افسردگي و ايمان
ايمان
« و خداوند ، [ به وسيله ي ايمان ] آرامش حقيقي را در دل رسول خود و مؤمنان راستين افکند » . (1)
ايمان ، با روح و روان انسان ها سر و کار دارد و از سه عنصر مهم عقيده ( شناخت ) و علقه ( عاطفه ) و عمل ( تقيد) تشکيل مي گردد (2) و مشخصه ي اصلي آن ، همين بعد پذيرش دروني افراد و تناسب آن با مقتضاي روح و روان انسان هاست ؛ لذا اعمال عبادي فرد در نتيجه ي ايمان وي ، به تعالي روح و ساخت و ساز دروني اش مي انجامد . امام علي (ع) در اين باره مي فرمايد :« از طريق ايمان است که آدمي به مرتبه ي بالاي سعادت و نهايت شادي ، دست مي يابد » . (3)
شهيد مطهري با عنايت به ضرورت وجود ايمان در درون بشر و کمال روحي انسان به مدد ايمان به خدا مي گويد :« روح ، احتياج دارد به ايمان و اعتقاد ، و احتياج دارد به تکيه گاه محکمي که در کارها به آن توکل کند و به او اميدوار باشد که او را در کارها مساعدت کند. اينها همه به منزله ي مواد لازمي است که براي مزاج روح ، لازم است و اگر تعادل و توازن به هم بخورد ، ديگر هيچ چيزي نمي تواند خوشي و آرامش به انسان بدهد» .(4)
قرآن
قرآن مي گويد آنها که تصور مي کنند ايمان به خدا دارند اما با اين حال ، از يک افسردگي و دگرگوني درون و پوچي رنج مي برند ، بايد بدانند که حقيقت ايمان در دل هايشان رسوخ نکرده است ، چنان که خداوند به پيغمبر خود درباره ي اعرابي اي که مدعي ايمان بود اما از بهره هاي آن بي نصيب بود و نزد او به شکوه آمد ، فرمود: « اي پيغمبر ! به آنها بگو که ايمان نياورده ايد ، بلکه بگوييد « اسلام آورده ايم » ؛ اما ايمان در دلهايتان رسوخ نکرده است. پس اگر خدا و پيامبرش را اطاعت کنيد ، از ثواب اعمال شما کاسته نمي شود ؛ زيرا خداوند ، آمرزنده و مهربان است » . (5)
شهيد مطهري با عنايت به همين مسئله مي افزايد : « اين گونه اشخاص بايد بدانند که قطعا احتياجاتي تصوري دارند که برآورده نشده است و قطعا کم و کسري در روح آنها وجود دارد . ايمان ، يکي از نيازهاي فطري و تکويني ماست و بلکه بالاترين حاجت ماست و هر وقت به سرچشمه ي ايمان و معنا رسيديم و نور خدا را مشاهده کرديم و خدا را در روح و جان خود ديديم و مشاهده کرديم ، آن وقت است که معناي سعادت و لذت و بهجت را درک مي کنيم . قرآن کريم مي فرمايد : « بدان که تنها با ذکر خدا و ياد خداست که جان ، آرام مي گيرد (6) و قلب ، احساس آرامش مي کند » . (7)
بنابر گفته ي شهيد مطهري ، روح انسان به چهار خصلت نياز دارد : يکي « محبت ديدن » و ديگري « محبت کردن » و يکي هم « اخلاق ( انضباط ) » و بالاخره از همه مهم تر « ايمان » که همه ي آن خصلت ها به اين خصلت محوري ، وابسته و نيازمندند و به يک معنا همه ي اين خصلت ها در کنار هم ، روح انسان را اقناع و ارضا مي کنند.
در اين باره ، آيات 63 تا 77 از سوره ي فرقان و داستان حضرت يوسف (ع) در سوره ي يوسف و نيز آيات نخستين از سوره ي مؤمنون ، از جهت بيان عوامل آرامش و شکيبايي و بردباري و آماده ساختن انسان براي تحمل سختي ها و بيماري ها و نيز پيشگيري از اضطراب و شکست هاي روحي، بسيار سودمندند .
قرآن و روح
قرآن ؛ در راستاي نقش درماني خويش به امر پيشگيري نيز مي پردازد و بر اين اساس ، خود را درمانگر دردهاي بشري معرفي مي کند و معتقد است که عدم تعادل شخصيتي ، موجب بيماري هاي متعدد اخلاقي و روحي ( مثل نفاق و کينه و دروغ و خودخواهي و ...) در انسان مي شود و به اشاره مي گويد : « اي مردم ! براي شما از جانب پروردگارتان ، با نزول قرآن ، موعظه اي آمد و شفايي براي آن بيماري هايي که در دل داريد و راهنمايي و رحمتي براي مؤمنان » . (10)
ايمان و روان
ايمان و امنيت
ايمان و صبر
ايمان و اميد
مؤمن با اعتراف و توبه به درگاه خدا از ذلت و پستي گناه و نيز از احساس حقارت و عذاب وجدان ، رهايي مي يابد و با اميدي بيشتر و پر و بالي سبک تر به سوي خدا باز مي گردد و در نتيجه از امنيت رواني و آرامش قلبي و احساس رضايت خاصي برخوردار مي شود : « و اما کسي که توبه کرد و ايمان خود را کامل و عمل خود را صالح نمود، به زودي از رستگاران خواهد بود » .(15)
نتيجه
به آيه اي از قرآن در اين باره توجه کنيد : « و هر کس از ياد من (خدا) روي بگرداند ، زندگي اش تنگ مي شود و در روز قيامت ، نابينا محشورش مي سازيم » . (17)
در آخر ، به عنوان نمونه و به يادگار بايد تأثير نماز و دعا و نيايش را در درمان اضطراب و آرامش درون افراد و جامعه يادآور شويم که از بسياري از روان درماني هاي سطحي امروزي ، بسي برتر و ماندگارتر است : « اي پيامبر ! براي آنها دعا کن ، که دعاي تو مايه ي آرامش آنهاست ، و خداوند ، شنواي آگاه است » . (18)
پي نوشتها:
1. سوره ي توبه ، آيه ي 26 .
2. نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، ص 1186 .
3. گفتار ابرار ، ج 1 ، ص 117 .
4. به نقل از : حکمت ها و اندرزها ، مرتضي مطهري ، تهران : صدرا ، ص 32 .
5. سوره ي حجرات ، آيه ي 14 .
6. اشاره اي است به آيه ي 28 سوره ي رعد .
7. به نقل از : حکمت ها و اندرزها ، مرتضي مطهري ، تهران : صدرا ، ص 34 .
8. سوره ي ص ، آيه ي 71 .
9. سوره ي قصص ، آيه ي 77 .
10. سوره ي يونس ، آيه ي 57 .
11. به نقل از : قرآن و روان شناسي ، محمد غني نجاتي ، مشهد : انتشارات آستان قدس رضوي ، ص 304 .
12. سوره ي انعام ، آيه ي 82 .
13. سوره ي تغابن ، آيه ي 11 .
14. سوره ي هود ، آيه ي 6 .
15. سوره ي قصص ، آيه ي 67 .
16. برگرفته از : قرآن و روان شناسي ، ص 365 .
17. سوره ي طه ، آيه ي 124 .
18. سوره ي توبه ، آيه ي 103 .
/خ