ویتامینE؛ بهترین دوست پوست شما

پیری و صدمات حاصل از تابش نور خورشید بر پوست، غیرقابل انکار است و می‌بایست برای جلوگیری از این صدمات، مواد غذایی که حاوی مقادیر زیادی از ویتامین E می‌باشد مصرف کنیم
شنبه، 31 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ویتامینE؛ بهترین دوست پوست شما
ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی، دارای مواد مغذی ضروری و خواص ضد التهابی است
 
چکیده
پیری و صدمات حاصل از تابش نور خورشید بر پوست، غیرقابل انکار است و می‌بایست برای جلوگیری از این صدمات، مواد غذایی که حاوی مقادیر زیادی از ویتامین E می‌باشد مصرف کنیم، چراکه ویتامین E به عنوان یک ضدالتهاب، حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است که می‌تواند به سیستم ایمنی پوست کمک کند تا صدمات ناشی از تابش نور خورشید را کاهش ‌دهد و علاوه بر آن، خواص دیگری هم ویتامین E دارد که در ادامه خواهیم گفت. البته مصرف ویتامین E اندازۀ مُجازی دارد که باید رعایت شود؛ در غیر این صورت این ویتامین مفید می‌تواند اثرات مخرب نیز داشته باشد. 

تعداد کلمات 1316/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
ویتامین ای
نویسنده: کری ولان
مترجم: حسین افرا
 


نقش ویتامین‌ها در سلامت پوست

اگر به دنبال روش‌های طبیعی در حفظ سلامت پوستتان هستید، بد نیست بدانید که ویتامین‌ها در مورد سلامت و زیبایی پوستتان، نقش زیادی دارند. بهترین منبع ویتامین‌ها، غذاهای سرشار از مواد مغذی هستند؛ اما در عین حال مصرف برخی ویتامین‌‌ها به صورت محصولات موضعی و مکمل‌‌های خوراکی نیز می‌تواند مفید باشد. ویتامین‌‌ها علاوه بر حفظ ظاهر پوست، در خصوص درمان بسیاری از بیماری‌‌های پوست از جمله آکنه، پسوریازیس، پیری پوست در اثر تابش خورشید، نیز می‌توانند مفید و موثر باشند.
این مقاله به طور بسیار دقیقی به بررسی تاثیر ویتامین E بر پوست شما می‌پردازد.

 

ویتامین E چیست؟

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی، دارای مواد مغذی ضروری و خواص ضد التهابی است. ویتامین E نقش بسزایی در عملکرد سیستم ایمنی پوست، عملکرد سلولی و در کل، سلامت پوست دارد.
ویتامین E آنتی‌‌اکسیدانی است که با رادیکال‌‌های آزادِ تولید‌شده از مواد غذایی و سموم ناشی از محیط زیست مبارزه می‌کند.
همچنین ویتامین E در کاهش میزان آسیب اشعه ماورای‌بنفش بر روی پوست می‌تواند مفید واقع شود. ویتامین E می‌تواند در کاهش علائم بیماری پوستی «التهاب آتوپیک» و نیز بیماری کبد چرب و کاهش روند پیشرفت بیماری آلزایمر (با شدت خفیف تا متوسط) مؤثر باشد. این ویتامین در عریض کردن عروق و رگ‌های خونی و نیز کاهش خطر لخته شدن خون نقش مهمی دارد.
اشعه ماورای‌بنفش و نیز نور آفتاب، از میزان ویتامین E موجود در پوست می‌کاهند؛ هم‌چنین میزان این ویتامین با افزایش سن در بدن فرد کاهش می‌یابد.
اگرچه ویتامین E در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود، اما به صورت مکمل‌‌های غذایی و نیز به عنوان جزئی از ترکیبات محصولات موضعی، در دسترس می‌باشد.

 

از ویتامین E موجود در مواد غذایی چه می‌دانیم؟

ویتامین E در بسیاری غذاها یافت می‌شود از جمله:
● برخی غذاهای فرآوری‌شده، مانند غلات، آبمیوه و مارگارین؛
● صدف خوراکی، ماهی آزاد (سالمون) و سایر مواد غذایی دریایی؛
● کلم بروکلی، اسفناج و دیگر سبزیجات سبز؛
● آجیل و تخمه‌‌هایی، مانند تخمه آفتابگردان و فندق؛
● روغن‌های گیاهی، نظیر روغن آفتاب‌گردان، روغن جوانه گندم و روغن گلرنگ.
ویتامین E طبیعیِ موجودِ در مواد غذایی، غالباً بر روی بسته‌بندی و برچسب مواد غذایی, با عنوان (آلفا – توکوفرول (DL نوشته می‌شود. ویتامین E همچنین به طور مصنوعی نیز تهیه می‌شود. شکل مصنوعی آن نیز غالباً با نام (آلفا  – توکوفرول (DL شناخته می‌شود.
قدرت اثر‌بخشی ویتامین E طبیعی، بیش از ویتامین E مصنوعی است. ویتامین E می‌تواند در ترکیبِ با ویتامین C جذب بهتری داشته باشد.

 

اندازه مجاز مصرف ویتامین E

مقدار ویتامین E مورد نیاز بدن، به سن فرد بستگی دارد. بنا به گفته مرکز ملی سلامت نوجوانان، بزرگسالان و زنان باردار باید روزانه 15 میلی‌گرم ویتامین E مصرف نمایند. زنان شیرده تقریباً روزانه  به مقدار 19 میلی‌گرم به این ویتامین نیاز دارند. نوزادان و کودکان به میزان نسبتاً کمتری نسبت به بزرگسالان به ویتامین E در رژیم غذایی‌شان احتیاج دارند.
غالباً افرادی که در مناطقی سکونت دارند که از رژیم غذایی سالمی برخوردارند، میزان ویتامین E کافی به بدنشان از طریق غذا می‌رسد.
افرادی که توانایی کمتری در هضم و یا جذب چربی دارند، ممکن است به میزان بیشتری ویتامین E نیاز داشته باشند، چراکه این‌گونه شرایط باعث می‌شود فرد دچار بیماری «فیبروز کیستیک» و بیماری «کرون» شود. در مورد این افراد و دیگر افرادی که در مورد ابتلا به این نوع بیماری‌ها اظهار نگرانی دارند، مصرف مکمل‌های ویتامین E توصیه می‌شود. ویتامین E جز مواد اصلی سازنده بسیاری از مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها به شمار می‌رود.

 

محصولات و مکمل‌‌های ویتامین E

بسیاری از افراد در ایالات متحده نیاز به مصرف ویتامین E به صورت مکمل ندارند؛ خوردن غذاهایی که منبع غنی این ماده مغذی است، برای حفظ سلامت پوست بدن آن‌ها کافی است.
هنگامی که ویتامین E از طریق مواد غذایی و یا مکمل‌ها مصرف می‌شود، این ویتامین به چربی «سبوم» در غدد «سباسه» ( غددچربی پوست) انتقال می‌یابد. در واقع افرادی که پوستی چرب دارند، از تجمع میزان بیشتری ویتامین E در لایه‌‌های میانی (درم) و لایه‌‌های بیرونی (اپیدرم) پوست برخوردارند.
پوست چرب ممکن است در قسمت‌‌هایی چون پوست صورت و شانه‌‌های فرد وجود داشته باشد که نشان می‌دهد این قسمت‌ها نسبت به دیگر قسمت‌های خشک بدن، از تجمع بیشتری از ویتامین E برخودار است.

 

بیشتر بخوانید: خواص« ویتامین E »


ویتامین E موضعی 

همچنین ویتامین E به صورت کرم و روغن‌هایی با استعمال موضعی در دسترس است. ویتامین E به اجزای ترکیبی بسیاری از محصولات آرایشی، از جمله: کرم‌های ضد چروک، روغن‌های چشمی، کرم‌های ضد آفتاب و دیگر مواد آرایشی-  بهداشتی افزوده می‌شود.
ویتامین E به سهولت جذب پوست می‌شود. استفاده موضعی از کرم‌ها و دیگر محصولات حاوی ویتامین E، میزان ویتامین E ذخیره‌شده در غدد سباسه (غدد چربی پوست) را افزایش می‌دهد.
محصولاتی که حاوی ویتامین E و C هستند، کمتر احتمال می‌رود که در برابر اشعه ماورای بنفش تجزیه شده و از بین بروند.
نتایج مطالعات و تحقیقاتی با موضوع رابطه تغذیه و سرطان که بر روی حیوانات انجام گرفته نشان می‌دهد که کاربرد موضعی ویتامین E آسیب‌های حاد و مزمن پوستی ناشی از اشعه ماورای‌بنفش را از بین می‌برد.
در عین حال که روغن ویتامین E روغنی غلیظ است، که به سختی در سطح پوست پخش می‌شود، می‌تواند مرطوب‌کننده‌ای عالی برای نواحی خشک و ترک‌خورده پوست محسوب شود.
محصولاتی که در ترکیبات اجزای آن‌ها ویتامین E به کار رفته، به راحتی می‌توانند جهت مصارف کلی پوست استفاده شوند. در مورد برخی قسمت‌های بسیار خشک پوست، مانند کوتیکول و آرنج می‌توان از روغن ویتامین  Eبه طور موضعی استفاده نمود.
در بسیاری از موارد، ویتامین E به شکل کپسول‌هایی تهیه شده که می‌تواند به راحتی شکسته شده و مستقیماً در نواحی خشکِ پوست استفاده شود.

 

ویتامین E؛ ویتامینی مؤثر در سیستم ایمنی بدن

هیچ دلیلی برای محدود ساختن و منع مصرف غذاهای حاوی ویتامین E وجود ندارد. حتی با مصرف مقادیر زیاد از این غذاها، نمی‌توانند زیان‌رسان باشند.
با این حال حتما باید توجه داشته باشید مصرف مکمل ویتامین E به مقادیر زیاد موجب می‌شود، در حین حال که لخته شدن خون امری واجب است، ولی این توانایی و قابلیت خون از بین برود و موجب بروز خونریزی‌‌های شدید گردد؛ هم‌چنین، موجب خونریزی مغز که باعث بروز سکته مغزی هموراژیک می‌شود نیز گردد.
بنا بر نتایج یک مطالعه و تحقیق آزمایشی بالینی در مجله انجمن پزشکی آمریکا، مصرف مکمل‌های غذایی ویتامین E به میزان بیش از حد، میزان خطر ابتلا به سرطان پروستات را به شدت افزایش می‌دهد.

 

تداخلات دارویی

مصرف مکمل‌‌های ویتامین E می‌تواند با برخی داروهایی پایین‌آورندۀ میزان کلسترول خون تداخل داشته باشد. هم‌چنین ویتامین E، می‌تواند از میزان اثربخشی شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در بیماری‌های سرطان بکاهد.
مکمل ویتامین E، می‌تواند با داروی وارفارین (کومادین) تداخل داشته باشد؛ این دارو در جلوگیری از لخته شدن خون نقش مهمی دارد. حتماً با پزشک خود در خصوص مصرف مکمل ویتامین E مشورت کنید؛ به خصوص اگر بیماری خاصی دارید.

 

سایر ویتامین‌ها و مواد مغذی برای پوست بدن

دیگر ویتامین‌ها مثل D, C, K و  B نیز در حفظ سلامت پوست مفید هستند.
بهترین راهِ اطمینان یافتن از تغذیه مناسب پوستتان که آیا از مواد مغذی برخوردار است یا خیر، آن است که در رژیم غذایی‌تان، میوه و سبزیجات، چربی‌‌های سالم و پروتئین‌های فاقد چربی بگنجانید.
ویتامین D معمولاً از طریق قرار گرفتن در معرض نور آفتاب جذب می‌شود. حفاظت از پوست در برابر نور آفتاب بسیار حائز اهمیت است. اما، بسیاری افراد هم هستند که تا حد کمی از نور آفتاب را تحمل می‌کنند، بدون اینکه برایشان عوارض منفی دربرداشته باشد.
با پزشک خود مشورت کنید که روزانه تا چه میزان می‌توانید از نور آفتاب بهره‌مند شوید. محصولات حاوی ویتامین و مواد معدنی می‌توانند پوست را تغذیه نمایند؛ به عنوان مثال استفاده از روی، به طور موضعی می‌تواند در درمان آکنه مؤثر بوده و بهبود زخم را تسریع می‌خشد.
نیاسین (ویتامین B-3) به صورت استعمال موضعی می‌تواند به حفظ رطوبت و نرمی پوست کمک کند.

 

نقش ویتامین E در مراقبت از پوست

ویتامین E به سهولت در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود. اکثر افراد در ایالات متحده در رژیم غذایی خود نیازی به مصرف مکمل‌های ویتامین E ندارند؛ در واقع مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین E می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی می‌تواند در کاهش آسیب ناشی از اثرات اشعه ماورای‌بنفش بر پوست مؤثر باشد. استعمال موضعی ویتامین E می‌تواند به تغذیه پوست و محافظت از آن در برابر آسیب رادیکال‌‌های آزاد کمک کند.


برگرفته از سایت: healthline.com
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.