عوامل مؤثر در چين و چروک صورت

عوامل زيادي در ايجاد چين و چروک صورت دخليند. افزايش سن، نورآفتاب، خواب ناکافي و بالاخره حرکات عادتي و نامناسب عضلات صورت از اين جمله اند. ژنتيک نيز نقش مهمي در اين زمينه دارد، بدين معنا که برخي نژادها پوستشان ديرتر دچار چين و چروک مي شود و برخي زودتر. بطور کلي پوست هاي سفيد که در برابر آفتاب زود مي سوزد، زودتر دچار چين و چروک در اثر نور آفتاب مي شوند. با افزايش سن بدليل کاهش فيبرهاي کلاژن و
دوشنبه، 19 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل مؤثر در چين و چروک صورت
عوامل مؤثر در چين و چروک صورت
عوامل مؤثر در چين و چروک صورت

نويسنده: دکتر بهروز باريک بين متخصص پوست و مو




عوامل زيادي در ايجاد چين و چروک صورت دخليند. افزايش سن، نورآفتاب، خواب ناکافي و بالاخره حرکات عادتي و نامناسب عضلات صورت از اين جمله اند. ژنتيک نيز نقش مهمي در اين زمينه دارد، بدين معنا که برخي نژادها پوستشان ديرتر دچار چين و چروک مي شود و برخي زودتر.
بطور کلي پوست هاي سفيد که در برابر آفتاب زود مي سوزد، زودتر دچار چين و چروک در اثر نور آفتاب مي شوند. با افزايش سن بدليل کاهش فيبرهاي کلاژن و الاستين پوست دچار افتادگي و چين و چروک مي شود و در اين زمينه داشتن رژيم غذايي سالم بسيار مهم است. يکي از علل مهم ايجاد پيري پوست،راديکالهاي آزاد هستند که توسط مواد آنتي اکسيدان مي توان با آنها مقابله کرد.مثلاً سبزيحات و ميوه هاي تازه، محتوي آنتي اکسيدان هاي زيادي هستند که به مبارزه با عوامل مخاطره آميز سلامت بدن کمک مي کنند. بهترين رژيم غذايي براي پيشگيري از پيري پوست، رژيم غذايي متعادل و حاوي آنتي اکسيدان هاي فراوان است. بهترين منابع آنتي اکسيدان ها شامل سبزيجات تازه با رنگ سبز تيره، گوشت، ماهي و چربي هاي غيراشباع و انواع ميوه هاي تازه شامل اين ترکيبات است. ويتامين C که در بسياري از مرکبات و سبزي ها به وفور يافت مي شود يک آنتي اکسيدان بسيار مفيد است که چون دربدن ذخيره نمي شود، بايد هر روز در رژيم غذايي فرد وجود داشته باشند.براي اطمينان از وجود آنتي اکسيدان کافي درميوه ها و سبزي ها آنها را بايد خام يا نيم پز استفاده کرد، چون حرارت و نگهداري آنها در يخچال يا فريزر، محتواي آنتي اکسيداني آنها را کاهش مي دهد. مصرف کافي مايعات را در طول روز فراموش نکنيد. بهتر است روازنه 6-8 ليوان آب مصرف نماييد. قهوه و چاي و يا نوشابه منبع خوبي براي دريافت مايع نيستند. زيرا بزودي دفع خواهد کرد.
يادتان باشد که افزايش يا کاهش سريع وزن بدن تأثير بسيار بدي روي پوست شما مي گذارد. اکثر افرادي که بطور غيرعلمي ناگهان وزن خود را از دست مي دهند بدليل تحليل چربي به صورت و رخداد چين و چروک پوست آن به متخصصين پوست مراجعه مي نمايند.اغلب آنها از ريزش موي سر نيز شکايت دارند. اضافه کردن وزن نيز مي تواند موجب ترک خوردگي پوست و ايجاد استريا روي آن شود که اغلب غيرقابل برگشت مي باشد. برنامه صحيح افزايش يا کاهش وزن خود را به متخصصين تغذيه بسپاريد تا دچار مشکلات پوست و مو نگرديد.
منبع:فصل نامه بهداشت پوست و مو(شماره 21)




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.