قابلیتlost mode گوشی آیفون

یکی از قابلیت های گوشی آیفون شما حالت گم شده است. در این مقاله شما را با این قابلیت، نحوه ی فعالسازی آن و کاربردهای این قابلیت برای مواقعی که گوشی خود را گم می کنید می پردازیم
پنجشنبه، 24 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
قابلیتlost mode گوشی آیفون
حالت گم شده در  iPhone , Ipad  یا  Mac  به چه معناست ؟
 
چکیده
یکی از قابلیت های گوشی آیفون شما حالت گم شده است. در این مقاله شما را با این قابلیت، نحوه ی فعالسازی آن و کاربردهای این قابلیت برای مواقعی که گوشی خود را گم می کنید می پردازیم.

تعداد کلمات : 2126 / تخمین زمان مطالعه : 10 دقیقه
 
سی
 
نویسنده: CHRIS HOFFMAN
مترجم: هادی  انصاری چشمه
 
اگر روزی iPhone , Ipad , Mac  یا ساعت اپل خود را گم کردید باید آن را روی “ Lost Mode “  قرار دهید. این حالت به شما کمک میکند تا گوشی خود را قفل کنید و از اطلاعات شخصی خود محافظت نمایید . همچنین میتوانید پیامی را روی قفل صفحه خود بنویسید.

چه موقع باید از " حالت گم شده " محافظت کنید ؟
روش هایی مانند  Apple Find My phone  و  Find My Mac میتوانند از راه دور دستگاه شما را قفل و اطلاعات درون آن را حذف نمایند. شما همچنین میتوانید صدای خود را نیز ضبط کنید تا زمانی که دستگاهتان در خانه زیر مبل ، روی میز و ... گم شد براحتی آن را پیدا کنید.

روش  find My Phone به شما اجازه میدهد تا اطلاعات شخصی خود را از راه دور حذف نمایید ، اما در صورت انجام چنین کاری دیگر قادر نخواهید بود تا دستگاه خود را ردیابی کنید. " حالت گم شده " برای موقعیت هایی که گوشی خود را گم کرده اید مفید است ، اما سعی کنید به منظور پیدا کردن و ردیابی آن زود تسلیم نشوید. زمانی که گوشی روی " حالت گم شده " میباشد ، صفحه نمایش شما قفل میشود و هیچ کس نمیتواند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند. هر کس گوشی شما را پیدا کند ، میتواند ( در صورت انجام دادن تنظیمات لازم )  مشخصات تماس و آدرس شما را مشاهده کند و با شما تماس بگیرد. و اما زمانی که روی " حالت گم شده " قرار ندارد میتوانید دستگاه خود را ردیابی نمایید. در دستگاه هایی نظیر iPhone  و iPad  این حالت کمک میکند تا عمر باتری شما اندکی بیشتر شود ، همچنین زمان دقیق خاموش شدن دستگاه را به شما نشان میدهد تا بدانید چقدر زمان دارید که گوشی شما خاموش شود.

حافظه  iPhone  و  ipad ها رمزگذاری شده اند و همچنین سیستم عامل  Mac نیز توانسته با استفاده از برنامه پیش فرض  fileVault حافظه خود را رمزگذاری کند. این بدین معناست که سارق نمیتواند بدون داشتن  Password یا  Passcode به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. زمانی که گوشی شما روی حالت " گم شدن " قرار میگیرد فرد سارق نمیتواند به اطلاعات شما نفوذ کند ، اما با این حال همچنان اطلاعاتی نظیر اعلانها قابل مشاهده هستند.

" حالت گم شده " چه کارایی هایی دارد ؟
اتفاقاتی که بعد ازقرار گرفتن گوشی شما روی " حالت گم شده " میافتد بدین شرح است. در ابتدا اگر iphone  یا iPad شما دارای Passcode باشند ، برای باز کردن گوشی نیازمند این passcode میباشید _ Touch ID و  Face ID غیر فعال میباشند. اگر در حال حاضر روی گوشی خود  Passcode قرار نداده اید ، حتما این کار را انجام دهید.اگر Mac خود را روی " حالت گم شده " قرار دهید میتوانید به سرعت یک رمز 4 تا 6 رقمی به عنوان  Passcode روی آن بگذارید. برای باز کردن قفل مک نیازمند این کد میباشید ، البته این کد با پسوردی که خودتان روی مک قرار داده اید فرق دارد.

هرکس که مک شما را پیدا کند ، برای بازکردن آن نیازمند این کد است. یک سارق هم نمیتواند بنشیند و رمزها را یکی پس از دیگری امتحان کند ، زیرا هر بار که تعداد رمزهای اشتباه بیشتر شود  سیستم شما بصورت خودکار  Timeout میدهد . شما میتوانید مشخصات تلفن و آدرس خود را نیز وارد سیستم کنید تا در صورت پیدا شدن  ، افراد بتوانند با شما تماس بگیرند. این مشخصات روی صفحه نمایش شما قرار میگیرند ، بنابراین هر کس که آن را پیدا کند ، دقیقا میداند که این دستگاه متعلق به چه کسی میباشد و چگونه میتواند آن را به دست صاحبش برساند. یک فرد شریف و درستکار میتواند از این اطلاعات استفاده کند و دستگاه را به شما تحویل دهد. زمانی که Mac روی حالت " گم شدن " قرار دارد ، نه اعلانی ظاهر میشود و نه هشداری. این ویژگی کمک میکند تا فرد خاطی نتواند اعلان ها و اطلاعات شخصی شما را مشاهده کند. با این حال ، همچنان تماس های شما قابل مشاهده میباشند ، میتوانید از این قابلیت استفاده کنید ، با گوشی خود تماس برقرار کنید و از یابنده تقاضا کنید آن را به دست شما برساند.

" حالت گم شده " میتواند به ردیابی کردن دستگاه شما نیز کمک کند.حتی اگر مکان یاب دستگاه شما خاموش باشد ، زمانی که آن را روی " حالت گم شده " قرار میدهید میتوانید سریعا مکان یاب آن را روشن کنید و دستگاه خود را ردیابی نمایید.

در iPhone و iPad ها ، حالت " گم شدن " میتواند بصورت خودکار دستگاه شما را روی حالت  Low Power Mode قرار دهد. این ویژگی کمک میکند تا باتری دستگاه شما بیشتر عمر کند ، همچنین به شما زمان بیشتری جهت ردیابی کردن دستگاهتان میدهد.  در حالت " گم شده " برنامه  Apple Pay نیز غیر فعال میباشد. هر کارت اعتباری که به دستگاه متصل باشد به حالت تعلیق در می آید و هیچ پرداختی توسط آنها صورت نمیگیرد._حتی اگر دستگاه به حالت آفلاین باشد. زمانی که دستگاه خود را پس گرفتید میتوانید با استفاده از  Passcode خود آن را باز کنید و وارد iCloud شوید ، سپس مجددا برنامه  Apple Pay خود را فعال کنید.

اگر دستگاه در حالت آفلاین باشد شرایط چگونه است ؟زمانی که  Mac خود را روی حالت " گم شده " قرار میدهید و PIN را نیز فعال میکنید ، این PIN همانند یک پسورد EFI عمل میکند _ رمزی است که جهت بوت کردن دستگاه شما مورد استفاده قرار میگیرد. سارق به راحتی نمیتواند با تغییر سیستم عامل شروع به استفاده از دستگاه شما بکند.
زمانی که " حالت گم شده "  فعال است و شما نیز دستگاه را روی حالت آفلاین قرارمیدهید  _ ارتباط اینترنت آن قطع است یا شاید باتری دستگاه شما تمام شده است _ زمانی که مجددا روشن شود و به حالت آفلاین درآید ، " حالت گم شده " نیز فعال میشود.

رد یابی iPhone و iPad در حالت " گم شده " ، زمانی که از یک ارتباط اینترنتی Cellular استفاده میکنند ، بسیار آسان تر است. در چنین حالتی آنها همواره در حالت آنلاین میمانند ( تا زمانی که باتری آنها تمام نشود ) و ردیابی آنها ساده تر میشود. در حقیقت ، پیدا کردن  Mac در حالت " گم شده " بسیار دشوار تر است و تا زمانی میتوانید به ردیابی  Mac خود ادامه دهید که سیستم شما روشن باشد و در محدوده یک شبکه Wi-Fi قرار داشته باشد.

در ساعت های اپل نیز خصوصیات ردیابی کردن به ارتباط ساعت بستگی دارد.اگر ساعت شما مجهز به Cellular +GPS باشد میتوانید با استفاده از اطلاعات سیم کارت خود یا یک ارتباط امن  Wi-Fi اقدام به پیدا کردن آن کنید.بسیاری از ساعت های اپل مجهز به رابط های Cellular نیستند و تنها زمانی میتوانید به ردیابی آنها بپردازید که در محدوده یک اتصال امن  Wi-Wi قرار گرفته باشند. نسل اول ساعت های اپل حتی دارای سخت افزارهای GPS نیستند و تنها زمانی میتوانید آنها را ردیابی کنید که نزدیک به یک تلفن  Paired شده قرار گرفته باشند.
 
حالت " گم شده " دستگاه شما را بلا استفاده میکند
زمانی که دستگاه شما روی حالت " گم شده " قرار بگیرد ، آن دستگاه برای فرد سارق بلا استفاده خواهد بود. این هم یک نظر است. دستگاه هایی نظیر  iPhone  و  iPad مجهز به قابلیتی هستند که به آن  “ Activation Lock “ میگویند ، این ویژگی مانع ورود سارقان به دستگاه شما میشوند و به آنها اجازه نمیدهد تا با ایجاد یک حساب کاربری جدا به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. قابلیت  “ Activation Lock “ تنها زمانی غیر فعال میشود که توسط  Find My Phone وارد برنامه  iCloud شوید و آن را از کار بیندازید. تا زمانی که شما خودتان این قابلیت را غیر فعال نکنید ، سارقان نمیتوانند هیچ استفاده ای از دستگاه شما بکنند.قابلیت  Activation Lock  با شماره سریال دستگاه شما ادغام شده است.

زمانی که  Mac خود را روی حالت " گم شده " قرار میدهید و PIN را نیز فعال میکنید ، این PIN همانند یک پسورد EFI عمل میکند _ رمزی است که جهت بوت کردن دستگاه شما مورد استفاده قرار میگیرد. سارق به راحتی نمیتواند با تغییر سیستم عامل شروع به استفاده از دستگاه شما بکند.

ما هیچ ترفندی برای دور زدن  قابلیت هایی نظیر   Activation Lock و  EFI سراغ نداریم. تنها کاری که سارق میتواند انجام دهد این است که دستگاه را به یکی از فروشگاه های اپل ببرد تا آن را مجددا سرویس کند. خدمات پس از فروش اپل تا زمانی که سارق نتواند ثابت کند که صاحب این دستگاه است ، هرگز قفل آن را باز نخواهند کرد. بنابراین ، چنین اتفاقی نخواهد افتاد. این قابلیت ها به منظور بی ارزش کردن دستگاه ها در زمان به سرقت رفتن طراحی شده اند.

بیشتر بخوانید : آشنایی با قابلیت های iPad اپل



چگونه مطمئن شویم که میتوانید " حالت گم شده " را فعال کنید ؟
حالت " گم شده " تنها زمانی میتواند فعال شود که شما قبل از گم کردن دستگاه خود از طریق سایت Find My iPhone آن را فعال کرده باشید. احتمالا شما این کار را انجام داده اید ، زیرا زمانی که میخواهید از سرویس iCloud استفاده نمایید ، شرکت اپل راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار میدهد.در دستگاه هایی نظیر iphone  و  iPad به قسمت  Settings بروید ، گزینه  Your Name  را انتخاب کنید ، وارد قسمت  iCloud شوید ، گزینه  Find My iPhone را انتخاب کنید. مطمئن شوید که گزینه Find My Phone  فعال است و برای  Mac به منو  Apple  وارد شوید ، روی گزینه  System preferences ضربه بزنید و وارد قسمت iCloud شوید . مطمئن شوید که گزینه  “ Find My Mac “ فعال است.

چگونه حالت " گم شده " را فعال کنیم ؟
به منظور قرار دادن دستگاهتان روی حالت " گم شده " به صفحه  Finde My Phone  در سایت iCLoud.com مراجعه نمایید یا برنامه  Find My iPhone را توسط  iPhone یا  iPad خود اجرا کنید. با وجود این نام ها ، همچنان میتوانید با استفاده از این برنامه ها Mac یا ساعت Apple خود را نیز ردیابی کنید._ شما همچنین میتوانید با استفاده از آنها iPad گم شده خود را نیز پیدا کنید.

با استفاده از سایت یا برنامه میتوانید دستگاه گم شده خود را مکان یابی کنید . دستگاه خود را انتخاب کنید ، سپس گزینه " حالت گم شده " را انتخاب نمایید و آن را به حالت " گم شده " درآورید. اگر دستگاه شما آفلاین است ، میتوانید از گزینه   “ Notify Me When Found “ استفاده کنید تا دفعه بعدی که دستگاه به حالت آنلاین درآمد بتوانید آن را ردیابی نمایید.اگر دستگاه خود را به گونه ای تنظیم کردید که آخرین مکان شناخته شده خود را اعلام کند ، میتوانید آن مکان را مشاهده کنید._ حتی اگر باتری آن تمام شده باشد.

اگر تنظیمات Apple Family Sharing را انجام داده باشید ، میتوانید دستگاه های اعضای خانواده را در اطراف دستگاه خود مشاهده کنید ، اما نمیتوانید همه آنها را روی حالت " گم شده " قرار دهید ، زیرا به منظور انجام این کار باید به حساب icloud وارد شوید و برای آنها پسورد تعبیه کنید. شما میتوانید یک پیام یا شماره تماس را روی دستگاه خود ارسال کنید و همچنین رمز عبوری برای آن بوجود آورید.
 
 با فرض اینکه _ دستگاه شما هم اکنون روی حالت " گم شده " قرار گرفته یا زمانی که مجددا به حالت آنلاین درآمد روی حالت " گم شده " قرار خواهد گرفت ، میتوانید از برنامه  Find My iPhone استفاده کنید و از راه دور مکان دستگاه مورد نظر خود را ردیابی کنید.
 
بعد از پیدا شدن دستگاهتان اگر تصمیم گرفتید حالت " گم شده " را غیر فعال کنید ، میتوانید رمز عبور خود را وارد کنید. با این کار حالت " گم شده " بصورت خودکار غیر فعال میشود.
شما همچنین میتوانید از طریق برنامه  Find My iPhone  یا ورود به صفحه اینترنتی  iCloud حالت " گم شده " را غیر فعال نمایید. تنها کاری که باید انجام دهید این است ، نام دستگاه خود را انتخاب کنید و گزینه “STOP Lost Mode” را انتخاب کنید. از همینجا میتوانید شماره تماس و پیامی که روی صفحه نمایش شما است را نیز تغییر دهید یا حذف نمایید.

همانند سایر خدمات آنلاین این خطر وجود دارد که هکرها بتوانند وارد حساب کاربری شما شوند و به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. مواردی نیز بوده که هکرها توانسته بودند به حساب های  iCloud افراد دسترسی پیدا کنند و از ابزار Find My Phone جهت Reset کردن دستگاه استفاده کنند. فقط جهت درافتادن با آنها این پیشنهاد را به شما میکنیم : از پسوردهای قوی و طولانی استفاده کنید ، و قابلیت  Two-Factor را نیز فعال کنید با این کار خواهید دید که چگونه هکرها را آزرده خاطر میکنید.
 

برگرفته از سایت: howtogeek.com

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.