نگاهی به کاربرد پزشکی تاج خروس

تاج خروس گیاهی گرمسیری و یک سال زی است که تا ارتفاع یک متر رشد می‌کند. ساقه استوانه‌ای است و بخش‌های هوایی آن شاخه شاخه هستند. برگ‌ها یک تکه، کوچک، با چیدمان مارپیچی، حدوداً
يکشنبه، 20 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به کاربرد پزشکی تاج خروس
نگاهی به کاربرد پزشکی تاج خروس

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون
مترجمان: دکتر حسین حسین‌زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی
 

نام علمی (خانواده):

Celosia argentea L. (Amaranthaceae)

نام انگلیسی:

Feather Cockscomb, Red Spinach

نام فارسی:

تاج خروس

مشخصات:

تاج خروس گیاهی گرمسیری و یک سال زی است که تا ارتفاع یک متر رشد می‌کند. ساقه استوانه‌ای است و بخش‌های هوایی آن شاخه شاخه هستند. برگ‌ها یک تکه، کوچک، با چیدمان مارپیچی، حدوداً 5-8 در 1-3 سانتی‌متر، یک در میان و بدون گوشواره هستند. ضد باکتری، ضد میتوز، ضد نئوپلازی، مدر، پایین آورنده قند خون، محافظ کبد، تنظیم کننده دستگاه ایمنی، محافظ سلولی و بهبود دهنده زخم. پهنه برگ کشیده و بیضوی است. نوک برگ کشیده و دراز است. این گیاه چندین گل مایل به صورتی یا سفید کوچک تولید می‌کند. میوه‌ها کروی و دانه‌ها سیاه رنگ هستند.

منشأ:

بومی هند.

ترکیبات شیمیایی:

سلوسیان، اسید نیکوتینیک، سلوژنامید A، سلوژنتین J, H, A-D و K، موروئیدین و ترکیبات دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

از تاج خروس به صورت داخلی برای اختلالات خونی و زنان و به صورت موضعی برای درمان التهاب و به عنوان گندزدا استفاده می‌شود. مجموع قسمت‌های گیاه برای درمان اسهال خونی، سوزش ادرار و به صورت موضعی به عنوان ضمادی برای شکستگی استخوان به کار می‌رود. از این گیاه در یونان و چین برای ناراحتی‌های چشمی و کبدی و همچنین برای درمان زخم‌های دهانی و بیماری‌های خونی و به عنوان تقویت‌کننده قوای جنسی استفاده می‌شود. دمبرگ‌های این گیاه برای درمان زخم، کورک، جوش و تورم به کار می‌رود. دانه گیاه برای درمان التهاب ملتحمه و فشار خون استفاده می‌شود. در چین، دانه گیاه برای خون‌ریزی، زیاد بودن جریان قاعدگی و التهاب چشم به کار می‌رود. در اندونزی، سر شاخه گلدار به صورت جوشانده تهیه می‌شود و از آن در بیمارانی که ترشحات سفید یا جریان قاعدگی بیش از حد دارند و برای موارد وجود خون در ادرار، اسهال خونی، وجود پروتئین در ادرار، بواسیر خون‌ریزی دهنده و خون دماغ، استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی تاج خروسی وحشی و خواص درمانی آن

 

آثار دارویی:

ضد باکتری، ضد میتوز، ضد نئوپلازی، مدر، پایین آورنده قند خون، محافظ کبد، تنظیم کننده دستگاه ایمنی، محافظ سلولی و بهبود دهنده زخم.

موارد منع مصرف:

خانم‌هایی که در عادت ماهیانه هستند، نباید برگ‌های این گیاه را بخورند.
 

پی‌نوشت:

برای مشاهده پی‌نوشت‌های این کتاب به منبع مقاله مراجعه شود.

منبع مقاله :
لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین‌زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.