اي کاش خانه ما پا داشت!

تابستان فصل سفر است. آنهايي که فرزند دانش آموز دارند به خاطر تعطيلي مدارس اين فرصت 90 روزه تعطيلات را از دست نمي دهند و حداقل يک مسافرت را در برنامه خود قرار مي دهند. هتل ها رونق مي گيرند. برخي از مردم خانه هاي خود را خالي مي کنند تا آنها را به مسافران اجاره بدهند. مسافرخانه ها و مهمان خانه ها نيز براي چند هفته رنگ مسافر را به خود مي گيرند و طبيعت، جنگل ها، پارک ها و حاشيه هاي خيابان هاي برخي شهرهاي کشورمان نيز شاهد برپايي چادرهاي مسافرتي
يکشنبه، 18 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اي کاش خانه ما پا داشت!
اي کاش خانه ما پا داشت!
اي کاش خانه ما پا داشت!

نويسنده:منير قرايي




وقتي سفر مي رويم، کجا بايد اقامت کنيم؟

تابستان فصل سفر است. آنهايي که فرزند دانش آموز دارند به خاطر تعطيلي مدارس اين فرصت 90 روزه تعطيلات را از دست نمي دهند و حداقل يک مسافرت را در برنامه خود قرار مي دهند. هتل ها رونق مي گيرند. برخي از مردم خانه هاي خود را خالي مي کنند تا آنها را به مسافران اجاره بدهند. مسافرخانه ها و مهمان خانه ها نيز براي چند هفته رنگ مسافر را به خود مي گيرند و طبيعت، جنگل ها، پارک ها و حاشيه هاي خيابان هاي برخي شهرهاي کشورمان نيز شاهد برپايي چادرهاي مسافرتي رنگارنگ خواهد بود. شما وقتي به مسافرت مي رويد، محل سکونت خود را با چه معيارهايي انتخاب مي کند؟ هتل، مسافرخانه، مهمان خانه، ويلا، خانه هاي شخصي و يا چادرهاي مسافرتي، کدام يک را ترجيح مي دهيد؟
بدون شک هرخانواده اي معيارهايي براي برنامه ريزي سفر خود دارد که يکي از مهم ترين آنها ميزان بودجه و وضعيت اقتصادي است اما اگر شرايط را کمي بيشتر مطالعه کنيد و به مزايا و معايب اين انتخاب ها بيشتر فکر کنيد، ممکن است اين انتخاب با دقت بيشتري صورت گيرد و مزاياي بيشتري نيز براي شما و خانواده تان که لذت سفر را براي آنها مي خواهيد، به همراه داشته باشد.

هتل ها و هتل آپارتمان ها

سکونت در يک هتل خوب در اغلب شهرها مستلزم پرداخت هزينه هاي نسبتاً بالايي است. معمولاً کيفيت هتل ارتباط مستقيم با ميزان مسافرپذيري آن شهر دارد. هرچه مسافر بيشتري وارد شهر شود، تعداد هتل ها و کيفيت آنها و البته هزينه شان بيشتر خواهد بود.
هتل ها از امنيت بالايي برخوردارند که خود مي تواند مهم ترين گزينه براي انتخاب آن باشد. در اتاق هاي تلفن وجود دارد و قفل درها نيزاغلب از نوع پيشرفته و الکترونيکي است که باز کردن آنها توسط افراد غريبه به آساني ميسر نيست. وضعيت سرويس هاي بهداشتي و حمام هتل ها خوب است و داراي سيستم هاي سرمايشي مناسبي نيز هستند. نظافت را رعايت مي کنند و نسبت به شستشوي ملحفه ها وحوله هاي حمام موظف هستند. دراغلب هتل ها سرويس هاي پذيرايي و رستوران وجود دارد که مي توان به راحتي از اين خدمات استفاده کرد. در اين ميان هتل آپارتمان نيز وجود دارد که قيمتي پايين تر از هتل دارد اما داراي سوئيت هاي بزرگ همراه با آشپزخانه هستند. اين سوئيت ها مناسب خانواده هاي پرجمعيتي است که نمي خواهند هزينه زيادي را بابت غذا و اتاق اضافي بپردازند. کافي است مواد اوليه را از بيرون تهيه کرد و يا از منزل برداشت و غذا را در همان جا تهيه کرد. اغلب هتل ها، در شهرهاي مختلف و توريستي شناخته شده هستند و مي توان به سادگي در مورد آنها اطلاعاتي به دست آورد اما هتل آپارتمان ها کمتر شناخته شده اند.

مسافرخانه و مهمان خانه

مسافرخانه و مهمان خانه هاکيفيتي پايين تر از هتل ها و هتل آپارتمان ها دارند وبه همان نسبت هزينه اقامت در آنها پايين است. در بيشتر آنها خدمات جانبي مانند رستوران نيز وجود ندارد. اتاق ها به طور جداگانه داراي حمام و سرويس بهداشتي نيستند و در اغلب آنها جنبه عمومي دارد. اتاق ها فاقد تلفن و قفل درها اغلب سنتي و به راحتي قابل باز شدن است. سيستم هاي سرمايشي در اين مکان ها پنکه هاي روميزي با پنکه هاي سقفي و به ندرت کولر است.

خانه هاي شخصي

در فصول مسافرتي وقتي به شهري توريستي وارد مي شويم، افرادي را مي بينيم که خانه اجاره مي دهند و به دنبال مسافر هستند. آنها شما را به منازل شخصي خود يا بستگان شان راهنمايي مي کنند و در قبال هر شب ماندن در آنجا مبلغي را مطالبه مي کنند. اول از همه بايد بگوييم اين افراد هيچ مجوزي براي اين کار دريافت نکرده اند و کار آنها به نوعي غيرقانوني است. دوم اينکه استفاده از خانه هاي شخصي افراد ناشناس ممکن است مشکلاتي را براي مسافران به وجود آورد. تنها در يک صورت استفاده از اين خانه ها مجاز است و آن اين است که مشخصات آن خانه و صاحب خانه در «طرح اسکان مسافران» زير نظر سازمان گردشگري باشد. پيشتر شاهد طرح اسکان مسافران نوروزي در برخي شهرهاي پر مسافر بوده ايم که به علت کمبود جا، افراد حقيقي با مراجعه به ستاد اسکان مشخصات و آدرس خانه خود را اعلام و درخواست مسافر مي کردند. به هرحال استفاده از منازل افرادي که نمي شناسيم، مي تواند عواقبي به همراه داشته باشد.

چادرهاي مسافرتي

اين روزها چادرهاي مسافرتي طرفداران زيادي پيدا کرده است اما استفاده از اين چادرها مشکلات و خطراتي را به همراه دارد. امنيت در آنها بسيار پايين است. به همين دليل بايد سعي کنيد در کنار ساير افرادي که چادر زده اند، قرار بگيريد. سارقان همواره به دنبال مسافراني هستند که چادر زده اند. وقتي مسافران خواب هستند، به چادرها نزديک مي شوند و قسمتي از چادر را با چاقو مي برند و کيف و جواهرات مسافران را به سرقت مي برند. سارقان اگر بتوانند اشياي مورد نظرشان را برداشته و متواري مي شوند و اگر مجبور به دفاع از خود شوند از هيچ اقدامي حتي چاقو زدن نيز ابا نمي کنند. به جز اين موارد حمله حيوانات وحشي، مارها و برخي حشرات مانند عقرب و رتيل نيز چادرنشين ها را تهديد مي کند.
منبع:روزنامه سلامت شماره 228




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.