ویتامین خورشیدی

همانطورکه بسیاری از نقاط جهان رکورد جدید گرما را تجربه می کنند، این نکته توجه ما را به ویتامین Dیا به اصطلاح ویتامین آفتاب، بر می گرداند. نقش این ویتامین در زندگی ما چیست.
دوشنبه، 14 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
ویتامین خورشیدی
ویتامینD: تحقیقات اخیر فواید جدیدی را کشف می کند
 
چکیده:
همانطورکه بسیاری از نقاط جهان رکورد جدید گرما را تجربه می کنند، این نکته توجه ما را به ویتامین Dیا به اصطلاح ویتامین آفتاب، بر می گرداند. نقش این ویتامین در زندگی ما چیست. و کمبود آن چه ارتباطی با نارسایی قلبی، سرطان، چربی شکم، دردهای مزمن و آلزایمر دارد؛ مواردی هستند که سعی داریم در این مجال به بررسی آنها بپردازیم.

تعداد کلمات : 1245 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه

ویتامین

نویسنده: دیوید ریلتون
   مترجم: علی مهربانی

در حال حاضر ویتامین D موضوع داغی است و مطالعات زیادی در آن صورت میگیرد که مزایای آن را برای انواع شرایط جدی بیان می دارد. برعکس، دیگر مطالعات اخیر محتاط تر بوده اند و مفید بودن ویتامینD را برای درمان برخی بیماری ها زیر سوال می برند.
ویتامین D ماده مغذی است که در پوست ما در هنگام تابش نور خورشید سنتز می شود و همچنین در بعضی از غذاها وجود دارد. نور خورشید بهترین منبع ویتامین D است، اما در ماه های زمستان، موسسات ملی بهداشت توصیه می کنند میزان ویتامین D را با خوردن غذاهای حاوی ویتامین D در روز افزایش بدهید. این شامل ماهی های چرب، شیر غنی شده، جگر گاو، زرده تخم مرغ، قارچ و غلات غنی شده صبحانه می شود.

ویتامین D چه کاری انجام می دهد؟
دانشمندان می دانند که ویتامین D برای بسیاری از جنبه های حفظ سلامتی ضروری است و این کمبود با مشکلات بهداشتی و جسمی مرتبط است. شاید مهمتر از همه، ویتامین D به تنظیم میزان کلسیم در بدن ما، تقویت استخوان ها و جلوگیری از تضعیف استخوان، مانند پوکی استخوان کمک می کند. هرچند مطالعات نشان می دهد که ویتامین D در برابر نارسایی قلبی، دیابت، سرطان، عفونت های دستگاه تنفسی، بیماری های ایمنی بدن و حتی ریزش مو می تواند موثر باشد. تعداد قابل توجهی از مردم سطح ویتامین D کافی ندارند. به عنوان مثال، طبق یک مطالعه، بیش از 40 درصد بزرگسالان در آمریکا ازکمبود این ویتامین رنج می برند. با توجه به شیوع آن، تعیین اهمیت پیامدهای بهداشت آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

علائم کمبود ویتامین D ممکن است بین افراد متفاوت باشد اما معمولا شامل درد در مفاصل، ماهیچه ها یا استخوان ها می شود. مانند: خستگی، مشکلات تنفسی و کم خونی یا اختلال عاطفی فصلی. در زیر، ما از طریق تعدادی از مطالعات اخیر ارتباط بین کمبود ویتامین D و مجموعه ای از بیماری ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

ویتامین D و نارسایی قلبی
مطالعات متعدد نشان داده است که ویتامین D می تواند به عنوان محافظی در برابر بیماری های قلبی عروقی عمل کند، اما دانشمندان هنوز به طور دقیق مشخص نکرده اند که چه مکانیسمی این ارتباط را هدایت می کند. با این حال، اخیرا، خبرگزاری Medical Today ، گزارش داد که از یک مدل موش برای بررسی اینکه چگونه یک نوع ویتامین D به نام 1،25-دی هیدروکسوییتامین D3 بر روی سلول های قلب تاثیر می گذارد، استفاده کرده است. به طور خاص، محققان بر سلولهای مسئول بهبود بافت زخم شده پس ازحمله قلبی، به نام فیبروبلاست های واحد کلنی- قلبی (cCFU-Fs)  تمرکز کرده اند.

cCFU-Fs    یک محدوده مهم مطالعاتی هست، زیرا وقتی که بافت قلب آسیب می بیند، قلب زمان سختی را برای پمپاژ خون تجربه می کند که همین امر می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. محققان این تحقیق دریافتند که ویتامین D باعث جلوگیری از عمل cCFU-F ها می شود که مانع از ایجاد بافت زخمی در اطراف قلب موش ها در مطالعه شد، که به طور بالقوه مانع از مسدود شدن سیستم قلبی عروقی می شود. با مطالعه بیشتر، نویسندگان اینگونه نوشتند که: " ویتامین D می تواند علاوه بر درمان های جاری، هیجان انگیز و کم هزینه باشد، و ما امیدواریم که این یافته ها را به آزمایشات بالینی برای انسان ها برسانیم".
مطالعات متعدد نشان داده است که ویتامین D می تواند به عنوان محافظی در برابر بیماری های قلبی عروقی عمل کند، اما دانشمندان هنوز به طور دقیق مشخص نکرده اند که چه مکانیسمی این ارتباط را هدایت می کند.
ویتامین D
و سرطان
سرطان پستان و سرطان روده هر دو با موارد کمبود ویتامین D در مطالعات اخیر ارتباط دارند. محققان دریافتند که سطح بالایی از ویتامین D  رابطه معکوسی با خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان دارد. با توجه به نتایج مطالعات، میزان ویتامین D بالاتر، خطر ابتلا به سرطان سینه را پایین می آورد. این رابطه حتی پس از آنکه نتایج برای عوامل مخدوش مانند سن، شاخص توده بدنی، مصرف مکمل های کلسیم و عادات مصرف سیگار تنظیم شد، نیز قابل توجه بود. هرچند ارتباط بین کمبود ویتامین D و سرطان کولورکتال قبلا گزارش شده است، اما همه مطالعات قادر به تکثیر این یافته ها نیستند.

ویتامین D و چربی شکم
یکی دیگر از مطالعات اخیر ارتباط بین چاقی و سطوح پایین ویتامین D را مورد بررسی قرار داده است، با تمرکز ویژه بر چگونگی ارتباط انواع مختلف چربی بدن با ویتامین .Dنویسندگان این تحقیق گزارش دادند که چربی شکمی بیش از حد با کمبود ویتامین Dمرتبط است. رابطه قوی بین افزایش چربی شکم و سطوح پایین ویتامین D نشان می دهد افرادی که دارای دور کمر بزرگتری هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین D بوده و باید سطح ویتامین D خود را بررسی کنند. با این حال، مطالعات انجام شده قادر به اثبات این نیستند که آیا کمبود ویتامین D چربی را در اطراف شکم ذخیره می کند یا اینکه چربی شکم به نحوی به کمبود ویتامین D کمک می کند. محققان می گویند که مطالعات آینده تلاش می کنند تا علت و اثر در این رابطه را به دست بیاورند.

 

بیشتر بدانید : ویتامینی از جنس خورشید


ویتامین D و بیماری آلزایمر
بررسی اخیر محققان در استرالیا اخیرا تلاش داشته است که رابطه ای بین ویتامین D و توانایی آن در محافظت از آلزایمر بدست آورند. بررسی سیستماتیک بیش از 70 نمونه این انجمن را مورد تحلیل قرار داد. آنها نتیجه گرفتند که ارتباط معنی داری بین کمبود ویتامین D و خطر ابتلا به آلزایمر وجود ندارد. جالب توجه است، نویسندگان پیشنهاد کردند که - براساس بررسی سیستماتیک آنها - ممکن است ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید و حفاظت در برابر مولتیپل اسکلروز، بیماری پارکینسون و آلزایمر وجود داشته باشد، اما این ممکن است مستقل از تولید ویتامین D باشد. نویسندگان اظهار داشتند که برای تأیید این پیوندها و شناسایی مکانیسم مسئول چنین انجمن هایی، مطالعات بیشتری لازم است.

ویتامین D و درد مزمن
در طول سالها، برخی از دانشمندان بر این باورند که سطوح پایین ویتامین D ممکن است سبب درد مزمن شود. بنابراین، در سال 2015، یک گروه از دانشمندان قصد داشتند شواهد موجود را برای بررسی رابطه، مورد مطالعه قرار دهند. نتیجه بررسی Cochrane، به روز شده در سال 2015، توضیح می دهد که: "شواهد مشاهده شده و حقیقی نشان می دهد که ممکن است نقش کمبود ویتامین D در علت بیماری های مزمن دردناک وجود داشته باشد." این تیم، یافته های تعدادی از مطالعات را بررسی کرد.

پس از تجزیه و تحلیل، آنها نتیجه گرفتند که شواهد علمی موجود، به اندازه کافی برای حمایت از ارتباط بین کمبود ویتامین D و درد مزمن قوی و استوار نیست. نویسندگان می نویسند: "بر اساس این شواهد، تأثیر ویتامین D در شرایط مختلف درد مزمن، بعید است. این که آیا ویتامین D می تواند اثرات مفیدی در شرایط خاصی داشته باشد یا خیر، نیاز به تحقیق بیشتری دارد". امیدواریم که این مقاله فهم شما را از آخرین یافته های علمی درباره این ماده شیمیایی شگفت انگیز، افزایش داده باشد. لطفا به یاد داشته باشید، با این همه ی این فوائد، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید - به خصوص خورشید داغ صبحگاهی می تواند منجر به آسیب پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.