21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 2009

1) 21تير ماه سال 1359هجري شمسي : كودتاي آمريكايي نوژه كشف و خنثي گرديد . اين كودتا توسط برخي از عناصر وابسته به رژيم طاغوت عليه انقلاب اسلامي طرح ريزي شده بود .اما در مراحل اوليه با شكست مواجه گشت .در پي كشف اين كودتا ،عوامل آن دستگير شدند .اين عدهّ اعتراف كردند كه سازمان جاسوسي آمريكا ،سيا،هماهنگ كننده مراحل مختلف اين كودتا بوده است .
شنبه، 20 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 2009
21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 2009
21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 2009





21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 2009 1) 21تير ماه سال 1359هجري شمسي :
كودتاي آمريكايي نوژه كشف و خنثي گرديد . اين كودتا توسط برخي از عناصر وابسته به رژيم طاغوت عليه انقلاب اسلامي طرح ريزي شده بود .اما در مراحل اوليه با شكست مواجه گشت .در پي كشف اين كودتا ،عوامل آن دستگير شدند .اين عدهّ اعتراف كردند كه سازمان جاسوسي آمريكا ،سيا،هماهنگ كننده مراحل مختلف اين كودتا بوده است .

21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 2009 2) قيام خونين مسجد گوهرشاد مشهد عليه كشف حجاب (1314 ش)
پس از آن كه زمزمه شوم نقشه ننگين رضاخاني جهت به تاراج دادن ارزش‏هاي ديني در قالب كشف حجاب به مردم رسيد اعتراضات سراسري، كشور را فرا گرفت. در اين ميان يكي از علماي مشهد در شوراي مجتهدان شهر، به عنوان نماينده معرفي شد تا با رضاخان مذاكره كند ولي به محض رسيدن به تهران، به دستور رضاخان بازداشت و در ري ممنوع‏الملاقات گرديد. مردم كه در مسجد گوهرشاد مشهد به اين امر اعتراض داشتند، با سخنراني وعاظ، شوري چند برابر يافته و خواهان مراجعت آن عالم شدند. در ادامه اعتراضات، در روز شنبه 21 تيرماه 1314، در مسجد گوهرشاد، شعارهاي ضد سلطنت و ضد حجاب زدايي داده شد و مسجد، يكپارچه سرود مقاومت سر مي‏داد. قواي دولتي كه مقاومت مردم را ديدند به دستور رضاخان به اجتماع آنان يورش برده و در كشتاري خونين و وحشيانه بين 2 تا 5 هزار نفر را كشتند. كاميون‏هاي بسياري، اجساد مبارزين را كه جز سلاح ايمان و شهادت، سلاح ديگري نداشتند جابه‏جا كردند. به گفته شاهدان عيني، ماموران دولتي، شهدا و زخمي‏ها را به وسيله 56 كاميون منتقل كرده و در خندق‏هايي كه در اطراف مشهد پيش‏بيني شده بود دفن نمودند. بدين ترتيب، اين فاجعه هولناك پايان يافت ولي ياد حماسه خونين اين نهضت اسلامي و برخاسته از باورهاي ارزشي مردم، براي هميشه درتاريخ مبارزات اسلامي ملت ما باقي ماند. برخي، اين حادثه را در 31 مرداد ذكر كرده‏اند.

21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 2009 3) روز عفاف

21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 2009 4) آغاز بناي مسجد اعظم قم به امر آيت‏اللَّه "بروجردي" (1333ش)
كار ساخت مسجد اعظم قم، در روز يازدهم ذي‏قعده سال 1374 ق مطابق با 21 تيرماه سال 1333 ش همزمان با سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع) طي مراسم با شكوهي با حضور آيت اللَّه بروجردي آغاز شد. اين مسجد كه در حدود يازده هزار متر مربع مساحت دارد، به سبك معماري اسلامي - ايراني، داراي دو شبستان بزرگ، گنبد عظيم، فضاي زيرگنبد و دو گلدسته بسيار مرتفع مي‏باشد. گنبدها، محراب‏ها و ايوان‏هاي مسجد با كاشي‏هاي بسيار ظريف و كتيبه‏هاي زيبايي تزيين شده و شكوه خاصي به آن‏ها بخشيده است. اين مكان، در جريان انقلاب بارها محفل مردم و روحانيت انقلابي بود و حضرت امام خميني در اين مسجد چندين سخنراني مهم و افشاگرانه عليه رژيم پهلوي ايراد كرده بودند. در حال حاضر از اين مسجد علاوه بر اقامه نماز جماعت و برگزاري مراسم دعا و اعتكاف و دروس مراجع بزرگوار حوزه علميه قم، در برپايي تجمعات مذهبي و انقلابي استفاده مي‏شود.

5) 19رجب سال930هجري قمري:
بنا به قول« شيخ بهايي اسماعيل صفوي» معروف به« بهادر» به مرض حصبه ازدنيا رفت. او پسر شيخ حيدر، از اخلاف شيخ صفيُ الدّين اردبيلي بود. اسماعيل در14سالگي مريدان پدرش را بدور خود گردآورد و زمام امور آذربايجان را بدست گرفت. او در مدت15سال جنگهاي متوالي و خونين در سراسر ايران مخالفان را برانداخت و درسال 907هجري قمري در تبريز به تخت نشست. گفتني است كه شاه اسماعيل صفوي، تشيع يعني مذهب شيعه جعفري اِثني عشري را مذهب رسمي ايران قرارداد.

21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 2009 6) 19رجب سال1383هجري قمري:
آيت الله شيخ محمد خالصي معروف به خالصي زاده دربغداد در گذشت. پيكر وي پس ازتشييع با شكوه درصحن مطهركاظمين به خاك سپرده شد. آيت الله خالصي زاده درجواني بدرجه اجتهاد دست يافت و به موازات فعاليتهاي فرهنگي- ديني مبارزه با ظلم و جور استثمارگران را آغاز كرد. آيت الله خالصي سخنوري مسلط و خطيبي برجسته بود ازاين رو ميرزا محمد تقي او را مأمور ايراد سخنراني براي مردم نقاط مختلف عراق كرد. وي به علت مبارزات پرشور ضد استعماري خود به ايران تبعيد شد و درمدت27 سال تبعيدش در ايران فعاليتهاي مؤثر و چشمگيري درزمينه هاي فرهنگي- ديني و سياسي داشت. آيت الله خالصي زاده درمبارزه با رضاخان نيز نقش مهمي ايفا كرد. كتابهاي «اَلمَعارفُ‌ المُحَمَّديّه و مظالم انگليس دربين النَّهرين» ازجمله آثارآيت الله خالصي زاده بشمارمي روند.

7) وقوع غزوه‏ي "تبوك" بين مسلمانان و لشگر روم(9 ق)
غزوه‏ي تبوك از آخرين غزوات پيامبر اسلام(ص) به شمار مي‏رود. سبب وقوع غزوه‏ي تبوك آن بود كه كاروان تجاري شام به پيامبر اسلام خبر داد كه سلطان روم لشگري مجهز كرده و عازم مدينه است. از اينرو رسول خدا فرمان داد مسلمانان از دور و نزديك آماده‏ي جنگ شوند. علي‏رغم دوري راه، فصل گرما، دوره‏ي برداشت محصول و سختي مسير، اكثر مسلمانان، خود را جهت جنگ آماده كردند. در اين ميان گروهي از منافقين مدينه به بهانه‏هايى در اين غزوه شركت نكردند و ديگران را نيز از رفتن منع مي‏نمودند. لذا چون پيامبر از نيّت سوء آنان آگاه شد، علي(ع) را به جاي خويش در مدينه گماشت و رهسپار تبوك گشت. سرانجام لشگر سي هزار نفري اسلام به محل جنگ رسيدند ولي از سپاه روم اثري نيافتند. در اين غزوه هرچند جنگي رخ نداد ولي شوكت اسلام، فداكاري مسلمين و آمادگي آنها در برابر كفر به نمايش درآمد. همچنين به اين جنگ، غزوي "فاضِحِه" (به معني رسوا كننده) نيز گفته مي‏شود زيرا جمعي منافقِ مسلمان نما در اين سفر رسوا شدند.

8) درگذشت "ابن خلف مالكي" عالم و فقيه(474 ق)
ابوالوليد سليمان بن خلف مالكي حافظ و مفسر قرآن، اديب و شاعري چيره دست بود و از دانشمندان برجسته‏ي آندلس به شمار مي‏رفت. وي در ابتدا در آندلسِ اسپانيا و سپس در مكه و بغداد به تدريس فقه و نشر احاديث پيامبر اكرم پرداخت. تفسير القرآن، الناسخ و المنسوخ و الاشاره از جمله آثار ابوالوليد است.

21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 2009 9) درگذشت "شاه اسماعيل صفوي" و جلوس "شاه طهماسب" (930 ق)
شاه اسماعيل صفوي در رجب سال 930 ق هنگامي كه عازم قفقاز بود بيمار شد و در نوزدهم اين ماه در نزديكي سراب جان سپرد. در آن زمان او 38 ساله بود و 24 سال از پادشاهي وي مي‏گذشت. جسد اسماعيل اوّل را به اردبيل آورده و در آرامگاه شيخ صفي الدين اردبيلي به خاك سپردند. او محبوب مردم ايران بود. شاه اسماعيل به محض آنكه بر تخت سلطنت نشست، مذهب تشيع را در كشور، كيشِ رسمي قرار داد و دولتي نيرومند به وجود آورد. پس از مرگ شاه اسماعيل، پسرش طهماسب اول كه يازده سال داشت بر اريكه‏ي قدرت تكيه زد.

10) وفات فقيه جليل "سيد دلدار علي نَقَوي" عالم بزرگ هندي(1235 ق)
سيد دلدار علي بن سيدمحمد معين نقوي هندي نصيرآبادي در سال 1166 ق در خانواده‏اي عالم در نصيرآباد هند به دنيا آمد. نَسَب شريفش با 22 واسطه به امام دهم، حضرت علي النقي(ع) مي‏رسد. وي از علماي بزرگ هند و نخستين شخصيتي است كه توانست شريعت جعفري را در كشور هندوستان استوار سازد. سيد دلدار علي نقوي از شاگردان برجسته‏ي آيات عظام: سيدمهدي بحرالعلوم، بهبهاني و ميرزا مهدي شهرستاني بوده و آثار گرانقدري از او بر جاي مانده است. اِحياء السُّنَّه و امانَةُ البدعَة، اساسُ الاصول و عمادُ الاسلام از جمله تاليفات اين عالم رباني به شمار مي‏روند. سيد دلدار رياست مذهبي هندوستان را برعهده داشت و در تعريف و شناساييِ مقامات علمي او همين بس كه شيخ محمدحسن نجفي صاحب جواهر و مرجع بزرگ تقليد، او را با عناوين علامه‏ي فائق و خاتَمُ المُجتَهد مي‏ستايد. اين عالم بزرگوار سرانجام در 69 سالگي در لكهنو در هندوستان رحلت كرد.

11) 12ژوئيه سال 711ميلادي :
براي نخستين بار در تاريخ مجاهدتهاي اسلام ،طارق بن زياد با سپاهي عظيم وارد اسپانيا شد ؛ و به اين ترتيب انتشار اين چنين اسلام در كشورهاي مسيحي اروپا آغاز گرديد .اين سردار مسلمان با عبور از تنگه ميان مراكش و اسپانيا به اين سرزمين وارد شد . طارق بن زياد پس از عبور از اين تنگه ،آن راجبلُ لطارق ناميد .گفتني است اين تنگه راه ارتباطي اقيانوس اطلس و درياي مديترانه مي باشد .

12) 12ژوئيه سال 1233ميلادي :
بندر مهم و تاريخي اسكندّريه در محاصره كشتي هاي جنگي سپاهيان صليبي قرار گرفت . در آن زمان صلاح الدّين ايوبي فرمانروايي اسكندرّيه بود و به هنگام حمله صلبيّون در شهر حضور نداشت .اما تا رسيدن او ، سربازان مسلمان در مقابل سپاه صليبي پايداري و مقاومت كردند .سرانجام با حضور صلاح الدّين ايوبي در جبهه جنگ بر نيروهاي هلندي كه ارتش مقدم صلبيّون را تشكيل مي دادند ،شكستي سخت وارد آمد و آنها از محاصره اسكندريه مصرف شده ،عقب نشيني كردند .

21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 2009 13) مرگ "الكساندر هميلتون" سياست‏مدار و نظريه‏پرداز امريكايي (1804م)
الكساندر هميلتون سياست‏مدار و نظريه‏پرداز سياسي امريكا در سال 1757 متولد گرديد و در 15 سالگي به كلمبيا رفت. وي طرفدار خواسته‏هاي ميهن پرستان بود و از مبارزان انقلاب امريكا به شمار مي‏رفت. در انديشه سياسي هميلتون يك حكومت مقتدر داراي جايگاه ويژه‏اي است در حالي كه او به عقل سليم، استدلال و حسن نيت توده‏هاي مردم به هيچ وجه اعتقاد و اعتماد نداشت. به نظر وي فقط قدرت و منافع شخصي، محرك اعمال افراد است. وي بر اين عقيده بود كه اگر حكومت در دست عده قليلي باشد به افراد اكثريتْ ظلم و استبداد روا خواهد داشت. لذا قدرت بايد در دست هر دو طرف باشد. هميلتون تاكيد مي‏نمود كه اقليت و اكثريت بايد كاملاً از يك‏ديگر متمايز بمانند. با اين حال، وي در جايگاه رهبري ثروت‏مندان، سرمايه‏داران و فئودال‏ها از هيچ تلاشي براي اعمال نفوذ در دولت و به دست گرفتن رهبري امريكا، خودداري نمي‏كرد. هميلتون معتقد بود فدراليست‏ها همواره بايد بر دولت و سياست‏هاي امريكا مسلط باشند. وي از برقراري نظام سرمايه‏داري و طبقاتي اشرافي به سبك انگليس حمايت مي‏كرد. هميلتون و همفكرانش پس از استقلال امريكا ده‏ها مقاله با نام‏هاي گوناگون منتشر كردند و از نظام سرمايه‏داري و فوايد حكومت سلطنتي حمايت نمودند. هميلتون به عنوان يك فيلسوف سياسي نظرات خود را از طريق انتشار مقالاتي در روزنامه فدراليست منتشر مي‏ساخت. اين روزنامه از سوي حزب فدراليست انتشار مي‏يافت كه از رهبران آن به شمار مي‏رفت. تلاش هميلتون در تشريح قانون اساسي امريكا باعث شد تا تمامي ايالات 13 گانه در آن زمان اين قانون را پذيرا شوند. به نظر هميلتون هيچ قانوني به اندازه قانون اساسي امريكا قابل توجيه و شايسته دفاع نيست. در رؤياي هميلتون، امريكاي آينده يك سرزمين ثروت‏مند و صنعتي بود كه بعدها جامه عمل پوشيد. هميلتون در سياست خارجي معتقد به گرايش امريكا به سوي انگلستان بود و توانست جان آدامز دومين رئيس جمهور امريكا را به امضاي پيمان اتحاد با انگلستان وادار نمايد. اين پيمان كه به نقض قرارداد امريكا و فرانسه منجر گرديد، باعث بروز اختلاف ميان دو كشور و در نتيجه به جنگ امريكا و فرانسه انجاميد. وقوع اين جنگ و پيروزي فرانسه، شكست فدراليست‏ها به رهبري هميلتون در جريان انتخابات رياست جمهوري را در پي داشت. الكساندر هميلتون در 12 ژوئيه 1804 در جريان يك دوئل در 47 سالگي كشته شد.

21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 2009 14) تولد "هنري ديويد ثورو" فيلسوف و طبيعي‏دان امريكايي (1817م)
هنري ديويد ثورو، طبيعي‏دان و فيلسوف امريكايى، در 12 ژوئيه 1817م در ايالت ماساچوست امريكا به دنيا آمد. وي در 16 سالگي وارد دانشگاه هاروارد شد و پس از فراغت از تحصيل به كار پرداخت. اما در همه جا و همه حال در جستجوي خدا بود. وي مي‏گفت: چون در ميان يك ميليون مردم نيويورك، يك انسان هم پيدا نكرد، از زندگي اجتماعي فاصله گرفت و مدت 2 سال در يك جنگل، درون كلبه‏اي كوچك به زندگي پرداخت و توانست ثابت كند كه انسان وقتي خوش‏بخت است كه كاملا به قدرت و نيروي خود زندگي كند. وي به عنوان يك نصيحت نوشت: تا مي‏تواني بر ديگران متكي نباش. در اين زمان، مردم به ديدار وي مي‏رفتند و او را شاگرد جديد مسيح(ع) مي‏ناميدند. مردم، او را مردي مي‏يافتند كه با اندك مالي كه دارد، كاملا خرسند و راضي است. زندگي او سرشار از شگفتي و شادي بود. مناظر و صداهاي طبيعت به او شادماني مي‏داد. ثورو احساس مي‏كرد كه جهان، سراسر يك نغمه ابدي است. بخشي از اعتقادات وي را مي‏توان چنين برشمرد: انسان جزئي از طبيعت است اما نه مهم‏ترين آن؛ دنياي بزرگ براي شادي و سرورِ كوچك‏ترين موجودات خلقت، هستي يافته است؛ ما در اين خاكدان، اقامت كرده و بهشت را از ياد برده‏ايم؛ با ثروت زائد، تنها چيزهاي زائد مي‏توان خريد؛ تقريبا تمامي راه‏هايى كه براي كسب پول پيموده مي‏شود به انحطاط مي‏رود. ثورو معتقد بود: بزرگ‏ترين لعنتي كه دامنگير ماست، حرص ما براي كسب موفقيت است. زندگي ما در شماره كردن چيزهايى كه خيال مي‏كنيم بدان‏ها نيازمنديم، تلف مي‏شود. ثورو از جمله مردان معدودي است كه به تعليم فلسفه نپرداخت، بلكه مطابق فلسفه زندگي كرد. وي بر اين اعتقاد بود كه فيلسوف بودن تنها بدان نيست كه آدمي، انديشه‏هاي باريك بينانه بپرورد يا حتي مكتبي بنيان نهد، فيلسوف بودن آن است كه آدمي، حكمت را چنان دوست بدارد كه ساده، آزاده، مستغني و با اطمينان زندگي كند. ثورو همه اين افكار و بيشتر از آن را درمنظومه منثور خويش به نام والدِن بيان كرده است. علاوه بر والدن، ثورو نزديك به چهل كتاب ديگر هم نوشت كه بيشتر آنها بعد از مرگش انتشار يافتند ازجمله: گردش در مزرعه و جنگل، تابستان، زمستان و آغاز بهار در ماساچوست. چكيده فلسفه ثورو، چنان كه از همه آثار او برمي‏آيد اين دو كلمه است، قناعت و سادگي. بغرنجي‏ها و تعصّبات اجتماع را كنار بگذار و خودت باش. عظمت و حقارت خويش را بشناس. تو جزئي از طبيعتي، اما نه مهم‏ترين جزء. تو مركز و هسته زمين نيستي، همچنان كه زمين مركز عالم نيست. ثورو عشقي بي‏كران براي مخلوقات خدا داشت و همه جانداران در نظر او عالي بودند. علاقه و بستگي ثورو با همه موجودات زنده، زاده اعتقاد او به اين اصل بود كه هر يك از موجودات، هر چند كوچك و ناچيز باشد، جزئي از مظهر ذات لايتناهي و ابدي جهان است. بنابراين اگر انسان را به طور مجزّا مورد نظر قرار دهيم، وجود عالي‏ترين انسان، حادثه ناچيزي بيش نيست. اما اگر انسان را به عنوان جزئي از كل در نظر آوريم، حتي پست‏ترين انسان، حلقه ضروري و لازمي در طرح شادي‏بخش زندگي است. هر يك از ما ساخته آن مغز جهاني است كه آن هنگام كه ما در خواب هستيم، او مشغول انديشه و تفكر است. هنري ديويد ثورو تا آخر عمرش از لحاظ مالي فقير و از لحاظ روحي غني باقي ماند تا اينكه در ششم مه 1862م در 45 سالگي بر اثر ابتلا به بيماري سل، درگذشت.

21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 2009 15) تولد "ويلْبِر رايْتْ" يكي از مخترعان هواپيماي موتوردار (1868م) (ر.ك: 13 اوت)

16) تولد "پول فور" شاعر و نويسنده برجسته فرانسوي (1872م) (ر.ك: 22 آوريل)

17) مرگ خانم "مارگارت گِرْتْرود بل" اديب و مستشرق انگليسي (1926م)
خانم مارگارت لوئيان گِرْتْرود بل، بانوي شرق‏شناس و شاعره تاريخ‏دان انگليسي در 14 ژوئيه 1868م در نواحي شمالي انگلستان به دنيا آمد. وي از كودكي به تاريخ علاقه داشت و از دوران دبيرستان تصميم گرفت رشته تاريخ را برگزيند. لذا به يادگيري زبان لاتين پرداخت و در دانشگاه در رشته تاريخ فارغ التحصيل شد. گرترود بل به سير و سياحت نيز علاقه‏مند بود، از اين رو به همراه يكي از بستگان خود كه وزير مختار انگليس در ايران بود به تهران آمد و در طول اقامت پنج ساله خود، زبان فارسي را به خوبي ياد گرفت. او هم‏چنين به زبان‏هاي عربي، فرانسه و آلماني نيز تسلط يافت و با انجام سفرهايى به كشورهاي عربي، هند، برمه، چين، ژاپن و امريكا، با آداب و رسوم و مذاهب آنها آشنا شد. آشنايى خانم گرترود بل با فرهنگ و ادبيات ايراني باعث شد تا وي به ترجمه منظوم اشعار حافظ بپردازد كه از ديد برخي كارشناسان شرق شناس، وي روح و جوهر اشعار حافظ را در ترجمه‏ها رعايت كرده است. گرترود بل هم‏چنين در سفرنامه خود، ضمن توصيف شهرهاي ايران كه در ميان بيابان‏ها و كوه‏هاي پوشيده از برف قرار دارد، از مهمان‏نوازي و خوش برخوردي ايرانيان تعريف مي‏كند. عمده آثار گرترود بل مجموعه نامه‏هاي ادبي اوست كه برخي، آن را در شمار شاه‏كارهاي ادبي انگلستان مي‏دانند. ترجمه منظوم اشعار حافظ و سفرنامه ايران و سوريه نيز از ديگر آثار اوست. خانم مارگارت لوئيان گرترود بل پس از آن كه موزه‏اي را در بغداد تأسيس كرد و مدير آثار باستاني عراق گرديد، سرانجام در 12 ژوئيه 1926م در 58 سالگي درگذشت و در بغداد به خاك سپرده شد.

18) انفجار هتل "ملك داود" در بيت‏المقدس توسط صهيونيست‏ها (1946 م)
نزديك به دو سال پيش از اعلام موجوديت رژيم صهيونيستي، در12 ژوئيه 1946م هتل ملك داود در بيت المقدس توسط گروه تروريستي صهيونيستي ايرگون، منفجر شد. اين هتل محل رفت و آمد فراوان شهروندان فلسطيني و اقامت مسافران بود و در اثر انفجارِ بمب‏هايي كه در زيرزمين هتل كار گذاشته شده بود، بيش از دويست تن كشته شدند. وجود 15 يهودي در ميان كشته شدگان حاكي از آن است كه صهيونيست‏ها براي رسيدن به اهداف توسعه طلبانه خود و ايجاد رعب و ترس در ميان فلسطيني‏ها، براي جان يهوديان نيز ارزشي قايل نيستند.

21 تیر 1388 / 19 رجب 1430 / 12 جولای 200919) روز ملي و استقلال "سائوتومه و پرنسيپ" از استعمار پرتغال (1975م)
جزاير سائوموتومه و پِرِنسيپ كشور كوچكي است در كرانه جنوب شرقي اقيانوس اطلس، در غرب افريقا با مساحت 1/000 كيلومتر مربع و جمعيت 145000 نفر. اكثريت جمعيت سائوتومه و پرنسيپ سياه‏پوست بوده و پيرو مذهب مسيحيت و عمدتاً كاتوليك هستند. زبان رسمي مردم سائوتومه پرتغالي و خط آنها لاتين است. پايتخت اين كشور سائوتومه نام دارد و واحد پول آن دوبرا مي‏باشد. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت سائوتومه و پرنسيپ تا سال 2020م در حدود 220 هزار نفر خواهد بود. جزاير سائوتومه و پرنسيپ تا قبل از آمدن دريانوردان اروپايى و كشف آن در سال 1470م خالي از سكنه بود. بعدها پرتغالي‏ها، يهوديان تبعيدي را در آن سكني داده، كه به كشاورزي پرداختند و آن را به يك مركز مهم توليد و صدور شكر مبدل ساختند. سائوتومه هم‏چنين يك مركز مهم تجارت برده بوده كه پرتغالي‏ها از اين كار سود فراواني مي‏بردند. اين وضعيت تا نيمه دوم قرن بيستم ادامه داشت و البته در مقطعي كوتاه هلندي‏ها در قرن هفدهم، اين جزاير را به اشغال خود درآوردند. نخستين قيام عليه سلطه پرتغالي‏ها بر اين جزاير در سال 1953م رخ داد و به تدريج توسعه يافت در سال 1959م جنبش آزادي‏بخش سائوتومه و پرنسيپ براي كسب استقلال و اصلاحات ارضي موجوديت يافت و از سوي سازمان وحدت افريقا و جنبش عدم تعهد به رسميت شناخته شد. با وقوع انقلاب 1974م در پرتغال و حذف سياست‏هاي استعماري در افريقا، استقلال‏طلبان سائوتومه نيز در 12 ژوئيه 1975 استقلال خود را اعلام نمودند كه روز ملي اين كشور نيز مي‏باشد. نظام سياسي حاكم بر سائوتومه و پرنسيپ جمهوري چندحزبي با يك مجلس قانون‏گزاري است.

20) روز ملي و استقلال "كريباتي" از استعمار انگلستان (1979م)
جزاير كريباتي، كريباس يا گيلبرت در قرون گذشته توسط كاشفان اروپايى كشف شدند و استعمار انگلستان به تدريج بر اين جزاير مسلط گرديد و سرانجام در سال 1915 آن را تبديل به مستعمره رسمي خود كرد. حكومت بريتانيا بر گيلبِرْتْ تا 1979 ادامه يافت و در نهايت در دوازدهم ژوئيه آن سال، اين مستعمره به نام كريباتي ياكريباس استقلال يافت. اين جزاير با 811 كيلومتر مربع وسعت در مركز قاره اقيانوسيه در اقيانوس آرام، در شرق جزاير سليمان و نائورو واقع شده‏اند. از جمعيت 85/500 نفري كريباتي بيش از 90% مردم پيرو آيين مسيحيت و عمدتاً كاتوليك‏اند. پايتخت كريباتي، بايريكي نام دارد و واحد پول آن دلار استرالياست. سكنه اين كشور به دو زبان رسمي انگليسي و گيلبِرْتي كريباتيايي صحبت كرده و بيش از 97% آنها مليت كريباتي دارند. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت كريباتي تا سال 2020م در حدود 142 هزار نفر خواهد بود. نظام سياسي حاكم بر اين كشور جمهوري با يك مجلس قانون‏گزاري است.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط