نصب مجدد ویندوز 10

Bloatware برنامه هایی هستند که بصورت پیش فرض همراه با سیستم عامل ها روی سیستم نصب میشود که اغلب افراد هیچ استفاده ای از آنها نمیکنند.
چهارشنبه، 23 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
نصب مجدد ویندوز 10
چگونه بدون اینکه Bloatware ها نصب شوند ، اقدام به نصب مجدد ویندوز 10 کنیم ؟
 
چکیده:
 Bloatware برنامه هایی هستند که بصورت پیش فرض همراه با سیستم عامل ها روی سیستم نصب میشود که اغلب افراد هیچ استفاده ای از آنها نمیکنند. در این مقاله جلوگیری از نصب آنها در حین نصب مجدد ویندوز 10 را شرح می دهیم.

تعداد کلمات : 1623 / تخمین زمان مطالعه : 8 دقیقه

ویندوز

نویسنده : CHRIS HOFFMAN
مترجم: هادی  انصاری چشمه
 
قابلیت  “ Reset Your Pc “  در ویندوز  10 ، سیستم شما را به حالت تنظیمات کارخانه ای برمیگرداند که همه بیخود افزارها نیز همراه با آن نصب میشوند. اما با استفاده از  قابلیت  “ Fresh Start “ در ویندوز 10 خیلی راحت تر میتوان سیستم خود را تر و تازه کرد. قبلا باید رسانه ویندوز 10 را دانلود میکردید ، سپس با استفاده از آن مجددا ویندوز خود را نصب مینمودید. اما اکنون شرکت مایکروسافت ابزار جدیدی را منتشر کرده است که به کمک آن میتوانید ویندوز خود را خیلی راحت تر و شکیل تر مجددا نصب نمایید.

نحوه کارکرد آن
قابلیت  “ Reset This PC “ کل سیستم شما را به حالت تنظیمات کارخانه ای برمیگرداند. اگر خودتان ویندوز را نصب کردید ، بدین معناست که یک سیستم عالی و تر تمیز دارید. اما زمانی که ویندوز را نصب میکنید ، تنها موردی که نصب میشود ، ویندوز نیست. همانند سایر افراد ، ممکن است یک  PC خریداری کنید که همراه با خود چندین بیخود افزار دیگر نیز داشته باشد. در این مورد ، اگر سیستم خود را به حالت تنظیمات کارخانه ای بازگردانید ، خواهید دید که همه برنامه هایی که سازنده از قبل بصورت پیش فرض روی سیستم شما نصب کرده بود ، دوباره نصب میشوند. از درایورهای مفید و کارآمد گرفته تا بیخود افزارها ، همه آنها مجددا ظاهر میشوند. یا میتوانید با این زباله ها به زندگی خود ادامه دهید ، یا میتوانید اندکی زمان خود را صرف حذف کردن آنها کنید.

اگر میخواهید از شر این دسته از بیخود افزارها خلاص شوید و یک سیستم تر و تمیز ، مجهز به ویندوز 10 داشته باشید، در گذشته ممکن بود مجبور باشید یک USB یا DVD حاوی ویندوز 10 را روی سیتم خود قرار دهید و شخصا اقدام به نصب مجدد ویندوز کنید. اما اکنون قابلیت  “ Fresh Start “ این فرایند را بسیار ساده تر کرده است. به گونه ای که به کاربران معمولی ویندوز اجازه میدهد تا با چند کلیک ، ویندوز خود را بطور کامل نجددا نصب نمایند. حتی آن دسته از افرادی که تمایل شدیدی به نصب وبندوز دارند و هرجا که میرسند سریعا ویندوز طرف را عوض میکنند ، با استفاده از  قابلیت “ Fresh Start “  تا حدی در زمان خود صرفه جویی نمایند. فقط طبق دستورالعمل جلو بروید تا به راحتی بتوانید ویندوز 10 خود را مجددا نصب نمایید.
اگر سیستم خود را به حالت تنظیمات کارخانه ای بازگردانید ، خواهید دید که همه برنامه هایی که سازنده از قبل بصورت پیش فرض روی سیستم شما نصب کرده بود ، دوباره نصب میشوند. از درایورهای مفید و کارآمد گرفته تا بیخود افزارها ، همه آنها مجددا ظاهر میشوند. یا میتوانید با این زباله ها به زندگی خود ادامه دهید ، یا میتوانید اندکی زمان خود را صرف حذف کردن آنها کنید.
چگونه این کار را انجام دهیم ؟
قسمت  Start Menu را باز کنید ، و گزینه  “ Windows Defender Security Center “ را پیدا کنید. به فسمت  “ Device Performace & Health “ وارد شوید و روی گزینه  Additional Info کلیک کنید. روی گزینه  “ Get Started “ کلیک کنید ، طبق دستورالمعل هایی که مشاهده میکنید عمل کنید تا به راحتی ویندوز خود را مجددا عوض نمایید.

نقطه ضعف این کار این است که همه برنامه های پیش فرضی که سازنده روی سیستم قرار داده بود ، از روی سیستم شما حذف میشوند.  البته بسیاری از آنها بدردنخور بودند ، با این حال برخی دیگر مانند  Driver ها  و  Software ها نیز همراه با آنها حذف میشوند که میتوانید با مراجعه به سایت سازنده ، آنها را مجددا دانلود نمایید. اگر برنامه کاربردی خاص دیگری مد نظرتان است ، میتوانید آن را مجددا دانلود و نصب نمایید.

اما اگر ، برنامه ای بود که نمیتوانید بصورت آنلاین آن را تهیه نمایید ، _ یا جز آندسته از بیخودافزارهای مفید بود ، باید ابتدا لایسنس ها و کدهای  Registration  را در جایی ذخیره نمایید ، سپس دست به چنین اقدامی بزنید. برای مثال برخی از لپ تاپ های  Dell 20 گیگابیت فضای  Dropbox را بصورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار  میدهد که واقعا با ارزش است. مشابه همین موضوع ، باید رمز نرم افزارهایی که لازم دارید را در جایی ذخیره کنید. اگر از  iTunes اسفاده میکنید باید ابتدا این برنامه را از روی کامپیوتر خود غیر فعال کنید ، بعد از اینکه مجددا ویندوز خود را نصب کردید ، برنامه  iTunes را مجددا نصب و Authorize کنید. اگر کدهای مخصوص نرم افزار آفیس را دارید ، قبل از نصب مجدد ویندوز مطمئن شوید که آنها را در جای امنی ذخیره کرده اید. اگر از آفیس 365  استفاده میکنید ، میتوانید بعد از نصب ویندوز مجددا اقدام به نصب آن کنید. همچین رویه ای را نیز برای آندسته از برنامه هایی که  Key Product دارند مورد استفاده قرار دهید. در حالی که ویندوز به شما قول میدهد از همه فایل های شخصی شما در روند نصب ویندوز محافظت کند ، همچنان ایده بدی نیست که قبل از نصب وبندوز از همه داده های خود فایل پشتیبان تهیه نمایید تا اگر مشکلی پیش آمد ، بتوانید به راحتی آنها را بازیابی نمایید.
 
چگونه شروعی تازه را توسط بروزرسانی های سازندگان تجربه کنیم ؟
قابلیت  “Fresh Start “ جز زیر مجموعه های  Windows Defender  میباشد. منو استارت را باز کنید ، و برنامه  Windows Defender Security Center را اجرا کنید.اگر نمیتوانید چنین واژه ای را مشاهده نمایید ، به این دلیل است که ویندوز خود را بروزرسانی نکرده اید. اما روش دیگری برای انجام چنین کاری وجود دارد که در زیر شرح داده شده است. روی گزینه  “ Device Performance and Health “ کلیک کنید و واژه  “ Additional Info “ را انتخاب نمایید. شما همچنین میتوانید از مسیر زیر وارد این قسمت شوید.   Settings > Update & Security > Recovery
روی گزینه  “Learn how to start fresh with a clean installation of Windows” کلیک کنید تا به صفحه مربوطه وارد شوید. این پنجره کاملا به شما نشان میدهد که قرار است چه اتفاقی بیفتد. با این روش ویندوز 10  مجددا نصب و تا آخرین نسخه منتشر شده بروز رسانی میگردد. شما میتوانید همه فایل های شخصی خود همرا با برخی از تنظیمات سیستم را نگه دارید ، ولی همه برنامه هایی که روی Desktop بودند همراه با ارنامه هایی که سازنده بصورت پیشفرض روی سیستم شما نصب کرده بود ، حذف میگردند. در حالی که ویندوز به شما قول داده که از اطلاعات شخصی شما محافظت میکند ، اما تهیه کردن فایل پشتیبان از این دسته از اطلاعات ، ایده بدی نیست.

روی گزینه  “ get Start “ کلیک کنید ، تا فرایند نصب شروع شود. فقط باید موافقت خود را طی پیامی نسبت به  Account Control تأیید نمایید. ویندوز به شما هشدار میدهد که این فرایند ممکن است 20 دقیقه به طول بیانجامد ، که این موضوع به سیستم و سرعت آن بستگی دارد. روی گزینه  Begin کلیک کنید تا فرایند اجرا شود. در روند نصب ویندوز ، این ابزار لیستی از برنامه هایی که با خود ویندوز نصب میشوند را برای شما مهیا میسازد. همچنین این لیست را روی یک  Text ذخیره میکند تا بعد از اینکه ویندوز نصب شد ، متوجه شوید چه برنامه هایی همراه با آن نصب شده است.
 
زمانی که آماده شدید ، روی گزینه Start کلیک کنید تا فرایند آغاز شود. زمانی که فرایند آغاز شود ، دیگر نمیتوانید از سیستم خود استفاده نمایید ، پس آمادگی کامل داشته باشید.
بعد از اتمام فرایند نصب ، یک ویندوز 10 تر و تمیز دارید. بروز رسانی ویندوز را اجرا کنید ، _ البته بصورت خودکار اجرا میشود_  و خوشبختانه سیستم شما میتواند تمام درایورهای سخت افزاری را به راحتی دانلود نماید. اگر چنین کاری ممکن نبود ، میتوانید از طریق اینترنت به سایت سازنده سیستم خود وارد شوید ، و هر درایوری که لازم دارید را دانلود و نصب نمایید.  
 

بیشتر بدانید :   جای کدام امکانات در ویندوز 10 خالی است؟


چگونه در بروزرسانی سالیانه  ویندوز را مجددا نصب نماییم که  Bloatware ها همراه با آن نصب نشوند ؟
 نسخه قبلی این قابلیت نیز در بروزرسانی سالیانه موجود میباشد. حتی اگر بروز رسانی های سازنده را انجام نداده اید ، میتوانید ویندوز خود را مجددا نصب نمایید و از شر بیخود افزارها خلاص شوید. با این حال ، شرکت مایکروسافت ابزار  Fresh Tools را پیشنهاد میدهد که باید شامل بروز رسانی سازنده نیز باشد. به منظور شروع : قسمت تنظیمات را باز کنید ، وارد قسمت Update & Security  شوید،   و گزینه  Recovery  را انتخاب نمایید. به قسمت پایین صفحه مراجعه کنید و روی لینک “Learn how to start fresh with a clean installation of Windows” زیر  More Recovery Option کلیک کنید.
 
این لینک شما را به صفحه Start fresh with a clean installation of Windows 10” در سایت مایکروسافت انتقال میدهد. در این صفحه میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد این فرایند بدست آورید. روی گزینه “Download tool now” در قسمت پایین صفحه کلیک کنید تا ابزار  Refresh Windows را دانلود نمایید.
 
فایل دانلود شده “RefreshWindowsTool.exe” را اجرا نمایید و شرایط و ضوابط مایکروسافت را قبول کنید. بعد از این مرحله عبارت “Give Your PC a Fresh Start”  در یک پنجره را مشاهده خواهید نمود.  گزینه  “Keep personal files only” را انتخاب کنید ، تا ویندوز فایلهای شخصی شما را نگه دارد یا گزینه  Nothing را انتخاب کنید تا ویندوز همه چیز را حذف نماید. فرقی ندارد که کدام گزینه را انتخاب میکنید ، زیرا ویندوز همه برنامه های موجود را حذف میکند و تنظیمات سیستم شما به شکل روز اول در می آورد.
 
گزینه  Start را انتخاب کنید تا ابزار بصورت خودکار فایل های مورد نیاز را دانلود نماید، که حجم این فایل ها چیزی در حدود 3 گیگابیت میباشد.بعد از دانلود ، شروع به نصب آنها میکند و به شما یک سیستم تر و تازه مجهز به ویندوز 10 میدهد.به این روش همه بیخود افزارها نیز از بین میروند.

برگرفته از سایت: www.howtogeek.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.