نوجوانان، والدین و روابط خانوادگی

والدین با پشتیبانی نوجوان خود، باعث ثبات در رفتار و روابط نوجوان می‌شود. دوران نوجوانی، دوران پر‌تلاطم و متغیری است و همین تغییر باعث می‌شود نوجوانان کمتر احساس آرامش و ثبات در رفتارهای خود نمایند.
سه‌شنبه، 9 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نوجوانان، والدین و روابط خانوادگی
چرا نوجوانان به این روابط نیاز دارند
 
چکیده
والدین با پشتیبانی نوجوان خود، باعث ثبات در رفتار و روابط نوجوان می‌شود. دوران نوجوانی، دوران پر‌تلاطم و متغیری است و همین تغییر باعث می‌شود نوجوانان کمتر احساس آرامش و ثبات در رفتارهای خود نمایند. علاوه‌بر تغییرات زیاد این دوره، نوجوان تحت تاثیر شدید دوستان خود قرار می‌گیرد؛ لذا در این شرایط والدین می‌توانند نقش به‌سزایی درگذراندن این دوره خواهند داشت.

تعداد کلمات 1236/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
نوجوانان، والدین و روابط خانوادگی
نویسنده: دایانا اسمارت
مترجم: حسین افرا
 
نوجوانان در زمانی قرار گرفته‌اند که همواره دست‌خوش تغییرات زیادی هستند و در این زمان است که نیاز به عشق و حمایت والدین دارند. شما می‌توانید رابطه خود را با فرزند نوجوان خود از طریق فعالیت‌های عادی و روزمره حفظ کنید.
 

نوجوانان، والدین و روابط خانوادگی

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که خانواده‌ها در دوران نوجوانی نسبت‌به دوران کودکی، کم‌تر اهمیت می‌دهند؛ اما فرزند شما به شما و خانواده نیاز دارد و پشتیبانی شما را تا زمان جوانی می‌خواهند. روابط خانوادگی در دوران نوجوانی تغییر می‌کند. هنگامی‌که فرزند شما کوچک‌تر بود، نقش شما برای پرورش و هدایت او بود؛ ولی در‌حال حاضر ممکن است شما متوجه شوید که رابطه شما با فرزند‌تان فرق کرده و به یک نوع روابط برابر رسیده است.
اکثر جوانان و خانواده‌هایشان در طول این سال‌ها در‌معرض افراط و تفریط قرار دارند، اما با بزرگ شدن تدریجی، معمولا در دوران جوانی بهبود می‌یابد و روابط خانوادگی، در این زمان از طریق قدرت و استعدادها باقی بمانند.
برای نوجوانان، والدین و خانواده‌ها منبع مراقبت و حمایت عاطفی هستند. معمولاً خانواده‌ها، به نوجوانان کمک عملی، مالی و مادی می‌دهند. در این سن، بیش‌تر نوجوانان هنوز هم می‌خواهند وقت خود را با خانواده‌هایشان صرف کنند، ایده‌های خود را با آن‌ها در‌میان بگذارند و لذت ببرند.
نوجوانان نیاز به شما دارند و این نیاز برای آن‌ها عادی و غیر‌قابل بیان می‌باشد. فرزند نوجوان شما هنوز هم شما را دوست دارد و می‌خواهد شما را در زندگی خود دخالت دهد.
برایان یک نوجوان است و با رفتار خود می‌گوید: «خانواده مهم‌ترین چیز برای من است. آن‌ها پشتیبان من هستند. همه فکر می‌کنند که دوستان مهم‌تر هستند، اما آن‌ها مهم‌تر نیستند. دوستان عالی هستند، اما آن‌ها می‌آیند و می‌روند. در حالی که خانواده همیشه وجود دارد.»

 

چرا کودک نوجوان شما به شما نیاز دارد؟

نوجوانی، زمانی دشوار با تغییرات فیزیکی سریع و هم‌چنین همراه با رشد عاطفی می‌باشد؛ لذا او شناخت کافی نسبت به خود و تغییرات خود ندارد و مطمئن نیست که یک کار را به‌درستی انجام می‌ دهد یا نه! هم‌چنین، آن‌ها در این سن تحت‌تاثیر هم‌سالان خود می‌باشد که این تاثیر می‌تواند با استرس همراه باشد؛ لذا روابط شما با کودک نوجوان‌تان می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد و به‌خاطر همین است که نوجوان شما به شما نیاز دارد. حمایت از یک‌دیگر در خانواده، می‌تواند برای رسیدگی به این چالش‌ها حیاتی باشد.
در طول این مدت، خانواده هنوز یک پایگاه عاطفی امن است که فرزند شما آن را دوست دارد و پذیرفته است؛ مهم نیست که در‌طول عمر خود چه اتفاقاتی را می‌گذراند. خانواده شما می‌تواند اعتماد‌ به ‌نفس، خوش‌بینی و هویت فرزند خود را ایجاد و حمایت کند.برای نوجوانان، والدین و خانواده‌ها منبع مراقبت و حمایت عاطفی هستند. معمولاً خانواده‌ها، به نوجوانان کمک عملی، مالی و مادی می‌دهند. در این سن، بیش‌تر نوجوانان هنوز هم می‌خواهند وقت خود را با خانواده‌هایشان صرف کنند، ایده‌های خود را با آن‌ها در‌میان بگذارند و لذت ببرند.
نوجوانان نیاز به شما دارند و این نیاز برای آن‌ها عادی و غیر‌قابل بیان می‌باشد. فرزند نوجوان شما هنوز هم شما را دوست دارد و می‌خواهد شما را در زندگی خود دخالت دهد.

وقتی شما در خانواده‌تان قوانین، مرزها و استانداردهای زندگی را تنظیم می‌کنید، به فرزندتان حس کنش و پیش‌بینی می‌دهید. مهم نیست که اعتقاد داشته باشید یا نه ولی بدانید تجربه و دانش زندگی شما واقعا برای فرزند شما مفید است.
روابط خانوادگی حمایت‌کننده و نزدیک، فرزند شما را از رفتارهای خطرناک، مانند الکل و سایر مواد مخدر محافظت می‌کند و مشکلاتی مانند افسردگی را نیز برطرف می‌کند. حمایت و علاقه شما به آن‌چه کودک شما در مدرسه انجام می‌دهد، می‌تواند تمایلش را برای انجام تحصیلات عالی نیز بالا ببرد.
روابط خانوادگی قوی می‌تواند راهی خوب برای کمک به رشد کودک شما باشد تا به یک بزرگ‌سال کنترل‌ شده و باثبات تبدیل شود و هم‌چنین می‌تواند به صورت نامحسوس از فرزند شما مراقبت کند.
دانستن آن‌چه فرزند شما انجام می‌دهد و در‌دسترس بودن آن، می‌تواند باعث کم شدن مشکلات رفتاری نوجوان شما شود. در‌دسترس بودن، به همان اندازه که ساده نشان می‌دهد، می‌تواند خیلی مفید باشد، مثلا حضور شما در آشپزخانه به کودک این اطمینان را می‌دهد که شما در خانه هستید؛ بنابراین می‌داند که اگر بخواهد با شما صحبت کند، به شما دسترسی دارد. نوجوانان از دانستن این‌که پشتیبانی، دردسترس او وجود دارد، حتی اگر از او استفاده نکند، برای‌شان خوشایند و امیدوار‌کننده است.

 

بیشتر بخوانید: روابط نوجوان و خانواده


ایجاد رابطه مثبت خانوادگی با نوجوانان

موارد عادی و روزمره که خانواده‌ها با یک‌دیگر هم‌کاری می‌کنند، می‌تواند به ایجاد و حفظ روابط قوی با نوجوانان کمک کند. این نکات ممکن است به شما و خانواده‌تان کمک کند:
 

وعده غذایی خانوادگی

وعده‌های غذایی منظم، فرصتی است برای هرکس تا در مورد روز خود و یا در مورد چیزهای جالبی که در‌حال وقوع است، صحبت کند. اگر شما همه را به این روش تشویق به سخن گفتن کنید، هیچ‌کس احساس نمی‌کند که مجبور به صحبت کردن است. بسیاری از خانواده‌ها دریافته‌اند که وعده‌های غذایی، لذت بخش‌تر از زمانی است که به دیدن تلویزیون یا استفاده از تلفن همراه می‌گذرد.
 

سفرهای خانوادگی

سعی کنید زمان‌هایی از وقت خود را برای سرگرمی‌های خانوادگی کنار بگذارید - می‌توانید همه را به نوبت انتخاب کنید. در تعطیلات مناسبتی و یا تعطیلات آخر هفته، باهم به سفر بروید و کار دست جمعی و خانوادگی انجام دهید و یا ایده‌ها و فکرهایی که باعث شود به صورت دست جمعی اعضای خانواده باهم تعامل داشته باشند را در این تعطیلات پیاده‌سازی کرد.
 

یک بار در یک زمان

یک‌بار به فرزند‌تان فرصت دهید که بتواند کنار شما بماند و باهم به صورت مشارکتی کاری انجام دهید و از مشارکت یک‌دیگر در آن کار لذت ببرید. این کار می‌تواند یک فرصت برای به اشتراک‌گذاری افکار و احساسات‌تان باشد. اگر می‌توانید، سعی کنید از فرصت‌هایی که برای‌تان به‌وجود می‌آید، کمال استفاده را ببرید.
 

جشن‌هایی برای موفقیت فرزند‌تان

جشن‌های موفقیت فرزندتان را به خاطر بسپارید و اهمیت دهید. این اهمیت دادن، به او کمک می‌کند تا متوجه شود که به او علاقمند هستید. شما لازم نیست که یک کار بزرگ انجام دهید؛ گاهی اوقات این موضوع فقط نشان‌دهنده این است که شما به تماشای کودک‌تان در ورزش یا موسیقی پرداخته‌اید و یا او را به فعالیت‌های فوق‌العاده‌ای تشویق کرده‌اید.
 

سنت‌های خانوادگی

سنت‌های خانوادگی، آداب و آیین‌ها می‌تواند به شما و فرزند شما کمک کند تا به طور منظم، تاریخ و زمان خاصی را، برای این گونه سنت‌ها کنار بگذارد؛ به عنوان مثال، شما ممکن است هر شب یک فیلم باهم ببینید، یا یک غذای مورد‌علاقه‌ی باهم میل کنید یا جلسه پخت‌و‌پز در یک شب خاص داشته باشید و یا حتی بازی‌های خانوادگی بعد‌از‌ظهر را به‌عنوان یک سنت خانوادگی در نظر بگیرید.
 

مسئولیت‌های خانگی

مسئولیت‌های هماهنگ در خانواده، به کودکان و نوجوانان این حس را منتقل می کند که آن‌ها سهم مهمی ‌در زندگی خانوادگی دارند. این مسئولیت‌ها می‌تواند کارهایی مثل کارهای خیر، خرید یا کمک به اعضای قدیمی ‌یا جوانِ خانواده باشند.
 

قوانین خانواده

مقررات، محدودیت‌ها و عواقب انجام کارها باعث می‌شود، نوجوانان احساس امنیت و احساس وجود ساختار محکم کنند. این قوانین به فرزند شما کمک می‌کند تا بداند که چه استانداردها در خانواده شما اعمال می‌شود و اگر از این مرزها عبور نکند، چه اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
 

جلسات خانوادگی

جلسات خانوادگی، می‌تواند به حل مشکلات کمک کند. هرکسی در خانواده، نیاز به فرصتی برای شنیدن دارد و بخشی از راه‌حل مشکلات از این را امکان‌پذیر است.
 

سایر خدمات پشتیبانی

اگر احساس می‌کنید که خانواده شما واقعاً با یک‌دیگر ارتباطی گرمی ندارند، ممکن است یک مشاور خانواده یا سایر خدمات پشتیبانی، بتوانند به خانواده شما کمک کنند.
 
برگرفته از سایت: www. raisingchildren.net.au


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.