خوراکیهایی که به سلامت پروستات شما صدمه می‌زنند

از هر ۶ مرد، ۱ نفر در زندگی‌اش به سرطان پروستات مبتلا می‌شود بنابراین مهم است که آقایان به سلامت پروستات‌شان بیشتر توجه کنند. متأسفانه ممکن است ندانید غذاهایی که می‌خورید، می‌تواند بر سلامت پروستات‌تان تأثیر منفی بگذارد. در ادامه یاد می‌گیرید که برای حفظ سلامت پروستات‌تان باید از کدام مواد غذایی اجتناب کنید.
پنجشنبه، 11 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خوراکیهایی که به سلامت پروستات شما صدمه می‌زنند

چیپس و سیب‌زمینی سرخ‌کرده

چربی موجود در غذاهای سرخ‌شده قطعا برای شما خوب نیست اما سیب‌زمینی‌های سرخ‌شده واقعا مضر هستند. یک نوع آمینو اسید به نام آسپاراژین که در مقادیر زیاد در سیب‌زمینی وجود دارد، در طی فرایند سرخ کردن به آکریلامید تبدیل می‌شود. مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که این ترکیب احتمالا سرطانزاست.


محصولات لبنی

لبنیات مقدار زیادی کلسیم دارند. محققان در موسسه‌ی سرطان هانتسمن دریافتند که مصرف بالای کلسیم – چه از طریق لبنیات و چه از طریق مکمل‌ها – با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی مرتبط است.


گوشت قرمز

سرطان پروستات در افرادی که مقادیر زیادی گوشت قرمز مصرف می‌کنند، شایع‌تر از آنهایی است که از پروتئین‌های خالص‌تر یا یک رژیم غذایی گیاهخواری استفاده می‌کنند. درواقع پزشکان توصیه می‌کنند مردانی که در حال حاضر مشکلات پروستات دارند یا در گذشته چنین مشکلاتی داشته‌اند، از گوشت قرمز اجتناب کنند.


دانه‌ی کتان

در حالی که کتان و روغن آن معمولا یک منبع سالم از امگا ۳ هستند، اما دانه‌های کتان درواقع می‌توانند با تشدید رشد تومور، سرطان پروستات را بدتر کنند. هنوز کاملا مشخص نیست که آیا مصرف بالای کتان می‌تواند باعث مشکلات پروستات شود یا نه اما اگر در گذشته دچار مشکلات پروستات بوده‌اید، بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.


کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

خوردن مقدار زیادی آرد سفید، به خودی خود روی پروستات شما اثر نمی‌گذارد اما احتمالا به این معناست که شما فرصت مصرف مقدار زیادی غلات کامل سرشار از فیبر را ازدست می‌دهید. یک رژیم غذایی غنی از فیبر می‌تواند به‌وسیله‌ی تنظیم سطوح تستوسترون شما به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند.


کافئین

از آنجا که کافئین باعث تحریک مثانه می‌شود، قهوه و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌توانند مشکلات مربوط به بزرگ شدن پروستات را بدتر کنند. 1


گوشت های فراوری شده

آنچه شما در رستوران ها و یا به عنوان غذای گوشتی نیمه آماده از سوپرمارکت ها می خرید با انواع چاشنی ها و طعم دهنده ها آمیخته است تا شما لذت بیشتری از خوردن غذا ببرید. در بیشتر موارد آنچه شما به عنوان فرآورده های گوشتی مصرف می کنید مملو از چربی و امحا و احشا حیوان است و درصد گوشت قرمز آن بسیار ناچیز است. مصرف این نوع مواد خوراکی به سلامت پروستات آسیب می زند.


نوشیدنی های انرژی زا

مصرف زیاد این نوشیدنی ها، باعث کم آبی بدن می شود و کم آبی باعث رسوب زیاد مواد سمی در مثانه می شود. آب زیاد بنوشید و مصرف نوشیدنی های تجاری را کم کنید تا مواد سمی را بهتر و بیشتر دفع کنید.


چربی های اشباع و هیدروژنه

این نوع چربی ها نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند بلکه مشکلات مربوط به پروستات را نیز توسعه می دهند. مطالعات نشان می دهد مردانی که این نوع چربی ها را به وفور مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی قرار دارند. در عوض مردانی که از چربی هایی مانند آووکادو، آجیل، روغن زیتون و دانه استفاده می کنند، شانس ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی را از خود دور خواهند کرد. 2


تخم مرغ

تخم مرغ از مواد غذایی مضر برای پروستات است که به‌ عنوان منبعی از کولین به شمار می رود. این ماده در بسیاری از بافت‌های حیوانی و گیاهی وجود دارد و از عواملی است که خطر ابتلا به سرطان پروستات را دو برابر می‌کند. هر تخم‌مرغ پخته‌شده شامل 300 میلی‌گرم کولین است.

محققان براین باورند هرچه میزان سطح کولین افزایش یابد به همان میزان، خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز افزایش می‌یابد. در مطالعاتی که بر روی 47,896 مرد انجام شد، ثابت شد مصرف بالا کولین منجر به سرطان پروستات بدخیم می‌شود. توصیه می شود مصرف تخم مرغ را تا حد امکان کاهش دهید و در وعده های صبحانه به جای تخم مرغ از سبزی های تازه استفاده کنید.


فلفل قرمز

فلفل قرمز خاصیت های بسیاری دارد مانند باز کردن رگ ها و کمک به رابطه جنسی خوب. اما برای کسانی که سرطان پروستات دارند مصرف این ادویه ممکن است مضر باشد.

خوراکیهایی که به سلامت پروستات شما صدمه می‌زنند


شکر

شکر از مواد غذایی مضر برای پروستات است. در تحقیقاتی که توسط آکادمی خوراک و تغذیه به عمل آمد، نشان داده شد، مصرف شکر باعث بالا رفتن سطح انسولین و موجب رشد سلول‌های سرطانی و خطر ابتلا به بیماری‌های جدی دیگر می‌شود.

از آنجایی که سلول‌های سرطانی بیشتر گیرنده‌های انسولین را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند، نسبت به شکر واکنش داده و موجب رشد بیش‌ از حد این سلول‌ها می‌شوند.

شکر همچنین موجب چاقی و اضافه‌ وزن می‌شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد. مصرف شکر به‌ صورت کربوهیدرات‌های تصفیه‌ شده و شکر خالص نیز می‌تواند موجب ابتلا به بیماری‌های نامبرده شود.

با توجه به برچسب‌های موجود بر روی مواد غذایی مختلف، توصیه می‌شود موادی را انتخاب کنید که سطح شکر کمتری دارند. همچنین شیرین‌کننده‌های طبیعی را جایگزین شکر کنید.


موادغذایی کنسرو شده

بسیاری از مواد غذایی کنسرو شده، حاوی سمی هستند که موجب سرطان پروستات می‌شود. در تحقیقات نشان داده شد که سم موجود در مواد غذایی کنسرو شده، موجب سرطان پروستات در آقایان و سرطان سینه در بانوان می‌شود.

در تحقیقاتی دیگر ثابت شد، اسپرم‌ها بر اثر سم موجود در مواد غذایی کنسرو شده، آسیب می بینند و یا از بین می روند. در نتیجه توصیه می‌شود از مواد غذایی تازه و مواد غذایی بدون نگه‌ دارنده استفاده کنید.


سویا

سویا از مواد غذایی مضر برای پروستات است و به  دلایل متعددی باید از مصرف سویا و محصولات آن اجتناب کرد. یکی از دلایل به خاطر دانه‌های سویای اصلاح‌ شده است که در دراز مدت باعث آسیب می‌گردد.

از دلایل دیگر، محصولات تخمیر نشده ی سویا است که باعث تحریک استروژن در مردها و تداخل در میزان تستوسترون و استروژن می‌شود. ایزوفلاونس موجود در سویا یکی دیگر از دلایل است که موجب تداخل در میزان هورمون‌ها و تحریک سلول‌های سرطانی می‌شود.

توصیه می‌گردد از مصرف سویا و محصولات آن برای پیشگیری از سرطان پروستات خودداری کنید. همچنین قبل از خرید مواد غذایی به نوع پروتئین‌های موجود در آن دقت کنید. 3


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.namnak.com
3.www.drprostat.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.