تعبیر خواب ، حرف ب

برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه مشغول چيدن بابونه يا مشغول نوشيدن چاى بابونه هستيد، بيانگر سلامتى شما است. ديدن بابونه، دلالت بر غم و اندوه دارد. خريدن بابونه، نشانه‏ى آن است كه خطر يا بيمارى شما را تهديد مى‏كند.
يکشنبه، 4 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تعبیر خواب ، حرف ب
حرف ب
تعبیر خواب ، حرف ب

گردآورنده و مترجم : دکتر شهرام ظریف و کامبیز هادی پور



بابونه

برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه مشغول چيدن بابونه يا مشغول نوشيدن
چاى بابونه هستيد، بيانگر سلامتى شما است. ديدن بابونه، دلالت بر غم و اندوه دارد. خريدن بابونه، نشانه‏ى آن است كه خطر يا بيمارى شما را تهديد مى‏كند.

باتلاق

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى باتلاق در خواب، بيانگر آن است كه بايد در نقشه‏هايى كه براى رسيدن به اهدافتان كشيده‏ايد، دقت بيشترى نماييد تا دچار شكست نشويد. اگر در خواب ببينيد كه در باتلاقى افتاده‏ايد، به اين معنا است كه احتمالا دچار ضرر زيادى مى‏شويد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه نزديك شما زمين‏هاى باتلاقى قرار گرفته كه اطراف آن را سبزه و گياه پوشانده است، بيانگر آن است كه شما توطئه‏ى دشمنان را نابود كرده و به خوشبختى مى‏رسيد.

باد وزيدن

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند كه باد سختى مى‏وزد، دليل كه مردم آن ديار را بيم و ترس بود. اگر بيند كه باد چنان سخت بود كه درختان را همى كند و خرابى كرد، دليل است كه اهل آن ديار را بلا و مصيبت از علت طاعون و سرخجه و مانند اين رسد.
كرمانى گويد: باد سموم در خواب، دليل بر بيمارى‏هاى سرد كند و باد معتدل سرد ديدن در خواب، دليل بيمارى‏هاى شوريده است در آن ديار و باد معتدل ديدن، دليل بر تندرستى بود از مردم آن ديار و موجب نيكويى و كسب آن ديار كند. اكر بيند كه او را از جاى به جايى مى‏برد، دليل كه سفرى دور كند و در آن سفر جاه و بزرگى يابد به قدر آن كه او را باد به زمين برده باشد. اگر بيند كه باد با گرد و تاريكى بود، دليل بر ترس و بيم و انديشه‏ى آن قوم بود.
جابر مغربى گويد: اگر بيند كه او را بادى سخت به سوى آسمان‏ها برد، دليل كه اجل او نزديك بود. اگر بيند كه او را باد از آسمان به زمين آورد، دليل بود كه بيمار شود و عاقبت شفا يابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن باد در خواب بر نه وجه است. اول: بشارت. دوم: فرمانروايى. سوم: مال. چهارم: مرگ. پنجم: عذاب. ششم: كشتن. هفتم: بيمارى. هشتم: شفاء. نهم: راحت. اگر بيند كه بر باد نشسته بود، دليل است كه بزرگى و فرمانروايى يابد.
اسمعيل اشعث گويد: اگر بيند كه باد ملايمى از مغرب مى‏وزد، دليل كه مردم آن ديار را مال و نعمت زياده شود. اگر بيند كه باد ملايمى از شمال مى‏وزد، دليل بر شفا و راحت آن ديار. اگر به خلاف اين بود، دليل بر خير نباشد. اگر صداى باد همى شنيد، دليل است خير پادشاه بزرگ در آن ديار گسترده شود. اگر بيند كه باد مردم آن ديار را برگرفت و بر هوا برد، دليل است كه از مردمان شرف و بزرگى يابد.
هانس كورت مى‏گويد: اگر در خواب ببيند كه باد به آرامى مى‏وزد، به معناى آن است كه ثروتى فراوان به دست مى‏آوريد. اگر در خواب ببينيد كه باد به شدت در حال وزش است و صداى وحشتناكى را ايجاد كرده، بيانگر آن است كه يكى از نزديكان را از دست مى‏دهيد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه در جهت مخالف باد راه مى‏رويد و باد به صورت شما مى‏وزد بيانگر آن است كه بايد، اعتماد به نفس بيشترى در انجام كارها داشته باشيد. اگر در خواب ببينيد كه در جهت باد راه مى‏رويد، نشانه‏ى موفقيت در انجام كارها است. اگر در خواب ببينيد كه باد شما را به اين طرف و آن طرف مى‏كشد، نشانه‏ى آن است كه به مسافرتى خواهيد رفت كه براى شما سود و منفعت فراوان دارد.

بادام

ابن‏سيرين گويد: بادام در خواب ديدن، نعمت و روزى بود؛ لكن به خصومت به دست آيد. اگر بيند كه بادام فراگرفت، دليل بود كه به قدر آن وى را نعمت و روزى است و دشوار به دست آيد. و معبران مى‏گويند: تأويل بادام در خواب علم بود و شفا از رنج و چون مغز آن بيند بهتر بود.
كرمانى گويد: اگر بيند كه بادام با پوست داشت يا كسى به وى داد، دليل كه از مردى بخيل چيزى يابد به سختى، اگر بيند كه از مغز بادام تلخ روغن بيرون آورد، دليل كند كه از مردى بخيل وى را به قدر آن روغن منفعت رسد.
جابر مغربى گويد: ديدن بادام در خواب نعمت و مال است. اما اگر بادام با پوست بيند، دليل كه مال قدرى به رنج و سختى به دست آورد و چون بادام بدون پوست بيند، دليل كه مال به آسانى به دست آورد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بادام در خواب بر دو وجه بود. اول: مال نهانى حاصل گردد. دوم: از بيمارى شفا يابد.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بادام در خواب، دلالت بر پيشرفت امور مالى دارد. ديدن بادام نارس در خواب، بيانگر تغيير و تحولات خوشايند در زندگى است.
برايت مى‏گويد: اگر كسى در خواب ببيند كه مشغول خوردن بادام‏هاى شيرين است، به اين معنا است كه به خاطر انجام يك كار بخصوص، مورد تشويق ديگران قرار مى‏گيرد. خوردن بادام تلخ در خواب، بيانگر آن است كه در مقابل وسوسه‏هاى اطرافيان مقاومت مى‏كنيد.

بادبادك

بيتون مى‏گويد: درست كردن بادبادك در خواب، به اين معنا است كه شما براى انجام معاملات خود پول كافى نداريد. اگر در خواب ببينيد كه عده‏اى از كودكان مشغول بادبادك هوا كردن هستند، بيانگر آن است كه در انجام تفريحات و لذت‏ها زياده‏روى مى‏كنيد.
برايت مى‏گويد: اگر بادبادكى را در هوا ديديد، به اين معنا است كه در انجام يكى از كارهايتان دچار بدشانسى مى‏شويد.

بادبزن

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بادبزن در خواب، بيانگر شنيدن اخبار خوشايند است. اگر دخترى خواب بادبزن را ببيند، يعنى با افراد جديد هم نشين مى‏شود. اگر دخترى خواب ببيند كه بادبزن خود را گم كرده، بيانگر بى‏وفايى نامزد او است.

باد رها كردن

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند كه در ميان مجمع مردمان باد رها كرد، چنان كه مردمان آواز آن را بشنيدند، دليل كه سخنى زشت گويد كه مردم بر وى افسوس كنند و به سبب آن در ميان مردمان رسوا شود. اگر بيند كه باد نرم رها كرد و آواز آن را بشنيدند تأويلش به خلاف اين بود. اگر اين خواب مردى هندو بيند، دليل است كه او را خرمى رسد.
كرمانى گويد: اگر بيند كه بادى رها كرد و آواز بلندى داشت و بوى ناخوشى، دليل كه كارى كند كه مردم بر او تشنيع كنند و او را ملامت كنند و بدى او گويند. اگر بيند كه آواز داشت و بوى ناخوش نداشت، دليل است كه از كارى بى‏فايده جدا شود و خيرش در آن بود. اگر بيند بدون قصد بادى رها كرده و مردمان بر او بخندند و او شرم مى‏داشت، دليل است كه از كارى معمولى معيشت او ساخته شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: باد رها كردن در خواب بر چهار وجه بود. اول: سخنى درشت. دوم: تشنيع. سوم: كارى به ملامت. چهارم: رسوايى. اگر بيند كه باد را قصدا رها كرد، دليل كه آن كس بد دين و بد مذهب بود.

بادكنك

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بادكنك در خواب يا بازى كردن با آن، به اين معنا است كه بيمارى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب ببينيد كه بچه‏ها بادكنك، باد مى‏كنند به اين معنا است كه وجود كارهاى زياد مانع از استراحت شما شده‏اند.

بادنجان

ابن‏سيرين گويد: بادنجان خوردن در خواب اگر به وقت بود و اگر بى‏وقت و اگر پخته بود و اگر خام، دليل غم و اندوه بود به قدر آن كه خورده بود، دليل تر و خشك آن يكسان بود.
كرمانى گويد: اگر بيند كه بادنجان بسيار داشت، ليكن جمله را ببخشيد يا بفروخت يا از منزل خود بيرون انداخت و از آن بخورد، دليل است كه از غم و اندوه رها شود.

باد و بوران

بييتون مى‏گويد: مشاهده‏ى باد و بوران شديد در خواب، بيانگر آن است كه كارهايى انجام مى‏دهيد كه در به ثمر رسيدن آن دچار شك و ترديد شده‏ايد.

باران

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: باران در خواب رحمت و بركت بود از خداى تعالى بر بندگان چون عام بود و به همه جا برسد، و خواب ديدن باران به وقت خويش نيكوتر است به وقتى كه مردمان باران خواهند بهتر باشد، اما اگر باران خاص است، چنان كه بر يك جا باران سخت مى‏باريد و جز آن جا جاى ديگر نباريد اين چنين، دليل كند بر رنج و بيمارى بر اهل آن موضع و سختى كه به ايشان رسد.
محمد بن سيرين گويد: اگر بديد كه باران سخت به وقت خويش نمى‏باريد، دليل است كه در آن ديار، لشكر رنج و بلا رسد و اگر بيند كه با آب باران مسح مى‏كرد، دليل كند كه از ترس و بيم ايمن شود. اگر بيند كه باران بر سر وى مى‏باريد، دليل بود كه به سفر رود و با سود و منفعت باز آيد. اگر بيند كه باران بر سر مردمان چون طوفان مى‏باريد، دليل بود كه در آن ديار مرگ مفاجات )نعوذ بالله( پديد آيد.
كرمانى گويد: اگر بيند به جاى باران شهد همى باريد، دليل كه نعمت و غنيمت در آن ديار بسيار باشد و هر چيز كه بيند كه از آسمان مى‏باريد تأويلش از جنس آن چيز بود. اگر بيند كه آب باران صاف و ناخوش بود، دليل كه بر قدر آن رنج و بيمارى كشد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن باران در خواب بر دوازده وجه است. اول: رحمت. دوم: بركت. سوم: فرياد خواستن. چهارم: رنج و بيمارى. پنجم: بلا. ششم: كارزار. هفتم: خون ريختن. هشتم: فتنه. نهم: قحط. دهم: امان يافتن. يازدهم: كفر. دوازدهم: دروغ.
اچ ميلر مى‏گويد: ديدن باران در خواب، نشان دهنده‏ى آن است كه زندگى شما وضع بهترى پيدا خواهد كرد. اگر در خواب ببينيد كه زير باران خيس شده‏ايد، به اين معنا است موضوعى كه هيچ اميدى به آن نداشتيد باعث خشنودى شما مى‏شود. اگر در خواب ببينيد هنگام بارش باران، خورشيد در آسمان حضور دارد، به اين معنا است كه سرانجام ناراحتى و گرفتارى به پايان مى‏رسد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد ابرهايى تيره، آسمان را پوشانده و باران مى‏بارد، نشانه‏ى آن است كه در انجام امور كارى دلسرد مى‏شويد. اگر در خواب ببينيد در هنگام بارش باران به دنبال جايى هستيد كه خيس نشويد، بيانگر موفقيت در اهدافتان است. اگر دخترى در خواب ببيند كه زير باران خيس شده، بيانگر آن است كه در كسب لذت‏ها افراط كرده و به اين خاطر مورد سوءظن اطرافيان قرار مى‏گيرد.

بارانى

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند بر تن او بارانى بود و او در خدمت پادشاه بود، دليل است كه نام نيك و مدح و ثناى او در پيش مردمان فاش شود. اگر بارانى او از جهت جامه بود، دليل است كه او را فايده دين و دنيا حاصل شود.
كرمانى گويد: اگر بيند كه بارانى او از پشم بود يا از كتان يا از پنبه و به گونه سبز است، دليل بر نيكويى بود اما بارانى زرد، دليل بر رنج و بيمارى بود. اگر بارانى كبود بود، دليل بر گناه و معصيت بود. اگر بارانى سفيد بيند، دليل است بر خير و منفعت كه از جايى بدو رسد.

باربر

بيتون مى‏گويد: اگر كسى خواب باربر را ببيند، يعنى دچار بدشانسى و گرفتارى مى‏شود. اگر در خواب مشاهده كنيد كه باربر هستيد، به اين معنا است كه به جاهايى مى‏رويد كه افراد فقير و مستمند در آن جا فراوانند.

بار كشيدن

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كه بر پشت بار سبك داشت، دليل كه به قدر و جنس آن بار وى را منفعت رسد. اگر بيند كه بر پشت بار گران داشت، دليل كه گناه و معاصى بسيار كند. قوله تعالى: «ليحملوا اوزارهم كاملة بوم القيمة و من اوزار الذين يضلوانهم بغير علم». (نحل، 25).
كرمانى گويد: اگر بيند كه بار بسيار داشت و دانست كه از ملك او است، دليل به قدر جنس بار وى را خير و منفعت رسد يا مضرت و بدى. اگر بيند كه آن بار ملك آن نبود خير و شر او به خداوند خواب باز گردد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خود را مشغول حمل بار ديديد، به اين معنا است كه دست به كارهاى خيرخواهانه خواهيد زد. اگر در خواب ديگران را مشغول حمل بار ديديد، به اين معنا است كه تجربياتى به دست مى‏آوريد كه برايتان بسيار مفيد و مطلوب خواهد بود.

باروت

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه دست به باروت زده‏ايد، به اين معنا است كه كارهايى انجام مى‏دهيد كه برايتان بسيار خطرناك است. ديدن باروت در خواب، بيانگر آن است در انجام كارهايى كه به زودى قصد انجامش را داريد براى خود شريك نگيريد.

باز (قوش)

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كه بازى بگرفت يا كسى به وى داد و آن باز مطيع او بود، يعنى بر دست وى نشست، دليل نمايد بر بزرگى قدر و افزونى جاه و منزلت. اگر او بيند كه بازى سفيد بر دست او نشست، دليل كه از پادشاه قدر و منزلت يابد. اگر بيند باز از دست او بيفتاد و بمرد، دليل است كه از منزلت به درويشى و بيچارگى افتد.
كرمانى گويد: اگر بيند باز بگريخت و در خانه شد يا در زير دامن زنى پنهان گرديد، دليل كه آن زن را پسرى خوب روى پديد آيد. اگر بيند بر پاى آن زن زنگله زرين يا سيمين بود، دليل كه زن را دخترى آيد.
جابر مغربى گويد: اگر كسى بازى بيافت و او را بكشت، دليل كه اگر آن كس از مردم پادشاه بود معزول شود از عمل. اگر از مردم پادشاه نبود او را رنجى و غمى رسد از جهت اهل بيت. اگر بيند كه باز از دست او بپريد و باز نيامد، اگر اين خواب را پادشاه ديده بود، دليل است مملكت از دست او برود. اگر باز بيامد و بر دست او نشست تأويلش آن كه مملكت و قدرت يابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: چون بيند كه باز مطيع او است، تأويل بر پنج وجه است. اول: رامش. دوم: شادى. سوم: بشارت. چهارم: فرمانروايى. پنجم: يافتن مراد. و مال به قدر و قيمت باز، خاصه چون باز سفيد و مطيع او بود و چون باز مطيع نباشد تأويلش بر چهار وجه بود. اول: پادشاه ستمگر. دوم: حاكمى كه ميل كند. سوم: فقيه خائن. چهارم: فرزند كه فرمان پدر و مادر نبرد.
برايت مى‏گويد: ديدن باز در خواب، بيانگر آن است كه در انجام يكى از كارهايتان دچار بدشانسى مى‏شويد.

بازار

بيتون مى‏گويد: ديدن بازار در خواب، نشان دهنده‏ى رسيدن به خوشبختى است. اگر در خواب ببينيد در بازار گوشت و سبزيجات هستيد و تمامى گوشت‏ها و سبزيجات خراب و فاسد هستند، بيانگر ضرر و زيان مالى است. اگر در خواب ببينيد كه در بازار ماهى فروشان هستيد، نشانه‏ى موفقيت در تمامى امور زندگى است.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه از بازار خريد مى‏كنيد، بيانگر داشتن روابط نادرست است. اگر خواب ببينيد كه در بازار چيزى مى‏فروشيد، بيانگر تغيير شغل است. اگر در خواب خود را در بازار مكاره ببينيد، بيانگر بدشانسى و ناراحتى است.

بازجويى

هانس كورت مى‏گويد: اگر در خواب از شما بازجويى كنند، به اين معنا است كه در ارتباط برقرار كردن با اطرافيان دچار مشكل مى‏شويد.

بازرس

برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه بازرس شده‏ايد، به اين معنا است كه دست به كارهايى مى‏زنيد كه دوست نداريد كسى از آن مطلع شود. ديدن بازرس در خواب، بيانگر آن است كه براى مدتى كوتاه دچار گرفتارى مى‏شويد.

بازرگان

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه بازرگان هستيد، بيانگر پيشرفت در امور شغلى است. اگر در خواب بازرگانى را ببينيد، علامت آن است كه در انجام كارها موفقيت حاصل مى‏كنيد.

بازو

محمد بن سيرين گويد: بازو در خواب برادر بود و يا فرزند يا دوست معتمد يا انباز. اگر بيند كه بازوى وى قوى بود، دليل كه وى را از ايشان منفعت و قوت رسد. اگر به خلاف اين بيند، دليل كه او را هيچ فايده و قوت از ايشان نباشد. اگر ببيند كه بازوى او افتاد يا اگر كسى بازوى او را ببريد، دليل كه برادر يا دوست يا انباز او از دنيا رحلت كند يا از وى مفارقت جويند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بازو در خواب بر شش وجه بود. اول: برادر. دوم: فرزند. سوم: انباز. چهارم: دوست. پنجم: پسر عم. ششم: همسايه.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب بازوى خودتان را ديديد، نشانه‏ى پذيرفتن انجام كارهاى مشكل است. اگر در خواب بازوى خود را بسيار كوچك ديديد، به اين معنا است كه با مردم با خوش‏رويى برخورد مى‏كنيد، ديدن بازوى پر مو در خواب، نشان دهنده‏ى پيشرفت در امور كارى است. اگر خواب ببينيد كه بازويتان شكسته، به اين معنا است كه در ايجاد ارتباط با اطرافيانتان دچار مشكل مى‏شويد.
بيتون مى‏گويد: ديدن بازوى قطع شده در خواب، بيانگر جدايى از يكى از نزديكانتان است.

بازوبند

كرمانى گويد: بازوبند زرين. اگر بيند كه در بازو داشت، دليل كه از برادران يا از كسى ديگر او را غم و كراهت رسد. اگر بازوبند سيمين داشت، دليل كه دختر خود را يا دختر خواهر خود را به شوهر دهد. اگر اين خواب را زنى بيند، دليل كه او را مال و نعمت و آرايش بود. اگر بيند كه بازوبند سيمين يا آهنين داشت، دليل كه او را از برادر قوت و يارى بود. اگر بيند كه بازوبند بشكست يا ضايع شد تأويلش به خلاف اين بود.
برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى بازوبند سياه در خواب، بيانگر آن است كه بيمارى و گرفتارى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب ببينيد كسى به شما يك بازوبند هديه داده، به اين معنا است كه موضوعى باعث شادى شما مى‏شود.

بازى

برايت مى‏گويد: ديدن هر نوع بازى در خواب، به اين معنا است كه با انجام كارهاى نادرست نمى‏توانيد به هدف خود دست يابيد. توپ بازى در خواب، به اين معنا است كه كارى انجام مى‏دهيد كه مورد تمسخر ديگران قرار مى‏گيريد.

بازى چشم‏بندى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه با ديگران مشغول بازى چشم‏بندى هستيد، به اين معنا است كه در كارى شركت مى‏كنيد كه احتمالا به شما ضرر مى‏رساند.

بازى ورق

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه در بازى ورق برنده مى‏شويد، به اين معنا است كه قاضى در دادگاه به نفع شما رأى صادر مى‏كند، اگر در بازى ورق بازنده شويد، به اين معنا است كه توطئه‏ى. دشمنان شما را گرفتار مى‏سازد. ورق بازى كردن در خواب براى سرگرمى، نشان‏دهنده‏ى آن است كه به زودى به خواسته‏هايتان مى‏رسيد. اما اگر بر سر پول با كسى ورق بازى مى‏كنيد، به اين معنا است كه گرفتارى‏ها و مشكلاتى شما را تهديد مى‏كند.

باطرى

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى باطرى در خواب، بيانگر پيشرفت در امور مالى است.

باغ

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: ديدن باغ به خواب زن بود. اگر بيند باغ را آب مى‏داد، دليل كه با زن خويش مجامعت كند. اگر بيند كه باغ را آب مى‏داد و تر نمى‏شد، دليل كه زن او از شوهر مجامعت كند. اگر بيند در خواب گل و ريحان مى‏كشت، دليل كه فرزند صالح بياورد. اگر بيند در باغ شفتالو مى‏كشت، دليل كه او را فرزندى آيد كه زود علم و ادب بياموزد. اگر بيند در باغ او ريحان رسته بود و بالا كشيده و بوى او به دماغ مى‏رسيد، دليل كه او را فرزندى بود دلير و دانا و خردمند و بوى ريحان، دليل بر هر فرزند نمايد.
كرمانى گويد: باغ در خواب مردى است بزرگوار با مال و جمال. اگر بيند در وقت بهار يا تابستان باغ خرم گشته بود و در او ميوه‏ها رسته بود و گل و يا رياحين شكفته و آب روان و او در باغ نشسته، دليل كه مرگ او بر شهادت بود، زيرا جمله‏ى صفات بهشت است. اگر بيند باغى در تابستان سبز با ميوه و آب رود بيامد و باغ را از اصل بر كند و خراب كرد، دليل كه پادشاه آن ديار را بيم هلاك بود يا به سبب سلطانى بزرگ از پادشاهى معزول گردد.
جابر مغربى گويد: اصل باغ در خواب شغل مردان بود به قدر همت. اگر در باغ سبزه بيند، دليل كه كارش نيكو شود و شغل وى آراسته شود. اگر باغ از سبزه و ميوه خالى بيند، دليل كه كار او نيكو گردد. اگر باغ را خرم و آراسته ديد كسى او را گفت كه اين باغ از آن فلان است و او ميوه از آن باغ مى‏خورد، دليل كه به قدر آن از خداوند باغ منفعت يابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن باغ در خواب بر هفت وجه بود. اول: زن خوب. دوم: فرزند نيك. سوم: عيش خوش. چهارم: مال. پنجم: بلندى. ششم:شادى. هفتم: كنيزك.« و باغ در خواب ديدن قيم زن بود. اگر كسى بيند كه باغبانى مى‏كرد، دليل كه زنى توانگر كند و به شغل او مشغول شود و به ايشان سازگارى و مدارا كند و بعضى از معبران گفته‏اند: ديدن باغ بر سه وجه است. اول: كدخداى سراى. دوم: قيم زن. سوم: فرزند قرة العين.
برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى باغ در خواب، بيانگر آشنايى با افراد جديد است. اگر خواب ببيند كه در باغى مشغول كار هستيد، دلالت بر داشتن لحظات خوب دارد. اگر خواب ببيند كه مالك يك باغ ميوه هستيد، بيانگر به دست آوردن ثروت است.
بيتون مى‏گويد: اگر دخترى در خواب ببيند در باغى زيبا با نامزد خود مشغول گردش است، بيانگر رسيدن به خوشبختى و سعادت است. اگر خواب ببينيد كه در باغى مشغول چيدن ميوه هستيد، نشانگر زندگى آرام توأم با رفاه و آسايش است. اگر در خواب خود را در باغى ببينيد كه درختان آن باغ برگ و ميوه‏اى ندارد، به اين معنا است كه براى به دست آوردن موقعيت‏هاى مناسب، فرصت‏ها را از دست مى‏دهيد.

باغچه

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى باغچه در خواب، بيانگر اين است كه شما عاشق مى‏شويد. اگر در خواب با يك باغچه‏ى كثيف و نامرتب روبه‏رو شديد، به اين معنا است كه شما در انجام كارى با كسى مشورت مى‏كنيد كه شايستگى لازم را ندارد. اگر خواب ببينيد در باغچه‏اى مشغول به كار هستيد، به اين معنا است كه در انجام كارها دقت زيادى داريد.

باغبان

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب باغبانى را ديديد، بيانگر آن است كه در امور مالى زيان خواهيد كرد.

باغ وحش

برايت مى‏گويد اگر خواب ببينيد كه در يك باغ وحش حضور يافته‏ايد، به اين معنا است كه بايد در انجام كارهايتان دقت بيشترى بكنيد، احتمالا خطرى شما را تهديد مى‏كند.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى حيوانات باغ وحش در خواب، بيانگر آن است كه شما زندگى پر فراز و نشيبى خواهيد داشت، گاهى آرام و بى‏دغدغه و گاهى همراه با مشكلات.

بافتن جامه‏ها

محمد بن سيرين گويد: بافتن جامه‏ها در خواب سفر است و بافنده مسافر است. اگر بيند جامه يا چيزى مى‏بافت، دليل است كه به سفر رود. آورده‏اند كه بافتن جامه‏ها در خواب خصومت است.
كرمانى گويد: اگر بيند به جاى ابريشم ريسمان يا كتان مى‏بافت، دليل كه بد بود، زيرا كه نشان خيانت است، خصوصا اگر بيند جامه تمام نگردد.
جابر مغربى گويد: اگر بيند بافندگى همى كرد، دليل است كه او را با مردم خصومت همى افتد و حالش نيكو شود، اما از مردان او را سرزنش و ملامت رسد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب خود را مشغول بافندگى ديديد، به اين معنا است كه در يك موقعيت خسته‏كننده‏اى قرار مى‏گيريد كه مى‏توانيد بر آن تسلط پيدا كنيد.
بيتون مى‏گويد: اگر مردى در خواب خود را در كارخانه‏ى ريسندگى ببيند، بيانگر رسيدن به موفقيت و خوشبختى است. اگر دخترى خود را در يك كارخانه‏ى بافندگى مشغول به كار ببيند به اين معنا است كه همسرى لايق و شايسته‏ى خود به دست مى‏آورد. اگر در خواب يك كارخانه‏ى بافندگى ويران و خراب ديديد، به اين معنا است كه احتمالا در يكى از كارهايتان موفق نمى‏شويد.

باقلا

محمد بن سيرين مى‏گويد: ديدن باقلا در خواب در وقت خود خوردن و بى‏وقت خوردن، اگر پخته باشد يا خام، دليل بر غم كند و حكم تأويل آن در تر و خشك يكسان است. اگر بيند كه نخورد غم و اندوه كمتر بود.
كرمانى گويد: اگر كسى بيند كه شخصى باقلا بدو داد و بخورد، دليل است كه اندوهگين شود و باشد كه با آن كس خصومت نمايد و معبران گفته‏اند: اگر بيند باقلا داشت يا كسى بدو داد، يا از خانه بيرون ريخت و از آن هيچ نخورد، او را زيان ندارد، خاصه چون به وقت خويش ديده بود.

بالا رفتن

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند بر بالاى كوهى نشسته بود يا بر بام و يا بر قصر و مانند اين‏ها بالا رفتن، دليل است كه آن چه جويد، بيابد و حاجتش روا شود و بعضى از معبران گويند: اگر بيند به دشوارى بالا همى رفت، دليل كه آن چه خواهد به رنج و دشوارى بيابد. اگر بيند بر نردبان بالا مى‏شد، دليل است كه در دين شرف و منزلت يابد، خاصه كه نردبان او از گل بود. اگر بيند نردبان او گچ و سنگ بود، دليل است كه در دين او خلل باشد.
كرمانى گويد: بالا رفتن از نردبان گچ و سنگ، دليل كه شرف و بزرگى يابد در اين جهان. اگر بيند از خشت و خام و گل بود، قدر و منزلت يابد در اين جهان. اگر بيند بر آسمان بالا رفت و بر نيامد، دليل است كه اجل او نزديك باشد. اگر بيند بر آسمان شد و باز آمد، دليل است كه سخت بيمار شود و سرانجام شفا يابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بر بالا شدن بر پنج وجه است. اول: روايى حاجت. دوم: زن خواستن. سوم: قرب و بزرگى. چهارم: مراد يافتن. پنجم: بالا رفتن كار.
برايت مى‏گويد: بالا رفتن از پله‏ها در خواب، نشانگر آن است كه بعضى مواقع بى‏احتياطى مى‏كنيد. اگر كسى در خواب ببيند كه از كوه بالا مى‏رود، بيانگر رسيدن به خوشبختى است. اگر كسى در خواب ببيند كه از اسب سفيدى بالا مى‏رود، معنايش آن است كه در انجام كارهايش موفق مى‏شود.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كنيد كه مانند يك دزد از ديوار كسى بالا مى‏رويد و سريعا صاحب خانه متوجه مى‏شود، معنايش اين است كه خطرى شما را تهديد مى‏كند كه باعث نگرانى شما شده، اما شما با درايت مشكل را حل مى‏كنيد.

بالا سر

بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه شى‏ءاى بالاى سر شما آويخته است، بيانگر بهبودى در امور مالى است. اما اگر شى‏ء مورد نظر، روى سر شما بيفتد به اين معنا است كه احتمالا خطرى را تهديد مى‏كند. و اگر آن شى‏ء روى شما افتاد و به شما آسيبى نرساند، به اين معنا است كه بعد از كشيدن سختى‏هاى زياد به خوشى و آرامش دست مى‏يابد.

بالش

محمد بن سيرين گويد: بالش در خواب خادم است بيننده‏ى خواب را. اگر بيند بالشى نو فرا گرفت و آن بالش سبز بود، يا شخصى به وى داد، دليل است كه او را خادم يا خدمتكارى مصلح و پارسا پيدا شود. اگر بيند بالش او كهن و چركين و زرد و سياه باشد، تأويلش به خلاف اين است. اگر بيند بالش او بدريد يا بسوخت يا از وى ضايع شد، دليل است كه خدمتكاران وى ضايع شوند يا بگريزند يا رنج و بلايى بدو رسد و به سبب آن از وى جدا شود.
كرمانى گويد: اگر بيند شخصى از خانه‏ى او بالش بدزديد، دليل است كه شخصى از پى زن او مى‏گردد كه او را بفريبد يا از پى كنيزك. معبران گويند: ديدن بالش در خانه، دليل است شخصى از آن بميرد. اگر مردى بيند بالش بسيار يافت، دليل است به قدر آن بالش‏ها او را خادمان و كنيزان حاصل شود. اگر بيند آتش در افتاد و بالش او بسوخت، دليل كه خادمان و كنيزان او بروند يا بگريزند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بالش در خواب بر پنج وجه است. اول: خادم. دوم: كنيزك. سوم: رياست. چهارم: دين نيكو. پنجم: پرهيزكارى و عدل.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه روى بالشى نشسته‏ايد، بيانگر قبول مسائل ناگوار است.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بالش، نشانه‏ى موفقيت در زندگى است.

بالكن

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه در بالكنى ايستاده‏ايد، نشانه‏ى آشنايى با افراد جديد است.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى يك بالكن قديمى، بيانگر غم و اندوه است. اگر دخترى خواب ببيند با نامزد خود روى بالكن ايستاده است، به اين معنا است كه به زودى ازدواج مى‏كند.

بالن

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى بالن در خواب، نشانه‏ى آن است كه در انجام كارها بايد دقت بيشترى نماييد. اگر در خواب ببينيد كه با بالنى در حال پرواز هستيد، به اين معنا است كه در انجام يكى از كارهايتان دچار اشتباه مى‏شويد. مشاهده‏ى سقوط بالن در خواب، نشانه‏ى يأس و نوميدى است.

بال و پر پرندگان

اچ ميلر مى‏گويد: مشاهده‏ى بال پرندگان در خواب، نشانه‏ى به دست آوردن ثروت است.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه مثل پرندگان، بال و پر داريد، يعنى غم و ناراحتى شما را تهديد مى‏كند.

بام

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند بر بام خانه‏ى مجهول بود، دليل است كه زنى خواهد بر قدر بلندى بام با قدر و رفعت. اگر ديد بام آن خانه معروف بود، دليل كه شرف و بزرگى يابد و كارش بر نظام شود.
جابر مغربى گويد: اگر ديد بر بام خانه‏ى پادشاه است، دليل كه بزرگى و منزلت يابد. اگر بيند از بام بيفتاد، از جاه و منزلت بيفتد و او را اندوه رسد.

بانك

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه مشغول پول گذاشتن در بانك هستيد، نشانه‏ى رسيدن به آرزوهايتان است. اگر خواب ببينيد كه از بانكى پول برداشت مى‏كنيد، نشانه‏ى زيان و ضرر مالى است.
بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه وارد بانكى مى‏شويد و اسكناس‏هاى زيادى روى هم انباشته شده است، بيانگر بالا رفتن موقعيت اجتماعى شما است.

بانكدار

برايت گويد: اگر در خواب مشغول صحبت با يك بانكدار باشيد، بيانگر آن است كه بلايى از سر شما رفع مى‏شود. اگر در خواب خود را صاحب يك بانك ببينيد، نشانه‏ى آن است كه در انجام يكى از معاملات خود سود چندانى حاصلتان نمى‏شود.

بانگ نماز

محمد بن سيرين گويد: هر بنده‏ى مصلح و مؤمن و مستور چون بيند در جايگاهى معروف بانگ نماز شنود يا بانگ نماز دهد، دليل حج بيت الله بگذارد. قوله تعالى: »و اذن فى الناس بالحج ياتوك رجالا«. )حج، 27(. اگر بانگ نماز در جايگاهى مجهول بود، مكروهى و ناپسندى بدو رسد. اگر اين خواب را مردى فاسق ديد، دليل كه او را به دزدى گيرند. اگر ديد بانگ نماز را از مسجد يا از مناره دهد، دليل كه مردمان را به خدا مى‏خواند. اگر ديد در بستر خفته بانگ نماز داد، دليل كه با زن خود الفت دارد. اگر ديد بانگ نماز در خانه خود مى‏داد، دليل كه مفلس و درويش گردد و گويند كسى از اهل بيت او هلاك شود. اگر ديد بانگ در چاه يا در سردابه مى‏داد، دليل كه آن كس زنديق يا منافق است. اگر ديد كه بانگ نماز در كوچه مى‏داد، دليل بر جاسوسى كند.
كرمانى گويد: اگر مردى بيند با زن خود بانگ نماز مى‏داد، دليل است كه از دنيا رحلت كند به زودى. و اگر ديد در كلمه‏هاى بانگ نماز زيادت و نقصانى بود، دليل كه بر مردمان ستم و بيداد نمايد. اگر ديد كودكى بانگ نماز مى‏داد، دليل كه پدر و مادر را وداع گويد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: بانگ نماز در خواب بر دوازده وجه است. اول: حج. دوم: سخن. سوم: فرمانروايى. چهارم: بزرگى. پنجم: رياست. ششم: سفر. هفتم: بريدن. هشتم: مفلسى. نهم: خيانت. دهم: جاسوسى. يازدهم: منافقى و بددينى. دوازدهم: بريدن دست.

ببر

محمد بن سيرين گويد: ببر جانورى است درنده و از جمله‏ى سباع است و دشمن شير است و ديدن وى به خواب دشمن قوى و دلير است؛ ليكن كريم و مهربان است. اگر بيند با ببر در نبرد و جنگ است و او را شكست داد، دليل كه بر دشمن چيره شود. اگر بيند ببر وى را شكست داد دشمن بر وى ظفر يابد. اگر بيند ببر از وى ترسان است و مى‏گريخت از دشمن ايمن گردد.
كرمانى گويد: پوست و استخوان و موى ببر به خواب ديدن، مال و منفعت است كه از دشمن بدو رسد، به قدر آن چه ديده است. اگر بيند بر ببر نشسته است و او مطيع است، دليل كه دشمن مطيع او گردد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببرى را مشاهده كرديد، به اين معنا است كه يكى از دشمنان شما قصد آزار شما را دارد. اگر در خواب ببينيد كه ببرى مدام شما را تعقيب مى‏كند، به اين معنا است كه شخصى به شما ضرر مى‏رساند.
هانس كورت مى‏گويد: حمله‏ى ببر در خواب، بيانگر آن است كه شما در اثر يك شكست دچار يأس و نااميدى مى‏شويد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه جلوى حمله‏ى يك ببر را مى‏گيريد، به اين معنا است كه به اهدافتان رسيده و در انجام كارهايتان موفق مى‏شويد. اگر در خواب ببرى را در قفس ببينيد، بيانگر شكست دشمنان است.

بت

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند بت مى‏پرستيد، دليل كه بر خداى تعالى دروغ گويد و بر راه باطل است. اگر بيند بت از چوب است و او را مى‏پرستيد، دليل كه منافق است در دين. اگر بيند آن بت از آهن است يا از مس يا از ارزير، دليل كه غرضش از دين صلاح دنيا و طلب متاع او بود.
كرمانى گويد: اگر آن بت از جوهر بيند، دليل كه غرضش از دين پادشاهى و خدم و حشم است. اگر بيند آن بت از جوهر دور شد، دليل كه غرضش از دين جمع كردن مال حرام است. اگر بيند بت در خانه است از عقل و دانش خود فروماند و متحير شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بت به خواب بر سه وجه است. اول: دروغ و باطل. دوم: مكار منافق. سوم: زن مفسد فريبنده.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد بتى را مى‏كشنيد، به اين معنا است كه از موقعيت اجتماعى بالايى برخوردار مى‏شويد. اگر در خواب ببينيد كه مردم مشغول بت‏پرستى هستند، به معناى آن است كه شما با يكى از اطرافيانتان مشاجره مى‏كنيد.

بتونه

بيتون مى‏گويد: بتونه كارى در خواب، نشانه‏ى آن است كه با انجام كارهايى سخت به مال و ثروت فراوانى خواهيد رسيد.

بچه

برايت مى‏گويد: اگر در خواب بچه‏اى را مشاهده كرديد، به اين معنا است كه در انجام كارها فرصت مناسبى را به دست آورده‏ايد. ديدن بچه‏ى لاغر در خواب نشانه‏ى آن است كه شما دچار مشكل مى‏شويد، اگر در خواب بچه‏ى چاقى را ببينيد، به اين معنا است كه در انجام كارها موفق مى‏شويد. اگر در خواب ببينيد كه بچه‏اى خوابيده، به معنى آن است كه زندگى خوبى خواهيد داشت. اگر خواب ببينيد كه بچه‏اى را به قتل رسانده‏ايد، يعنى به يكى از اشتباهات خود پى مى‏بريد. و اگر در خواب خود را مشغول بازى با بچه‏ها ديديد، نشانه‏ى آن است كه در تمامى كارهايتان به موفقيت مى‏رسيد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب بچه‏ى بازيگوش و شيطانى را ديديد، نشانه‏ى آن است كه به خاطر افراط در تفريحات دچار مشكل مى‏شويد.

بچه‏ى شيرخوار

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى بچه‏ى شيرخوار، نشانه‏ى آن است كه هميشه موفق مى‏شويد. اگر خواب ببينيد كه بچه‏اى تازه متولد شده، به اين معنا است كه فرصتى دوباره به دست مى‏آوريد. اگر بچه‏اى را در حال شير خوردن ببينيد، نشان دهنده‏ى آينده‏اى خوب و آرام است.

بخارى

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه شعله‏هاى يك بخارى خوب نمى‏سوزد، بيانگر شادى و خوشحالى است. اگر در خواب نتوانيد يك بخارى را روشن كنيد، به معناى آن است كه با يكى از اطرافيانتان دچار مشكل مى‏شويد. ديدن بخارى داغ در خواب، نشان دهنده‏ى آن است كه در زندگى رفاه كامل را داريد.

بخشش كردن

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند مال خود را به كار خير بخشش مى‏كرد، دليل است كه فرزند خود را زن خواهد، يا كسى را از خويشان خود به زن دهد و مال خود را بر ايشان قسمت كند. اگر بيند مال خويش را به راه فساد بخشش مى‏كرد، دليل است كه سوى فساد و حرام گرايد. اگر بيند مال خويش بر بيگانگان بخشش مى‏كرد، دليل كه حالش هم به مرگ او و هم به زندگانى او پراكنده شود.
كرمانى گويد: اگر بيند مال كسى را بخشش مى‏كرد به رضاى صاحب مال، دليل خير و شر آن به خداوند مال باز گردد.

بخور كردن

محمد بن سيرين گويد: بخور كردن به خواب مال است از مردى بزرگوار، اگر بيند از بوهاى خوش چيزى بخور كرد، دليل كه به قدر آن از مردى مال حاصل شود.
جابر مغربى گويد: بخورى كه خوشبوى بود بيننده را خير و منفعت بيشتر است. اگر بخور خوشبوى نبود، خداوند خواب را تأويلش به خلاف اين است.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: تأويل بخور كردن به سه وجه است. اول: مال بسيار. دوم: عيش خوش. سوم: نام نيكو.
برايت مى‏گويد: بخور دادن در خواب، بيانگر آن است كه اطرافيان با چاپلوسى قصد دارند به شما نزديك شوند.

بدبختى

بيتون مى‏گويد: ديدن بدبختى خودتان در خواب، بيانگر آن است كه براى مدتى دچار بدشانسى مى‏شويد. اگر خواب ببينيد كسى گرفتار بدبختى شده است، نشانه‏ى آن است كه فردى با كارهاى موذيانه مانع از موفقيت شما مى‏شود.

بدخلق

برايت مى‏گويد: اگر در خواب احساس كنيد كه بد اخلاق هستيد، نشانه‏ى آن است كه اوقات خوشى پيش رو داريد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب اطرافيانتان را بدخلق ببينيد، بيانگر آن است كه با افرادى نالايق همنشين مى‏شويد.

بدن

برايت مى‏گويد: ديدن بدن در خواب، بيانگر آن است كه شما دلبسته‏ى كسى مى‏شويد و در انجام كارهاى بيهوده وقت تلف مى‏كنيد. اگر خواب ببينيد كه داراى بدنى قوى هستيد، به اين معنا است كه به خوشبختى مى‏رسيد. اگر در خواب بدن خود را زخمى ببينيد، بيانگر ضرر مالى است. ديدن بدن لخت در خواب، نشانه‏ى آن است كار نادرستى انجام مى‏دهيد كه آبروى شما در خطر است.

بذر

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بذر در خواب، بيانگر خوشبختى است.

برادر

بيتون مى‏گويد: اگر برادر خود را در خواب خوشحال ببينيد، نشانگر آن است كه براى رسيدن به اهدافش به او كمك خواهيد كرد. اگر برادر خود را ناراحت يا گرفتار ببينيد، به اين معنا است كه دچار بيمارى يا ضرر مالى خواهيد شد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه برادرتان مرده يا با او خداحافظى مى‏كنيد، نشانه‏ى آن است كه مدتى دچار بيمارى مى‏شويد. ديدن برادر همسر خود در خواب، نشانه‏ى اختلاف خانوادگى است.

برادرزاده

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب برادرزاده‏ى خود را ببيند، يعنى اوضاع ماليتان بهبود مى‏يابد. اما برادرزاده‏ى خود را ناراحت ديديد، يعنى دچار بدشانسى خواهيد شد.

برادرى (دوستى)

اچ ميلر مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد با كسى پيمان دوستى مى‏بنديد، نشانه‏ى آن است با فردى آشنا مى‏شويد كه يكى از دوستان عزيز و باوفاى شما مى‏شود.

برانكار

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى برانكار در خواب، بيانگر بروز مشكلات است.

براى فروش عرضه كردن

برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه چيزى را مى‏فروشيد، بيانگر خوشى و شادى است.

برج

بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه از برج بالا مى‏رويد، بيانگر رسيدن به آرزوهايتان است. اگر خواب ببينيد كه از برج پايين مى‏آييد و ناگهان برج ويران مى‏گردد، بيانگر غم و اندوه است. اگر فرد نيازمندى خواب ببيند كه از برج ديده‏بانى بالا مى‏رود، بيانگر بهبودى در امور مالى است و اگر زنى چنين خوابى ببيند، نشانه‏ى آن است كه براى موفقيت در كارها بايد غرور خود را كنار بگذارد.
برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى برج مراقبت در خواب، بيانگر بروز مشكلات است. مشاهده‏ى برج فرستنده در خواب، نشانه‏ى آشنايى با افراد جديد است.

برجستن (جهيدن)

محمد بن سيرين گويد، اگر كسى بيند از جايى به جايى مى‏جست، دليل كه حال او دگرگون شود. اگر بيند به جاى دورى جست، دليل كه به سفر رود. اگر بيند در وقت جستن عصا در دست داشت، دليل كه اعتماد وى بر مردى قوى بود.
كرمانى گويد: اگر بيند از جايى بيرون جست، دليل كه از حال بد به حال نيك برگردد. اگر بيند به هر جايى كه مى‏خواهد مى‏جست، دليل است بر قوت و توانايى وى.
جابر مغربى گويد: اگر بيند از جايى پاكيزه بجست، دليل كه از حال فساد به حال صلاح آيد. اگر به خلاف اين بيند از صلاح به فساد آيد.

برچسب

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى برچسب در خواب، بيانگر دخالت دشمنان در امور شخصى شما مى‏باشد.

بر دار كردن

كرمانى گويد: اگر بيند كسى را بر دار كردند و مردم در وى نظاره مى‏كردند، دليل كه بر چندين مردمان مهتر شود. اگر بيند كسى به نظاره‏ى او نبود، شرف و بزرگى يابد؛ ليكن در راه دين مدبر و فاسق است. اگر بيند گوشت كسى را كه بر دار كرده بودند مى‏خورد، دليل كه مالى از كسى كه بر مردم مسلط بود بخورد. اگر بيند او را بر دار كرده و خون از وى روان شد، دليل كه عيب مردم كند و گناه بسيار از او به وجود آيد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: بر دار كردن در خواب بر چهار وجه است. اول: مهترى. دوم: مال. سوم: بزرگوارى. چهارم: غيبت مردم كردن.

برده

برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه برده هستيد، يعنى در انجام كارهايتان موفق مى‏شويد. ديدن برده در خواب، نشانه‏ى آن است كه بايد با تمايلات نفسانى خود مبارزه كنيد.

برزنت

بيتون مى‏گويد: خريد و فروش برزنت در خواب، بيانگر انجام كارهاى مشكوك و خطرناك است. مشاهده‏ى پارچه‏ى برزنت در خواب، نشانه خيانت اطرافيان است.

برس

هانس كورت مى‏گويد: مشاهده‏ى برس در خواى، دلالت بر بدشانسى و بدبيارى دارد. اگر در خواب برس لباس ديديد، يعنى كارهاى مشكل پيش رو داريد.

برف

محمد بن سيرين گويد: برف به خواب ديدن، غم و اندوه و عذاب است، مگر اندكى ديده بود. اگر در زمستان برف بيند، يا به جايگاهى كه پيوسته در آن جا برف است، دليل كه اهل آن موضع را غم و اندوه رسد.
جابر مغربى گويد: ديدن برف به خواب لشكر هزيمتى است، خاصه كه با برف بيند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن برف به خواب بر شش وجه است. اول: روزى. دوم: زندگانى. سوم: مال بسيار و ارزانى نرخ‏ها. چهارم: لشگر بسيار. پنجم: بيمارى. ششم: غم و اندوه. اگر بيند در تابستان برف جمع مى‏كرد، دليل كه مال بسيار و حلال جمع كند. اگر به زمستان جمع مى‏كرد، دليل كه به عيش خوش گذراند و منفعت بسيار يابد.
كرمانى گويد: برف به خواب ديدن در سردسير، دليل بر خير و نيكى كند و در گرمسير، دليل بر غم و اندوه و قحط است. اگر بيند برف به وقت خود مى‏خورد، بهتر از آن است كه بى‏وقت بود.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب بارش برف را ببينيد، به اين معنا است كه بايد در انتظار اخبار خوش باشيد. مشاهده‏ى آدم برفى در خواب، بيانگر آن است كه براى مدتى روابطى سرد و بى‏تفاوت با ديگران خواهيد داشت.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه مشغول خوردن برف هستيد، به اين معنا است كه به آرزوهاى خود نمى‏رسيد. آب شدن برف‏ها دلالت بر شادى و خوشحالى دارد. اگر خواب ببينيد كه در هواى برفى، خورشيد مى‏درخشد، نشان دهنده‏ى پايان سختى‏ها و رسيدن خوشبختى است. اگر دخترى خواب ببيند كه مشغول سورتمه سوارى بر روى برف‏ها مى‏باشد، بدين معنا است كه براى ازدواج با مرد مورد علاقه‏اش با مخالفت‏هاى اطرافيان روبه‏رو شده است.

برق

ابن‏سيرين گويد: برق در خواب خزانه‏دار پادشاه است. اگر بيند برق را از هوا يا از ابر برگرفت، دليل كه كارى كند كه در آن خير بود. اگر بيند برق همى درخشيد، دليل كه در آن سال نعمت فراخ بود، خاصه كه با برق باد آهسته است.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: برق در خواب بر پنج وجه است. اول: خزانه‏دار پادشاه. دوم: وعده بد. سوم: خير. چهارم: رحمت. پنجم: راه راست.

بركنار شدن

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه از مقام خود بركنار شده‏ايد، به اين معنى است كه به مقام بالاترى خواهيد رسيد.

بركه

برايت مى‏گويد: ديدن بركه‏اى با آب تميز، بيانگر آشنايى با اشخاص جديد است. اگر آب بركه كثيف و گل آلود باشد، نشانه‏ى آشنايى با افراد حيله‏گر است. اگر در خواب بركه‏اى پر از ماهى ديديد، بيانگر پيشرفت در امور مالى است اما اگر ماهى‏ها مرده باشند، يعنى دچار زيان و ضرر مى‏شويد.
بيتون مى‏گويد: اگر دخترى ببيند كه در بركه‏اى مشغول آب تنى است، يعنى به مقام بالايى دست پيدا مى‏كند.

برگ

محمد بن سيرين گويد: در خواب ديدن برگ درخت بر درخت، خلق و خوى بيننده خواب بود، خاصه به هنگام وى. اگر بيند برگ سبز از درخت فراگرفت يا كسى بدو داد، دليل كه بيننده‏ى خواب را خلق و خوى خوش است و نيكو.
كرمانى گويد: اگر كسى بيند از درخت برگ تازه فراگرفت، دليل كه او را به قدر آن مال حاصل شود.
جابر مغربى گويد: برگ درختان ميوه‏ى شيرين، دليل است بر خلق نيكو و برگ درختان ميوه‏ى ترش، دليل بر خلق بد است. درختانى كه بار نياورند، دليل بر درم و دينار است. معبران گويند: برگ درختانى كه ميوه دارند، دليل بر درم و دينار كند.
برايت مى‏گويد: ديدن برگ‏هاى تازه و سبز در خواب، بيانگر رسيدن به اهدافتان است. اگر در خواب ببينيد كه برگ درختان مى‏ريزد. بيانگر ضرر مالى است.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى برگ‏هاى خشك در خواب، دلالت بر نااميدى دارد. مشاهده‏ى برگ بو در خواب، نشان‏دهنده‏ى موقعيت اجتماعى مناسب است.

برليان

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى برليان در خواب، به اين معنا است كه در رسيدن به يكى از اهدافتان دچار شكست مى‏شويد. اگر در خواب يك برليان شكسته ببينيد، به اين معنا است از كسى كه انتظارش را نداشتيد به شما خيانت مى‏كند.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كسى به شما برليان هديه داد، بيانگر داشتن اوضاع مناسب است. اگر خواب ببينيد كه برليانى را گم كرده‏ايد، نشانه‏ى جدايى از يكى از دوستانتان است.

برنج

محمد بن سيرين گويد: برنج ديدن در خواب، مالى است كه به رنج حاصل شود، به قدر آن كه ديده بود.
كرمانى گويد: اگر بيند برنج پخت همى خورد، دليل كه حاجت او روا شود و خير و نيكى بدو رسد. اگر بيند برنج با گوشت پخته همى خورد، بهتر و نيكو بود و برنج با شير خوردن به غايت نيكو است. اگر بيند برنج با دوغ پخته همى خورد، دليل بر غم و اندوه كند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن برنج در خواب بر سه وجه است. اول: مال. دوم: حاجت. سوم: خير و منفعت كه بدو رسد.
بيتون مى‏گويد: ديدن برنج در خواب، بيانگر سود و ثروت فراوان است. اگر دخترى در خواب خود را مشغول حاضر كردن برنج ببيند، نشانه دهنده‏ى انجام كارهاى جديد و بهبودى در امور مالى است. اگر ببينيد دانه‏هاى برنج كثيف است، به معناى آن است كه احتمالا بيمارى شما را تهديد مى‏كند.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب خود را مشغول خوردن برنج ببينيد، دلالت بر انجام كارهاى خير دارد.

برنز

بيتون مى‏گويد: اگر دخترى مجسمه‏اى از برنز كه از خود حركتى ندارد، ببيند به اين معنا است كه در ازدواج شكست خواهد خورد اما اگر مجسمه در حال حركت باشد، به اين معنى است كه موفق به ازدواج با نامزد خود نمى‏شود.

برنشيت

هانس كورت مى‏گويد: مبتلا شدن به بيمارى برنشيت در خواب، بيانگر آن است كه به خاطر بيمارى قادر به انجام باقى كارها نيستيد. درد كشيدن از بيمارى برنشيت در خواب، دلالت بر نااميدى دارد.

بره

محمد بن سيرين گويد: بره در خواب، اگر نر يا ماده باشد، فرزند است. اگر بيند بره را فراگرفت و يا كسى بدو داد، دليل كه او را فرزندى آيد. اگر بيند بره را بكشت، دليل كه فرزند او بميرد. اگر بيند گوشت بره را بخورد او را به سبب فرزند غم و اندوه رسد.
كرمانى گويد: ديدن بره در خواب، خير و منفعت است و نيكى و مال حلال به قدر بزرگى و كوچكى آن. اگر بيند بره داشت او را مال و غنيمت رسد به قدر آن. اگر بيند بره يا بزغاله را بكشت و آن را بخورد و نه از بهر گوشت كشت، دليل كه او را مصيبتى رسد به سبب فرزند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بره به خواب بر چهار وجه است. اول: فرزند. دوم: مال حلال. سوم: معيشت. چهارم: غم و اندوه.
بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه بره‏اى سفيد داريد، بيانگر زندگى آرام و لذتبخش است. مشاهده‏ى بره‏ها در حالى كه مشغول چريدن در سبزه‏زارى هستند، بيانگر به دست آوردن پول و ثروت است. اگر در خواب بره‏ى مرده‏اى را ببينيد، نشان‏دهنده‏ى بروز غم و اندوه است. شير مكيدن بره‏ها از پستان مادر خود، بيانگر آن است كه به زودى صاحب فرزندى زيبا مى‏شويد. فروختن بره در خواب، بيانگر رسيدن به خوشبختى است. اگر در خواب ببينيد كه يك بره‏ى گمشده را پيدا كرده‏ايد،نشانه‏ى آن است كه در انجام يكى از معاملاتتان سود كلانى نصيب شما مى‏شود.

برهنگى

محمد بن سيرين گويد: اگر به خواب ديد برهنه است و از مردم شرم دارد، دليل كه حج طلب كند. اگر بيننده‏ى خواب مردى مستور بود، گناهش عفو گردد. اگر صالح نباشد، دليلش بد بود.
كرمانى گويد: اگر خود را برهنه ديديد و در طلب دنيا بود، دليل بر غم و اندوه است. اگر بيند لنگى بر ميان بسته بود، دليل كه در طاعت و عبادت مجتهد شود.
جابر مغربى گويد: برهنگى در خواب، محنت و رسوايى است اما اگر عورت او پوشيده بيند، مرد صالح را نيكو بود و فاسق را بد بود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: برهنگى در خواب، مرد صالح را خير و نيكى است و مرد مفسد را بدى و رسوايى است.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خود را عريان مشاهده كنيد، بيانگر آن است كه دست به كارهاى ناشايست خواهيد زد. اگر در خواب ديگران را برهنه ببينيد، بيانگر آن است كه در دام افراد حيله‏گر قرار مى‏گيريد. اگر در خواب خودتان را برهنه ببينيد و تلاش كنيد با چيزى خودتان را بپوشانيد، نشانه‏ى آن است كه از انجام كارهاى زشت دست خواهيد كشيد.

بريان

محمد بن سيرين گويد: بريان در خواب، خداوند سخن است و فراخى طلب روزى و گوشت پخته به تأويل بهتر از گوشت خام است.
كرمانى گويد: اگر كسى بيند بريان از گوشت گوسفند خورد، دليل كه به قدر آن مال به رنج و سختى به دست آورد. اگر بيند بريان از گوشت گاو خورد، دليل كه از ترس و بيم ايمن شود. اگر بيند بره بريان همى خورد، دليل كه او را مالى اندك حاصل شود و بعضى از معبران گفته‏اند: خوردن بره پخته به خواب، دليل آمدن پسرى كند.
جابر مغربى گويد: اگر ديد سر بره‏ى بريان مى‏خورد، دليل كه او را از مهترى منفعت رسد. اگر بيند مرغ بريان مى‏خورد، دليل كه مالى از جهت زنى به مكر و حيله به دست آورد. اگر بيند ماهى بريان شده مى‏خورد، دليل كه به سفر شود و به طلب عام يا صحبت مردى بزرگ پيوندد.

بريدن

برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه چيزى را مى‏بريد، نشانه‏ى شنيدن اخبار ناخوشايند است. اگر در خواب ببينيد عضوى از بدن يك بچه را قطع مى‏كنيد، يعنى از انجام دادن يكى از كارهايتان واهمه داريد.

بز

محمد بن سيرين گويد: بز در خواب مردى بود بزرگ و ماده بز زنى بود. اگر ديد بزى مجهول را بكشت، دليل كه بر مردى بزرگ ظفر يابد. اگر بيند پوست بز را بكند، دليل كه مال بسيار بستاند و هزينه كند. اگر بيند از گوشت او بخورد، دليل كه مال بخورد. اگر بيند بر وى نشست و از هر طرف مى‏راند، دليل كه با مردى بزرگ مكر و حيله كند و به هر حال كه خواهد او را گرداند. اگر ديد بز او را از پشت خود بيفكند، دليل كه آن مرد وى را از جاه و حرمت بيفكند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: بز نر در خواب مقدمه لشگر است. اگر بيند بز نر بيافت و بر وى نشست، دليل كه اين مرد مقدم لشگر شود. اگر از مردم عامه بود، دليل كه او را با مقدم لشگر صحبت افتد و توانگر شود. و نيز فرمايد »از پيغمبر صلى الله عليه و آله شنيدم: هر كه فرزند بز را به خواب بيند كه بخريد و به خانه برد، چهل سال درويشى از وى دور گردد و ديدن بز فروش در خواب، مردى بود كه مردان و زنان را جمع كند.«
كرمانى گويد: بز ماده در خواب ديدن و گوشت او خوردن مالى جمع كرده بود و بعضى از معبران گويند: مالى جمع كرده او را حاصل شود.
جابر مغربى گويد: بز ماده ديدن و خوردن، دليل خير و منفعت كند، چون به طعم خوش و نيكو بود. اگر به طعم ناخوش بود، دليل بر غم و اندوه كند.
بيتون مى‏گويد: اگر بزهاى زيادى را ببينيد كه مشغول چريدن هستند، بيانگر ثروت فراوان است. اگر در خواب مشاهده كنيد بز نرى به شما شاخ مى‏زند، به اين معنا است كه بايد مراقب توطئه‏ى دشمنان باشيد. اگر دخترى در خواب خود را مشغول شير نوشيدن ببينيد، بيانگر آن است كه با مرد ثروتمندى ازدواج مى‏كند. مشاهده‏ى بزغاله در خواب، بيانگر افراط در تفرياحات و لذت‏ها است. اگر در خواب يك بز كوهى ببينيد، علامت آن است كه در رسيدن به آرزوهايتان تلاش مى‏كنيد.

بزاز

محمد بن سيرين گويد: بزاز به تازى، جامه فروش بود و ديدنش مردى خطرناك است، زيرا كه بهاى جامه درم و دينار است كه دهند و ستانند و تأويل درم و دينار مكر و انديشه است و در آن هيچ خير نباشد؛ لكن اگر بهاى جامه جز درم و دينار بستد، دليل كه او را اندوهى و زيانى رسد. اگر ديد كه كالاى ديگر به عوض كالاى خويش بستد، دليل كه مرادش حاصل شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بزاز در خواب زينت دنيا است.

بساط

محمد بن سيرين گويد: بدان كه بساط در خواب شادروان بود. اگر بيند كه بساطى بگسترد و بر وى نشست، دليل بود كه روزى بر وى فراخ شود و عمرش دراز بود.
جابر مغربى گويد: اگر بند كه بساط پاكيزه و نو داشت فراخ، دليل كه نعمت و مال او بسيار شود، خاصه كه گسترده بيند. اگر بيند بساز خويش بفروخت يا به كسى بخشيد، دليل كه در مال او نقصان شود. اگر بديد كه بساط او بسوخت، دليل كه روزى بر وى بسته گردد و حالش بد شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بساط در خواب، چون بزرگ و نو بود، بر شش وجه بود. اول: عز و جاه. دوم: بزرگى و رفعت. سوم: مرتبت. چهارم: مال. پنجم: عمر دراز. ششم: ثنا به قدر بزرگى آن. بدان كه بساط فروش چون بها بستاند، خلاف اين است.

بستر

محمد بن سيرين گويد: بستر در خواب زن است و نيك و بد آن تعلق به زن دارد. اگر بيند كه بسترى خريد يا بستر را بدل يا از آن بستر به بستر ديگر شد، دليل كه زن ديگر خواهيد و زن نخستين را طلاق دهد.
كرمانى گويد: اگر كسى خود را بر بستر مجهول بيند، دليل كه به قدر و قيمت آن او را زيانى رسد. اگر بيند كه بستر وى بر تختى مجهول گسترده بود و بر آن نشسته بود، دليل كه بزرگى و منزلت يابد و دشمنان را شكست دهد.
جابر مغربى گويد: بستر در خواب ولايت و تن آسايى بود. قوله تعالى: »متكئين على فرش بطآئنها من استبرق«. )رحمن، 54( اگر بيند كه بستر را از خانه بيرون انداخت و بعد از آن به خانه آورد، دليل كه ميان او و زن طلاق رجعى افتد. اگر خويشتن را به سه چهار بستر، هر يكى افتاده بيند، دليل كه به شماره‏ى هر بسترى زنى بخواهد يا كنيزك خرد. اگر بستر خود را در خانه بيند يا در مغاك كه از آن جا بيرون نتوانست آورد، دليل كه زنش رنجور شود و از آن رنج خلاصى نيابد. اگر خويش را بر بستر نرم گسترده بيند كه خفته بود، دليل كه آن سال بر وى مبارك گردد.
حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر بيند بستر او نو است و در زير خود گسترده بود و بالش‏ها نهاده بود، دليل كند كه زن كند يا كنيزك خرد. اگر ديد بر بستر خويش بالش‏ها نهاده، دليل بر خادمان كند. قوله تعالى: »و نمارق مصفوفة«. )غايشه، 15(. اگر بيند بستر به جاى مجهول است، دليل كه زمينى بخرد و در آن كشاورزى كند و معبران گويند: ميراث يابد. اگر بيند بر بستر خفته، دليل كه راحت و آسانى يابد. اگر بيند بسترى داشته و بر هوا بر روى آن خفته است، دليل است كه به سبب زن و جاه و بزرگى يابد. اگر بيند بسترش دريده است، دليل كه زنش نابكار است. معبران است. معبران گويند: اگر بيند آتش در بستر او افتاده و بسوخت، دليل كه زن را طلاق دهد يا زن بميرد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بستر در خواب بر چهار وجه است. اول: زن. دوم: كنيزك. سوم: ولايت. چهارم: معيشت و منفعت و تن آسايى.

بستنى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب خودتان را مشغول خوردن بستنى ببينيد، بيانگر موفقيت در انجام كارها است اما اگر بچه‏ها را مشغول بستنى خوردن، ببينيد، بيانگر رسيدن به خوشبختى است. اگر دخترى در خواب بستنى خود را مقابل ديگران به زمين بياندازد، يعنى بر اثر بدخلقى با ديگران دچار وضع بد مى‏شود.

بسته‏بندى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه چيزى را بسته‏بندى مى‏كنيد، نشانه‏ى تغيير و تحولات در زندگى است. اگر در خواب چيزى را بسته‏بندى شده ببينيد، به اين معنى است كه به زودى به مسافرت‏هايى خواهيد رفت كه تجربه‏هاى زيادى به دست مى‏آوريد.

بسته‏ى پستى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه بسته‏ى پستى به شما تحويل مى‏دهند، به اين معنا است كه براى مدتى در زندگى دچار مشكل مى‏شويد. اگر خواب ببينيد كه بسته‏ى پستى را حمل مى‏كنيد، به اين معنا است كه موقعيت‏هاى خوبى پيش رو داريد.
اچ ميلر مى‏گويد: اگر در خواب بسته‏اى به شما برسد كه درون آن خالى باشد، نشان‏دهنده‏ى آن است كه در انجام يكى از كارهايتان دچار مشكل مى‏شويد. اگر در خواب ببينيد كه بسته‏ى پستى، طلايى به دست شما مى‏رسد، نشانه‏ى آن است كه به موقعيت‏هاى اجتماعى بالايى خواهيد رسيد.

بشقاب

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى بشقاب در خواب، بيانگر شركت در يك مهمانى دوستانه است. اگر در خواب ببينيد كه بشقابتان شكسته، نشان‏دهنده‏ى آن است كه در يكى از كارهايتان سود فراوانى نصيب مى‏شود.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بشقاب مسى در خواب، بيانگر آن است كه عده‏اى تلاش مى‏كنند تا خانواده‏تان را از هم بپاشند.

بشكه

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب بشكه‏اى پر را مشاهده كنيد، به معناى داشتن لحظات خوش در زندگى است. ديدن بشكه‏اى خالى در خواب، بيانگر غم و اندوه است.

بطرى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب بطرى آب ببينيد، نشانه‏ى آن است كه در انجام كارهايتان موفق مى‏شويد. ديدن بطرى خالى در خواب، بيانگر آن است كه عده‏اى قصد فريب شما را دارند و شما بايد مراقب خود باشيد.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه مشغول شكستن يك بطرى هستيد، يعنى براى مدتى دچار غم و نااميدى مى‏شويد.

بعدازظهر

بيتون مى‏گويد: ديدن بعدازظهرى بارانى در خواب، بيانگر آن است كه براى مدتى دچار نوميدى مى‏شويد ديدن خواب بعدازظهر براى زن‏ها، دلالت بر آشنايى با افراد جديد را دارد.

بغل

محمد بن سيرين گويد: بغل ديدن به خواب، دليل بر ملامت و زشتى است كه بدو رسد و موى بغل، دليل كند بر يافتن مراد و غالب شدن بر دشمن.
كرمانى گويد: اگر بيند كه از بغل وى بوى ناخوش مى‏آيد، دليل كند كه مال حرام يابد.
جابر مغربى گويد: اگر بيند كه از بغل وى بوى ناخوش مى‏آمد، مال حرام يابد. اگر كسى بيند كه دست‏ها در زير بغل داشت، دليل است بر يافتن مراد و قهر دشمن. قوله تعالى: »و اضمم يدك الى جناحك تخرج بيضآء« )طه، 22(. و بعضى از معبران گفته‏اند: دليل است بر داشتن مروت و جوانمردى، و هر كه بيند در بغل او نقصانى نيست، دليل كه نامرادى كشد و دشمن بر وى غالب شود. اگر بيند كه از بغل وى بوى ناخوش مى‏آمد، دليل كه مال به وى رسد، اما به دشوارى. اگر بيند از زير بغل وى عرق روان شد، دليل كه به قدر آن غرق از مال چيزى نقصان گردد.

بغل كردن

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ديديد كسى را بغل مى‏كنيد، به اين معنا است كه در عشقتان دچار شكست مى‏شويد. اگر زنى در خواب ببينيد كه شوهر خود را در آغوش گرفته، بيانگر آن است كه دست به كارهاى خطرناك مى‏زند.

بقالى

محمد بن سيرين گويد: بقالى كردن در خواب، جهد كردن است در كارها و چيزى حاصل كردن به جهت معيشت. اگر بيند بقالى مى‏كرد، دليل كه به كار و كسب دنيا مشغول شود و به قدر آن چه داشت وى را از متاع دنيا حاصل شود.
كرمانى گويد: اگر بيند متاع‏هاى بقالى را به زر و درم مى‏فروخت، دليل بر غم و اندوه كند، زيرا كه زر و درم به تأويل غم و اندوه است.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: بقالى كردن در خواب بر سه وجه باشد. اول: كسب كردن. دوم: منفعت يافتن. سوم: غم و اندوه.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد در يك بقالى، لبنيات و چيزهايى تازه فروخته مى‏شود دلالت بر داشتن فكرى آسوده دارد.

بلبل

كرمانى گويد: بلبل در خواب ديدن، فرزند كوچك و غلام است و آواز او به خواب، كلام خوش و سخن لطيف است. اگر بيند بلبلى بپريد، دليل كه فرزند يا غلام او ضايع گردد. اگر بيند بلبل در دست او بمرد، دليل كه فرزند او يا غلامش بميرد.
جابر مغربى گويد: اگر بيند بلبلان بسيار داشت، دليل كه بر قدر آن غلامان بخرد. اگر بيند بلبلان را بكشت و از گوشت آن‏ها بخورد، دليل كه از غلام ميراث يابد.
هانس كورت مى‏گويد: مشاهده‏ى بلبل در خواب، بيانگر داشتن زندگى آرام و موفق است. شنيدن صداى دل نو از بلبل در خواب، بيانگر داشتن زندگى خوب و رسيدن به مقام‏هاى بالاى اجتماع است. اگر خواب ببينيد كه در باغى هستيد و يك بلبل مى‏گيريد، نشانه‏ى آن است كه با افراد ثروتمندى همنشين مى‏شويد.

بلدرچين

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى بلدرچين در خواب، دلالت بر شنيدن اخبار خوشايند دارد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب يك بلدرچين مرده ببينيد، به اين معنا است كه حوادث ناگوارى پيش رو داريد و شكار بلدرچين در خواب، بيانگر آن است كه شما به اطرافيانتان حسودى مى‏كنيد.

بلغور

برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه بلغور مى‏خورديد، نشانه‏ى آن است كه به ماديات توجه زيادى داريد.

بلم

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بلم در خواب، بيانگر رسيدن به مقامات بالا است. اگر در خواب بلمى را ميان موج‏هاى بلند دريا سرگردان ديديد، نشانه‏ى آن است كه در امور مالى دچار زيان خواهيد شد. اگر در خواب غرق شدن بلمى را ببينيد كه سرنشينان زيادى دارد، به معناى آن است كه براى نجات دوستتان تلاش بيهوده مى‏كنيد.

بلندگو

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى بلندگو در خواب، بيانگر شنيدن اخبار خوشايند است. اگر در خواب ببينيد كه از بلندگو صدايى را مى‏شنويد، بيانگر آن است به يك مسأله‏ى مهم پى خواهيد برد.

بلور

محمد بن سيرين گويد: بدان كه بلور در خواب، زنى بى‏اصل است. اگر بيند بلور داشت يا كسى بدو داد، دليل كه زنى بى‏اصل به زنى بخواهد. اگر بيند بلور داشت و ضايع شد، دليل كه زن را طلاق دهد يا از او غايب شود. اگر بيند بلور بسيار داشت، دليل كه او را به سبب زنان مال حاصل شود.
جابر مغربى گويد: اگر بيند بلور مى‏فروخت، دليل كه دلالگى زنان بى‏اصل نمايد. اگر بيند بعضى از بلور كه مى‏فروخت سوراخ نداشت و بعضى سوراخ داشت، دليل كه دلالگى دختران دوشيزه و زنان بيوه بى‏اصل كند.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى اجسام بلورى در خواب، بيانگر آن است كه مشكلاتى شما را تهديد مى‏كند. اگر زنى خواب ببيند كه خانه‏اش را با اشياء بلورى تزئين كرده است، به اين معنا است كه با افراد ناشايستى همنشين مى‏شود.

بلوط

محمد بن سيرين گويد: ديدن بلوط در خواب، روزى حلال است، به قدر آن كه خورده بود. اگر بيند در خانه‏ى وى انبان‏هاى بلوط بود، دليل كه مال و نعمت بسيار او را در آن سال حاصل شود، چون داند كه آن بلوط ملك وى است. اگر بلوط در خانه ديگران بود، دليل كه مردمان پيش او امانت‏ها نهند.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بلوط در خواب بر سه وجه باشد. اول: روزى حلال. دوم: منفعت. سوم: معيشت نيكو.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه در جستوجوى درخت بلوط هستيد، بيانگر آن است كه براى رهايى از مشكلات، كوشش زيادى مى‏كنيد. اگر در خواب ببينيد كه از درخت بلوط مى‏افتيد، نشانه‏ى آن است كه فرصت خوبى را از دست مى‏دهيد.

بلوغ

برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه تازه به سن بلوغ رسيده‏ايد، بيانگر آن است كه بايد در ايجاد ارتباط با ديگران دقت كنيد.

بليط

برايت مى‏گويد: خريد بليط براى سفر، بيانگر آن است كه بايد در كارها دقت بيشترى نماييد. خريدن بليط سينما در خواب، نشانه‏ى آن است كه بايد در كارهايتان عجله نكنيد. اگر كسى به شما يك بليط سينما )تئاتر( داد، بيانگر آشنايى با افراد جديد است.

بمب

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بمب در خواب، بيانگر آن است كه شما با ديگران مشاجراتى انجام خواهيد داد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه خودتان در مكانى بمب مى‏گذاريد، به اين‏ معنا است كه در نزديكان شما چند دشمن وجود دارد. اگر خواب ببينيد كه بمبى تركيده است، به اين معنا است كه خطرى شما را تهديد مى‏كند.

بنا

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بنا در خواب، بيانگر آن است كه محيط زندگى خود را تغيير مى‏دهيد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب مانند يك بنا مشغول ساختن، ساختمانى باشيد دلالت بر خوشبختى و سعادت هميشگى دارد.

بناگوش

محمد بن سيرين گويد: در خواب ديدن، پسرى خوب روى و مبارك است و هر دو بناگوش دو پسر است.
كرمانى گويد: ديدن بنا گوش به خواب، دليل بر قدر و جاه او بود و زيادت و نقصان ديدن در بناگوش، دليل بر قدر و جاه صاحب خواب است.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بناگوش به خواب، بر چهار وجه است. اول: پسرى نيكو روى. دوم: قدر و جاه. سوم: دين درست. چهارم: منفعت از سبب فرزند.

بندباز

اچ ميلر مى‏گويد: مشاهده‏ى كارهاى يك بندباز در خواب، بيانگر آن است كه خطرى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب ببينيد كه از يك بندى پرت مى‏شويد، به اين معنا است كه كارهايى انجام مى‏دهيد كه عواقب ناخوشايندى به همراه دارد.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه يك بندباز هستيد، به اين معنا است كه كارهاى شما دشمنانتان را نابود مى‏سازد. اگر در خواب زنى را مشغول بندبازى ببينيد، به اين معنا است كه دشمنان بر عليه شما نقشه‏هايى كشيده‏اند.

بند لباس

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى بند لباس در خواب، بيانگر داشتن روابط دوستانه است. اگر خواب ببينيد كه بند لباس مى‏خريد، نشانه‏ى آشنايى با افراد جديد است.

بند نهادن

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند كه بند آهنين در پاى داشت، دليل كه دين او به خلل بوده و او دعوى مسلمانى كند به دروغ و مردى بخيل است و از او چيزى به كسى نرسد. بعضى از معبران گويند: چون مردى مصلح بر دست خود بند بيند، دليل كه از كارهاى بد و ناساز باز ماند و دست بدارد. اگر بند دست از چوب بيند، آن كه گفتم كمتر و آسانتر بود.
كرمانى گويد: اگر كسى در گردن خود بند از چوب بيند، دليل كه امانتى در گردن او بود و او امانت نمى‏گذارد. اگر بند چوبين بر پاى خود بيند، دليل بود از اطاعت حق تعالى. اگر اين كس در سفر بود، به سلامت باز آيد. اگر ديد بند گردنش از نقره بود، دليل كه او رابه سبب زن رنج و زحمت است. اگر ديد كه بندش از زر بود، رنج و زحمتش از جهت مال بود.
حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: اگر اميرى بيند كه بر پاى خود بند آهنين داشت، دليل كه از ولايت خويش به سفر رود و در آن سفر بماند. اگر بيند در هر دو پايش بند نهاده بود، دليل كه ولايت يابد. اگر بيند چهار بند در پاى داشت، دليل است كه چهار پسر يابد. اگر بيند بند از پاى او برداشته‏اند، دليل كه از غم‏ها فرج يابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بند در خواب بر چهار وجه است. اول: كفر. دوم: نفاق. سوم: بخل. چهارم: از معصيت دست برداشتن.

بندر

برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى بندر در خواب، بيانگر شادى و خوشحالى است. اگر خواب ببينيد كه وارد بندرى مى‏شويد، بيانگر آن است كه به اهداف خود خواهيد رسيد. اگر در خواب ببينيد كه در بندرى مشغول خريد هستيد، نشانه‏ى آن است كه بخت و اقبال به شما روى مى‏آورد.

بنده

محمد بن سيرين گويد: هر كه بنده‏ى نابالغ را به خواب بيند كه بالغ شده است، دليل است كه آزاد شود. اگر كسى بيند بنده خود را آزاد كرد، دليل كه زود از دنيا برود، اگر بيند بنده را كه خواجه را بفروخت، دليل كه غمگين و مستمند شود. اگر بيند بنده را فروخت، دليل كه شادمان شود.

بنزين

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بنزين در خواب، بيانگر آن است ثروتى به شما خواهد رسيد كه ديگران سعى دارند آن را از چنگ شما خارج سازند.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه بنزين آتش گرفته، بيانگرموقعيت‏هاى بد است.

بنفشه

محمد بن سيرين گويد: بنفشه در خواب به وقت خود، دليل كه از زنى يا كنيزى چيزى بدو رسد، يا او را فرزندى آيد. اگر وى را از درخت خويش جدا بيند، دليل كه غم و اندوه خورد.
كرمانى گويد: اگر زنى بيند بنفشه از درخت بكند و به شوهر خويش داد، دليل كه شوهر او را طلاق دهد. اگر بيند كسى دسته بنفشه بدو داد، دليل كه ميان ايشان مفارقت افتد.
جابر مغربى گويد: درخت بنفشه در خواب، كنيزى است بدخوى و ناسازگار.

بنگاه املاك

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بنگاه املاك در خواب، بيانگر آن است كه يكى از اطرافيانتان قصد دارد شما را امتحان كند. اگر در خواب ببينيد كه براى كارى به بنگاه املاك مراجعه كرده‏ايد، علامت آن است كه دست به كارهاى اشتباه مى‏زنيد.

بنياد نهادن

محمد بن سيرين گويد: اگر بيند بنياد نو نهاد، فايده بيند از خاص و عام به قدر آن كه ديده بود. اگر بيند بنيادى در جاى مجهول و نداند كه از آن كيست، دليل كه ضايع بود در كار دين و دنيا. اگر بيند بنياد را به زمين و ملك خود نهاد، دليل كه فايده و روزى حلال يابد.
كرمانى گويد: اگر بيند بنياد از خشت پخته و گچ نهاد، دليل كه مال او از حرام حاصل شود.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: اگر كسى بيند كه شهرى بنا كرد، دليل كه جماعتى از مردمان را در پناه خود گيرد. اگر بيند قلعه بنا كرد، دليل كه از شر دشمنان ايمن شود. اگر بيند كوشكى بنا كرد، دليل كه به كار دنيا مشغول شود. اگر بيند سرايى بنا كرد و در وى بنشست، دليل كه نفقه‏ها و خيرها بيند.

بو

برايت مى‏گويد: استشمام بوهاى خوب در خواب، بيانگر داشتن لحظات خوب است. و استشمام بوهاى بد در خواب، بيانگر غم و ناراحتى است.

بوته

برايت مى‏گويد: اگر در خواب بوته‏ى سبزى مشاهده‏ى كنيد، بيانگر آن است كه روزهاى خوشى پيش رو داريد. مشاهده‏ى بوته خشك در خواب، بيانگر شنيدن اخبار ناخوشايند است. اگر در خواب بوته‏ى خارى مشاهده كنيد، به اين معنى است كه اتفاقات ناگوارى پيش رو داريد. اگر در خواب ببينيد كه خارى به دستتان رفته است، يعنى دچار گرفتارى مى‏شويد.
بيتون مى‏گويد: پرورش دادن بوته‏ى شاه دانه در خواب، دلالت بر جدايى از دوستان است.

بوتيمار (پرنده ماهى‏خوار)

محمد بن سيرين گويد: بوتيمار در خواب، روزى است. اگر بيند بوتيمار را بگرفت، دليل كه به قدر آن از زن مال روزى يابد. اگر ديد بوتيمار را بكشت و از گوشت وى بخورد، دليل كه به قدر آن از مال زن بخورد.
كرمانى گويد: بوتيمار در خواب بزرگى است. اگر بيند بوتيمار را بگرفت و به خانه آورد، دليل كه از خويشان خود زنى خواهد و از او منفعت يابد.

بودا

برايت مى‏گويد: ديدن بودا در خواب، نشانه‏ى آن است كه از موضوعى واهمه‏ى داريد. اگر در خواب ببينيد كه با يك بودايى گفت‏وگو مى‏كنيد، يعنى بايد منتظر پيشامدهاى ناگهانى باشيد. اگر در خواب دعا كردن يك بودايى را ببينيد، يعنى قصد گفتن موضوعى را داريد اما از بيان كردن آن مى‏ترسيد.

بوزينه

محمد بن سيرين گويد: بوزينه در خواب، دليل بر دشمنى فريبنده و ملعون است. اگر ديد بر بوزينه نشسته بود و آن بوزينه مطيع او بود، دليل كه بر دشمن غالب شود و او را شكست دهد. اگر ديد با بوزينه نبرد مى‏كرد و بر وى چيره شد، دليل كه بيمار شود و از آن شفا نيابد، يا عيبى بر تن او پديد آيد كه از آن خلاصى نيابد.
كرمانى گويد: اگر ديد بوزينه را بكشت، دليل كه دشمن را شكست دهد. اگر ديد گوشت او بخورد، دليل كه در رنجى و عيبى گرفتار آيد. اگر ديدى كسى بوزينه به وى بخشيد، دليل كه كسى دشمنى او ظاهر كند.
جابر گويد: اگر ديد بوزينه را بكشت، دليل كه بيمار شود و زود شفا يابد. اگر ديد كه بوزينه بر اسب نشسته بود، دليل كه جهودى با زن او فساد كند. بوزينه ماده زنى مفسده و جادوگر است.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب يك بوزينه‏ى دراز دست ديديد، يعنى دشمنان از نام شما سوء استفاده مى‏كنند. اگر دخترى چنين خوابى ببيند، بيانگر آن است كه نامزدش لايق ازدواج با او نيست.

بوسه دادن

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند كسى را بوسه داد، دليل كه آن كس را دوست و خواستگار است. اگر آن كس مجهول بود، دليل كه از جايى كه طمع ندارد، خير و منفعت بيند. اگر بيند معروفى را بوسه داد، دليل كه از آن كس خير و منفعت بيند.
كرمانى گويد: اگر بيند مردى را به شهوت بوسه مى‏داد، دليل كه از بهره مرده خير كند، يا او را به دعاى خير ياد آورد. اگر بيند مرده وى را بوسه مى‏داد، دليل كه از مال يا علم آن مرده چيزى به وى رسد. اگر بيند كسى وى را بوسه مى‏داد، دليل كه طالب و خواستگار وى است. اگر به خلاف اين بيند، دليل كه مراد و مقصود نيابد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: بوسه دادن، دليلش بر چهار وجه است. اول: خير و منفعت. دوم: حاجت روايى. سوم: بر دشمن ظفر يافتن. چهارم: سخن خوش شنيدن.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب مادر خود را مى‏بوسيد، بيانگر موفقيت در انجام كارها است. اگر در خواب خواهر يا برادر خود را مى‏بوسيد، نشان‏دهنده‏ى شادمانى و نشاط است. بوسيدن نامزد خود در تاريكى، بيانگر داشتن روابط نادرست است. بوسيدن دشمن در خواب، دلالت بر آن دارد با يكى از اطرافيانتان كه قهر بوديد آشتى مى‏كنيد.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه دست كسى را مى‏بوسيد، دلالت بر موفقيت در عشقتان دارد. اگر در خواب ببينيد كسى شما را مى‏بوسد، نشانه‏ى آن است كه بايد بيشتر مراقب اطرافيانتان باشيد. بوسيدن زمين در خواب، نشانه‏ى غم و ناراحتى است.

بوفالو

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب يك بوفالو ديديد، يعنى با زيركى توطئه‏ى دشمنان را برملا مى‏سازيد. كشتن چندين بوفالو در خواب، بيانگر موفقيت در انجام كارهايتان است

بوق زدن

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى به خواب ديد بوق مى‏زند و بوق زدن را نمى‏دانست، دليل كه مردم را از سر خود آگاه كند. اگر بيند بوق مى‏زند، دليل كه در ميان مهتران دروغ گويد و آن دروغ را به سوگند راست كند و به عاقبت ظاهر گردد كه آن دروغ بود.
جابر مغربى گويد: بوق زدن به تأويل، مردان را مصيبت است و زنان را رسوايى و ظاهر شدن راز ايشان.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: بوق زدن در خواب بر چهار وجه است. اول: خبر دروغ. دوم: سخن مكروه. سوم: ظاهر شدن راز. چهارم: مصيبت است.
بيتون مى‏گويد: اگر در خواب صداى بوقى را شنيديد، بيانگر شنيدن اخبار خوشايند است. اگر در خواب يك بوق شكسته ديديد، بيانگر آن است كه احتمالا تصادفى در پيش داريد.

بوقلمون

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بوقلمون در خواب، بيانگر رسيدن به خوشبختى است. فروختن بوقلمون در خواب، نشانه‏ى داشتن زندگى آرام و راحتى است. اگر در خواب يك بوقلمون بيمار يا مرده مشاهده كرديد، دلالت بر بدبختى دارد. شكار بوقلمون در خواب نشان دهنده‏ى به دست آوردن پول از راه‏هاى نادرست است.
برايت مى‏گويد: خوردن گوشت بوقلمون، نشانه‏ى سعادت است.

بوكس بازى كردن

برايت مى‏گويد: ديدن بازى بوكس در خواب، بيانگر داشتن اختلاف با ديگران است. اگر در خواب خودتان مشغول بازى بوكس باشيد، يعنى بايد براى رسيدن به آرزوهايتان تلاش بيشترى نماييد. شكست در بازى بوكس، نشانه‏ى آن است كه با يكى از اطرافيانتان دعوا مى‏گيريد. پيرورزى در بازى بوكس، بيانگر موفقيت در انجام كارهاى مشكل است.

بولينگ

بيتون مى‏گويد: ديدن بازى بولينگ در خواب، بيانگر از دست دادن موقعيت‏هاى مناسب است.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه توپ بولينگ را پرتاب مى‏كنيد، نشانه‏ى آن است كه بايد در انجام كارهايتان دقت بيشترى نماييد تا دچار ضرر نشويد، اگر در خواب ببينيد كه توپ‏هاى بولينگ در حال افتادن است، علامت آن است كه نتيجه‏ى كارهايتان را خواهيد ديد.

بوم

محمد بن سيرين گويد: بوم به خواب ديدن، مردى دزد نابكار مفسد است و حسود. اگر بيند با بوم جنگ مى‏كرد، دليل كه او را با مردى جنگ و خصومت افتد و ديگر به همه حال ديدن بوم نيكو نباشد.
جابر مغربى گويد: اگر بيند بومى داشت يا كسى به وى داد، دليل كه مردى دزد را قهر كرد. اگر بيند گوشت بوم مى‏خورد، دليل كه به قدر آن گوشت، مال از مردى دزد بخورد. اگر بيند كه بچه بوم داشت، دليل كه غلام كوچك دزد يا شاگرد از دزد او را حاصل شود.

به

محمد بن سيرين گويد: بدان كه استادان اين فن در تأويل به در خواب ديدن، خلاف است. بعضى گويند: مهترى و بزرگى يابد و از آن خير و منفعت بيند و ثناى نيكو شنود، و بعضى گويند كه فرزند باشد و بعضى گويند بيمارى است، و آن كه حكم بيمارى كرد. چنين گويد كه آن چون به گونه‏ى زرد است، دليل بر بيمارى كند و آن كه گفت سفرى دراز است، با رنج تن بدان معنى كه گفت جبرئيل آدم را، در وقت بيرون آمدن از بهشت به وى داد و حكم به سفر دراز با غم و اندوه و رنج، از اين رو است كه سفر آدم از بهشت به دنيا بود، با چندين غم و اندوه بود كه به وى رسيد و آنان كه حكم وى به فرزند كرده‏اند، بدان معنى كه گفتند: چون آدم عليه‏السلام به دنيا آمد، از خوردن آن به، منى زياد شد، لاجرم از وى چندين فرزندان به وجود آمدند و آنان گفتند از مهترى بزرگ منفعت بيند يا ثناى نيكو، بدان معنى گفتند كه دهنده آن جبرئيل عليه‏السلام است و ستاننده‏ى آن آدم و بوى خوش آن ثناى نيكو است و چنان دانيد كه هر خوبى كه استادان تعبير آن كرده‏اند، از گزاف نگفته‏اند.
ابراهيم گويد: به در خواب ديدن بيمارى است، خواه كه به وقت و خواه بى‏وقت بود. اگر به گونه زردتر است، بيمارى صعب‏تر است.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن به در خواب چون به وقت خود بود و به گونه سبز بود، به تأويل فرزند است و چون به در وقت خود بيند و به گونه زرد بود بيمارى است.

بهار

محمد بن سيرين گويد: بهار در وقت بهار پادشاه است. اگر به خواب بيند كه فصل بهار است و هوا نامعتدل، چنان كه از گرمى و سردى مردمان را مضرت و رنج رسيد، دليل كه اهل آن ديار را از پادشاه رنج و مضرت رسد. اگر بيند هوا معتدل است و چنان خرم گشته از گل و شكوفه، و مردم را هيچ رنج و مضرت نبود، دليل كه مردم آن ديار را از پادشاه خير و منفعت رسد. اگر بهار را به وقت خود اعتدال بيند، دليل جاه و عز و رفعت است و مردم عامه را از پادشاه، قوت و نصرت است و دليل انصاف پادشاه است و تأويل فصل پاييز همين است.
بيتون مى‏گويد: ديدن فصل بهار در خواب، بيانگر داشتن لحظات خوش و خرم است. اگر در خواب فصل بهار را به صورت غيرعادى ديديد، يعنى دردسر و ناراحتى شما را تهديد مى‏كند.

به خطر افتادن

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد ديگران زندگى شما را به خطر مى‏اندازند، بيانگر آن است كه دشمنان شما را فريب مى‏دهند و بايد بيشتر مراقب خودتان باشيد و اگر در خواب مشاهده كرديد كه زندگى ديگران را به خطر مى‏اندازيد، به اين معنا است كه از راه نادرستى ثروت فراوان به دست مى‏آوريد.

بهره

اچ ميلر مى‏گويد: اگر در خواب مشاهده كرديد كه از نتيجه‏ى كارهاى خود بهره مى‏گيريد، بيانگر موفقيت و شادى در زندگى است.

بهشت

محمد بن سيرين گويد: بهشت در خواب ديدن، دليل خرمى و مژده است از خداى تعالى. قوله تعالى: «ادخلوها بسلام امنين» (حجر، 64) اگر بيند از ميوه‏هاى بهشت فراگرفت يا كسى به وى داد و بخورد، دليل كه آن قدر كه ميوه‏ى بهشت خورده بود، علم و دانش آموزد و سيرت دين بداند؛ ليكن سود ندارد. اگر بيند با حوران بهشت همى بود، دليل كه نزع بر وى آسان شود. اگر بيند در بهشت مقيم شد، ليكن وى را نگذاشتند، دليل كه در دنيا ميلش به فساد و عصيان است. اگر بيند در بهشت به روى او بسته شد، دليل كه مادر و پدر از وى ناخشنود باشند. اگر بيند به نزديك بهشت شده، باز گرديد، دليل كه بيمار شود به حال مرگ، ليكن از آن شفا يابد. اگر بيند فرشتگان دست وى را گرفتند كه در بهشت برند و برفت و در زير درخت طوبى بنشست. دليل كه مراد دو جهانى يابد. قوله تعالى: «طوبى لهم و حسن ماب». (رعد، 29) اگر بيند وى را از خوردن شراب و شير منع كردند، دليل بود بر تباهى دين وى. قوله تعالى: «انه من يشرك بالله فقد حرم الله عليه الجنة». (مائده، 72)
جابر مغربى گويد: اگر بيند رضوان در برابر او خرم و شادمان است، دليل كه از كسى خرم و شادمان شود و نعمت يابد. قوله تعالى: «سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين». (زمر، 73) اگر بيند در جايگاه بلند نيكو بود، كه صورت بهشت داشت و او پنداشت كه بهشت است، دليل كه با پادشاه عادل پيوند گيرد، يا با توانگرى يا با عالمى بزرگوار. اگر بيند سوى بهشت مى‏رفت، دليل كه به راه حق پيوسته است.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بهشت در خواب بر نه وجه است. اول: علم. دوم: زهد. سوم: منت. چهارم: شادى. پنجم: بشارت. ششم: ايمنى. هفتم: خير و بركت. هشتم: نعمت. نهم: سعادت. اگر به خواب ديد كه در بهشت است، دليل بر مرادت دو جهانى است و به دست او خيرات بسيار رود، چون مصلح است. اگر نه به بيمارى يا به بلايى مبتلا شود، چنان كه ثواب اهل بهشت بيابد و عالم شود و مردمان از علم او منفعت يابند.
برايت مى‏گويد: ديدن بهشت در خواب، بيانگر داشتن اوقاتى خوش و دلنشين است. اگر در خواب ببينيد در بهشت هستيد، نشانه‏ى آن است كه از تكبر و خودخواهى به دور خواهيد بود. خوردن ميوه‏ى بهشتى در خواب، نشانه‏ى آن است كه روزهاى خوبى پيش رو داريد.
بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه در باغ‏هاى بهشت گم شده‏ايد، بيانگر آن است كه در انجام يكى از كارهايتان دچار مشكل مى‏شويد.

بهمن

برايت مى‏گويد: ديدن بهمن در خواب، نشانه‏ى آن است كه بايد بيشتر مراقب خود باشيد احتمالا خطرى شما را تهديد مى‏كند. اگر در خواب ببينيد كه بهمن راه شما را مسدود مى‏كند، به اين معنا است كه دچار مشكل مى‏شويد.

به هوش آمدن

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب كسى را به هوش بياوريد، علامت آن است كه با افراد جديدى همنشين مى‏شويد و به مقام‏هاى بالايى دست پيدا مى‏كنيد. اگر در خواب مشاهده كنيد ديگران شما را به هوش مى‏آورند، به اين معنا است كه دچار ضرر مالى فراوانى مى‏شويد كه قادر به جبران آن هستيد.

بيابان

حضرت دانيال عليه‏السلام گويد: بيابان در خواب قسمت و روزى است به قدر بزرگى و فراخى آن. اگر بيند در بيابان‏ها تنها بود، دليل كه از كسب خويش مال فراوان يابد. اگر بيند با گروهى در بيابان مى‏گشت، دليل كه مال و نعمت بسيار از سفر يابد و روزى بر وى گشاده شود.
محمد بن سيرين گويد: اگر كسى بيند كه از بيابان بيرون آمد، دليل كه از غم و اندوه رسته شود. اگر بيند در بيابان شد، دليل كه غمگين و مستمند گردد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بيابان در خواب بر چهار وجه است. اول: روزى و قسمت. دوم: حيرت و سرگشتگى. سوم: عناد و رنج. چهارم: بيم و خطر و هلاك، مگر از وى زود بيرون آيد.
بيتون مى‏گويد اگر در خواب ببينيد كه در تاريكى و شب در بيابان‏ها هستيد، بيانگر ضرر مالى است. اگر دخترى در خواب خود را در بيابانى تنها و بى‏كس ببيند به اين معنا است كه بايد بيشتر مراقب خودش باشد خطرى او را تهديد مى‏كند.

بى‏اعتنايى

بيتون مى‏گويد: اگر كسى در خواب به شما بى‏اعتنايى كرد، به اين معنا است كه از شغل خود راضى نيستيد. اگر در خواب ببينيد كه يكى از نزديكانتان به شما بى‏اعتنايى مى‏كند، به اين معنا است كه اگر مى‏خواهيد زندگى خوبى داشته باشيد بايد رفتار زشت خود را اصلاح كنيد.

بى‏بند و بارى

بيتون مى‏گويد اگر خواب ببينيد كه با فرد بى‏بند و بارى معاشرت مى‏كنيد، به اين معنا است كه به خاطر رفتار ناپسند خود ديگران شما را مورد تمسخر قرار مى‏دهند، اگر دخترى در خواب فرد هرزه‏اى را ببيند، به اين معنا است كه سعى دارد به نامزد خود بفهماند كه فرد سالمى است و اگر زنى چنين خوابى ببيند، بيانگر شك و ترديد شوهرش نسبت به او است.

بى‏حرمتى

هانس كورت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه ديگران به شما توهين مى‏كنند، به اين معنا است كه موضوعى شما را ناراحت مى‏كند. اگر دخترى در خواب ببيند كسى به او بى‏حرمتى كرده، به آن معنا است كه با نامطمئنى ارتباط دوستى برقرار مى‏كند.

بى‏حسى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب حس كنيد كه تمام اعضاى بدنتان بى‏حس شده است، به اين معنا است كه احتمالا دچار بيمارى مى‏شويد.

بيدارى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب احساس كرديد كه هوشيار هستيد، بيانگر تجربياتى تلخ است.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب ببينيد كه از خواب بيدار مى‏شويد، نشان‏دهنده‏ى موفقيت در انجام كارها است.

بى‏دندان

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى افراد بى‏دندان در خواب، بيانگر توطئه‏ى دشمنان براى بدنامى شما است. اگر خواب ببينيد كه هيچ دندانى نداريد، به اين معنا است كه بايد در رسيدن به اهدافتان بيشتر تلاش كنيد.

بيراهه

برايت مى‏گويد: اگر خودتان يا ديگران را ببينيد كه در بيراهه‏اى گرفتار شده‏ايد، بيانگر آن است كه با درايت خود به ديگران اجازه نمى‏دهيد كه خواسته‏هايشان را به شما تلقين كنند.

بى‏رحمى

بيتون مى‏گويد: اگر در خواب با شما با بى‏رحمى رفتار كردند، بيانگر آن است كه در كارتان با مشكل روبه‏رو مى‏شويد. اگر در خواب فردى را ببينيد كه با ديگران رفتار بى‏رحمانه‏اى دارد، به اين معنا است كه مسؤوليت سنگينى بر دوش شما مى‏گذارند كه به شما ضرر مى‏رساند.

بيسكويت

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد مشغول پختن بيسكويت هستيد، نشان‏دهنده‏ى شركت در يك جشن يا مهمانى دوستانه است.
بيتون مى‏گويد: خوردن بيسكويت در خواب، بيانگر آن است كه توطئه‏ى دشمنان را بر ملا مى‏سازيد. اگر دخترى در خواب خود را مشغول خوردن بيسكويت ببيند، دلالت بر توجه‏ى زياديبه جنس مخالف دارد.

بيشه

محمد بن سيرين گويد: بيشه‏ى درختان در خواب، زنى بود بيابانى. اگر ديد كه در بيشه شد و آن بيشه سبز است و درختان ميوه‏دار دور آن است، خاصه در وقت آن و از ميوه آن بيشه همى خورد، دليل كه زنى خواهد كه اصل او بيابانى است، يا كنيزكى خرد كه در بيابان او پرورده باشند. و از آن زن او را خير و منفعت رسد. اگر آن بيشه را خالى از آن‏ها ديد، دليل بر شر و مضرت كند. اگر بيند در آن بيشه به جاى درختان، خار بود، از آن خارها او گزند رسيد، دليل كه او را غم و اندوه به جهت زنان رسد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بيشه در خواب بر چهار وجه است. اول: زن بيابانى. دوم: كنيزك. سوم منفعت. چهارم: غم و اندوه.
برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه در بيشه‏اى پنهان شده‏ايد، به اين معنا است كه خطرى شما را تهديد مى‏كند، اگر در خواب شخصى را ببينيد كه خود را در بيشه‏اى پنهان كرده، به اين معنا است كه نقشه‏هايش آشكار مى‏گردد. اگر در خواب مشاهده كنيد كه بيشه‏اى سوخته است، به اين معنا است كه اتفاقات ناگوارى شما را تهديد مى‏كند.

بيل

محمد بن سيرين گويد: بيل در خواب خادمى است كه كارها كند.
كرمانى گويد: بيل در خواب خادمى است كه كارها به نفاق كند و بعضى گويند: بيل در خواب كارى است كه با رنج و عذاب حاصل شود. اگر كسى بيند بيل دارد و با آن كارى كند، دليل كه كار وى تمام شود.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بيل در خواب، بيانگر آن است كه در زندگى بيشتر به كار مى‏پردازيد تا به تفريحات. كار كردن با بيل در خواب، بيانگر آن است كه براى رسيدن به رفاه در زندگى سعى و تلاش زيادى خواهيد كرد. اگر زنى در خواب ببيند با بيل سركجى مشغول كندن زمين مى‏باشد، به اين معنا است كه در انجام تمام كارها به خود مستقل است. اگر خواب ببيند كه با بيل به شما حمله مى‏كنند، به اين معنا است كه توطئه‏ى دشمن را بر ملا مى‏سازيد.

بيليارد

بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى ميز بيليارد در خواب، بيانگر آن است كه به خاطر ثروت و پول با ديگران به مشاجره مى‏پردازيد. ديدن ميز و توپ‏هاى بيليارد در خواب، نشان‏دهنده‏ى افراط در تفريحات است.
برايت مى‏گويد: مشاهده‏ى بازى بيليارد باشيد، نشان‏دهنده‏ى آن است كه كارهاى خطرناكى انجام مى‏دهيد.

بيمارستان

بيتون مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه در بيمارستان هستيد، به اين معنا است كه بايد بيشتر مراقب خود باشيد احتمالا دچار بيمارى مى‏شويد. اگر در خواب ببينيد كه براى عيادت مريض مى‏رويد، نشانگر شنيدن اخبار ناگوار است.
اچ ميلر مى‏گويد: مشاهده‏ى بيمارستان در خواب، نشانه‏ى آن است كه به ديدن مريض مى‏رويد. اگر در خواب ببينيد كه از بيمارستان مرخص مى‏شويد، بيانگر آن است كه قصد داريد در انجام كارهايتان به خود متكى باشيد. اگر در خواب ببينيد به عنوان يك پرستار در بيمارستانى كار مى‏كنيد، به اين معنى است كه از يكى از اطرافيانتان ناراحت و غمگين مى‏شويد.

بيمارى

محمد بن سيرين گويد: اگر كسى در خواب بيند كه بيمار است، دليل كه دين او به فساد است و گفتار او با مردم به نفاق است و بعضى گويند كه در آن سال بميرد. اگر بيند از بيمارى تندرست شده است و در خانه خويش نبود و با كس سخن نمى‏گفت، دليل كه بيمارى بر وى دراز شود و بر خطر بوده باشد كه بميرد، اما اگر بيند كه با مردمان مجالست مى‏كرد و سخن مى‏گفت، دليل كه زود از بيمارى شفا يابد.
كرمانى گويد: اگر بيند بيمار و برهنه است، دليل كه زود بميرد. و معبران گفته‏اند كه بيمارى در خواب، دليل بر فسق و فجور كند و غم و اندوه از قبل سلطان يا از قبل عيال بدو رسد.
جابر مغربى گويد: بيمارى‏هاى گوناگون در خواب، دليل است بر خوار شدن فريضت‏ها و سنت‏ها.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: اگر كسى بيند كه بيمار است و از علت خويش مى‏ناليد، دليل كه از غم ايمن شود. اگر از بيمارى قانع و راضى و شاكر بود، تأويلش به نيكى و صحت است. اگر بيند بيمار و برهنه است، دليل كه اجلش نزديك آمده باشد.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى اشخاص بيمار در خواب، بيانگر آن است كه بيمارى واگيردارى شما و خانواده‏تان را تهديد مى‏كند. اگر در خواب يكى از اعضاى خانواده‏تان بيمار شده باشد، بيانگر وقوع اتفاقات ناگوار است. مبتلا شدن به بيمارى واگيردار در خواب، نشانه‏ى آن است كه به خاطر انجام كارهاى سنگين، از لحاظ روحى بسيار خسته مى‏شويد. اگر در خواب به بيمارى سل مبتلا شده‏ايد،بيانگر آن است كه به خاطر بيمارى بسيار ضعيف مى‏شويد.

بى‏نظم

برايت مى‏گويد: اگر خواب ببينيد كه آدم بى‏نظمى هستيد، به اين معنا است كه بايد در انجام كارها دقت بيشترى كنيد.

بينى

حضرت دانيال مى‏گويد: بينى در خواب، دليل بر جاه و منزلت است و هر زيان و نقصان كه در وى بيند، دليل قدر و جاه بيننده است. اگر بيند كه بينى او كوتاه شده است، دليل است بر نقصان قدر و منزلت آن. اگر بيند كه بينى وى افتاده بود، دليل كه از جاه و منزلت بيفتد. اگر بيند كه سوراخ بينى او فراخ شده، دليل كه معيشت بر وى فراخ شود. اگر تنگ شده بود، دليل كه معيشت بر وى تنگ شود.
محمد بن سيرين گويد: اگر بيند كه مغز از بينى او بيرون آمده بود، دليل كه از مهترى منفعت يابد. اگر بيند كه جانورى از بينى وى بيرون آمد، چون كرم و مگس و مانند اين، دليل كه او را فرزندى آيد. اگر بيند كه بينى او سوراخ شده است و مهار در بينى او كرده‏اند، دليل كه مردمان را تواضع كند يا با زنى بزرگ جمع شود و از او مال و نعمت يابد.
جابر گويد: اگر كسى در خواب بيند كه از بينى او خون مى‏آيد و معبر را گويد: »به خواب ديدم كه از بينى من خون مى‏آمد«، دليل كه مال بسيار يابد. اگر گويد: »ديدم خون از بينى من مى‏شد، دليل كه مالش برود و بايد كه چون سائل سخن گويد، معبر لفظا تعبير كند و حديث او را به فال نگاه دارد. اگر كسى بيند هر دو سوراخ بينى او يكى شده بود، دليل كه با زن عاقله جمع شود. اگر بيند كه سر بينى او بريده است، دليل كه فرزند خويش را ختنه كند و بعضى گويند كه در جاه و منزلت او نقصان شود.
جاحظ گويد: اگر بيند بينى ندارد، دليل كه كسى از خويشان وى بميرد. اگر بيند او را دو بينى است، دليل كه در ميان او و عيال اختلاف افتد. اگر بيند كسى بوى خوشى را در زير بينى او داشت، دليل كه او را از آن كس منفعتى رسد. اگر بيننده‏ى خواب زن بود، دليل كه او را پسرى مصلح آيد. اگر بيند شخصى بوى ناخوش در زير بينى او داشت، دليل است از آن كس خشمى فرو خورد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: ديدن بينى در خواب بر پنج وجه است. اول: عز. دوم: مال. سوم: بزرگى. چهارم: فرزند. پنجم: عيش خوش.
بيتون مى‏گويد: مشاهده‏ى بينى خود در خواب، بيانگر آن است كه با شناخت تمام استعدادهاى خود مى‏توانيد تمام كارهايتان را با دقت انجام دهيد. اگر در خواب بينى خود را كوچك ببينيد، علامت آن است كه در رسيدن به اهدافتان دچار شكست مى‏شويد. روييدن مو بر روى بينى، به اين معنا است كه نتيجه‏ى كارهاى خود را به زودى خواهيد ديد.
برايت مى‏گويد: اگر در خواب بينى خود را بيش از اندازه بزرگ ديديد، بيانگر آن است كه در انجام بعضى از كارهايتان دچار شكست مى‏شويد. اگر در خواب نتوانيد با بينى خود نفس بكشيد، بيانگر اتفاقات ناگوار است.

بيهوشى

كرمانى گويد: اگر كسى بيند بيهوش شد،چنانكه عقل او زايل شد، دليل است كه او را كارى پيش آيد، كه در آن سرگشته و متحير گردد؛ ولكن سرانجام كارش نيكو گردد.
حضرت صادق عليه‏السلام فرمايد: بيهوشى در خواب بر دو وجه است. اول: دشوارى كارها. دوم: تحير و سرگشتگى و فروماندگى و بيچارگى.
منبع: دایرة المعارف تعبیر خواب / نشر سما




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.