حقوق انسانی زنان

زنان باید حق مالکیت، رای دادن، انتخاب شغل، دریافت دستمزد منصفانه، و زندگی عاری از خشونت - از جمله خشونت خانگی، تجاوز جنسی و شیوه‌های زیان بار مانند ختنه جنسی – داشته باشند. هر زن و دختری باید حقوقی که در اعلامیه جهانی حقوق بشر برای زنان مندرج است را درک و از آن دفاع کند.
سه‌شنبه، 11 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
حقوق انسانی زنان
چکیده:
زنان باید حق مالکیت، رای دادن، انتخاب شغل، دریافت دستمزد منصفانه، و زندگی عاری از خشونت - از جمله خشونت خانگی، تجاوز جنسی و شیوه‌های زیان بار مانند ختنه جنسی – داشته باشند. هر زن و دختری باید حقوقی که در اعلامیه جهانی حقوق بشر برای زنان مندرج است را درک و از آن دفاع کند.
تعداد کلمات: 1191 / تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

حقوق انسانی زنان

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری


حقوق انسانی زنان چیست؟

حقوق زنان مجموعه حقوق بنیادی انسانی‌ای است که تقریباً 70 سال پیش توسط سازمان ملل متحد برای هر انسان در این سیاره برقرار شد. این حقوق شامل حق زندگی بدون خشونت، بدون بردگی و عاری از تبعیض، حق داشتن تحصیلات، حق مالکیت، حق رأی دادن، و حق به دست آوردن یک دستمزد منصفانه و برابر است.
همچنان که ضرب المثلِ اخیراً معروف شده‌ای می‌گوید، "حقوق زنان حقوق بشر است." یعنی به عبارتی، زنان حقِ داشتنِ تمام این حقوق را دارند. با این حال تقریباً در همه جا در سراسر جهان، زنان و دختران هنوز از این حقوق، اغلب به دلیل جنسیتشان،  محروم می‌مانند.
کسب حقوق انسانی برای زنان تقریباً چیزی بیش از دادن فرصت‌هایی به هر فرد زن یا دختر است؛ بلکه این موضوع همچنین در مورد تغییر نحوه کار کشورها و جوامع است. این شامل تغییر قوانین و سیاست‌ها، جلب گرایش‌های قلبی و ذهنی در این مسأله، و سرمایه گذاری در سازمان‌های و جنبش‌های قوی زنان است.
صندوق جهانی برای زنان برای حمایت از تلاش های خستگی ناپذیر و شجاعانه گروه‌های زنان که هر روز برای کسب حقوق زنان و دختران کار می‌کنند به وجود آمده است. این گروه‌ها برای اطمینان از این که زنان می‌توانند حق مالکیت، رای دادن، انتخاب شغل، دریافت دستمزد منصفانه، و زندگی عاری از خشونت - از جمله خشونت خانگی، تجاوز جنسی و شیوه های زیان بار مانند ختنه جنسی – داشته باشند، کار می‌کنند.
 

ما خواهان چه حقوقی هستیم؟

ما می‌خواهیم که هر زن و دختری حقوقی که در اعلامیه جهانی حقوق بشر مندرج است را درک کند. ما همچنین برای برقراری حقوق دیگر که برای برابری زنان حیاتی است، ایستاده‌ایم. ما معتقدیم که یک زن حق دارد در مورد بچه آوری و زمان آن تصمیم بگیرد و همچنین حقِ داشتنِ مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا را دارد به گونه‌ای که در دوران بارداری یا در دوران زایمان نمیرد. ما می‌دانیم که ختنه جنسی زنان نقض حقوق دختران است و باید از بین برود. و ما برای احقاق حق هر زن برای زنده ماندن و آزاد شدن از تبعیض، صرف نظر از جنسیت و هویتش، ایستاده‌ایم. آینده حقوق زنان جهان در خطر است. دولت ایالات متحده پیشنهاد کاهش کمک‌های خارجی و اعمال سیاست‌های سختگیرانه، از سقط جنین و اسکان مجدد پناهندگان گرفته تا تغییرات آب و هوایی، را داده است – و این‌ها در بر دارنده تهدیدهای مستقیم به سلامت، شأن و رفاه زنان و دختران در همه جا است
ما از دو سند حیاتی برای حقوق زنان حمایت می‌کنیم که از اعلامیه سازمان ملل متحد پیروی می‌کنند. کنوانسیون رفع همه انواع تبعیض علیه زنان (CEDAW)، که یک لایحه بین المللی حقوق برای زنان است، نیازمند حمایت دولتها برای خاتمه دادن به تبعیض جنسیتی است و حق زنان را برای داشتن خدمات سلامتی، از جمله در برنامه ریزی برای خانواده، تأیید می‌کند. بیانیه پکن و پلت فرم برای اقدام، که در سال 1995 در چهارمین کنفرانس جهانی سازمان ملل در پکن تصویب شد، یک فریاد صف آرایی برای تثبیت عدالت جنسیتی و برقراری حقوق زنان در هر جنبه‌ای از زندگی است.
 

حقوق زنان و اهداف جهانی

مقاصد توسعه‌ای هزار ساله سازمان ملل متحد اهداف خاصی را برای کاهش فقر، از جمله اهدافی را برای افزایش برابری جنسیتی در آموزش، کار و کاندیداتوری برای نمایندگی تعیین کرده است. زنان سازمان ملل متحد دریافتند که مسیر پیشرفت، نا متعادل بوده است. در کل، در حال حاضر، در جهان، تعداد زنان شاغل در مدرسه و مشغول به کار بیش از مردان است. با این حال، هنوز احتمال خارج ماندن دختران از مدرسه (به ویژه در سطوح متوسطه) بیش از پسران است. اگر چه تعداد زنان در مناصب منتخب افزایش یافته است اما هنوز به عنوان مثال تنها 8ر21 درصد از نمایندگان مجلس زن هستند. علاوه بر این، حقوق زنان در بسیاری از مناطقی که در اهداف هزاره قرار نگرفته اند در معرض خطر باقی می‌ماند، از خشونت علیه زنان گرفته تا حقوق جنسی و حقوق مربوط به بارداری. و زنانی که قبلاً به علت نژاد، طبقه اجتماعی، جنسیت، درآمد یا محل سکونت خود به حاشیه رانده شده اند، کمترین بهره را نسبت به بقیه به دست خواهند آورد. زنان سازمان ملل متحد دریافتند که مسیر پیشرفت، نا متعادل بوده است. در کل، در حال حاضر، در جهان، تعداد زنان شاغل در مدرسه و مشغول به کار بیش از مردان است. با این حال، هنوز احتمال خارج ماندن دختران از مدرسه (به ویژه در سطوح متوسطه) بیش از پسران است.

اهداف توسعه پایدار جدید (SDGs) وعده‌های واقعی برای پیشرفت حقوق زنان را در بر می‌گیرند و شامل یک هدف خاص (هدف 5) برای عدالت جنسیتی می‌شوند. هدف 5، در مقایسه با آخرین هدف جنسیتی، گسترده‌تر است و شامل اهدافی در پایان دادن به خشونت مبتنی بر جنسیت، از بین بردن ازدواج کودک و ختنه جنسی زنان و اطمینان از دسترسی به سلامت جنسی و باروری است. این هدف همچنین شامل دسترسی برابر به آموزش و پرورش، گسترش فرصت‌های اقتصادی زنان و کاهش بار ناشی از مراقبت‌های بهداشتی بر روی زنان و دختران است. اکنون این بر عهده همه ماست که دولت‌ها را برای اجرای تعهداتشان در این زمینه پاسخگو سازیم و مطمئن شویم که اهداف برآورده شده است. برای حصول موفقیت، مشارکت دادن زنان - و تامین مالی راه حل‌های گروه‌های زنان معمولی - بسیار مهم است.
 

آینده حقوق زنان چگونه است؟

آینده حقوق زنان جهان در خطر است. دولت ایالات متحده پیشنهاد کاهش کمک‌های خارجی و اعمال سیاست‌های سختگیرانه، از سقط جنین و اسکان مجدد پناهندگان گرفته تا تغییرات آب و هوایی، را داده است – و این‌ها در بر دارنده تهدیدهای مستقیم به سلامت، شأن و رفاه زنان و دختران در همه جا است. ما باید این را انعکاس دهیم: آیا زنان در سراسر جهان حقوقی را که به سختی به دست آورده‌اند از دست می دهند، یا این که، بر عکس، واکنش شدید  به این تهدیدات، کسب دستاوردهای جدید را تسریع می‌کند؟
این لحظه تاریخی خواستار تقویت تلاش‌های جدید و تمرکز بر تقویت جنبش‌های زنان برای کمک به هدایت مسئولیت برای اِعمال تغییرات اجتماعی در معضل‌ترین موضوعات زمان ماست. صندوق جهانی برای زنان متعهد است که این چالش‌ها را به فرصت‌هایی برای زنان برای تضمین رهبری، عمل و شنیده شدن صدای آنها تبدیل کند. تا سال 2020، صندوق جهانی برای زنان اطمینان خواهد داد که جنبش‌های حقوق زنان قدرتمند، تأثیر گذار و دارای دستاوردهای پایدار است. اکنون زمان آن است که با جنبش جهانی زنان کنار بیاییم.
صندوق جهانی برای زنان در حال کار برای ایجاد جهانی است که در آن هر زن و دختر می‌تواند از حقوق انسانی خود بهره‌مند شود.
تنها زمانی برابری واقعی وجود دارد که زنان و دختران دسترسی کاملی به حقوق خود داشته باشند - از پرداخت برابر دستمزد و حق مالکیت زمین گرفته تا حقوق جنسی، آزادی از خشونت، دسترسی به تحصیل و حقوق بهداشت و سلامتی مادران. تنها زمانی که زنان رهبری و نقش‌های صلح آمیز را به عهده گرفته و صدای سیاسی برابر داشته باشند، اقتصادها و کشورها تغییر خواهند کرد. و تنها پس از آن، همه زنان و دختران خود مختاری‌ای که مستحق آن هستند را خواهند داشت.
برگرفته از سایت Global fund for women
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما