عوارض کاشت ناخن

ناخن يکي از ضمائم پوستي است که نقش مهمي را در انگشتان دست و زيبايي آنها ايفا مي کند و به همين دليل نيز از گذشته هاي دور، زنان هميشه سعي مي کرده اند، ناخن هاي خود را با انجام تغييرات مختلفي از نظر رنگ و فرم آن، زيبا جلوه دهند. استفاده از ناخن هاي مصنوعي يکي از روش هايي است که زنان براي زيبا کردن ناخن هاي خود بکار مي برند ولي افراد بايد بدانند که ناخن هاي مصنوعي و کاشت آنها
دوشنبه، 19 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوارض کاشت ناخن
عوارض کاشت ناخن
عوارض کاشت ناخن

نويسنده: دکتر مريم يوسفي متخصص پوست و مو




ناخن يکي از ضمائم پوستي است که نقش مهمي را در انگشتان دست و زيبايي آنها ايفا مي کند و به همين دليل نيز از گذشته هاي دور، زنان هميشه سعي مي کرده اند، ناخن هاي خود را با انجام تغييرات مختلفي از نظر رنگ و فرم آن، زيبا جلوه دهند.
استفاده از ناخن هاي مصنوعي يکي از روش هايي است که زنان براي زيبا کردن ناخن هاي خود بکار مي برند ولي افراد بايد بدانند که ناخن هاي مصنوعي و کاشت آنها مي تواند عوارضي را براي فرد بوجود آورد.
تحريک و اگزماي پوستي و همچنين ابتلا به عفونت هاي قارچي از مهمترين عوارض استفاده از ناخن هاي مصنوعي به مدت طولاني مي تواند باعث تغيير فرم و حالت ناخن شده و حتي در مواردي منجر به عوض شدن جهت و محور ناخن گردد.
ناخن هاي مصنوعي به صورت هاي مختلفي شامل انواع پلاستيکي و کاغذي وجود دارند که آرايشگر براي چسباندن آنها از چسب هاي شيميايي مخصوص استفاده مي کند که در بسياري از موارد موجب آلرژي در ناخن انگشت مي گردد و اگر اين التهابات بسيار شديد باشد مي توانند به بدشکل شدن دائمي ناخن بدليل آسيب به ماتريکس ناخن (ناحيه زاياي ناخن) گردد.
در قسمت بالاي اتصال صفحه ناخن به پوست انگشت يک محافظ مهم وجود دارد. بنام کوتيکول که مانع ورود رطوبت و باکتري و قارچ بين پوست و ناخن مي گردد. اگر در زمان کاشت ناخن يا مانيکور کردن، اين سد دچار اختلال شود فرد شاهد رخداد عفونت هاي ميکروبي و قارچي دردسرزا خواهد بود. علاوه بر مسأله آلرژي به چسب مورد استفاده و رخداد درماتيت تماسي آلرژيک (که با التهاب، قرمزي و خارش شديد همراه است) و فرآيند احتمال رخداد عفونت هاي قارچي و ميکروبي، بايد به اين مسأله هم اشاره کرد که گاه در فرآيند کاشت ناخن از وسايلي استفاده مي شود که مي توانند منجر به خونريزي در کناره هاي ناخن شوند و لذا اگر اين وسايل خوب استريل نشده و منحصر به فرد نباشند، امکان انتقال بيماريهاي ويروسي مثل هپاتيت و ايدز نيز وجود خواهد داشت.
ناخن هاي مصنوعي نبايد بيش از چند روز روي ناخن هاي طبيعي فرد باقي بمانند چرا که در غير اينصورت به مرور ناخن ها حالت طبيعي خود را از دست داده و تغيير رنگ (بصورت نارنجي کم رنگ) مي دهند. پس بنابراين بطور کلي کاشت ناخن مصنوعي در افراد فاقد بيماري هاي خاصي که موجب تغيير شکل دائمي ناخن مي شوند، بدلايل زير توصيه نمي شود:
1)احتمال رخداد درماتيت (اگزما) تماسي آلرژيک به چسب يا حلال ها.
2)احتمال رخداد عفونت هاي باکتريايي و قارچي.
3)احتمال انتقال يافتن عفونت هاي ويروسي مثل هپاتيت و ايدز
4)احتمال تغيير شکل دائمي و از دست رفتن سلامت صفحه ناخن
در افرادي که به هر دليل مايل به انجام اين کار هستند اولاً بايد مراقب رعايت بهداشت بطور دقيق باشند، ثانياً ناخن مصنوعي را به مدت طولاني روي ناخن هاي طبيعي خود باقي نگذارند (که بهترين راه براي جدا کردن آنها استفاده از آب ولرم است) و بالاخره در صورت بروز هرگونه مشکل عفوني يا حساسيتي به متخصص پوست و مو مراجعه نمايند.
منبع:فصل نامه بهداشت پوست و مو(شماره 21)




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.