چرا تحمل گرما را نداریم؟

با شروع فصل تابستان، یکی از مشکلاتی که معمولاً افراد را آزار‌می‌دهد، گرمای هواست. در این ‌میان، برخی افراد بیش از دیگران از قرار گرفتن در محیط‌های گرم آسیب ‌می‌بینند.
يکشنبه، 7 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا تحمل گرما را نداریم؟
علل و نشانه‌های عدم تحمل گرما و شیوه‌های پیشگیری و درمان آن
 
چکیده
با شروع فصل تابستان، یکی از مشکلاتی که معمولاً افراد را آزار‌می‌دهد، گرمای هواست. در این ‌میان، برخی افراد بیش از دیگران از قرار گرفتن در محیط‌های گرم آسیب ‌می‌بینند. عدم تحمل گرما و یا حساسیت بیش از حد به گرما یکی از مشکلاتی است که به‌خاطر برخی شرایط پزشکی و بیماری‌ها، گریبان برخی افراد را گرفته و محیط‌های گرم را برای‌شان غیر‌قابل تحمل گردانده است. در ادامه به علل و نشانه‌های این مشکل و شیوه‌های پیشگیری و درمان آن خواهیم پرداخت.

تعداد کلمات 939/ تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
چرا تحمل گرما را نداریم؟
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری


مقدمه

بیشتر افراد از گرمای شدید بیزارند، اما اگر شما، همیشه از هوای گرم اذیت ‌می‌شوید، باید گفت به عدم تحمل گرما مبتلا هستید. عدم تحمل گرما، گاهی اوقات حساسیت شدید به گرما نیز خوانده ‌می‌شود. وقتی شما مبتلا به عدم تحمل گرما هستید، اغلب به این خاطر است که بدن‌تان نمی‌تواند خود را با حرارت محیط تنظیم کند. «هیپوتالاموس» بخشی از مغز است که دمای بدن را تنظیم ‌می‌کند. وقتی دمای هوای محیط خیلی گرم‌ می‌شود، هیپوتالاموس از طریق عصب‌ها به پوست فرمان‌ می‌دهد تا عرق بیشتری تولید کند. وقتی عرق از سطح پوست بخار ‌شود، پوست بدن نیز خنک خواهد شد.
 

عدم تحمل گرما در چه صورتی ایجاد‌می‌شود؟

عدم تحمل گرما ممکن است به علل مختلفی ایجاد شود:

مصرف برخی داروها

یکی از شایع‌ترین علل عدم تحمل گرما، مصرف داروست. داروهای آلرژی، فشار خون و هم‌چنین داروهای ضد انعقاد خون، شایع‌ترین داروهایی هستند که موجب این مشکل ‌می‌شوند.
داروهای آلرژی ‌می‌توانند با ممانعت از عرق کردن از توانایی بدن برای خنک کردن خود بکاهند. داروهای فشار‌خون و ضد‌انعقاد خون نیز ممکن است جریان خون در سطح پوست را کاهش دهند. هم‌چنین این داروها از عرق کردن پوست جلوگیری ‌می‌کنند. از سوی دیگر داروهای ضدانعقاد خون ‌می‌توانند فعالیت ماهیچه‌ها را افزایش دهند و همین امر موجب افزایش دمای بدن خواهد شد.

 

مصرف کافئین

کافئین یک محرک است که ‌می‌تواند ضربان قلب و در‌نتیجه سوخت‌و‌ساز بدن را افزایش دهد. این تغییر ‌می‌تواند به افزایش دمای بدن و در نتیجه عدم تحمل گرما منجر شود.
 

پرکاری تیروئید

زمانی که غده تیروئید شما بیش از حد، هورمون تیروکسین تولید کند، دچار پرکاری تیروئید شده‌اید. تیروکسین بر تنظیم سوخت‌و‌ساز بدن تأثیر ‌می‌گذارد. افزایش این هورمون به افزایش سوخت‌و‌ساز بدن و در‌نتیجه افزایش دمای آن خواهد انجامید. بیماری «گریوز» شایع‌ترین علت پرکاری تیروئید محسوب ‌می‌شود. بیماری گریوز یک اختلال خود‌ایمنی است که موجب ‌می‌شود غده تیروئید مقدار زیادی هورمون تولید کند.
 

بیماری‌ ام‌اس

«ام‌اس» یک بیماری خود‌ایمنی بوده که بر سیستم اعصاب مرکزی تأثیر ‌می‌گذارد. سیستم اعصاب مرکزی از مغز و نخاع تشکل شده است. این بیماری بر غلاف‌های محافظ رشته‌های عصبیِ سیستم اعصاب مرکزی (میلین‌ها) تأثیر‌می‌گذارد و به آن‌ها آسیب ‌می‌زند. در‌صورتی‌که ‌میلین‌ها تخریب شوند، انتقال سیگنال‌های عصبی با کندی مواجه شده و همین امر موجب عدم تحمل گرما خواهد شد.
 

 بیشتر بخوانید: گرمای شدید


باید مراقب چه علائمی‌ باشیم؟

با داشتن مشکل عدم تحمل گرما، ممکن است حس کنید بدن‌تان بیش از حد گرم شده است. هم‌چنین عرق بیش از حد نیز از علائم مبتلایان به این مشکل است. علائم عدم تحمل گرما ممکن است به تدریج رخ دهند، اما اگر این مشکل پیشرفت کرده باشد، معمولاً یک یا دو روز به طول خواهند انجامید. دیگر علائم حساسیت به گرما عبارتند از:
•    سردرد
•    سرگیجه
•    ضعف
•    گرفتگی عضلات
•    حالت تهوع
ضربان قلب شما نیز ممکن است طبیعی نباشد.
 

مشکلات احتمالی که ممکن است عدم تحمل گرما ایجاد نماید

اگر به ام‌اس مبتلا هستید، عدم تحمل گرما ممکن است به مشکلات بینایی منجر شود. تاری دید و یا حتی از دست دادن موقت بینایی از عوارض عدم تحمل گرما در بیماران ام‌اسی محسوب ‌می‌شود. افزایش دمای بدن موجب تقویت مشکل سیگنال‌های ارسالی و دریافتیِ سیستم عصبی در بیماران مبتلا به ام‌اس شده و با افزایش دمای بدن، بدتر خواهد شد. با این حال، این مشکل موقتی بوده و با پایین آمدن دما رفع خواهد شد. ممکن است تحت شرایط بسیار سخت، عدم تحمل گرما به گرمازدگی منجر شود. برخی از نشانه‌های گرما‌زدگی از این قرارند:
•    گیجی
•    کاهش هوشیاری
•    استفراغ
•    گرفتگی عضلات
•    افزایش دمای بدن تا 40 درجه سانتی‌گراد و یا حتی بالاتر
•    ضربان قلب بالا
•    تنفس سریع
اگر علائم بالا بعلاوه عدم تحمل گرما را تجربه کردید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. گرما‌زدگی اگر درمان نشود به «سکته گرمایی» منجر خواهد شد. باید توجه نمود سکته گرمایی ‌می‌تواند، کشنده باشد.
 

درمان و پیشگیری از علائم

در ادامه به روش‌هایی ‌می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها ‌می‌توانید، خود را از تأثیرات عدم تحمل گرما، مصون بدارید:
•    در محیط‌های خنک بمانید؛ این راه بهترین روش برای اجتناب از علائم مشکل عدم تحمل گرماست.
•    برای حفظ رطوبت بدن خود سعی کنید، مقدار زیادی آب و یا نوشیدنی‌های یخی (مانند یخ در بهشت)، ‌میل نمایید. عرق کردن زیاد ‌می‌تواند موجب کم آبی بدن گردد که با مصرف نوشیدنی‌ها ‌می‌توان این مشکل را تا حد زیادی رفع نمود.
•    لباس‌های کتان و نخی بپوشید. پوشیدن این نوع لباس‌ها موجب‌ می‌شود هوا به پوست‌تان رسیده و آن را خنک کند.
•    اگر ورزش‌ می‌کنید تنها در‌صورت ضرورت از لباس‌های محافظ مانند دستکش، ساق بند و کلاه استفاده کنید.

اگر مبتلا به ام‌اس هستید و در خانه و محل زندگی‌تان کولر ندارید، لازم است این وسائل خنک کننده را جزء تجهیزات پزشکی ضروری خود دانسته و برای خرید‌شان هزینه کنید. البته قبل از خرید وسائل خنک‌کننده حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.
اگر به پر‌کاری تیروئید مبتلا هستید و به این دلیل بیش از حد به گرما حساسید، برای درمان این حساسیت حتماً با پزشک‌تان مشورت نمایید. بسته به شدت بیماری‌تان ممکن است پزشک، استفاده از ید رادیواکتیو و یا جراحی را توصیه نماید.


منبع: www.healthline.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.