داروهای آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

داروهای آنتی بیوتیک مورد استفاده در عفونت دندان جهت درمان بیماریهای مختلف لثه مفید می‌باشند. این مقاله آنتی بیوتیکهای مختلفی که جهت درمان عفونتهای دندان موجود می‌باشند را معرفی می‌کند.
دوشنبه، 28 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
داروهای آنتی بیوتیک برای عفونت دندان
داروهای آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

برگرفته از سایت بازل
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
 

داروهای آنتی بیوتیک مورد استفاده در عفونت دندان جهت درمان بیماریهای مختلف لثه مفید می‌باشند. این مقاله آنتی بیوتیکهای مختلفی که جهت درمان عفونتهای دندان موجود می‌باشند را معرفی می‌کند.

آیا می‌دانید؟

خوردن مرتب انار سلامت بهینه دهان و دندان را تضمین می‌سازد به این دلیل که باکتریهای مسبب تشکیل جرم دندان را ‏از بین می‌برد. بنابراین چنانچه می‌خواهید لبخند زیبای خود را از تشکیل جرم و بیماریهای لثوی حفظ کنید، حتماً انار را وارد ‏رژیم غذایی خود نمایید.‏

داروهای آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

به طور کلی، عفونت دندان به ویژه آبسه نیاز به درمان پزشکی جهت متوقف ساختن رشد باکتری‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد. آنتی بیوتیکها معمولاً به منظور از بین بردن باکتریها و خودداری از گسترش عفونت دندان تجویز می‌شوند. مشاهده شده است که عفونت شدید دندان چنانچه به موقع تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند فک، ریه‌ها و مغز را نیز درگیر سازد. از اینرو استفاده از داروهای آنتی بیوتیک جهت متوقف ساختن باکتریها از تحت تأثیر قرار دادن نواحی دیگر بدن بسیار اهمیت دارد. آنتی بیوتیکهایی که به از بین بردن عفونت دندان کمک می‌کنند به قرار زیر هستند:
• آموکسی سیلین
• کلیندامایسین
• اریترومایسین (E-Mycin)
• مترونیدازول
• پنی‌سیلین
این آنتی بیوتیکها باکتریها را از بین برده، در نتیجه درد و ناراحتی ایجاد شده کاهش می‌یابد. آنتی بیوتیکهای مورد استفاده جهت درمان عفونت دندان به شکل قرص در دسترس می‌باشند. این داروهای خوراکی معمولاً به مدت تقریباً 7 تا 10 روز مصرف می‌شوند.

عفونت دندان عقل

به افرادی که نیاز دارند دندان عقل خود را از طریق جراحی بردارند، توصیه می‌شود آنتی بیوتیک مصرف کنند به این دلیل که عفونت را درمان یا ضعیف می‌کند. جراحی اغلب تا زمانی که عفونت باکتریایی تحت کنترل در نیامده باشد، به تعویق می‌افتد. مصرف آنتی بیوتیک پیش از عمل جراحی اغلب به جلوگیری از عود عفونت بعد از جراحی کمک می‌کند.
با این حال، در برخی موارد، فرد نمی‌تواند جهت درمان یا متوقف ساختن گسترش عفونت به طور کامل به دارو تکیه نماید. استفاده از داروهای آنتی بیوتیک ممکن است طبق تجویز پزشک به دنبال کشیدن دندان یا درمان کانال ریشه دندان مصرف شود. داروهای مسکن را نیز می‌توان به منظور کاهش درد مصرف نمود.

بیشتر بخوانید: بیماری‌های دهان و دندان و نحوه درمان آن

 

اثرات جانبی

گرچه آنتی بیوتیکها نقش مهمی در کاهش درد و متوقف ساختن رشد باکتریها ایفاء می‌کنند، اما این داروها می‌توانند با خود مشکلات چندی برای سلامتی نیز به همراه داشته باشند. با این حال، عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروهای خوراکی نادر است که برخی از آنها در ادامه آورده شده‌اند:
• آسیب کبدی
• اسهال که چند روز به طول می‌انجامد.
• واکنش آلرژیک
در اکثر موارد، افرادی که از داروهای آنتی بیوتیک جهت درمان عفونتهای دندان استفاده می‌کنند، دچار اثرات خفیفی شده که موقت بوده و نگران کننده نیستند. معمولاً درمان دارویی مورد نیاز نیست به این دلیل که عوارض جانبی که در زیر آورده شده است به خودی خود از بین می‌روند. در طول دوره درمان، مصرف ماست قطعاً این عوارض جانبی را به حداقل می‌رساند.
• ناراحتی معده
• احساس طعم بد در دهان
• عفونت قارچی واژن
نکاتی که بایستی به خاطر سپرده شوند
• نبایستی مصرف آنتی بیوتیکها را به طور ناگهانی و بدون مشورت با دندانپزشک متوقف ساخت. در صورت وجود هرگونه عوارض جانبی، پزشک خود را از وجود آن مطلع سازید. پزشک ممکن است توصیه به کاهش میزان مصرف نماید یا داروهای جایگزین دیگری تجویز نماید.
• حتی پس از آنکه عفونت از بین رفت، فرد ممکن است مجبور باشد به منظور جلوگیری از بازگشت عفونت، به مصرف آنتی بیوتیک (برای دوره کوتاه) ادامه دهد.
• رعایت بهداشت دهان و دندان که شامل مسواک زدن دو مرتبه در روز، استفاده از نخ دندان و شستشوی دهان بلافاصله پس از صرف غذا و میان وعده می‌شود، کلید برخورداری از سلامت دندان است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.