نگاهی به جنایت امریکا در هیروشیما

هیروشیما شهری که ذوب شد

هری ترومن دستور داد تا برای اولین بار در دنیا از بمب اتم استفاده شود و برابر این دستور هواپیماهای جنگی ایالات متحده امریکا در روز 6 اوت 1945 بمب اتمی بمب اتمی حاوی 60 کیلوگرم اورانیوم غنی شده را بالای سر مردمی که به کارهای روزمره خود در هیروشیما مشغول بودند منفجر کرد
چهارشنبه، 15 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هیروشیما شهری که ذوب شد
تاریخ امریکا از بعد از کشف توسط کریستف کلمب و غصب سرزمین آباء و اجدادی سرخپوستان توسط سفید پوستان نژادپرست، لحظه به لحظه آمیخته به جنایت علیه بشریت است و به جرئت میتوان ادعا کرد که روزی را نمیتوان یافت که بتوان ادعا کرد که ایالات متحده امریکا در این روز به حقوق هیچیک از انسانهای جهان تعرض نکرده است اما در این بین جنایات خاصی وجود دارد که به عنوان جنایت تاریخی و بی نظیر شناخته شده است و به نوعی مبدا تاریخ است؛ جنایات جنگی امریکا در ویتنام، حمله به هواپیمای مسافر بری خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایران و چنیدن و چند جنایت هولناک تاریخی دیگر.

در میان این جنایات تاریخی به جرئت میتوان عنوان بزرگترین جنایت که در آن  بیشترین جمعیت در کمترین زمان کشته شدند را به جنایت اتمی امریکا در هیروشیما و ناکازاکی داد.
 

جنایت هیروشیما و ناکازاکی

جنگ جهانی دوم صحنه های دردناکی را به همراه داشت ولی دردناک ترین صحنه که هری ترومن رئیس جمهور وقت امریکا به دستور مستقیم آن را پدید آورد هری ترومن دستور داد تا برای اولین بار در دنیا از بمب اتم استفاده شود و برابر این دستور هواپیماهای جنگی ایالات متحده امریکا در روز 6 اوت 1945 بمب اتمی بمب اتمی حاوی 60 کیلوگرم اورانیوم غنی شده را بالای سر مردمی که به کارهای روزمره خود در هیروشیما مشغول بودند منفجر کرد کارشناسان نظامی قدرت این بمب را معادل 16000 تا 20000 تن TNT میدانند که میتواند حرارتی معادل چهار میلیون درجه سانتیگراد در مرکز انفجار ایجاد کند در این درجه از حرارت هیچ موجود زنده و حتی هیچ فلز و یا الیاژی توان تاب آوری ندارد. اگرچه این بمب در فاصله بیش از 500 متری از سطح زمین و بر فراز این شهر منفجر شد اما شعاع انفجار آن تا کیلومترها را درگیر کرد.
 
هیروشیما شهری که ذوب شد

سه روز بعد یعنی در 9 اوت 1945 امریکا به دومین جنایت جنگی اتمی خود دست زد و بمب دوم را بر فراز ناکازاکی منفجر کرد البته ناکازاکی هدف اصلی بمب افکن امریکایی در حمله دوم نبود بلکه این حمله به آن دلیل به ناکازاکی منتقل شد که هدف اصلی حمله یعنی شهر کوکورا که یک شهر صنعتی_نظامی بود در روز حمله زیر غبار و ابر فرو رفته بود و خلبان بمب افکن امکان تشخیص شهر را نداشت و به همین دلیل و به خاطر نداشتن سوخت کافی برای حمل بمب تا اوکیناوا تصمیم گرفت بب را بر روی شهر ناکازاکی منفجر نماید. این حمله اگر چه به خاطر موقعیت جغرافیایی و حالت کوهستانی شهر ناکازاکی خسارات کمتری به همراه داشت اما باز هم نمیتوان آن را جنایت کمتری از هیروشیما دانست و این دو حمله را میتوان سند دروغ بودن ادعا های حقوق بشری امریکا دانست.
 

علت جنایت دوم

دو روز پس از بمباران هیروشیما و بر خلاف انتظار و میل آمریکا، دولت شوروی به امپراتوری ژاپن اعلان جنگ داد و نیروهای ارتش سرخ شوروی به مواضع ژاپن در منچوری یورش بردند. ورود شوروی به جبهه جنگ اقیانوس آرام باعث شد که دولت آمریکا مصمم شود هرچه سریعتر جنگ را به نفع خود و بدون مشارکت شوروی خاتمه دهد. در این راستا استفاده بیشتر از سلاح هسته‌ای ساده‌ترین راه فشار بر ژاپن بود، و نیروهای مسلح آمریکا برای استفاده مجدد از بمب هسته‌ای نیازی به مجوز جدید دولت نداشتند؛ زیرا مجوزی که ترومن برای حمله اتمی صادر کرده بود اجازه استفاده از بمب‌های جدید را می‌داد.

بر اساس اطلاعات هواشناسی نیروی هوایی آمریکا، بازهٔ زمانی مساعد برای حمله دوم به ژاپن سه روز پس از حمله اول پدیدار می‌شد، و باید از این بازه حداکثر استفاده به عمل می‌آمد. هدف بعدی برای بمباران هسته‌ای، شهر کوکورا بود که صنایع گسترده نظامی و اسلحه‌سازی در آن وجود داشت. در ابتدای مأموریت بر اساس گزارش هواشناسی، دید مناسبی برای هدف‌گیری بر فراز کوکورا وجود داشت. اما وقتی هواپیمای بمب‌افکن به حدود منطقه مورد نظر رسید، تمام آسمان شهر با دود و غبار پوشیده شده بود و امکان پیدا کردن هدف را از میان برده بود. علاوه بر دید کم، پدافند هوایی و ظاهر شدن هواپیماهای شکاری ژاپن مسئله را کمی بغرنج کرده بود. پس از صرف نظر از بمباران منطقه کوکورا، بمب‌افکن آمریکایی فقط سوخت کافی برای بازگشت به پایگاه هوایی در اوکیناوا داشت. فرمانده عملیات تصمیم گرفت که به جای رها کردن بمب اتمی در دریا یا بازگرداندن آن به پایگاه، بهتر است آن را روی ناگازاکی بیندازند که در مسیر بازگشت بمب‌افکن به پایگاه هوایی در اوکیناوا قرار داشت و یکی از اهداف کم‌اهمیت‌تر آمریکا در ژاپن محسوب می‌شد. آسیبهای وارده به هیروشیما به مراتب بیشتر از ناکازاکی بوده‌است چرا که هیروشیما شهری صاف بوده و تشعشعات هسته‌ای تمام شهر را درنوردید ولی ناگازاکی حالتی داشت که شهر در میان دو دره تقسیم شده بود و نصف شهر در یک دره و نصف دیگر در دره مجاور قرار داشت و با رهاسازی بمب هسته‌ای در یکی از دره‌ها بخش دیگر شهر که در دره دیگر قرار داشت به مراتب آسیب کمتری دید پس از نابودی ناگازاکی، ژاپن مجبور به تسلیم شد.
 
هیروشیما شهری که ذوب شد


واکنشها به این جنایت

روز ۳۰ ژوئن ۲۰۰۷، فومیو کیوما وزیر دفاع وقت ژاپن در اظهاراتی دربارهٔ جنگ دوم جهانی، تلویحاً بمباران اتمی این دو شهر ژاپن توسط نیروهای آمریکایی در اوت سال ۱۹۴۵ را اقدامی لازم دانسته بود. وی گفته بود: «برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم، چاره‌ای جز بمباران اتمی و کشتار تعداد کثیری از مردم وجود نداشته‌است.» افکار عمومی ژاپن واکنش شدیدی به این اظهارات نشان دادند و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، اظهارات وزیر دفاع را تقبیح کرد. چند روز بعد در ۳ ژوئیه ۲۰۰۷، وزیر دفاع تحت فشار افکار عمومی مجبور شد اظهار نظر قبلی خود دربارهٔ بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی را پس بگیرد و با عذرخواهی از مردم این دو شهر، از مقام خود استعفا دهد.
 
فرمانده هواپیمای «بی-۲۹» که در جنگ جهانی دوم نخستین بمب اتمی را بر شهر هیروشیمای ژاپن فرو انداخت در سن ۹۲ سالگی درگذشت. «پل تیبت»، در خانه‌اش در شهر کلمبو در ایالت اوهایوی آمریکا درگذشت. سه تن از خدمه این هواپیمای جنگی، اظهار داشته‌اند که «کاربرد سلاح اتمی اقدامی لازم در تاریخ» بوده و آن‌ها از این کار «به دلیل پایان دادن به جنگ جهانی دوم پشیمان نیستند».
 
تنها خدمه بازمانده از بمب افکن بی-۲۹ که بمب اتمی را بر شهر هیروشیما انداخت در ژوئیه ۲۰۱۴ در سن ۹۳ سالگی در جورجیا درگذشت. تئودور ون کرک ملقب به «داچ» وقتی که ۲۴ ساله بود ناوبر هواپیمای «انولا گی» شد که بمب اتمی را روی هیروشیما انداخت.
 
همه ساله مردم سراسر جهان با درست کردن درناهای کاغذی و فرستادن آن به مرکز ساداکو در پارک یادمان جنگ شهر ناگازاکی، همدردی خود را با قربانیان بمباران و انزجار خود را از کاربرد و گسترش سلاح‌های هسته‌ای اعلام می‌کنند.
 
مجسمهٔ ساداکو در این پارک به یاد دختر ۱۲ ساله‌ای به نام ساداکو ساساکی برپا شده که هنگامی که فقط دو سال داشت، بمب اتمی «پسر کوچک» توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به روی هیروشیما انداخته شد و در اثر تشعشعات رادیواکتیو باقی‌مانده از آن، دچار سرطان خون شد و درگذشت. بر اساس افسانه‌های ژاپنی، اگر کسی هزار دُرنای کاغذی درست کند، یکی از آرزوهایش برآورده می‌شود. ساداکو درحالیکه در بیمارستان بستری بود، با تشویق دوستانش و کمک برادرش شروع به ساختن درناهای کاغذی کرد، اما پس از ساخت ۶۴۴ درنا درگذشت و ادامه درناهای کاغذی اش را دوستانش برایش درست کردنند. در سال ۱۹۶۵ میلادی، از مجسمه ساداکو در حالیکه درنایی طلایی در دست دارد در پارک صلح هیروشیما پرده‌برداری شد.
 
ساداکو ساساکی روی درنایش می‌نوشت:
من «صلح» را روی بال تو می‌نویسم تا تو به همه جهان پرواز کنی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.