پاک سازی بدافزار از ویندوز

مقابله ویروس ها پس از ورودشان به سیستم عامل و هارد شما معمولا کاری بسیار دشوار است. در این مقاله روش حذف بدافزارها و ویروس ها در چنین شرایطی را به شما می گوییم.
چهارشنبه، 23 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
پاک سازی بدافزار از ویندوز
چگونه بدافزارها و ویروس ها را از Windows PC خود حذف نماییم ؟
 
چکیده:
مقابله ویروس ها پس از ورودشان به سیستم عامل و هارد شما معمولا کاری بسیار دشوار است. در این مقاله روش حذف بدافزارها و ویروس ها در چنین شرایطی را به شما می گوییم.

تعداد کلمات : 2035 / تخمین زمان مطالعه : 10 دقیقه

ویندوز

نویسنده : CATE GORIES
مترجم: هادی  انصاری چشمه

اگر پیامی مشاده نمودید دال بر اینکه ویروسی پیدا شد ، یا حس کردید سیستم شما کند و ناپایا شده است ، باید سیستم خود را جهت شناسایی بدافزارها اسکن و آنها را حذف نمایید. در بخش زیر نحوه حذف ویروس ها وبدافزارها شرح داده شده است. از آنجایی که برخی از ویروس ها و بدافزارها تنها بدلیل ایجاد هرج ومرج ساخته میشوند اما گونه ای از بدافزارها توسط جرایم سازماندهی شده ساخته میشوند تا رمز کارتهای اعتباری را بدزدند ، اطلاعات بانکی را به سرقت ببرند و به سایر اطلاعات حساس دسترسی پیدا کنند. ویروس های معمولی قدیمی زیاد مشکل ساز نیستند. مشکلات امروزی Ransomware و  Spyware هستند که مقابله با آنها نیازمند ابزار و تکنیک های جدید میباشد.
 
آیا آنتی ویروس شما گفت که ویروسی را شناسایی کرده است ؟
اگر پیامی از طرف آنتی ویروس خود مشاهده کردید که نوشته بود ویروسی شناسایی شد، خبر خوبی است. آنتی ویروس شما خودش ویروسی را پیدا کرده و بدون مطلع کردن شما آن را حذف نموده است. اینگونه از پیامها بدین معنا نیست که کامپیوتر شما هیچوقت ویروسی نداشته است. ممکن است فایلی که به ویروس آلوده شده است را دانلود کرده باشید و آنتی ویروس شما قبل از اینکه دردسر ساز شود اقدام به حذف آن نموده است. یا یک فایل خطرناک آلوده به ویروس که در صفحات وب بوده است را شناسایی کرده و قبل از ایجاد مشکل آن را از بین برده است.

به عبارت دیگر ، پیام هایی از قبیل " ویروس شناسایی شد " که در هنگام استفاده از سیستم خود مشاهده میکنید ، بدین معنا نیست که ویروس هیچ بلایی سر سیستم شما نیاورده است. اگر پیامی از این قبیل را مشاهده کردید ، بدین معناست که یا یک صفحه اینترنتی آلوده را باز کرده اید ، یا اقدام به دانلود یک فایل ویروسی نموده اید. سعی کنید این کار را تکرار نکنید ، البته لازم نیست زیادی نگران این موضوع باشید. شما میتوانید برنامه آنتی ویروس خود را باز کنید و به قسمت  Quarantine ( قرنطینه )    Detection Logآن بروید . از این طریق میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد ویروس وکاری که آنتی ویروس شما با آن کرده است ، بدست آورید. البته ، اگر مطمئن نیستید ، میتوانید کل سیستم خود را اسکن کنید . ضرری نداره.

چگونه اقدام به اسکن  Maleware , Spyware , Ransomware , Adware ,  و سایر تهدید ها ، کنیم.
اگر ، سیستم شما بد کار میکند و سرعت آن به شدت کاهش یافته است ، صفحات وب عجیب غریب بنظر میرسند ، یا تبلیغات را در جاهایی که انتظار ندارید ، مشاهده میکنید _ ممکن است سیستم شما آلوده به نوعی از بدافزارها یا ویروس ها شده باشد. Spayware ها (جاسوس افزارها ) همه کارهایی که انجام میدهید را تحت نظر دارند و آنها را ردیابی میکنند ، و گاهی اوقات شما را به سمت صفحاتی در اینترنت میکشانند که شما هیچ تمایلی به رفتن به آنجا ندارید.Adware ها معمولا مرورگر یا حتی ویندوز شما را آلوده میکنند و Ransomeware ها سعی در قفل کردن سیستم شما دارند.

با صرف نظر از اینکه مشکل سیستم شما چیست ، اولین قدم دانلود ، نصب و اجرا و یک اسکن توسط  Malewarebytes میباشد. مهمترین و تنهاترین آنتی –بدافزار روی این کره خاکی همین  Malewarebyts میباشد. این یک محصول معمولی آنتی ویروس نیست ، این برنامه بهگونه ای طراحی شده است که تهدیدهای جدید را از بین ببرد. تنها برنامه موجود در بازار است که میتواند به سادگی  Crapware  و   Spyware را از بین ببرد.

برنامه  Malewarebyts را دانلو د ، نصب و اجرا کنید ، سپس اقدام به اسکن کامپیوتر خود نمایید. این کار به شما کمک میکند تا سیستم خود را پاکسازی کنید. مجبور نیستید بابت پاکسازی سیستم خود ، Lisense خریداری کنید ، اما اگر میخواهید این اتفاق دوباره تکرار نشود ، باید اقدام به خرید لایسنس کنید ، زیرا این کار کمک میکند تا این مشکل دوباره اتفاق نیفتد.
پیام هایی از قبیل " ویروس شناسایی شد " که در هنگام استفاده از سیستم خود مشاهده میکنید ، بدین معنا نیست که ویروس هیچ بلایی سر سیستم شما نیاورده است. اگر پیامی از این قبیل را مشاهده کردید ، بدین معناست که یا یک صفحه اینترنتی آلوده را باز کرده اید ، یا اقدام به دانلود یک فایل ویروسی نموده اید. سعی کنید این کار را تکرار نکنید ، البته لازم نیست زیادی نگران این موضوع باشید.
چگونه اقدام به اسکن ویروس های معمولی کنیم.
به منظور چک کردن کامپیوتر برای پیدا کردن بدافزارها و حذف آنها به یک برنامه آنتی ویروس نیاز دارید. ویندوز 8 و 10 مجهز به  Windows Defender میباشند ،آنتی ویروس پیش فرض ویندوز. ویندوز 7 هیچگونه آنتی ویروس پیش فرضی ندارد ، به همین دلیل احتمالا نیازمند دانلود و اجرای یکی از آنها مانند  Avira میباشید.

Windows Defender برنامه ای مداخله کننده ای نمیباشد ، در کل برنامه ای خوبی است، اما تنها چیزی که نیاز دارید نیست. آنتی ویروس مورد علاقه ما ترکیبی از  Windows Defender  و  Malewarebyts میباشد ، بدین صورت میتوانید کاملا تحت پوشش قرار گیرید. اگرمیخواهید توسط Windows Defender  اقدام به اسکن کامپیوتر خود کنید ، برنامه را باز کنید و گزینه  New Scan  را انتخاب نمایید. این برنامه سیستم شما را کاملا اسکن میکند تا مطمئن شوید چیزی از قلم نیفتاده باشد.و البته Windows Defender بصورت پیش فرض در پشت زمینه سیستم شما کار خود را انجام میدهد. ترکیبی از Windows Defender  و  Malewarebyts باید شما را از شر اکثریت بدافزارها کخممکن است با آنها مواجه شوید ، خلاص کند ، و اگر هر دو این برنامه را با هم اجراء کرده اید ، در آینده نیز محافظ سیستم شما خواهند بود.

اگر Malewarebyts و  Windows Defender نتوانستند شما را از شر بدافزارها خلاص کنند شرایط چگونه است ؟
از Safe Mode جهت مقابله با بدافزارهای لجبار استفاده کنید. اگر سیستم شما آلوده یک بدافزار سمج شده است ، احتمالا باید سیستم خود را در جایی خارج از محیط معمولی ویندوز اسکن کنید. به منظور انجام این کار ، باید سیستم خود را Boot کنید و وارد حالت  Safe Mode شوید تا از Load شدن برنامه های جانبی و خوشبختانه آن بدافزار کثیف جلو گیری شود. اول  از طریق  Windows Defender سپس برنامه Malearebyts در حالت  Safe Mode اقدام به اکسن سیستم خود کنید ، زیرا شانس حذف شدن آن در چنین حالتی بیشتر میشود.

به منظور رفتن به حالت Safe Mode ، در ویندوهای 8 یا 10 کلید  Shift را پایین نگه دارید ، سپس روی گزینه  Restart کلیک کنید تا به گزینه های  Troubleshoot>Advance Option >Windows Sratup Settings >Restart> Safe mode  را مشاهده کنید. در ویندوز 7 زمانی که سیستم در حال  Boot شدن است کلید F8 را فشار دهید تا گزینه  Safe Mode  را مشاهده نمایید.

از یک آنتی ویروس  Bootable به عنوان آخرین راه چاره استفاده کنید.
اگر موارد بالا نیز کمکی نکرد باید پای خود را کلا خارج از محیط ویندوز قرار دهید و از یک آنتی ویروس Bootable استفاده کنید. این مدل از آنتی ویروس به یک محیط تر و تمیز وارد میشود _ کاملا خارج از محیط ویندوز _ تا بدافزارهای سمج را شناسایی و حذف نماید. به گونه ای که ممکن است شما از حضور این بدافزارها در محیط ویندوز مطلع نباشید.

Windows Defender  به تنهایی میتواند با استفاده از قابلیت  “ Windows Defender Offline “ در ویندوز 10 این کار را انجام دهد. میتوانید از راهنمایی های ما در مورد Windows Defender Offline استفاده کنید. سایر آنتی ویروس ها نیز میتوانند چنین کارهایی را انجام دهند ، فقط باید به دنبال  “ Boot Disks” آنتی ویرس ها بگردید مانند Avira Rescue System.

 

بیشتر بدانید :  راه‌هایی برای مقابله با بدافزارها


چگونه ایده دومی از Windows Defender  دریافت کنیم ؟
 اگر در حال حاضر آنتی ویروس نصب شده ای روی سیستم خود دارید ، اما فکر میکنید که ممکن است نتواند ویروس ها را شناسایی کند ، میتوانید از آنتی ویروس های دیگر استفاده کنید. معمولا داشتن دو برنامه آنتی ویروس همزمان روی یک سیستم ایده ای بدی است ، زیرا اگر قابلیت اسکن کردن این دو آنتی ویروس را با هم فعال کنید ، ممکن است دچار مشکل شوند. اما اگر دارای یک آنتی ویروس قوی و سریع هستید میتوانید بصورت هر از گاهی و برای اسکن های دستی از آنتی ویروس دومی استفاده نمایید.

در ویندوز 10 کارایی Windows Defender برای این موضوع بسیار فوق العاده است. حتی اگر آنتی ویروس نصب شده دیگری روی سیستم خود دارید که در حال بررسی سیستم شما است ، Windows Defender  میتواند به راحتی برنامه اسکن کردن خود را به دست شما بسپازد تا هر زمان که مایل بودید این کار را انجام دهید. در بخش زیر راهنمایی هایی جهت فعال کردن و استفاده از این گزینه مهیا شده است.

برخی دیگر از سازندگان آنتی ویروس ها ، ابزارهایی را جهت اکسن های یک بار مصرف به کاربران پیشنهاد میدهند.برای مثال ؛ ESET Online Scanner . این برنامه خیلی سریع دانلود و در چشم زدنی نصب و خیلی سریع سیستم شما را اسکن میکند.
اگر اسکنر وجود مشکلی را اعلام کرد ، بای آن بدافزار پیدا شده را حذف نمایید. اگر از قبل  ویروسی نصب روی سیستم خود داشته باشید ، ممکن است آنتی ویروس کنونی کارایی نداشته باشد. میتوانید آنتی ویروس قبلی خود را حذف نمایید و بعد از اینکه فرایند اسکن به پایان رسید ، آنتی ویروس جدید نصب نمایید.

شما  باید اقدام به نصب Malwarebyts  ها  جهت مقابله با Adware  ها و نیز سایر تهدیدها کنید.
همانگونه که در بخش راهنمایی ها نیز ذکر شد ، داشتن یک آنتی ویروس به تنهایی روی سیستم کافی نیست ، بلکه باید اقدام به نصب   یک ضد – بدافزار منحصر به فرد نیز کنید. همه نرم افزارهای آلوده شده را نمیتوان با استفاده از اسکنرهای آنتی ویروس ها شناسایی کرد ، زیرا برخی از این آنتی ویروس ها جهت شناسایی ویروس ها و بدافزارهای قوی طراحی شده اند.ممکن است  “ Junkware “ ها  برخی از قسمت های سیستم شما نظیر Toolbars , Search Engines , Bitcoin Miners و سایر برنامه های دیگر را آلوده کرده باشند تا فقط برای سازندگان خود کسب درآمد کنند.

زمانی که میخواهید برنامه ای را از اینترنت دانلود کنید شش دنگ حواس خود را جمع کنید تا Junkare ها و سایر بدافزارهای مخرب وارد سیستم شما نشوند. اما اگر هم اکنون  Junkwareها سیستم شما را احاطه کرده اند باید تدابیری جهت از بین بردن آنها بیندیشید.
بسیاری از برنامه  های آنتی ویروسی هرگز نمیتوانند  Junkware ها را شناسایی کنند. به منظور شناسایی و از بین بردن  Junkware ها پیشنهاد میکنیم از برنامه های Malewarebyts و  Anti-Maleware  ها استفاده نمایید. اگر بصورت منظم از این برنامه ها جهت اسکن کردن سیستم خود استفاده کنید ، میتوانید سیستم خود را عاری از هرگونه بد افزار نگه دارید. این در حالیست که آنتی ویروس های معمولی هرگز نمیتوانند این چنین از بدافزارها را شناسایی و از بین ببرند. و از آنجایی که این برنامه ضد نفوذ است ، در آینده نیز میتواند کمک حال شما باشد.

نحوه پاک کردن کامپیوترتان ( فایل های پشتیبان خود را تأیید کنید )
 اگر هیچ یک از روش های بالا نتوانست ویروس موجود در سیستم شما را به خوبی از بین ببرد ، یا اگر این بدافزار طوری سیستم شما را تخریب کرده که دیگر نمیتواند کارایی درستی داشته باشد _ باید دست به دامن گزینه های خطرناک شوید. کامپیوتر خود را به حالت تنظیمات کارخانه ای بازگردانید. فایل های شخصی خود را نگه دارید ، اما همه برنامه های نصب شده و تنظیمات سیستم شما از بین خواهند رفت یا به حالت تنظیمات کارخانه ای برگردانده خواهند شد.

در ویندوزهای 8 و 10 این کار بسیار ساده است. شما به راحتی میتوانید از خصوصیت “ Reset This PC “  استفاده کنید تا سیستم خود را به حالت تنظیمات کارخانه ای برگردانید.اگر از ویندوز 7 استفاده میکنید ، ممکن است بتوانید در زمان Boot سیستم خود با فشار دادن کلیدی به تنظیمات مربوطه وارد شوید. با پشتیبانی سیستم عامل خود تماس بگیرید و کلید دقیق را از او بپرسید. شما همچنین میتوانید با دانلود کردن راهنمای تصب ویندوز اقدام به نصب مججد سیستم عامل خود کنید. توجه داشته باشید قبل از اینکه همه فایل های خود را حذف کنید ، از آنها فایل پشتیبان تهیه کنید.


اگر فقط یک بار مجبورشدید تا به جنگ چنین بد افزارهایی بروید ، سعی کنید این آخرین بار باشد. یک برنامه آنتی ویروس قوی نب کنید ، کامپیوترخود را به روز نگه دارید و از دانلود و نب برنامه های خطرناک اجتناب کنید.

برگرفته از سایت: www.howtogeek.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.