به عنوان ماده سرد کننده و داروی رد کننده مانع عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: میکروب‌های مسمومیت‌زا

 

آثار دارویی:

ضد درد، ضد باکتری، مهار گلوکوزیداز و آمیلاز، ضد سرطان، و سمیت سلولی.

مسمومیت‌زایی:

عصاره‌های آبی (500، 750، 1000 و یا 1500 mg/kg) پوست ساقه این گیاه در موش‌های صحرایی نر اثر ناخواسته یا سمیتی نداشت یا تغییری در باروری، طول بارداری، نمو دوران نوزادی و حول زایمان ایجاد نکرد و به نظر تراتوژن نبود. عصاره دانه این گیاه با تجویز روزانه، داخل صفاقی به مدت دو هفته تا دوز 12 mg/kg فاقد سمیت حاد و کوتاه مدت در موش بود. موش‌های درمان شده با این گیاه فقط با دوز 24 mg/kg نشانه‌های واضح سمیت را نشان داد. LD50 این گیاه در موش نر با تک دوز و به صورت داخل صفاقی 36 mg/kg بود.
 

پی‌نوش:

برای مشاهده پی‌نوشت‌های این کتاب به منبع مقاله مراجعه شود.

منبع مقاله :
لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین‌زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما