عمر باتری لپ تاپ

یکی از دغدغه های کاربران دارنده لپ تاپ این است که عمر باتری شان چقدر است. سازندگان گاهی عددهایی را اعلام می کنند که در مرحله ی عمل واقعی به نظر نمی رسد. آیا می توانیم این عدد ها را جدی بگیریم و در چه شرایطی عمر باتری لپ تاپ کمتر از این میزان است؟ این مقاله را تا انتها بخوانید
پنجشنبه، 24 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
عمر باتری لپ تاپ
چرا دوام  ( عمر ) باتری لپ تاپ شما هرگز به اندازه چیزی که تبلیغ میشود نیست ؟
 
چکیده
یکی از دغدغه های کاربران دارنده لپ تاپ این است که عمر باتری شان چقدر است. سازندگان گاهی عددهایی را اعلام می کنند که در مرحله ی عمل واقعی به نظر نمی رسد. آیا می توانیم این عدد ها را جدی بگیریم و در چه شرایطی عمر باتری لپ تاپ کمتر از این میزان است؟ این مقاله را تا انتها بخوانید .

تعداد کلمات : 1537 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه
 
دو
 
نویسنده: CHRIS HOFFMAN 
مترجم: هادی  انصاری چشمه
 
بطور عمومی و آنگونه که شرکت های سازنده لپ تاپ ها میگویند ، دوام باتری ها باید چیزی در حدود 15 تا 24 ساعت باشد اما باید خوش شانس باشید که باتری لپ تاپ شما 10 ساعت عمر کند. این تخمین ها نه اشتباه هستند و نه غلط . سازندگان ، مبناهای غیر واقعی را بر اساس بیشترین تعداد ( ساعات دوام آوردن باتری ) انتخاب میکنند. همه همین کار را انجام میدهند.

همه سازندگان لپ تاپ تعداد ساعت های خوشبینانه خود را در بوق و کرنا میکنند زیرا مجبورند . همه همین کار را انجام میدهند. اگر یک شرکت بخواهد بر اساس استفاده منظم از لپ تاپ ، عمر باتری آن را 8 ساعت تخمین بزند و به کاربران این عدد را اعلام کند و از طرف دیگر سایر سازندگان بجای 8 ساعت 15 ساعت را تبلیغ کنند ، هیچکس از آن سازنده صادق و راستگوخرید نمیکند.

واضح است که این اتفاق می افتد . اما سوال اصلی اینجاست که : سازندگان لپ تاپ چگونه قسر در میروند ؟
سازندگان دروغ نمیگویند _ خب البته شاید برخی از آنها دروغگو باشند اما در کل همه آنها اینگونه نیستند.
آن اعداد و ارقامی که گفته میشوند برگرفته شده از یک مبنای واقعی هستند ، و به نوعی تنها شانه خالی کردن از حقیقت است.

واژه غیر واقعی " تا سقف "
اگر دقیق تر نگاه کنید میبینید که واژه غیر حقیقی " تا سقف "  ، همیشه قبل از تخمین مدت زمان عمر باتری ها می آید. سازندگان هرگز قول نمیدهند که یک باتری باید حتما 16 ساعت عمر کند بلکه قول میدهند که این باتری " تا سقف " 16 ساعت دوام  بیآورد. شما در شرایط ایده آل و عالی میتوانید از این 16 ساعت بهره ببرید _ اما در شرایط استفاده منظم از لپ تاپ خود موضوع به گونه دیگریست.

این واژه هایی که تقریبا شبیه دروغ مصلحتی هستند  (Weasel Words ) را میتوانید در همه نوع از تبلیغات مشاهده کنید. برای مثال اگر مغازه ای بگوید شما باخرید از اینجا میتوانید " تا سقف "  50% در هزینه خود صرفه جویی کنید و با این حال شما تنها 3% صرفه جویی کرده باشید ،  دروغ نگفته است. مثالی دیگر ، اگر یک شرکت مهیا کننده اینترنت ، به شما بگوید سرعت " تا سقف "  50Mbps را با ما تجربه کنید و در واقعیت سرعت شما بیش از  30Mbps نباشد ، از نظر فنی دروغ نگفته است. به همین دلیل هرگز نمیتوانید به آن سرعت اینترنت که حتی هزینه آن هم پرداخت کرده اید دسترسی پیدا کنید. همه این موارد به پخش ویدیوها بستگی دارد.

واژه " تا سقف " مجوز اغراق کردن را به کسی نمیدهد ،پس سازندگان نمیتوانند ازاین واژه سوء استفاده کنند. اگر اینگونه بود که به راحتی عمر باتری را " تاسقف یک میلیون سال " اعلام میکردند. آنها به اعداد و ارقام واقعی نیاز دارند که توسط مبناهای حقیقی انتخاب میشوند ، با این حال تفاوت زیادی بین اعداد آنها و اعدادی که فرد پس از استفاده  از محصول  تجربه میکند وجود دارد.

یک رازی در اینجا نهفته است : همه این موارد به پخش ویدیوها بستگی دارد. سازندگان یک فیلم را روی لپ تاپ پخش میکنند و این کار را تا زمانی که باتری دستگاه تخلیه شود ادامه میدهند. ممکن است آنها قابلیت های پشت صفحه ( (background  را غیر فعال کنند ومیزان روشنایی تصویر را کمتر از سطح معمولی آن قرار دهند. البته ، این موضوع چندان هم راز نیست . روی یک کاغذ در بسته شما قرار گرفته است که اغلب افراد اصلا آن را نمیخوانند.
 
دو
 
پخش فیلم انرژی کمتری نسبت به سایر وظایف مصرف میکند :
پخش فیلم بصورت مداوم نشانه ای از استفاده استاندارد و منظم از سیستم نیست. بنظر شما آیا کسی است که 16 ساعت در روز بدون هیچ وقفه ای ،   فقط بنشیند پای لپ تاپ و فقط فیلم تاشا کند؟
سازندگان زیاد به این چیزها اهمیت نمیدهند و برایشان نیز مهم نیست که آیا شما بخواهید این موضوع را تجربه کنید یا نه . آنها فقط و فقط به منظور نشان دادن هرچه بیشتر عمر باتری های خود از این مبناها استفاده میکنند.

بیشتر بخوانید : اشتباهاتی که عمر لپ تاپ را کوتاه می کند


لپ تاپ ها ( و گوشی های هوشمند) مدرن امروزی از قابلیتی بنام شتابدهنده سخت افزاری جهت رمزگشایی فیلم ها ( Hardware Accelerated Video Decoding ) استفاده میکنند. مخصوصا لپ تاپ ها ، دارای یک سخت افزار مخصوص در پردازشگر گرافیکی خود میباشند  (GPU) ، این سخت افزار بطور موثری فیلم ها را رمز گشایی کرده و مصرف انرژی را به حداقل میرساند و همچنین ،  کارکرد  CPU را نیز کاهش میدهد. برای مثال زمانی که یک فیلم با فرمت  MP4را تماشا میکنید _ چه از روی سایت چه از طریق برنامه _  این سخت افزار شروع به کارکردن میکند و در مصرف انرژی صرفه جویی میکند.

این یک ویژگی بسیار مهمی است. این قابلیت به شما کمک میکند زمانی که از طریق لپ تاپ ( یا گوشی های هوشمند ) در حال تماشای فیلم هستید باتری لپ تاپ شما خنک بماند. با این حال ، سازندگان از این ویژگی سوء استفاده میکنند و در مورد عمر باتری ها اغراق میکنند. هر کار دیگر _ نظیر جست و جوی یک سایت یا نوشتن در یک فایل  Word _ انرژی بیشتری نسبت به تماشای فیلم مصرف میکنند.

سازندگان PC نیز اغلب مبناهای خود را براساس فیلم هایی که در خود ویندوز 10    ( TV Apps)  وجود دارند انتخاب میکنند ، این فیلم ها  و نرم افزارهای پخش کننده  آنها  بگونه ای طراحی شده اند که بصورت خودکار از سخت افزار شتابدهنده  PC استفاده میکنند ، البته اگر سیستم مجهز به این ویژگی باشد.  این خصوصیت در همه  Player ها موجود نمیباشد یا اگر هم باشد بصورت پیش فرض فعال نمیشوند. برای مثال ، در برنامه  VLC ( اگر Player مورد علاقه شما باشد ) شما باید بصورت دستی سخت افزار شتابدهنده را فعال کنید.
 
 
دو
 
به دنبال مبناهای واقعی بگردید :
بجای اینکه فقط به مبناهای سازندگان تکیه کنید ، بهترین راه برای درک این موضوع این است  که مشخصات لپ تاپی که قصد خریدن دارید را از سایر منابع مستقل مرور کنید. منتقدان این زمینه مبنای این لپ تاپ ها را بر اساس سناریوهای مختلفی انتخاب میکنند ، بنابراین میتوانید ببینید که عمر یک لپ تاپ در زمان  Web Browsing چقدر است ، با این کار همچنین میتوانید بصورت حداقلی عمر باتری خود را در شرایط عمومی و استفاده روزمره تخمین بزنید.

برای مثال ، زمانی که شرکت Microsoft  در محصول خود بنام  Surface Book میگوید باتری تا سقف 17 ساعت دوام می آورد خواهید دید که در زمان  Web  Browsing  این باتری فقط 9.7  ساعت جوابگو است.  9.7 ساعت واقعا عدد فوق العاده ای است اما فرقش با 17 ساعت زمین تا آسمان است.واژه " تا سقف " مجوز اغراق کردن را به کسی نمیدهد ،پس سازندگان نمیتوانند ازاین واژه سوء استفاده کنند. اگر اینگونه بود که به راحتی عمر باتری را " تاسقف یک میلیون سال " اعلام میکردند. آنها به اعداد و ارقام واقعی نیاز دارند که توسط مبناهای حقیقی انتخاب میشوند ، با این حال تفاوت زیادی بین اعداد آنها و اعدادی که فرد پس از استفاده  از محصول  تجربه میکند وجود دارد.


ما در اینجا قصد نداریم شرکت  Microsoft  را زیر سوال ببریم. هر یک از سازنده ها از این گزافه گویی ها میکنند و در مورد اعداد و ارقام اغراق میکنند تا عمر باتری محصول خود را بیشتر جلوه دهند. شرکت  Microsoft  هم  نیز همانند سایر سازندگان از این امر مبری نیست.

تخمین دقیق عمر باتری موضوعی غیر ممکن است
تخمین عمر باتری ها همواره موضوعی دشوار بوده است. حتی ممکن است در هنگام استفاده از لپ تاپ خود بگویید مدت زمان عمر باتری من از 5 ساعت به 2 ساعت تبدیل شده است که این موضوع به استفاده شما از لپ تاپ بستگی دارد . ( بازی کردن ، تماشای فیلم ، جست و جوی صفحات اینترنت و ... ).

دلیل این موضوع این است که ، هرچه بیشتر از لپ تاپ استفاده کنید و کارهای گوناگون با آن انجام دهید مصرف انرژی افزایش پیدا خواهد کرد. برای مثال ، زمانی که سخت افزار شتابدهنده در زمان تماشای فیلم ها فعال است و نور صفحه نیز روی حداقل قرار گرفته باشد انرژی چندانی مصرف نمیکند اما اگر نور صفحه را افزایش دهید انرژی بیشتری مصرف خواهد شد.

این موضوع واقعا یک مشکل است. عمر باتری لپ تاپ ها شدیدا به کارهایی که انجام میدهید بستگی دارد. در چنین شرایطی سازندگان هم مجبورند اعداد غیر واقعی را اعلام کنند ، زیرا نمیتوان یک عمر باتری تخمین زده شده را به سایر باتری ها تعمیم داد. با این وجود ، تست عمر یک باتری در زمان Web Browsing بهترین و دقیق ترین نوع تخمین است و میتواند برای سایر کاربران نیز مفید باشد.
 
صرفا جهت اطلاع " منظور از عمر باتری که مکررا در مقاله به آن شاره شده است ، میزان ساعاتی است که باتری شما از حالت  Full Charge دوام میآورد. " و هیچ ربطی به عمر خود باطری ندارد. تنها مبنایی که سازندگان برای تخمین عمر باتری ها مورد استفاده قرار میدهند Video Playback میباشد.
 
*** متن بالا صرفا جهت درک بهتر مطالب میباشد **
 

برگرفته از سایت:howtogeet.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.