آمریکا و سلاح‌های کشتار جمعی

به‌کارگیری گسترده سلاح‌های کشتار جمعی توسط ایالات متحده آمریکا بارها انجام گرفته و برخلاف ادعاهای رسانه‌ای‌اش، خود بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده سلاح‌های کشتار جمعی در جهان است.
دوشنبه، 12 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آمریکا و سلاح‌های کشتار جمعی
به‌کارگیری گسترده سلاح‌های کشتار جمعی توسط آمریکا انجام گرفته است
 
چکیده
به‌کارگیری گسترده سلاح‌های کشتار جمعی توسط ایالات متحده آمریکا بارها انجام گرفته و برخلاف ادعاهای رسانه‌ای‌اش، خود بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده سلاح‌های کشتار جمعی در جهان است. آمریکا از امضای کنوانسیون‌های علیه گسترش و استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی سرباز زده و این سلاح‌ها را در کشورهای ذیل، بدون اطلاع‌رسانی به جمعیت غیر نظامی آن استفاده یا آزمایش کرده است.

تعداد کلمات 1408/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
 آمریکا و سلاح‌های کشتار جمعی
به‌کارگیری گسترده سلاح‌های کشتار جمعی توسط ایالات متحده آمریکا بارها انجام گرفته و برخلاف ادعاهای رسانه‌ای‌اش، خود بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده سلاح‌های کشتار جمعی در جهان است. استفاده آمریکا از بمب‌ها، معمولاً خارج از شرایط جنگی اعلام شده و برای تخریب بی‌دلیل و بدون هدف نظامی است، که اهداف و قربانیان آن افراد غیر نظامی یا آن‌چه که امروزه «خسارت جنبی» نامیده می‌شود، هستند.
موارد زیر بخشی از مصادیق منتشر‌شده، استفاده آمریکا از سلاح‌های کشتار جمعی در دنیاست:
ژاپن (۱۹۴۵)، چین (1945-46)، کره و چین (53-1950)، گواتمالا (1954-1960-1967-69)، اندونزی (۱۹۵۸)، کوبا (1959-61)، کنگو (۱۹۶۴)، پرو (۱۹۶۵)، لائوس (1964-70)، ویتنام (1961-73)، کامبوج(1969-70)، گرنادا (۱۹۸۳)، لبنان (۸۴-۱۹۸۳)، لیبی (۱۹۸۶)، السالوادور (دهه ۱۹۸۰)، نیکاراگوئه (دهه ۱۹۸۰)، ایران (۱۹۸۷)، پاناما (۱۹۸۹)، عراق (۲۰۰۰–۱۹۹۱)، کویت (۱۹۹۱)، سومالی (۱۹۹۳)، بوسنی (۹۵-۱۹۹۴)، سودان (۱۹۹۸)، افغانستان (۱۹۹۸)، پاکستان (۱۹۹۸)، یوگسلاوی (۱۹۹۹)، بلغارستان (۱۹۹۹)، مقدونیه (۱۹۹۹).
 

تولید، آزمایش و انباشت سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی

آمریکا از امضای کنوانسیون‌های علیه گسترش و استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی سرباز زده و این سلاح‌ها را در کشورهای ذیل، بدون اطلاع‌رسانی به جمعیت غیر نظامی آن استفاده یا آزمایش کرده است:
باهاما (اواخر دهه ۱۹۴۰ و اواسط دهه ۱۹۵۰)، کانادا (۱۹۵۳)، چین و کره(53-1950)، کره (۶۹-۱۹۶۷)، ویتنام، لائوس، کامبوج (۷۰-۱۹۶۱)، پاناما (دهه ۱۹۴۰- دهه ۱۹۹۰)، کوبا (۹۶، ۸۱، ۷۱، ۷۰، ۶۹، ۱۹۶۲).
هم‌چنین آمریکا این سلاح‌ها را بر روی غیر نظامیان خودِ آمریکا، بدون اطلاع آن‌ها، در این مکان‌ها نیز آزمایش کرده است:
«واترتن» نیویورک و جزایر «ویرجین» آمریکا (۱۹۵۰)، ناحیه خلیج سانفرانسیسکو» (۶۷-۱۹۵۷، ۱۹۵۰)، «مینا پولیس» (۱۹۵۳)، «سنت لوئیس» (۱۹۵۳)، منطقه واشنگتن (۱۹۶۷، ۱۹۵۳) - فلوریدا (۱۹۵۵)، «ساوانا» در ایالت «جورجیا»، «آون پارک» در فلوریدا (۵۸-۱۹۵۶)، نیویورک (۱۹۶۶، ۱۹۵۶)، شیکاگو (۱۹۶۰).
 
آمریکا کشورهای زیادی از جمله کشورهای ذیل را به استفاده از این سلاح‌ها ترغیب نموده و فن‌آوری لازم برای گسترش این سلاح‌ها را در اختیار آن‌ها قرار داده است تا علیه مخالفانشان مورد استفاده قرار گیرد: مصر، آفریقای جنوبی، عراق، بوسنی، سوریه. این‌ها بخش کوچکی از جنایات فاش‌شده ایالات متحده در مورد آزمایش و توسعه سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی و به عبارتی کشتارجمعی است.
 

بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده سلاح در جهان

ایالات متحد آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین سازنده و صادرکننده سلاح در جهان شناخته می‌شود و آمار و ارقام حاکی از این است که بیش از ۳۴ درصد مردم آمریکا در خیابان‌های شهر خود، سلاح حمل کرده و در مناقشات از آن استفاده می‌کنند.
به گزارش سازمان ملل هرساله ۸ میلیون قبضه اسلحه جدید به جمع اسلحه‌های دیگر در کشور آمریکا و دیگر کشورهای داری مناقشه می‌پیوندد که این رقم محصول بیش از هزار‌و‌دویست شرکت در نود‌و‌دو کشور جهان محسوب می‌شود. در آمریکا که مدعی مهد تمدن و حقوق بشر است، بیش از سیصد شرکت مأمور تولید اسلحه و مهمات و ارسال آن به دیگر نقاط جهان هستند.
آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سلاح در جهان، ۳۰ درصد سهم تجارت بین‌المللی اسلحه در جهان را با افتخار از آن خود کرده است تا نام خود را در لیست کودک‌کُشان جهان به ثبت برساند؛ هم‌چنین قابل ذکر است که سه‌چهارم سلاح‌های جهان در ۵ کشور دنیا، از جمله: آمریکا، روسیه، چین، آلمان و فرانسه تولید می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: آمریکا و بمب‌های هسته‌ای


تجارت جنگ، سودآور است. ۱۰۰ فروشنده بزرگ سال ۲۰۱۱ حدود ۴۱۰ میلیارد دلار از فروش جنگ‌افزارها و ارائه خدمات نظامی درآمد داشته‌اند. تنها ۱۰ شرکت از این ۱۰۰ شرکت، بیش از ۲۰۸ میلیارد دلار فروش داشته‌اند. «وال استریت 7/24» به بررسی ۱۰ شرکت پردرآمد از لیست ۱۰۰ شرکت پرفروش در زمینه تجهیزات و خدمات نظامی پرداخته است که در سال ۲۰۱۱ توسط مؤسسه بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم تهیه شده است.
در این گزارش که در پایگاه اینترنتی «وال استریت 7/24» منتشر شده، آمده است: این شرکت‌ها به طور گسترده از رشد هزینه‌های نظامی آمریکا که بیشترین بودجه نظامی در دنیا را دارد، سود برده‌اند. در سال ۲۰۰۰ بودجه دفاعی آمریکا تقریباً ۳۱۲ میلیارد دلار بود که تا سال ۲۰۱۱ این رقم به حدود ۷۱۲ میلیارد دلار افزایش یافت. فروش جنگ افزار با افزایش هزینه‌های دفاعی افزایش یافته است. مؤسسه بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم یادآور شده است که بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ فروش جنگ‌افزار در میان ۱۰۰ شرکت برتر حدود ۵۱ درصد رشد داشته است.
بسیاری از این شرکت‌ها توجه خود را بر کشورهای دیگر متمرکز کرده‌اند تا کاهش فروش در آمریکا و اروپا را جبران نمایند. جکسون گفت که تولیدکنندگان تجهیزات نظامی، به طور خاص علاقه‌مند به فروش اسلحه به کشورهای مناطق آمریکای جنوبی، خاورمیانه و بخش‌هایی از آسیا هستند؛ برای مثال، بیای‌ای (BAE) به دنبال انعقاد قرارداد و توافق با عربستان سعودی است. در همین حال، رئیس مالی شرکت «نورثروپ گرومان» اخیر تأکید کرده است که این شرکت ممکن است هواپیمای «گلوبال هاک» خود را به ژاپن یا کره‌جنوبی بفروشد.
بر طبق این اطلاعات، وال استریت به بررسی ۱۰ شرکت که بیشترین فروش جنگ‌افزار را در سال ۲۰۱۱ داشته‌اند، پرداخته است. در زیر، نام این ۱۰ شرکت از آخر به اول تنظیم شده است:
10. یونایتد تکنولوجیز (United Technologies)
فروش کل سال ۲۰۱۱: ۲/۵۸ میلیارد دلار
 سود کل: 3/5 میلیارد دلار
9. ال- ۳ کامیونیکشنز (L - 3 Communications)
فروش کل سال ۲۰۱۱: 2/۱۵ میلیارد دلار
سود کل: ۹۵۶ میلیون دلار
8. فین مکانیکا (Finmeccanica)
فروش کل سال ۲۰۱۱: 1/24 میلیارد دلار
سودکل: 2/3 میلیارد دلار
7.‌ ای‌ای‌دی‌اس (EADS)
فروش کل سال ۲۰۱۱: 3/۶۸ میلیارد دلار
 سودکل: 4/1 میلیارد دلار
6. نورثروپ گرومان (Northrop Grumman)
فروش کل سال ۲۰۱۱: 4/۲6 میلیارد دلار
سودکل: 1/2 میلیارد دلار
5. ریتون (Raytheon)
فروش کل سال ۲۰۱۱: 9/۲۴ میلیارد دلار
سودکل: 9/1 میلیارد دلار
4. جنرال دینامیکز (General Dynamics)
فروش کل سال ۲۰۱۱: 7/32 میلیارد دلار
سود کل: 5/2 میلیارد دلار
3. بی‌ای‌ایی سیستمز ( BAE Systems)
فروش کل سال ۲۰۱۱: 7/۳۰ میلیارد دلار
سود کل: 3/2 میلیارد دلار
2. بوئینگ (Boeing)
کل فروش سال ۲۰۱۱: 7/۶۸ میلیارد دلار
کل سود: ۴ میلیارد دلار
1. لاکهید مارتین ( Lockheed Martin)
فروش کل سال ۲۰۱۱: 5/۴۶ میلیارد دلار
سود کل: ۲ / ۷ میلیارد دلار
 

آمریکا و ابداع جنگ‌سرد

اصطلاح «جنگ‌سرد» توسط «برنارد باروک»، سیاست‌مدار آمریکایی، ابداع شد. پس از جنگ ‌جهانی دوم، بر سر مسائلی چون سرنوشت آلمان، اروپای شرقی و... اختلافاتی بین آمریکا و هم‌پیمانانش با شوروی پدید آمد که باعث جنگ تبلیغاتی وسیعی علیه یکدیگر گردید.
این جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی در نهایت توسط برنارد باروک، سیاست‌مدار آمریکایی به عنوان جنگ‌سرد مطرح شد و این واژه از این زمان برای توصیف روابط شرق و غرب وارد فرهنگ سیاسی جهان گردید. در این جنگ، کشورهای متخاصم به جای توسل به زور و اقدام به جنگ، به تبلیغات و عملیات ایذایی علیه یکدیگر اکتفا می‌کنند. در جنگ‌سرد هم‌چنین حالت کشمکش دو کشور که هریک می‌کوشد خود را قوی و کشور مقابل را ضعیف نشان دهد، به وفور یافت می‌شود.ویژگی‌های جنگ‌سرد عبارت‌اند از: آماده‌سازی نیروهای نظامی دو‌طرف و مسلح شدن به سلاح‌های هسته‌ای، مبارزه تبلیغاتی بسیار فشرده در دو‌طرف، عدم انجام هیچ گفت‌وگوی موفقیت‌آمیز بین طرفین و سرایت کشاکش کمونیسم و سرمایه‌داری به جهان سوم.
پس از جنگ، در حالی که آمریکا در تلاش بود تا کمونیسم را در جهان محدود کند، گستره جنگ‌سرد به بسیاری از نقاط جهان، به‌ویژه اروپای غربی، خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا کشیده شد. در این دوره جهان با بحران‌های مکرر، مانند: ساخت دیوار برلین (۱۹۸۹–۱۹۶۱)، جنگ کره (۱۹۵۰–۱۹۵۳)، جنگ ویتنام (۱۹۵۹–۱۹۷۵)، بحران موشکی کوبا (۱۹۶۲) و جنگ شوروی در افغانستان ( ۱۹۸۸ - ۱۹۷۹ ) روبه‌رو شد که هر لحظه امکان یک جنگ ‌جهانی را ایجاد می‌کرد، اما در نهایت این اتفاق رخ نداد. یکی از دلایل مهم دوری هردو طرف از ایجاد یک جنگ مستقیم، دسترسی آن‌ها به جنگ‌افزار هسته‌ای و ترس از استفاده طرف مقابل از این سلاح‌ها بود.
پس از پایان جنگ‌ جهانی دوم در سال، ۱۹۴۵ تنش بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی از سرگرفته شد. این تنش در سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۷ افزایش یافت. در این باره تاریخ‌نگاران دیدگاه‌های متفاوتی دارند، اما به باور همه آن‌ها، سال آغاز جنگ‌سرد ۱۹۴۷ بوده است. درباره تاریخ پایان آن، عده‌ای آن را هم‌زمان با سقوط دیوار برلین در ۱۱ نوامبر ۱۹۸۹ و گروهی آن را هم‌زمان با تاریخ تجزیه اتحاد جماهیر شوروی در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ می‌دانند.
به طور کلی ویژگی‌های جنگ‌سرد عبارت‌اند از: آماده‌سازی نیروهای نظامی دو‌طرف و مسلح شدن به سلاح‌های هسته‌ای، مبارزه تبلیغاتی بسیار فشرده در دو‌طرف، عدم انجام هیچ گفت‌وگوی موفقیت‌آمیز بین طرفین و سرایت کشاکش کمونیسم و سرمایه‌داری به جهان سوم.

 
منبع: اسرار شیطان (ناگفته‌هایی از ایالات متحده آمریکا)، صالح قاسمی، تهران، نشر سلمان پاک، 1395.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.