آیا می دانید هولاهوپ چیست؟

هولاهوپ یا حلقه لاغری جزء آن دسته از تجهیزات ورزشی است که طرفداران زیادی داشته و به عنوان تجهیزات ورزشی فیتنس و کراس فیت در باشگاه ها و سالن های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد
چهارشنبه، 27 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا می دانید هولاهوپ چیست؟

آنچه لازم است شما درباره حلقه های ورزشی بدانید

در جریان مسابقات المپیک یونان باستان استفاده از حلقه‌هایی از جنس چوب درخت‌ بامبو در میان ورزشکاران رایج بوده است. معمولاً ورزشکاران از این حلقه‌های چوبی برای سرگرم کردن مردم و حتی به‌ دست آوردن شاخه‌ی زیتون به‌عنوان پاداش‌ تلاش‌شان ‌استفاده می‌کردند.

با وجود گذشت بیش از چند صد سال از مسابقات المپیک باستان، این حلقه‌ها هنوز هم توسط ورزش ‌دوستان استفاده می‌شود. مواد سنتی برای حلقه‌ها عبارتند از: بید، چوب خیزران، انگور و گیاهان سخت. امروزه آنها معمولاً  از لوله‌های پلاستیکی ساخته می‌شوند.

هولاهوپ حلقه‌ای است که در سالن‌های  ورزشی و کلاس‌های ایروبیک جای خود را باز کرده و از آن برای انجام حرکات‌ چرخشی دور کمر، شکم، ران، بازو و… استفاده می‌شود. به تناسب جثه‌ی افرادی که می‌خواهند از این وسیله استفاده کنند، هولاهوپ‌های مخصوص کودکان‌ به‌ قطر ۷۱ سانتی‌متر و ویژه‌ی بزرگسالان‌ به قطر ۱۰۲ سانتی‌متر ‌توصیه می‌شود.

وقتی هولاهوپ می‌زنید، همه اندام‌های بدن درگیر می‌شوند. درحالتی که به شکل رایج آن هولاهوپ بزنید، عضله‌های شکم – کمر درگیر بوده و کالری متمرکز شده در این نواحی به مصرف می‌رسند؛ اما اگر از این حلقه برای حرکت‌های ورزش دیگری هم استفاده کنید، نقاط دیگر نیز درگیر شده و میزان کالری سوزی آن متفاوت خواهد بود؛ اما در حالت کلی به ازای هر نیم ساعت هولاهوپ زدن، بسته به تداوم حرکت، سرعت و شکل انجام ورزش، ۱۲۰ تا ۳۰۰ کالری انرژی مصرف خواهد شد.

 بنابراین اگر در طول یک ماه، سه بار در هفته به مدت نیم ساعت هولاهوپ زده و رژیم غذایی را هم رعایت کنید، در پایان ماه ۷ و نیم تا ۱۵٫۵ سانتی‌متر از عرض کمر شما کم خواهد شد! این درحالی است که تنها نیاز شما برای انجام این ورزش، پرداخت هزینه هولاهوپ و انجام این ورزش در منزل یا نزدیک‌ترین پارک نزدیک محل سکونت است.

حلقه هولاهوپ بیش از همه با عضله‌های شکم درگیر است. این درگیری، عضله‌های خارجی و داخلی را شامل می‌شود. حرکت حلقه هولاهوپ در این ناحیه باعث سفت شدن عضله‌های شکم، جلوگیری از تجمع چربی در این بخش‌ها و البته سوختن چربی‌های اضافی تجمع یافته در این ناحیه می‌شود.هولاهوپ حلقه‌ای است که در سالن‌های  ورزشی و کلاس‌های ایروبیک جای خود را باز کرده و از آن برای انجام حرکات‌ چرخشی دور کمر، شکم، ران، بازو و… استفاده می‌شود. به تناسب جثه‌ی افرادی که می‌خواهند از این وسیله استفاده کنند، هولاهوپ‌های مخصوص کودکان‌ به‌ قطر ۷۱ سانتی‌متر و ویژه‌ی بزرگسالان‌ به قطر ۱۰۲ سانتی‌متر ‌توصیه می‌شود.

وقتی هولاهوپ می‌زنید، همه اندام‌های بدن درگیر می‌شوند. درحالتی که به شکل رایج آن هولاهوپ بزنید، عضله‌های شکم – کمر درگیر بوده و کالری متمرکز شده در این نواحی به مصرف می‌رسند؛ اما اگر از این حلقه برای حرکت‌های ورزش دیگری هم استفاده کنید، نقاط دیگر نیز درگیر شده و میزان کالری سوزی آن متفاوت خواهد بود؛

ماهیچه‌های صاف، ماهیچه‌های طولی، ماهیچه‌های مورب داخلی و خارجی درگیر می‌شوند. علاوه براین ماهیچه‌ها و عضله‌های کمر و بخش‌های بالاتر و پایین‌تر از آن نیز تحت تأثیر مستقیم قرار می‌گیرند.

این عضله‌ها در زمان استفاده معمولی از هولاهوپ یعنی چرخش آن به دور کمر- شکم درگیر می‌شوند. اگر حرکت‌های ورزشی دیگر با آن انجام شود، طبیعی است که ماهیچه‌ها و عضله‌های دیگر نواحی نیز تحت تاثیر قرارخواهندگرفت.

نکته مهم درباره ورزش با هولاهوپ، درگیری ماهیچه‌های سطحی و داخلی به طور همزمان است. به همین دلیل تأثیر این ورزش  بر چربی سوزی ولاغری بسیار زیاد است.

اگر ورزش با هولاهوپ از سن پایین آغاز شود، بهتر است. چرخش حلقه هولاهوپ در نواحی مختلف بدن، باعث تقویت عضله‌های مختلف بدن خواهد شد. از بین عضله‌های بدن، ناحیه شکم – کمر بیش از هر ناحیه دیگری نیازمند شکل‌گیری مناسب است؛ بنابراین با خریدن هولاهوپ مناسب و اندازه کودکان به آنها کمک می‌کنید تا عضله‌های‌شان زودتر و بهتر شکل بگیرند.

زمانی که قصد استفاده از هولاهوپ را دارید سعی کنید لباس ورزشی مناسبی بپوشید و از پوشیدن لباس های شل و گشاد خودداری کنید. از بستن دستبند، ساعت و یا هر گونه وسیله ای که سبب گیر کردن حلقه به آن می شود خودداری کنید. در جایی بایستید که باز بوده و چرخش حلقه سبب برخورد با جسمی نشود .

هولاهوپ اندازه‌های مختلفی دارد. اگر اندازه آن متناسب با سن و توانایی به چرخش درآوردن و حفظ تعادل نباشد، به حلقه بی‌مصرفی تبدیل می‌شود که هیچ تاثیر ورزشی نخواهد داشت.

البته اندازه هولاهوپ می‌تواند با برداشتن یا اضافه کردن حلقه‌های اتصالی تغییر کند؛ اما بهتر است از ابتدا هولاهوپ مناسب خریداری شود. رعایت این نکته به‌ویژه برای انواعی که یک تکه بوده و از هم جدا نمی‌شوند بسیار مهم است.


آیا می دانید هولاهوپ چیست؟
 

حلقه لاغری یا هولاهوپ مناسب سنین مختلف به شرح زیر می باشد:


برای کودکان تا سن ده سالگی، اندازه کوچک هولاهوپ مناسب است.
۱۰ تا ۱۴ سال: برای‌ این رده سنی، اندازه متوسط مناسب است.
۱۴ سال به بالا: اندازه بزرگ مناسب این رده سنی است.

 
 هولاهوپ نیز از نظر کاربرد انواع مختلفی دارد مانند:
    • هولاهوپ اسفنجی
    • هولاهوپ توپدار
    • هولاهوپ مگنتی

و این تنوع در اندازه و کاربرد هولاهوپ به ورزشکار اجازه انتخاب می‌دهد که بر اساس سن ونیازش وسیله ورزشی مورد نظر خود را تهیه کند.

 

بیشتر بخوانید: فوائد حلقه‌ی ورزشی هولاهوپ در سلامت


راه و رسم ورزش با هولاهوپ

برای ورزش کردن با هولاهوپ باید جلوی آینه قرار بگیرید و هولاهوپ را دور کمرتان بیندازید. نکته اصلی در این ورزش این است که شما باید تمرکز خود را برای نگه‌داشتن حلقه دور کمرتان به کار بگیرید و حین چرخاندن آن دور کمرتان از سقوط آن جلوگیری کنید.

برای این کار باید حرکات موزونی به کمر و باسن خودتان بدهید تا از افتادن آن حین چرخش پیشگیری کنید؛ که این کار باعث تقویت عضلات شما و سوزاندن کالری می‌شود. شما با هر یک ساعت  ورزش با هولاهوپ حدود ۴۰۰ کالری می‌سوزانید که دقیقا مشابه همین میزان انجام حرکات ایروبیک خواهد بود.

شما می‌توانید در ابتدا ورزش کردن با هولاهوپ را با انداختن آن دور کمرتان و چرخاند آن آغاز کنید ولی بعد از آن اجازه دهید که همه بدن شما در این ورزش سهیم شوند و چرخاندن آن را دور گردن و بازوهایتان نیز تجربه کنید.

نکته اصلی این است که شما کشش زیادی به عضلات‌تان وارد نکنید. بعد از کسب این مهارت که یک حلقه را به دور کمر خود نگه دارید و بچرخانید می توانید چرخش چند حلقه را تجربه کنید. 

این کار به تمرکز شما کمک می‌کند و در عین حال موجب می‌شود کالری بیشتری بسوزانید. به عنوان پیشنهاد دیگر، می‌توانید حلقه‌های دیگر هولاهوپ را روی زمین بگذارید و در حین چرخاندن یک حلقه دور کمرتان از روی دیگر حلقه‌ها بپرید.

در دنیای غرب حتی رقص‌های ویژه‌ای با هولاهوپ وجود دارد که به‌خصوص در ‌هاوایی رایج است و انواع حرکات نمایشی با آن مانند گرداندن هولاهوپ‌های آتشین در برخی از نمایش‌ها و سیرک‌ها به دور بدن رایج است.حلقه­ ی هولاهوپ می­تواند شمارا در کاهش وزن ولاغری سریع کمک کند و در زیبایی اندام شما نقش داشته باشد. همچنین با انجام حرکات مختلف با حلقه هولاهوپ می­ توانید تمام بدن را حرکت دهید و تعادل بدنی و انعطاف بدنی خود را بالا ببرید، ماهیچه­‌ی پشتی، شکم، بازوها و پاها را قوی کنید.

حرکت دادن باسن از سمت به سمت دیگر برای اینکه حلقه را دور کمر در حال چرخش نگه دارد، باعث می شود تمام ماهیچه های مرکزی فعالیت کنند و حالت ریتمیک بودن حلقه زدن مخصوصاً اگر همراه با موسیقی شاد مورد علاقه‌تان باشد می‌تواند برای شما آرامش روحی و شادابی ونشاط به همراه داشته باشد.

مطالعات بین المللی

 شورای ورزشی آمریکا نیز در مورد فواید حلقه و اندازه گیری میزان سختی و کالری سوزاندن آن تحقیق و بررسی کرده است، به طوری که چند داوطلب خانم در رده­ی سنی شانزده تا پنجاه و نه سال که برخی در حلقه­ زدن ابتدایی و برخی دیگر حرفه ­ای بودند؛ انتخاب کرده است.

هر داوطلب باید سی و پنج دقیقه از حلقه­ هولاهوپ استفاده می‌کرد، در حالی که هر کدام مجهز به آنالیزر مصرف اکسیژن و مانیتور نشان دهنده ‌ی ضربان قلب بودند که در فواصل هر یک دقیقه طی نیم ساعت، شرایط را مورد بررسی قرار می دادند و فشار درک شده (مقیاس آر پی ای بورگ) برای هر فرد در هر  پنج دقیقه مورد بررسی قرار می‌گرفت.

بعد از بررسی داده‌‌های به دست آمده، متوجه شدند که حلقه ­زدن باعث می‌شود تا فرد در هر دقیقه هفت کالری بسوزاند که در طی نیم ساعت، دویست و ده کالری می­شود. متوسط ضربان قلب در دقیقه صد و پنجاه و یک، بار بوده است. متوسط مصرف اکسیژن به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هر دقیقه ۲۰٫۶ میلی ­لیتر بوده و فشار درک شده آن در مقیاس حدوداً سخت قرار گرفته است.

پس حلقه­ ی هولاهوپ می­تواند شمارا در کاهش وزن ولاغری سریع کمک کند و در زیبایی اندام شما نقش داشته باشد. همچنین با انجام حرکات مختلف با حلقه هولاهوپ می­ توانید تمام بدن را حرکت دهید و تعادل بدنی و انعطاف بدنی خود را بالا ببرید، ماهیچه­‌ی پشتی، شکم، بازوها و پاها را قوی کنید.

حرکت دادن باسن از سمت به سمت دیگر برای اینکه حلقه را دور کمر در حال چرخش نگه دارد، باعث می شود تمام ماهیچه های مرکزی فعالیت کنند و حالت ریتمیک بودن حلقه زدن مخصوصاً اگر همراه با موسیقی شاد مورد علاقه‌تان باشد می‌تواند برای شما آرامش روحی و شادابی ونشاط به همراه داشته باشد.

 

انتخاب حلقه و سایزها مناسب سنین

هولاهوپ اندازه‌های مختلفی دارد. اگر اندازه آن متناسب با سن و توانایی به چرخش درآوردن و حفظ تعادل نباشد، به حلقه بی‌مصرفی تبدیل می‌شود که هیچ تاثیر ورزشی نخواهد داشت.
 
 البته اندازه هولاهوپ می‌تواند با برداشتن یا اضافه کردن حلقه‌های اتصالی تغییر کند. اما بهتر است از ابتدا هولاهوپ مناسب خریداری شود. رعایت این نکته به‌ویژه برای انواعی که یک تکه بوده و از هم جدا نمی‌شوند بسیار مهم است.

اندازه هولاهوپ را بر اساس مطلب بالا انتخاب کنید. البته این یادتان باشد که در بزرگسالان هر چه هولاهوپ قطر بیشتری داشته باشد، ورزش با آن راحت‌تر است. بعد از انتخاب حلقه، در جایی که اطراف‌تان باز است و به چیزی برخورد نمی‌کنید، بایستید.
 
پاها را به اندازه عرض شانه باز کرده و هولاهوپ را در ناحیه کمرتان با دو دست نگه دارید. اگر راست دست هستید، هولاهوپ را از سمت چپ کاملا به کمر - پهلو بچسبانید. کمی به سمت چپ با زاویه 30 درجه متمایل شوید؛ انگار آماده چرخش به سمت چپ هستید.  
 
دست راست را درست در ناحیه اتصال حقله به پهلو قرار دهید. دست چپ را کمی عقب‌تر از کمر قرار دهید به شکلی که با بدن زاویه 45 درجه داشته باشد. اکنون بدن را با همراه با چرخش 30 درجه‌ای کمر به سمت راست و چرخش دست‌ها به سمت راست، حرکت حلقه دور کمر را آغاز کنید.  
 
استارت حرکت با شماست. اما بعد باید سعی کنید با حرکت دادن کمر و شکم، حلقه را در حال چرخش در همان ناحیه نگه دارید. نگران نباشید؛ ممکن است در بار اول فقط برای چند ثانیه حلقه دور کمر بچرخد. اما نگران نباشید. تمرین باعث می‌شود حلقه روی کمر شما کاملا ایستاده و ساعت‌ها بچرخد
  
منبع: http://tbgym.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.