اما و اگرهای پیشگیری از سرطان پروستات

یکی از سرطان های شایع در بین مردان مخصوصا افراد کهنسال، سرطان پروستات است. در حالی که امکان پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد، برخی از تغییرات در سبک زندگی و ترکیبات طبیعی ممکن است، خطر ابتلای فرد را کاهش دهد.
دوشنبه، 14 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
اما و اگرهای پیشگیری از سرطان پروستات
راه های طبیعی برای پیشگیری از سرطان پروستات چیست؟
 
چکیده:
یکی از سرطان های شایع در بین مردان مخصوصا افراد کهنسال، سرطان پروستات است. در حالی که امکان پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد، برخی از تغییرات در سبک زندگی و ترکیبات طبیعی ممکن است، خطر ابتلای فرد را کاهش دهد. ما در این مقاله به بررسی این تغییرات می پردازیم.

تعداد کلمات : 1306 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

اما و اگرهای پیشگیری از سرطان پروستات

نویسنده: اسکات هریس
   مترجم: علی مهربانی

مقدمه:
تنها یک راه برای جلوگیری از سرطان پروستات، وجود ندارد، اما چندین راه طبیعی می تواند به شما کمک کند که شامل حفظ وزن سالم، ورزش و خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات می شود. با توجه به آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، پس از سرطان پوست، سرطان پروستات شایع ترین نوع سرطان در میان مردان آمریکایی است. البته برای اکثر آنها، سرطان پروستات کشنده نیست. سرطان پروستات هنوز هم می تواند عواقب جدی را برای کیفیت زندگی به دنبال داشته و تهدید کننده زندگی باشد.

آیا می توانید از سرطان پروستات جلوگیری کنید؟
جلوگیری از سرطان پروستات امکان پذیر نیست، اما ممکن است خطر ابتلا فرد را کاهش دهد. اکثر روش های طبیعی کاهش ابتلا به پروستات، ایمن هستند اگر فرد به دستورالعمل های پزشک عمل کند و هیچ حساسیتی نداشته باشد. این روش ها را به یک طرح مراقبت گسترده تر اضافه کنید و قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید. به گفته انجمن سرطان آمریکا، بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، ایجاد تغییرات مثبت در رژیم غذایی و ورزش است. اگر شخصی بدون داشتن برنامه برای رژیم غذایی و ورزش، سعی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات داشته باشد، احتمال تاثیر آن کم خواهد بود.
 
راه های طبیعی برای کاهش خطر
محققان همچنان به بررسی پتانسیل داروها و درمان های طبیعی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ادامه می دهند. داروهای زیر ممکن است موثر باشند: فیناستراید (Proscar) ، دوتاستراید (Avodart) ،  آسپرین. با این حال، هیچ مطالعه ای تا به امروز به طور قطعی نشان نداده است که برخی داروها می توانند خطر ابتلا را از بین ببرند.

در سال های اخیر، تحقیقات زیست پزشکی، اثربخشی درمان های طبیعی را مورد آزمایش قرار داده است. به عنوان مثال، نتایج مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که نخل اره ای دارای خواص سودمند است. با این حال، درمانی موثر برای سرطان پروستات نیست. در زیر برخی از درمان های طبیعی که معمولا برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات استفاده می شود، بیان می شود.
 
1- مصرف محصولات سویا
ایزوفلاوونها یک ترکیب شیمیایی با خواص ضد التهابی هستند. محصولات سویا غذاهایی با بیشترین میزان ایزوفلاون ها هستند، از جمله:     توفو ،     شیر سویا ،     میسو. سایر غذاهایی که حاوی ایزوفلاون هستند عبارتند از: نخود، لوبیا و یونجه.

یک مطالعه در سال2016 به این نتیجه رسید که ایزوفلاون ها می توانند از راه های مختلفی برای سلامتی مفید باشند. از جمله کمک به محافظت بدن در برابر سرطان پروستات. جامعه پزشکی در حال حاضر این را بیان کرده است که اگرچه ایزوفلاون ها نمی توانند بیماری را درمان کرده یا از آن جلوگیری کنند، اما می توانند نقش محافظتی را در برابر آنها ایفا کنند.
 
2- اسیدهای چرب امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی و دیگر انواع غذاهای دریایی وجود دارد. سایر منابع آن عبارتند از: گردو، دانه های گیاه کتان و سویا. شواهدی وجود دارد که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند. با این حال، بسیاری از متخصصان دیگر اعتقاد ندارند که اسید دارای خاصیت مهم ضد سرطان باشد.
 
3- گوجه فرنگی
گوجه فرنگی فرآوری شده، از جمله تمام انواع پخته شده و کنسرو شده، حاوی ترکیبی به نام لیکوپن است. برخی مطالعات نشان می دهد که این ترکیب خطر ابتلا به سرطان ها، به ویژه پروستات، ریه و معده را کاهش می دهد. یک بررسی در سال 2016 نشان داد که افزایش مصرف گوجه فرنگی منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات شد، هرچند نویسندگان به این نتیجه رسیده اند که تحقیقات بیشتری لازم است. گریپ فروت، هندوانه و زردآلو نیز حاوی لیکوپن هستند.

4- قهوه
در سال 2016، محققان با بررسی 105 مطالعه انجام شده، تأثیر قهوه را بر خطر ابتلا به سرطان بررسی کردند. آنها نتیجه گرفتند که قهوه و قابلیت های آنتی اکسیدانی آن ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات و برخی از انواع دیگر بیماری را کاهش دهد.
 
باید از چه چیزی هایی اجتناب کرد؟
برخی ترکیبات در غذاها ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. اجتناب از موارد زیر را در برنامه غذایی خود لحاظ کنید:

سلنیوم و ویتامین E
جامعه پزشکی یک بار سلنیوم و ویتامین E را مخالف سرطان دانسته اند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می دهد که این ترکیبات هنگامی که به صورت جداگانه یا با یکدیگر جمع می شوند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را در برخی افراد افزایش دهند. هرکسی که در مورد سرطان پروستات نگران است باید از مکملهای حاوی ویتامین E یا سلنیوم اجتناب کند.
تنها یک راه برای جلوگیری از سرطان پروستات، وجود ندارد، اما چندین راه طبیعی می تواند به شما کمک کند که شامل حفظ وزن سالم، ورزش و خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات می شود.
روغن های گیاهی
اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهد و اسیدهای چرب امگا -6 در روغن های گیاهی می تواند رشد سلول های سرطانی پروستات را افزایش دهد. روغن های گرفته شده از ذرت، آفتابگردان، پنبه دانه و سویا می تواند مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا -6 را دارا باشد.

گوشت کبابی یا سرخ شده
مؤسسه ملی سرطان در ایالات متحده توصیه می کند که از خوردن گوشت های پخته شده در دمای بالا، که معمولا با کباب کردن یا سرخ کردن همراه است، خودداری کنید. هنگامی که یک فرد گوشت عضلانی، از جمله گوشت گاو و مرغ را در دمای بالا می پزد این کار سبب می شود که مواد شیمیایی بوجود آید که موجب تغییرات در DNA شده و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به سرطان را به همراه دارد.

شکر و کربوهیدرات
اندازه گیری غلظت گلیسمیک و شاخص گلیسمیک نشان می دهد که مصرف کربوهیدرات ها و قندها چقدر و به سرعت بر میزان قند خون و انسولین افراد اثر می گذارد. برخی مطالعات نشان داده اند که یک رژیم غذایی با بار گلیسمی بالا ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. موسسه سرطان دانا فاربر گزارش می دهد گرچه رابطه بین شکر و سرطان پیچیده است، اما شکر ممکن است بیشترین تاثیر را در خطر ابتلا به سرطان پروستات، لوزالمعده و کولورکتال داشته باشد.

 

 بیشتر بدانید :  پروستات، علایم و درمان


عوامل خطر
عوامل خطر سرطان پروستات عبارتند از:
سن: تقریبا 60 درصد از همه موارد تشخیص سرطان پروستات در مردان 65 ساله یا بالاتر دیده می شود.
 
ژنتیک: بالاترین میزان سرطان پروستات در ایالات متحده در مردان آفریقایی-آمریکایی رخ می دهد که به ترتیب مردان قفقازی، اسپانیایی، آمریکایی هندی / بومی آلاسکا و آسیایی / جزیره اقیانوس آرام در رتبه های بعدی قرار دارند.
 
 رژیم غذایی: رژیم غذایی که حاوی چربی زیاد بوده و از میوه و سبزیجات کمتری استفاده شود، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.
 
محیط: قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی صنعتی، خطر ابتلا را افزایش می دهد.
 
سابقه خانوادگی: اگر پدر یا برادر سرطان پروستات داشته باشد، فرد بیش از دو برابر خطر ابتلا به آن را دارد.
 
آزمایش منظم انجام دهید
یک شیوه زندگی که شامل ورزش و رژیم غذایی سالم است، می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند. با این حال، شرکت در بازبینی های منظم (آزمایش های کامل بدن) هنوز بهترین راه برای رسیدگی به این خطر است. قبل از استفاده از روش های طبیعی یا جایگزین برای جلوگیری از سرطان، با یک پزشک صحبت کنید.


در حالی که امکان پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد، برخی از تغییرات در سبک زندگی و ترکیبات طبیعی ممکن است، خطر ابتلای فرد را کاهش دهد. هر کسی که در مورد خطر ابتلا به سرطان پروستات نگران هست، باید به طور منظم بررسی و بازبینی شود.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.